Mitä mieltä masinasta?

TIITTANEN HEIMO 23.09.2012 09:55

Auton päivitys mielessä!

Olis tuollainen vaihtoehto tarjolla. MERCEDES BENZ HYMER BM 630 vm 2004 AUTOMAATTIVAIHTEISTO ,MAN.ILMASTOINTI ,PERUUTUSKAMERA, WEBASTO, ASUNTO-OSASSA DOMETIC JÄÄHDYTYSLAITE , MARKIISI, ISTUMAPAIKKOJEN LUKUMÄÄRÄ 4 Viisipyttyinen mylly näytti olevan konehuoneessa. Valmiiksi ajettuna 85 000 km. Tarkeneeko tuolla talvisaikaan kaksi henkilöä kärvistellä. Takatuupparia haeskelen, kun sillä pääsee ja etupyörätkin kääntyy. Tämä yksilö ei ole paripyöräversio? Asiallisista mielipiteistä ISO KIITOS!

h

Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 10:22:35 Tuulilasin yläpuolella lukeepi STAR LINE 630, oikeassa etukulmassa HYMERMOBIL!

HIETAVUORI JUHA 23.09.2012 10:00

Olisit maininnut kuka sen kopan on rakentanut .

Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 10:17:41 Anteeksi huolimaton lukemiseni näin aamusella .

NYBERG JYRKI 23.09.2012 10:15

Mulla oli vähän vastaavanlainen vanhempi hymer, hyvin tarkeni kun käytti keulapeittoa pakkasella. Ohjaamon jalkatilan peitto auttoi myös paljon estäen moottoritilan kylmyyden hohkamista. Trumaticin ohut lämpöputki takasängyn ympärillä ei riittänyt kunnolla kovilla pakkasilla, hoidin lisälämmön lämpöpatjalla, ykkönenkin riitti tehoiksi, eikä patja maksa montaa kymppiä. Takavetona kitkalukolla mainio peli, osta pois jos hinnat on kohdallaan, itse vaihdoin muista syistä kalustoa. Lennu

LAAMANEN OLLI 23.09.2012 11:17

jos tuo mersu on täysautomaatti niin on ok mutta jos on sprintsif automaatti niin kannataa miettiä

VÄLIAHDE JUSSI 23.09.2012 11:18

Ei kun liikenteen kohinaan,hyvä vehe, ei näissä missään tarkene ilman keula peittoa tai jotain muuta vippaskonstia.

JANHONEN MATTI 23.09.2012 11:57

Samanlaiset aatokset kun Lennulla. Etupää on se joka tuossa mallissa tahtoo pysyä kovemmalla pakkasella kylmänä. Pelkästään jo suuret lasipinnat vuotaa lämpöä ulos. Lasien ja nokan peitto auttaa kummasti. Kun et kerro lämmittimen tyyppiä niin vaikea sanoa, että tarkeneeko ja jos niin kuinka kovilla pakkasilla. Asiaa tietysti auttaa kun tuossa autossa on webasto.

Auton alusta on perusrakenteeltaan hyvä. Mottori edessä rungon suutaisesti, vaihdelaatikko, kardaani ja perä/taka-akselisto. Takaveto lukolla ja kääntyvät etupyörät. Automaatin johdosta auton käsiteltävyys on ihan omaa luokkaansa , leirialueella, parkkipaikoilla tai vaikka ruuhkaliikenteessä. Mitä ajettavuuteen tulee ja eritoten suvutuulessa, niin oman kokemukseni mukaan AL-KO -alustanen Fiat on parempi ajettava kun Sprinter. Polttoainetta automaatilla oleva Sprinter kuluttaa hieman enemmän kun vastaavilla voimilla oleva Fiat.

Sprinterin alusta on joidenkin mielestä vähän liiankin henkilöautomainen. Asiaan auttaa jos vaihtaa iskunvaimentajat jämäkämpiin ja asentaa taaakse (ellei jo ole) joko lisälehdet tai ilmajouset. Myös rengaspaineiden suhteen sprinter on ronkelimpi kun moni muu.

Sprinterin kone on "vanhan hyvän ajan nokkaketjukone, joten siinä ei noita nokkahihnahuolia ole. Toki jakoketjukin voi katketa mutta se on äärimmäisen harvinasta hihnaan verrattuna. Sprinterin jakoketju muuten maksaa 69 euroa ja vaihdetaan jossain 3-400.000 km tietämissä. CDI:n suutinten kanssa on jollain ollut ongemia lähinnä vaihdon vaikeuden suhteen ja automaattilatikon rele reistaili joissain malleissa. Jotkut hoiti asian sillä, että vaihtoivat releen kerran vuodessa (muutama kymppi). Noita Fiiatille tyypillisiä vetoakseli ja etupään laakeriongelmia sprinterissä ei ole kun ei ole noita osiakaan. Sprinterissä on ollut jo pitkään levyjarrrut kaikissa pyörissä. Käsijarru on jarrulevyn sisään rakennettu rumpujarru ja voisi olla tehokaampikin. Asiaa autta jos kerran vuodessa avaa yhden pyöränpultin ja puhaltaa paineilmalla jarrun puhtaaksi. Käsijarrun vaihtosat maksaa 26.90 e. Etupään alapallonivel maksaa 18,50 e/kpl.

Kaikki autot tarvitsevat joskus vara- ja kulutusosia, myös Sprinter. Yksi hyvä puoli on se, että Sprinterin osia saa kohtuuhintaan vaikkapa KL-varaosista ja Motonetista. Osia voi tilata myös suoraan Saksasta. Osien hintasoon voi tutustua em. mainittujen firmojen nettisivuilta.

Yhden asian haluan nostaa esiin joka nykyään usein autokeskustelussa unohdetaan ja se on auton huoltamisen/korjaamisen helppous tai vaikeus. Sprinter on rakennettu perinteisellä tavalla ja on jo tästä syystä helpompi huoltaa ja korjata kun nämä etuvetomerkit. Tämä taas säästää työtunteja ja nehän siinä korjaamolaskussa usein maksaa.

TIITTANEN HEIMO 23.09.2012 17:23

Vaihdelaatikon tyyppi löytynee valmistenumeron perusteella? Kepakko on ohjauspyörän vieressä, liikkeet ylös M-alas, vasemmalle A asentoon ja oikealle N, lisäksi oikealle alas R. Liekö tuo se "shit" loota?

SÄÄVÄLÄ-RASILA MARJA 23.09.2012 22:09

Heimo Tiittaselle:

Tässä sinulle etsimäsi

http://www.nettikaravaani.com/hymer/starline-630/1366119

LAAMANEN OLLI 23.09.2012 22:58

Kyllä tuo no juuri se printsift.Jos siihen on vaihdettu johtosarja jossa on diodit mitkä estää vaihtokelojen vioitumisen niin sitten on ok

HYTÖNEN RAIMO 24.09.2012 00:12

Ensinnäkin vaatii C -luokan ajokortin, mikä tietää samalla 80 km/h nopeusrajoitusta, ulkomailla (esim. Itävalta) myös co -mittauslaitteen ostamista.

Toisekseen hinta ikäisekseen melko suolainen, vaikka mersu onkin.

No, on tullut tuollaisella joskus ajettua - kylläkin kesäolosuhteissa, joten lämpimyyteen en ota kantaa.

Itse pidän pehmeämmästä jousituksesta, joten siinä mielessä mersulle plussaa. Eikä kulutuskaan olut paha, tasanopeussäädin 85 mittarinopeudella noin 8,6 l/100 km. Ei paha kun ottaa huomioon auton kokonaismassa ja automaattilootan (mersun oma). Autossa oli sama kone kuin kysytyssä mallissakin.

AHOLA ESA 24.09.2012 09:59

"Olis tuollainen vaihtoehto tarjolla. MERCEDES BENZ HYMER BM 630 vm 2004"

Onhan tuossa hieman laitettavaa, mutta ei ole vielä hinnan kiroissa.

TIITTANEN HEIMO 24.09.2012 15:53

Kiitos vihjeestä!

Mutta ko. Hymeri on C kortillisen ajettava. "Nuppuseni", joka niin mielellään toimii kuljettajana, ei omista kuin A:n ja B:n. Hän antoikin ymmärtää, ettei ole kiinnostunut lähtemään C koulutukseen. Joten täytyy pysyä alle 3500kg painoissa. Kiitos kuitenkin hyvästä ehdotuksesta!

h

Käyttäjän lisäys viestiin 24.9.2012 klo 15:55:17 Tarkoitin Säävälä-Rasila Marjan ehdotusta!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.