homeen estäminen / homeen poistaminen ?

ERVASTI ERKKI 24.09.2012 08:52

Miten olette torjuneet hometta as-auton sisältä? Onko tiedossa jotain "myrkkyä",jolla poistatte homeen patjoista, patjojen alta jne sisätiloissa? Alkavaa hometta ilmestynyt liian tiiviin patjan alle - riittäneekö pesu ja hyvä tuuletus.Entä talvella, homeenesto? Kiittäen tiedoista.

HALINEN HARRI 24.09.2012 12:17

Tutustupa Dr Beckmannin Homeenpoistajaan.
Lue käyttöohje tarkoin. Maahantuoja Piresma, Espoo.
Ainakin pk-seudulla tuote löytyy muutamasta elintarvikeliikkeestä ja Tarjoustalosta.

TOIVONEN MARTTI 24.09.2012 13:45

Kostumisen, ts. kondenssin estäminen on ykkösjuttu. Kaksi tapaa: kosteutta imevät suolapallot tms ja lämmittäminen.

Biltema, Motonet yms myy suolapakkauksia. Talven mittaan täytyy vaan huolehtia siitä että kaikki suola ei ole liemenä. Ihan toimiva tapa.

Jotkut käyttää sähkölämmitystä ja hienoja lämpotilaerotermostaatteja jotka pitää auton lämmön pari - kolme astetta lämpimämpänä kuin ulkoima. Joku laittaa 75 -100 watin hehkulampun palamaan joko aina tai vuorokausiajastimella ja sekin lämpö riittää.

Ilmanvaihdon pitää toimia, liian tiivis tila kostuu väistämättä. Jos tulee poaljon lunta katolle estyy ilmanvaihto ja ongelmia voi tulla.

mot

VÄLIAHDE JUSSI 24.09.2012 14:00

Tuuletus kun pelaa kaikki hyvin lämpöä ei vaunu tai auto tartte kuin,vasta kun sinne mennään asumaan ja sittenkin lämmöt heti täysille kaikki räppänät auki jotta kosteus pääsee pois.Tämä on yksi syy jonka takia mielestäniM-autossa truma puhallin jäjestelmä kuin, vesilämmitys varsinkin, lyhyillä kaupunkimatkoilla.Voipi olla että, oon väärässä kun,talvet seisotin tuota vesilämmitys autoa.Ja jos lähdin sillä liikenteen kohinaan piti sen antaa ensin kunnolla lämmetä ennen kuin, lähti liikkeelle.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.09.2012 14:15

Jussi tuossa edellä vastasikin jo millä saa homeen pysymään poissa.

Mitään suoloja tai muita ei tarvita, vain hyvä tuuletus. Myös patjanaluset tulee tuulettua.

Jos patjan alusia ei saa muuten tuulettumaan, niin aina käytön jälkeen, ennekuin auto on jäähtynytkään patjat pystyyn siten, että kosteus pääsee haihtumaan ilmaan.

Jos pajojen alapinta kostuu hikoilusta tms syystä ei niitä kuivaa tiivistä alustaa vasten mikään. Patjojen alle on saatavissa erilaisia koroke systeemejä jolla saa sinne hiukan ilmatilaa Tuossa yksi: http://www.vapaa-aika.com/kalusteet/salepohjat-patjat/patjanalusta-acs-10-koko-120x200.html

ERVASTI ERKKI 24.09.2012 15:05

KIITOKSIA KOVASTI VINKEISTÄ.Hyvää syksyn jatkoa edelleen . . .

HALINEN HARRI 24.09.2012 15:37

Rakennusten kosteussuojauksessa suositellaan 6-10 asteen ylläpitolämpötila riippuen "asiantuntijasta". Tuo toisten mainitsema tuuletus on tärkeä. Koeta esim. parvekeritilämattopaloilla saada patja irti "hautumasta" ja ilma liikkumaan patjan alla. Kosteus syntyy siis siitä kun ilma lämpenee ja ilmassa oleva kosteus tiivistyy kylmemmille. pinnoille.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2012 klo 18:50:55 "Kosteus syntyy siis siitä kun ilma lämpenee ja ilmassa oleva kosteus tiivistyy kylmemmille. pinnoille."

Tässä tarkoitan ilman lämmitystä olevaa esim. matkailuvälinettä jota nopeasti lämmitetään, seinille ja ikkunoihin syntyy ko ilmiö ilman tehokasta tuuletusta.

HALTTUNEN TEUVO 24.09.2012 15:51

Jos sattuis ettei home poistu
http://www.homepakolaiset.fi/index.html http://keskustelu.suomi24.fi/node/10828559 http://www.iltalehti.fi/allergia/2012082615998382_al.shtml

TOIVONEN MARTTI 24.09.2012 16:36

"Kosteus syntyy siis siitä kun ilma lämpenee ja ilmassa oleva kosteus tiivistyy kylmemmille. pinnoille."

Siis niinku, tarkkaan ottaen, oikeastas, niinku ei ihan noin...

Siis enempi saivartelematta eikös lämmin ilma saata pitää sisällään enempi kosteutta? Kun se lämpenee pystyy se sitomaan enempi ja kun se jäähtyy ei se enää pidä sisällään yhtä paljoa vaan luovuttaa pois kosteutta joka tiivistyy pinnoille.

Mutta tietty jos on lämmintä ilmaa (jossa siis on paljon kosteutta) ja se joutuu tekemisiin kylmän pinnan kanssa jäähtyy se siinä kosketuksessa ja kosteus tiivistyy. Jos peilin lämpotila on 23 astetta ja hengityksen 37 astetta niin hönkäilemällä peiliin saat kosteutta tiivistymään sen pinnalle.

NIEMI SEPPO 24.09.2012 17:43

Ei se home pelkästä kosteudesta synny. Sille pitää olla joku elatusalusta ravinnon lähteenä. Vaikkapa pöly siellä sängyn alla ja kaapi nurkassa. Kunnon imurointi lämpimässä autossa vähentää homehtumisvaaraa.

MÄKELÄ EERO 24.09.2012 17:53

Knaapi nurkkaan juu ja hiljaa siellä, olen samaa mieltä :-)

pikkueero

RIIHELÄ ESA 24.09.2012 18:03

Myös näissä kosteusasioissa tuntuu olevan paljon uskomuksia liikkeellä. Kuitenkin kyse on tarkkaan tunnetusta ilmiöstä, mitään olettamuksia ei tarvita.

Tietyn vesimäärän sisältävällä ilmalla on ns. kastepiste. Ilmatieteen laitos jopa julkaisee sen eri paikkakunnille säätiedotuksensa yhteydessä. Kun tuon ilman lämpötila laskee alle kastepisteen, vesi alkaa muuttua nesteeksi ja tiivistyy joko sumuksi tai sitten kastelee jonkin pinnan. Tällä hetkellä Helsingin rautatientorin ilman kastepiste on 6,9 astetta. Jos siis sieltä steissin kulmilta löytyy pinta, jonka lämpötila on alle tuon, siihen tiivistyy vettä. Ulkonakin, jossa tuuletus on varmaan kohtalaisen hyvä. Tuuletuksella siis ei voi estää kosteuden tiivistymistä ellei vaunussa ole jotain erityistä vesihöyryn lähdettä, kuten märkiä tekstiileitä tai vastaavaa.

Ilta- ja aamukasteet eivät edes vaadi kylmää pintaa, vettä vaan tiivistyy pinnoille, kun ilman lämpötila laskee.

Kosteuden tiivistymisen pinnoille voi siis estää vain huolehtimalla siitä, ettei mistään löydy pintaa, jonka lämpötila on alle kastepisteen ja ettei ilma muutenkaan pääse jäähtymään alle kastepisteensä. Se tapahtuu joko laskemalla kastepistettä lämmittämällä tai kuivaamalla ilmaa, tai sitten pitämään pintojen lämpötilat riittävän korkeina. Käytännössähän kosteutta tiivistyy lähinnä ilman lauhtuessa nopeammin, kuin rakenteiden pinnat ehtivät lämpenemään.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.09.2012 18:31

"Tuuletuksella siis ei voi estää kosteuden tiivistymistä ellei vaunussa ole jotain erityistä vesihöyryn lähdettä, kuten märkiä tekstiileitä tai vastaavaa."

Sisällä on kosteudenlähteenä lämmin ilma. Jos sitä ei vaihdeta (tuuleteta) absoluuttisesti kuivempaan ilmaan (jota on suhteellisesti samakosteuksinen kylmempi ilma) tiivistyy kosteus kylmemmille pinnoille. Tämä ei ole uskomus.

Jos otetaan muovipussiin talvella sisäilmaa ja viedään se ulos pakkaseen niin pussin sisäpintaan tiivistyy kosteutta. Sen sijaan jos muovipussiin ottaa ulkoilmaa ei ulkona tapahtu mitään tiivistymistä.

Tuulettamalla saadaan sisää absoluuttisest kuivempaa ilmaa. Jos 30 asteen pakkasessa lämmittää auton tai vaunun 25 asteeseen ilma, että menee sinne hönkäilemään kosteutta on hyvin tuuletetun matkailuvälineen ilma varsin kuivaa ja se kuivattaa myös patjoista ym tekstiileistä kosteutta.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2012 klo 18:34:27 Meillä ei ole patjat homehtuneet kun olen huolehtinut tuuletuksesta ja joskus kuivattanut sisätiloja lämmittämällä pakkasella olematta autossa ja tuulettamalla kosteuden ulos .

HALINEN HARRI 24.09.2012 18:44

Tiedoksi Martille: Juuri noin kun kerroin kosteus tiivistyy pintoihin, en väittänyt kummassa on enempi kosteutta lämpimässä vai kylmässä ilmassa.
Ex-ammattini puolesta ollut mm. kosteusasioiden/ongelmien kanssa tekemisissä sen jälkeen kun kosteusongelmia alkoi enemmän tulla esille eli kuuskymmentä luvun jälkeen kun rakenteisiin ryhdyttiin käyttämään mm. muovikalvoja (ja vielä väärään paikkaan).

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2012 klo 18:47:29 Pistäpä joku kiintää ainetta oleva kova esine pakastimeen esim vuorokaudeksi, ja ota se huonelämpöön. Seuraa mitä tapahtuu 10 minuutin aikana.

TOIVONEN MARTTI 24.09.2012 19:08

Eikös tuo sun esimerkki ole juuri sama kuin mun peili (22 astetta) ja hengitys (37 astetta)? Eli samaa mieltä ollaan. Eikä nyt sentään mennä niin tosissaan että laitetaan tavaraa pakkaseen ja otetaan pois jne. Otetaan vain lähipubissa huurteiset, siinähän se on lasin ulkopinnassa, kondenssi. Kippis!

Mutta silti mitä lämpimämmäksi ilma tulee sitä enempi se voi sisältää kosteutta niinkuin Riihelä Esa tuolla ylempänä selvittää. Jäähtyminen kastepisteeseen ja sen alle aiheuttaa kondenssia.

Ja rakennuksessa syntyy ongelmia jos lämmin ilma jonka kastepiste on vaikka 19 astetta tunkeutuu seinärakenteeseen jossa lämpötila on vaikka 14 astetta. Siis kastepiste rakenteen sisässä on ongelma, jooko? mot

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2012 klo 19:11:11 Kohta tuo ketjun aloittaja Erkki huutaa että olkaa nyt jo hiljaa, tämä tuli jo selväksi! Näin se rönsyilee vastausketju ihan asialliseen kysymykseen, nytkin mentiin jo pubiin....

RIIHELÄ ESA 24.09.2012 19:11

"Jos sitä ei vaihdeta (tuuleteta) absoluuttisesti kuivempaan ilmaan (jota on suhteellisesti samakosteuksinen kylmempi ilma)"

Jo vain. Mutta mistä sitä "absoluuttisesti kuivempaa ilmaa" sitten saa?

Ulkoilman lämmönvaihtelut eivät tapahdu lämmittämällä ja jäähdyttämällä sitä samaa ilmaa. Jostain päin maapalloa tulee uutta ilmaa, joka saattaa olla absoluuttisesti ja suhteellisesti kuivempaa tai sitten kosteampaa.

Ulkona tuuletus pelaa hyvin. Mutta silti syksyisin auton ikkunat ovat välillä ulkopuolelta märät. Mutta ei yleensä sisäpuolelta, vaikka henkilöautossa ei tuuletus juurikaan toimi sen seisoessa. Siellä sisällä kun ei ole kovin paljon vettä, mutta ulkona tuuli tuo uutta kosteutta sitä mukaa, kuin vanhaa tiivistyy.

Tuuletus kyllä muuten raikastaa ilmaa, mutta muuten se toisinaan kastelee ja toisinaan kuivaa pintoja.

Periaatteessa jos auton sulkee ilmatiiviisti ja imee sisällä jo olevan ilman vedet kuivaajapalloon, ei kosteutta voi tiivistyä, koska ilmassa ei ole mitä tiivistyä. Tästä syystä monet pakkaukset suljetaan ilmatiiviiseen muoviin ja laitetaan pieni kosteudenpoistopussi sisään. Ei kyllä vettä tiivisty, vaikka tuuletus on nolla eikä alkuperäinen ilmakaan ollut kuivaa.

Ei kannata uskoa mihinkään yleispäteviin räppänät auki -juttuihin, vaan selvittää tosiasiat ja miettiä homma kokonaisuutena omien olosuhteiden kannalta. Taitaa muuten olla niin, ettei talvisäilytyksen aikana se homeongelma mikään suuri ole, jos saa paikat pysymään kuivina ja homeettomina asumisen aikana. Silloinhan tuuletus on tärkeää, koska ihmisistä, ruuanlaitosta ja muista touhuista tulee sisälle jatkuvasti lisää kosteutta. Talvella taas näitä kosteudenlähteitä ei autossa/vaunussa ole.

HAAPANEN TIMO 24.09.2012 20:02

No kyllä se räppänät auki on oikein yleispätevä. Ilman mitään teorioita käytännön kokemus on sen osoittanut.

@timppa

LEIVO JUKKA 24.09.2012 20:40

Halutaan ostaa 6,5+3+2,5m mini-grip pussi.Mielellään ehjä.

VÄLIAHDE JUSSI 24.09.2012 22:37

Hyvät karavaanarit Tässä yhtydessä muistuttasin mitä kylmenpää ilma on sitä kuivenpaa eli pahasta on ylläpito lämmityksekin=aivan turhaa energian tuhlausta.

UUTTU JUHA 25.09.2012 00:17

Yksinkertaisesti: Hometta ei tule kun lämmität ja tuuletat ennen ja jälkeen reissun. Lämmitys ainakin vuorokauden ennen ja jälkeen kylmillä ilmoilla jotta kosteus poistuisi. Kattoluukkua pitäisi pitää sen verran rakosellaan ettei vesi sada sisään. Homeen kokonaan poistaminen vaatii yleensä materiaalien vaihtoa uusiin, ei se myrkyillä poistu. Sängyn alla pitäisi normaalisti olla jokin puhallusräppänä, onko se mahdollisesti auki ja tuleeko sieltä ilmaa?

SUORTTI ANSSI 25.09.2012 08:23

Mulla on vaunu talvet katoksen alla kattoluukut avoinna ilman lämmityksiä ja hometta ei ole tullut. Ollut jo vuosia. Ja mielestäni toimii näin jatkossakin.

VÄLIAHDE JUSSI 25.09.2012 09:51

Samoin minä menettelen sillä,erotuksella että,minun vehkeeni on taivasalle tehty. Ei ne mitään katoksia koskaa ole minulta saaneet yllensä.Ulkokäyttööhän ne on valmistettu.

SANTALAHTI HANNU 25.09.2012 12:01

Ei millään pahalla,mutta oon Jussin kanssa samaa mieltä siitä että,miksi se vaunu / auto täytyy väkisin saada tungettua johonkin muovipussiin talveksi ? En ymmärrä ! Mun laite on kesät / talvet ulkona,hyvin on toiminut ja on kuiva. Tämä on minun näkemys asiasta !

Hanski

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2012 klo 12:03:20 Tää tuli kyllä nyt väärälle osiolle ! Anteeksi !

SUORTTI ANSSI 25.09.2012 15:45

Olenpahan vain niin laiska, että en talvella viitsi putsailla vaunun kattoa lumesta ja varmistella että kattoluukun (joka on auki) raosta ilma vaihtuu. Kun en talvella vaunua vetele, niin annan loikoilla sen tuossa puurakenteisessa katoksessa (ei muovipussissa), kun sellainen sattuu tuossa pihalla pönöttämään. Plussana vielä se, että vaunu pysyy puhtaana. Ei tule nokivalumia kupeisiin.

Kuten tuossa aiemmin todettiin, on vaunun /auton säilymisen kannalta fiksua huolehtia tuuletuksesta talven aikana. Jos vaunu säilytetään ulkosalla, ei kattoluukkuja voi pitää avoinna. Kyllä sieltä vesi ja lumi sisälle menee. Ja jos tuuletuksen jättää niiden "piilossa" olevien venttiilien varaan, kyllä nekin talven lumikuormilla tukkeutuu.

Ja en minä sitä väkisin sinne laita. Kyllä se ihan sovussa sinne kulkeutuu.

HALINEN HARRI 25.09.2012 16:10

Entäpä kevyt harjakatto auto/vaunun seinien varaan? Materiaalista jo painaa pressuineen 30-40 kg. Lunta ja jäätähän sinne tasakatolle kertyy helposti 150-200 kg. Pressun päältä luulisi olevan helpompaa putsata aika ajoin kertyneet lumet kuin tasakatolta. Kunnon pressu ja kiinnitys liinoilla alarunkoon?

Käyttäjän lisäys viestiin 25.9.2012 klo 16:37:08 jo = joka

HALMEENMÄKI JUHANI 25.09.2012 18:05

Vaikka oma vaunu talvehtii tallissa, niin meinaan silti laittaa sen suolapurnukan sinne sisälle, ihan vaan varmuuden vuoksi. Kun on tuo henkivakuutuskin, enkä hyödy siitäkään yhtään mitään.

Käyttäjän lisäys viestiin 26.9.2012 klo 16:56:41 Ja ne muutama kerta kun hometta on tullut talvisäilytyksen aikana autoon tai vaunuun, niin silloin ei ole ollut suola-astiaa. Huonoa tuuria vaiko sattumaa sitten, mutta enpä minä tuohon purnukan ostoon kuole. Homeesta verhoilussa tulee taasen ainakin helavatusti nalkutusta kotona...

HALINEN HARRI 25.09.2012 18:18

niin onhan niitä monia puolueitakin.

VÄLIAHDE JUSSI 25.09.2012 19:43

Jos jotain niin suolaa kosteuden poistajaksi kalustoon, jossa liikutaan tai jolla liikutaan.Ainakaa minä en muuta käytä.Perustelut sille on että kodessio veden kerääjät tiputtavat sen veden astiaan ja jos joku kaataa sen astian vahigossa sotkee se tai värjää paikkoja,näin kävi yhdelle perheelle rinteessä Suola kerää kosteuden itseensä ja pitää sen sisällään.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.