Apua, tietäväiset! Fiiatin polkusimet?

TOIVONEN MARTTI 21.09.2012 21:40

Aikani Fiatin jalkatilassa kömmittyäni olen tullut siihen tulokseen että sekä jarrupolkimen että kytkinpolkimen varret käyttää jotain katkaisijoita.

Auto on Fiiatti vuodelta 2001, 2.8 litran JTD -koneella, yhteispaineruisku ja sähköinen kaasu.

Siis ennenvanhaan jarruvalokytkin oli usein juuri jarrupolkimen varressa mutta eikös se nykyään ole jo jossain jarrupaineen käyttämänä?? Vai eikö? Mutta vaikka jarruvalokytkin olisikin vielä vanhanaikaisesti polkimen varren käyttämä niin mitä hittoa tekee kytkin kytkinpolkimen varressa?

Ohessa suttuisessa kuvassa näkyy hämärästi valkoinen jarrupolkimen kytkin ja sen takana kytkinpolkimen varsi jonka yläpuolella valkoinen kytkin. Molemmat ovat istukoissaan poljinvarsien takapuolelle (kuskin puolelle) kiinnitetyssä keltapassivoidussa levyssä. Onko tuommoinen kaikilla?

Kuvassa kello seitsemässä näkyy myös valkoinen liitiin ja siitä lähtevät kaiksi teipillä yhteen sidottua johdinta. Ne tulevat tuosta kytkimen varren katkaisijasta.

Ainut syy miksi tällainen nykyautoista mitään tietämätön voisi kuvitella että tuollaisia kytkimiä tarvitaan on vakionopeussäädin. Mutta sitä ei autossa ole. Voiko olla jonkinasteinen valmius? Vai olisko ollut asennettuna tarvikevakkari joka on riisuttu pois?

TURUNEN HEIMO 21.09.2012 21:56

Kytkin voi olla siksi koska vakkari tarvitsee tietoa kytkimen painalluksesta. Vaikka sinullas ei ole vakkaria niin usein sen voi lisätä vain hankkimalla viiksen. Tälläista lisäyksestä vain kokemusta VAG-autoista.

HJELM ARTO-VEIKKO 22.09.2012 08:27

Autooni vaihdettiin muistaakseni jarru ja kaasu polkimen anturit käyntihäiriön takia, oikea syyllinen oli asentoanturi,lämmetessään meni oikosulkuun ja sammutti koneen. Autossa ei ollut vakionopeus säädintä. Poljin anturit taitavat liittyä moottorin ohjaukseen. t. Jelmi

ILTANEN MARKO 22.09.2012 20:50

Kyllähän se kytkinpolkimelta löytyvän katkaisijan tehtävänä on kertoa moottorinohjainlaitteelle, että kytkintä painetaan ja tietenkin autoissa joissa on tehtaan vakionopeussäädin hoitaa vakkarin pois päältä toiminto kytkintä painettaessa, senhän ohjelma on moottorin ohjainlaitteessa.

PITKÄAHO JUKKA 22.09.2012 21:10

eiköhän insinööri ole suunnitellut se johtosarjan että kaikissa on se vakkari ettei tarvii kahta eri johtosarjaa,mutta jos kumminkin niin ei se johto metri niin paljon maksa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.