Moottorin optimointi

BERG LEIF 19.09.2012 19:27

Onko kellään kokemuksia (hyviä tai huonoja) 2010 Ducato 2,3 JTD 130 hp:n moottorin optimoinnista / uudelleen ohjelmoinnista ?

JANHONEN MATTI 19.09.2012 20:32

Tästä asiasta on täällä väännetty kättä puolesta ja vastaa. Kehoittaisin ensin hakemaan haulla esiin ne entiset - aika tuoreet jutut - ja lisätään sitten jos on aihetta ilmenee. Hakusanoina käynee vaikka optimointi ja lastuttaminen.

TERVO JARI 19.09.2012 21:12

Optimointi:

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=optimointi&nickMid=

https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?x26564=Search&Order=-submit_date&N=100&q=optimointi&nickMid=

Lastuttaminen:

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=Search&Order=-submit_date&N=100&q=lastuttaminen&nickMid=

https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasensivut/jasenpalvelut/jasenkeskustelu/?x26564=Search&Order=-submit_date&N=100&q=lastuttaminen+&nickMid=

LEPPIKANGAS MARKKU 20.09.2012 16:30

Optimoitu on, siis Ducato. (Itsellä vain tehdistus!) Ajettu sen jälkeen noin 20 tkm, enkä enää anna pois!

Leppis
MYNTTINEN ARI 20.09.2012 16:34

Muistitko myös katsastaa fiiun

LEPPIKANGAS MARKKU 20.09.2012 16:59

Tottakai katsastin kun tuli vuosikatsastus vastaan. Jälkeenpäin juttelin ko katsastusmiehen kanssa, on matkailuautoilija, ja kerroin jutun. Hän totesi että milläpä he sitä tehon ja väännön nousua katsastuksessa huomaavat. En tiedä saisiko trafista pienentyneen kulutuksen perusteella alennusta verotukseen? :-)

-Leppis

BERG LEIF 20.09.2012 18:47

Hyvä Leppis että tuli asiaa, yleensä tulee vaan mielipiteitä Minkä firman optiomointi olet käyttänyt ?

HYPPÄNEN KARI 20.09.2012 20:16

Olen harkinnut teettää sen omaan matkailuautoon ja kaipasin tietoja ja kokemuksia. Missä teetetty ja vaikutukset. Kyse olis lähinnä Ducaton 2,3 moottorista, mutta toki muistakin kokemukset kiinnostaa. KariH

HYPPÄNEN KARI 20.09.2012 20:17

Siis kyse olis nimenomaan optimoinnista.

PAAVILAINEN JUSSI 20.09.2012 20:50

http://www.motorbit.fi/ tossa yksi pätevä firma, omaa käyttöautoani (opel) käytin tuolla ja tyytyväinen olen ollut. tästä on jo 4 vuotta, eikä mitään ongelmia moottorissa ja kyseessä sentään ooppeli....

PIIRONEN KARI 20.09.2012 21:25

Täälläkin onnistuu. www.autovarustelu.fi

LEPPIKANGAS MARKKU 20.09.2012 21:43

Omaan koppiautoon se tehtiin Halikossa matka-autoilijoiden vapputreffien aikaan puolitoista vuotta sitten. Japi-Parts Halikossa hoiti homman. Ajettiin pihaan ja kaveri otti tehtaanohjelman tietsikkaansa?, lähetti sen mikäli muistan oikein Norjaan ja 30 min päästä tuli uusi ohjelma sovitettuna mun autolle. Noin tunti aikaa meni käyntiin. Tehoa nyt 153 hv ja vääntö nousi myös jotain 20kpm. Kulutus putosi noin 1 l/100km. Ajaminen muuttui helpoksi, vakkari päälle ja vetää lähes kaikki mäet täällä kunhan kierrokset yli 2000. Rekan ohitukseen ei tarvi etsiä kilometrin suoraa, vaan kunhan antaa käskyn niin silloin mennään. Huippuja en ole kokeillut sen lähes 50 tkm ajossa jota olen nyt 3 vuodessa ajanut. Vuoristossakaan ei koko mäkeä tarvitse kivuta ykkösellä, vaan voi välillä vaihtaa isompaa. Olen erittäin tyytyväinen tähän optimointiin VoimaaCom. En toki tiedä onko jollakin parempaa tarjota mutta eipä aihetta kyselläkään.

-Leppis

SANTALAHTI HANNU 20.09.2012 22:49

Käytin Mitsun Riihimäen dieselhuollossa,annettiin syöttöö enempi ja ahtoja nostettiin. Vaikutus oli aivan mieletön,voimaa ja vääntöö huimasti lisää.1600kg vaunu tulee lähes huomaamattomasti perässä. Polttoaineen kulutus nousi n.1,5 ltr sadalla, ollen nyt n,11,5 sadalla. Kustannus 20 e. Hanski

BERG LEIF 21.09.2012 07:24

Aion ehkä viedä Ducato 2.3. JTD 130 hp tähän firmaan optimoitavaksi www.qct.fi/

PAAVILAINEN JUSSI 21.09.2012 08:26

http://www.bilia.fi/huolto/huolto-ajankohtaista/polestar tossa viellä yksi linkki joka vaan todistaa että nykysin merkkiliikkeissäkin harrastetaan "chippausta"

JANHONEN MATTI 21.09.2012 10:32

Kaikissa autotehtaissa harrastetaan nykyään "chippausta" ja perustelen tätä väitettäni sillä, että ei moottorien hevovoimat ja/tai vääntö ole sattumaa vaan hyvin pitkälle laskettua ja laskelmoitua ohjelmointia.

HYTÖNEN RAIMO 21.09.2012 11:00

Ei siihen asennukseen mitään merkkiliikettä tarvita (ellei peukalo ole aivan keskellä kämmentä.

Tilaa vain sopivan tehoboksin (esim teholastu.com) ja asentaa sen paikalleen. Varsinaiseen asennukseen kuluu muutama minuutti ja sen on siinä - näin ainakin itsellä. Tehoa voi itse säätää boksin säätöruuvista.

Ellei ole asioista perillä, suurin osa ajasta kuluu sen kiinnityspistokkeen etsimiseen.

PAAVILAINEN JUSSI 21.09.2012 11:48

jep..konsti tuokin mutta mikä sitten on "optimointia". kusetammalla anturi arvoja, mitä nämä boxit tekevät vai ohjelmoimalla parametrit uudelleen. itse olen jälkimmäisen kannalla.

HYTÖNEN RAIMO 21.09.2012 12:51

Edellisen johdosta.

Periaatteessa kysymys on samasta asiasta, jonka voi toteuttaa kahdella tavalla; joko ohjelmoimalla alkuperäisen ohjelman uudelleen tai asentamalla tehoboksin sisältämän uuden ohjelman (joka myös on ohjelmoitavissa).

Käytännössä valinta näiden välillä jää hankkijan itsensä ratkaistavaksi. Jos ohjelmointiaikaa ei saa kohtuullisessa ajassa tai ohjelmointipaikka sijaitsee satojen kilometrien ajomatkan päässä, erillinen tehoboksi on vahvoilla. Jos taas ajan saa heti eikä ajomatkaa ole haitalle asti, ohjelmointi on vahvoilla. Muita asiaan vaikuttavia seikkoja voivat olla työajat (asennusfirmat eivät ole yleensä auki viikonloppuisin) tms. seikat.

Niin tai näin, lopullinen ratkaisu jää aina itselle.

KOSKINEN JANI 21.09.2012 13:00

Hmm, pääsääntöisesti nuo ulkoiset boksit huijaa moottorin eculle suuttimien painetta pienemmäksi ja niissä ei ole muuta kuin potikkasäätö. Ja tämän tyyppisen huijauksen kanssa suuttimien painetta nostetaan ja se taas saattaa aiheuttaa korkeapainepuolelle ongelmia, vuotoja tai korkeapainepumpun hajoamisia.

Kun sitten rukataan moottorinohjaimesta kartat uusiksi ja jos vielä rukataan esi+jälkisyöttöjä niin ongelmia ei moottorin puolella tule kun oikeastaan mitään muutosta ei tule muuhun kuin polttoaineen syöttömäärään. Eli, moottorinohjaimen ohjelmoinnilla ainoastaan voimansiirron ja värinänvaimentimien kestoon tulee muutoksia...

KUIVALAINEN TIMO 25.09.2012 20:59

Itsellä on Ducato 2.8 JTD -03 dethlefss 5881 128hv. Miettinyt itsekkin tuota tehoboxin laittoa kun ei tahdo ducato jaksaa vetää tuollaista autokärryä joka painaa kuormattuna noin 1100kg. Vitosvaihde päällä 90km/h kone kiertää noin 2050 krm ja auto menee raskaasti kun vaihdat neloselle sama nopeus niin kone kiertää 3000 krm ja sillä jaksaa hyvin kulkea. Polttoainetta kuluu kärry perässä noin 15-16 litraa 100km noin 90km nopeudella. Auttaiskohan tehoboxit tai optimointi tähän jaksamis ongelmaan vai pitääköhän laitattaa eri välityksinen vitosen hammaspyörästö?

TERVO JARI 25.09.2012 21:11

Wexelloodaan muutosta:

http://www.tamgears.com/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.