Varmistuskysytymys uuden auton ALV:sta Saksasta tuotaessa

HALME MARTTI 25.09.2012 21:45

http://suchen.mobile.de/wohnwagen-inserat/adria-matrix-supreme-687-sl-alde-das-winterauto-d%C3%BClmen-ot-hiddingsel/163438742.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&scopeId=MH&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=400&makeModelVariant1.modelDescription=matrix+supreme&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Motorhome&segment=Motorhome&ambitCountry=DE&negativeFeatures=EXPORT&categories=PartlyIntegrated

Taisi tulla hieman pitkä linkki, mitenkähän käy. Olisin kuitenkin kysellyt TODELLISTA kokemusta omaavalta, että jos ostaa Saksasta uuden auton, selviääkö Suomessa, kun maksaa maiden arvonlisäverojen erotuksen. Näin muistan lähiaikoina jonkun kertoneen. Itse olen ollut siinä uskossa, että yksityishenkilöä rokotetaan Suomessa koko arvonlisäverolla, vaikka sitä on jo Saksassa maksettu 19%. Toivottavasti olen surkeasti väärässä. Näyttäisi melko hyvin varustetun vuoden 2012 Supremen lähtöhinnan olevan karvan alle 60 tonnia. Vastaava täällä noin 72500. Tosin joitain mattoja ja patjanpäällisiä saattaa puuttua. Arvoisat saksankielentaitoiset, mitä muuta puuttuu? Kiitos, jos jaksatte asiaan perehtyä näin kiireisten eteläänlähtövalmistelujen lomassa!!!

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2012 klo 21:50:32 En tohtinut laittaa linkkiä nettikaravaanista, etteivät kauppiaat suutu ja lopeta mainostamista jäsenlehdessämme. Kyllä tuo googlekääntäjä melko ansiokkaasti noita varusteita kertoi. Yksi oli hieman outo, eli tuo linko. Päättelin sen täytyvän olla jäkätyksen mukaan herkistyvä apukuljettajan jakkaran heittoistuin.

KNAAPI JUHA 25.09.2012 21:59

Minulla ei ole TODELLISTA kokemusta, mutta toissa vuonna kun kävin noissa aatoksissa muistan ottaneeni selvää, että ALVia ei makseta kahteen kertaan. Sitä en sitten muista, pitääkö se Suomessa maksaa erotuksen osalta vaiko kokonaan ja hakea Saksasta palautusta. Tuo selkii kyllä äkkiä Tulliin soittamalla.

Autosta puuttui varmaan vesiWebasto moottorista mutta Alde pyörittää tietysti vettä moottorin kautta, jos hankkii ao. kierrätysvehkeen. Ei tainnut olla lohkolämmitintä myöskään. Sen sijaan Aldessa oli joku sähkölämmitystoiminto, josta en kyllä enempää ymmärtänyt. Sanoivat sähköiseksi lisälämmittimeksi. Talvirenkaat ja vanteet voisi tingata päälliskauppaa ! ! !

Onnea matkaan !

LILJEROOS JOUKO 25.09.2012 22:03

Ensin maksat Saksaan arvonlisäveron 19%. Sitten maksat Suomeen saman veron 23% sekä haet ja saat Saksaan maksetun veron saksasta takaisin. Tämä kesti pari vuotta sitten alle pari viikkoa, kun palautusrahat olivat tilillä. Myyjä varmaan hoitaa palautuksen hakemisen.

JANHONEN MATTI 25.09.2012 23:18

Tässä kopio tullin sivuilta.

"Tuonti EU:sta - uuden kuljetusvälineen arvonlisävero

Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava autoveron lisäksi ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero Suomeen.

Uudella kuljetusvälineellä tarkoitetaan arvonlisäverolainsäädännössä moottorikäyttöistä maakuljetusvälinettä, jonka moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2 kW; ja se on myyty enintään 6 kk kuluttua sen ensimmäisestä käyttöönotosta tai sillä on ajettu enintään 6 000 km. Kuljetusväline on uusi kun jompikumpi edellytys on voimassa.

Jos maahantuoja on Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, suorittaa verovelvollinen ostosta arvonlisäveron kotimaan normaalin kuukausittaisen arvonlisäverotuksen yhteydessä verohallinnolle.

Jos maahantuoja ei ole Suomessa rekisteröity arvonlisäverovelvollinen, kantaa Tulli uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron autoverotuksen yhteydessä autoveropäätöksellä.

Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 23 % ajoneuvon hankintahinnasta."

Noinhan se menee kun Jouko kirjoitti. Tuon Saksaan maksetun alvin palautuksen suhteen on tosin montaa E-baarin tarinaa mutta ne vain sotkisi asiaa. Saksalainen myyjä palauttaa Saksaan maksetun alvin kun auto on rekisteröity Suomeen ja tieto rekisteröinnistä menee todistettavasti myyjälle. Myyjä saa tällöin varmuuden siitä, että autosta on maksettu uuden ajoneuvon alvi Suomessa, koska muutoin arvonlisäverovelvolliseksi rekisteröitymätön henkilö ei Suomessa autoa rekisteriin saa. (Trafin tietokone ei hyväksy auton rekisteröintiä ennen kun veronsaaja kuittaa Trafin tietokoneelle veron tulleen suoritetuksi) Y-tunnuksen omaavien kaupat on asia erikseen.

Luonnollisesti kauppaa tehdessä pitää sopia ja dokumentoida se miten Saksaan (myyjälle) maksetun alvin palautus tapahtuu, missä ajassa ja mitä rekisteröinti ja/verokuitteja myyjälle mahdollisesti pitää toimittaa. (Alv tarkastajat ne on Saksassakin)

Suomen viranomaisia tämä Saksaan maksettu alvi ja sen takaisinsaanti ei kiinnosta. Niitä kiinnosta vain se Suomeen maksettava 23 % alvi.

HALME MARTTI 25.09.2012 23:28

Nöyrä kiitos herroille asiantuntevista vastauksista. Hienosti toimii tämä palsta, näin melko myöhään tiistaiehtoonakin viitsitään perehtyä asiaan ja raapaista se "paperille". Nyt täytyy sairas,,, eiku sairauslomalla olevan elkun mennä näkemään kauniita unia, josko pankkitilin saldo olisi yön aikana kaunistunut.

KIITOS!

KIISKI ANTTI 28.09.2012 08:22

Tulli ei hoida uusien asuntoautojen alvia. Pitää hoitaa suoraan verottajan kanssa. Itse menettelin niin että jo ennenkuin hain auton Saksasta, maksoin alvin suomeen ja toimitin sitten kuitin myyjälle. Mutta nuo käytetyn auton määritelmäthän ovat muuttuneet niin että enää ei ole kilometri- eikä ikä rajoituksia. Pyydä myyjää rekisteröimään auto Saksaan, sitten ostat sen samantien käytettynä. Varsinkin jos teet hakureissulla myös pienen lomareissun niin käytettyhän se on ennenkuin suomeen ehdit :-). Säästät lisäksi tuon 4% hinnasta.

JANHONEN MATTI 28.09.2012 11:07

Tässä vielä tiedoksi linkki noihin verottajan sivuilla oleviin ohjeisiin jotka on merkitty toistaiseksi voimassa oleviksi.

http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Arvonlisaverotus/Ohjeita_yksityishenkiloille/Yksityishenkilo_ostaa_uuden_kuljetusvali(14307)

Autoverolaissa uuden auton määritelmä on muuttunut mutta autoverolakia ei voi autoverolain 1 § mukaan voida soveltaa matkailuauton verotukseen - vielä. Hallitusohjelma pitää sisällään tavoitteen saattaa matkailuautot autoverolain piiriin tällä vaalikaudella. Autoverolain muutos teki henkilöautoja koskien tuon uuden auton määritelmän tarpettomaksi

En ole huomannut, että Arvonlisverolain 26 d pykälää olisi muutettu ja siinä pykälässä nimenomaan määritellän milloin ajoneuvon uusi tai käytetty. Voihan olla, että minulta on jäänyt tämä lain muutos huomamatta.

Varmuuden vuoksi tarkistaisin verottajalta (arvonlisverolaki tuntevalta virkalijalta) onko Arvonlisäverolain 26 d-kohta edelleen voimassa vai onko sitä muutettu ja jos niin milloin ja miten muutosta verotuksessa sovelletaan (verottajan syventävä ohje) Mikään EU-säännös ei Suomessa voimassa olevia verolakeja suoraan muuta koska verotus on kansallista lainsäädäntöä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.09.2012 11:24

" Mutta nuo käytetyn auton määritelmäthän ovat muuttuneet niin että enää ei ole kilometri- eikä ikä rajoituksia."

Koska tilanne on muuttunut?

Tullin sivulla http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/uudet_ajoneuvot/index.jsp

on edelleen tuo Janhosen Matin lainaama teksti.

KIISKI ANTTI 28.09.2012 11:26

Tullin sivuilta löytyy 2011 tehdyt muutokset: http://www.tulli.fi/fi/tiedotteet/asiakastiedotteet/yhteiset/as_tiedote_20110310/index.html

ja sieltä kohta: Käytetyn ajoneuvon määritelmä

Käytetyn ajoneuvon määrittelyä muutetaan siten, että ajoneuvoa voidaan pitää käytettynä, jos se on joko ollut rekisteröitynä tai jos sitä on käytetty. Aiemmin molempien edellytysten on tullut täyttyä, jotta ajoneuvo on voitu verottaa käytettynä.

Itse uutta asunto-autoa tuodessa kukaan ei tuota ALV-maksutositetta kaivannut missään vaiheessa auton tuontia/rekisteröintiä vaikka sitä joka paikkaan yritin tuputtaa. Saattaa tosin olla että tarkistus tapahtuu sähköisesti, eli voi olla että tuota karhuttaisiin mikäli sitä ei olisi maksanut.

Jopa verottajalta tuli kysely että mitäs ihmeen rahaa olen heille maksanut vaikka käytin verottajan nimenomaan tuohon tarkoitettua lomaketta: http://www.vero.fi/download/noname/%7BAE7FA373-674C-4AE0-BA9D-137043113A68%7D/4184

Ja tuossakin lomaakkeessa näyttää vielä olevan nuo vanhat säännöt käytetyn määritelmään. Ota noista sitten selvää.

KIISKI ANTTI 28.09.2012 12:06

Kaivoin tuon käytetyn määritelmän vielä finlexistä:

Eli alunperin käytetty ajoneuvo määriteltiin autoverolain 10. momentissa:

10  § Ajoneuvoa pidetään maahan tuotaessa käytettynä, jos ajoneuvolla on luotettavan selvityksen mukaan ajettu enemmän kuin 10 000 kilometriä ja ajoneuvo on ollut ulkomailla rekisteröitynä kauemmin kuin 6 kuukautta

Mutta säädöksessä 193/2011 tuohon on tehty viimeisin muutos: 10 § Ajoneuvoa pidetään käytettynä, jos se on ollut rekisteröitynä tai käytössä.

Eli riittää kun auto on ollut rekisteröitynä niin se muuttuu samantien käytetyksi.

JANHONEN MATTI 28.09.2012 12:25

Tässä verottajan lomakkeen "Uuden kuljetusvälineen ostotiedot".

Lomake ja siinä olevat ohjeet on tarkoitettu niille jotka eivät ole reksiteröityneet arvonlisverovelvollisiksi. Lomake taas ei koske h-auton tuntia koska siihen sovelletaan autoverolakia.

Kopio suoraan ohjeista: "Tällä tilisiirtolomakkeella maksetaan arvonlisävero toisesta EU-maasta hankitusta uudesta kuljetusvälineestä silloin, kun ostaja ei ole muusta toiminnasta arvonlisäverovelvollinen. Kuljetusvälineillä tarkoitetaan henkilö- tai tavarakuljetukseen tarkoitettuja: 1) moottorikäyttöisiä maakuljetusvälineitä, joiden moottorin iskutilavuus on yli 48 cm³ tai teho yli 7,2kw 2) yli 7,5 metriä pitkiä vesialuksia 3) ilma-aluksia, joiden suurin sallittu lähtömassa on yli 1 550 kg.

Kuljetusväline on uusi, jos jompi kumpi seuraavista ehdoista täyttyy: 1) moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja muu kuljetusväline enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön

2) moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6 000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia.

Jos uudesta kuljetusvälineestä on suoritettava myös autoveroa, arvonlisäveroa ei suoriteta tällä lomakkeella. Piiritullikamari huolehtii tällöin sekä autoveron että arvonlisäveron perimisestä."

Mikä tuossa verottajan ja ohjeessa on muuttunut aiempaan nähden on se, että nyt sanotaan - jompi kumpi - kun aiemmin sanottiin, että - molempien ehtojen tulee täyttyä. Edistystä sekin Suomen laintulkinnassa.

Ohjeen 1. kohta vastaa arvonlisverolain 26 d §:n tekstiä.

Tekisi mieli selvittää onko arvonlisverolaissa koskaan lukenut - molempien ehtojen tulee täyttyä - vai onko se vetäisty tullin ja verottajan ohjeisiin hatusta.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2012 klo 12:39:56 Se kannattaa huomata, että matkailuautoa tuotaessa ei voi soveltaa autoverolakia ja sen pohjalta annettuja määräyksiä ja ohjeita.

Uutena tuodun matkailuauton tuontiin sovellataan arvonlisäverolakia. Ja käytettynä maahantuotuun m-autoon ei sitäkään.

Tästä seuraa looginen päätelmä; Jos joku on joutunut/maksanut matkailuauton tuonnin yhteydessä arvonlisäveroa, veronsaaja on pitänyt m-autoa Suomen arvonlisäverolain mukaan uutena.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.09.2012 12:48

"Kuljetusväline on uusi, jos jompi kumpi seuraavista ehdoista täyttyy:"

"Mikä tuossa verottajan ja ohjeessa on muuttunut aiempaan nähden on se, että nyt sanotaan - jompi kumpi - kun aiemmin sanottiin, että - molempien ehtojen tulee täyttyä. Edistystä sekin Suomen laintulkinnassa."

Ei lain tulkinta ole muuttunut siinä on ja on ollut vain käänteinen logiikka. Eli ajoneuvo ON UUSI jos jompi kumpi ehdoista täyttyy eli on ollut alle 6kk käytössa tai alle 6000km ajettu.

KIISKI ANTTI 28.09.2012 13:15

Joo, totta, eli eipäs saakaan alvia kierrettyä uudessa asunto-autossa, eli pitää tosiaan olla yli 6 kk vanha ja ajettu yli 6000 km.

Eli jos tuo maahan vaikka 30v vanhan asuntoauton jolla on ajettu alle 6000 km, joutuu maksamaan alvin Suomeen :-)

Tiedän että Ruotsissa noita alveja on säästetty niin että auto on ensin "vuokrattuna" myyjältä ensimmäiset 6kk (tai mikä tuo raja Ruotsissa mahtoi ollakaan) ja sitten vasta omistajuus vaihtui.

Suomessa en tiedä mitä tapahtuu jos Suomalainen ajaisi ulkomaille rekisteröidyllä asunto-autolla. Sehän kun ei ole autoverollinen ajoneuvo?

JANHONEN MATTI 28.09.2012 13:47

Mielestäni lain tulkinta on muuttunut. Arvonlisäverolaissa on koko ajan ainakin v. 1999 alkaen (tarkistin verolaeista) puhutu kahdesta eri määritteestä käytettyjen osalta: Kuljetusvälinen on uusi, jos

moottorikäyttöinen kuljetusväline on myyty enintään kuusi..... TAI moottorikäyttöinen kuljetusvälineellä on ajettu enintään ajettu 6000....

Tai sanasta huolimatta niin verottajan kun tullinkin ohje on kuulunut - molempien ehtojen tulee täytyä - aivan kun laissa ei tai -sanaa olisikaan. Nyt ohje on mielestäni synroonissa voimassa olevan arvonlisäverolain kanssa, vaikka onkin vaikeaselkoinen - nytkin. Nythän ohje kuuluu - jomman kummän.

Herää vain kysymys onko kaikki aiemmat veropäätöksen menneet lain mukaan vai ohjeen mukaan.

ALAKULJU AULI 28.09.2012 15:45

"Suomessa en tiedä mitä tapahtuu jos Suomalainen ajaisi ulkomaille rekisteröidyllä asunto-autolla. Sehän kun ei ole autoverollinen ajoneuvo?"

"Suomessa vakituisesti asuva saa ajaa turistiautoa vain, jos ulkomailla asuva auton omistaja, haltija tai muu turistikäyttöön oikeutettu henkilö on mukana autossa. Auton siirto korjaamolla tai siirto hätätilanteessa on toki sallittua."

Näin ainakin henkilöauton kohdalla mutta miten asuntoauton? Tuopa onkin mielenkiintoinen asia? Täällähän kun vakutus otetaan siihen laitetaan ketkä autoa käyttää omistajan lisäksi. Jos vahinko tapahtuu niin sitten voi joutua ongelmiin vakutusyhtiön kanssa, jos autolla on joku muu ajanut. Ilmeisesti kalliimman vakutuksen saa jossa ei käyttäjiä ole rajoitettu.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.09.2012 17:00

Siinähän laissa sanotaan ajoneuvon olevan UUSI jommankumman ehdon täyttyessä. Siis UUSI, ei käytetty, jos toinen edoista täyttyy.

HONGISTO MARKKU 18.10.2012 22:06

Jos näistä asioista tulee kysymyksiä Saksan suuntaan, niistä kannattaa ilmoittaa mailillani osoitteeseen markku.hongisto@gmx.de Asun täällä pysyvästi ja olen jatkuvasti tekemisissä näiden asioiden kanssa. Asioita on helpompi hoitaa kun on yhteinen kieli ja tutut viranomaiset.

Hyvää karavaanarisyksyä!

JANHONEN MATTI 19.10.2012 10:09

Eihän nämä asiat mitään rakettitiedettä ole sille joka osaa normaalia lakitekstiä lukea. Itseäni on hämmentänyt koko Saksasta tuonnin ajan se paskanjauhanta, joka tämän asian ympärillä on ollut. Pahiten ihmisten mieliä on hämmentänyt virallisten autontuojien disinformaatio jota ne surutta syötti niiden kädestä syövien lehtien kautta kansalaisille. Loppupelissä taisi kuitenkin käydä niin, että ampuivat omaan jalkaansa. Ähäkutti!

Silloin alkuaikoina kun itsekin kävin hakemassa ensimmäisen autoni epäselvät tai tulkinnanvaraiset viranomaismääräykset, tullissa ja katsastuksessa aiheutti pientä päänsärkyä. Nykymääräykset ovat sinällään selvät. Se on sitten toinen asia onko niiden perusta kaikilta osin oikeudenmukainen.

Yhteismarkkinoilla kannattaa käydä ostoksilla.

Jos tuon Saksan pään suhteen on epäselvyyttä kannattaa käyttää sakasankilen taitoista avustajaa. Asian tunteva avustaja osaa auttaa auton ostopaikan valinnassa, kohteen valinnassa, kaupan teossa, mahdollisista takuista sopimisessa ja viranomaisasioiden hoidossa.

AHJOS TIMO 19.10.2012 16:56

Auton valinnassa on tärkeää tutkia, täyttääkö se suomalaiset matkailuautovaatimukset, varsinkin sisäkorkeuden suhteen. Muuten siitä joutuu maksamaan autoveron kuten tavallisesta henkilöautosta. Saksassahan on paljon matkailuautoja, joiden sisäkorkeus ei ole riittävän suurelta alalta 190 cm. Tarkemmin: http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ensirekisteroinnin_jalkeinen_autovero/matkailuauto

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.