Tuuletusventtiili tavaratilaan?
HALTTUNEN TEUVO
19.09.2012 16:43
Korvausilmaventtiili seinään tai luukkuun. Virtaus jatkaisi lämmitettynä sängyn reunoista ylös (Alde- lämmitys).
Onko kokemusta reiän teosta ja venttiilistä? Onko viisasta moiseen ryhtyä?
SUORTTI ANSSI
20.09.2012 09:08
Kysymyksenä tuohon homman viisauteen.
Eiköhän auton tekovaiheessa ole jo laitettu tarvittavat määrät reikiä, jotta ilma vaihtuu.
HALINEN HARRI
20.09.2012 14:28
Kuten jo aiemmissa homevauriokeskusteluissa on todettu niin ei näitä pohjolan olosuhteita kaikissa automerkeissä ja malleissa ole huomioitu.
Yksinkertaisetkin tuuletukset puuttuvat.
Useat autonsuunnittelijat ja valmistajat toimivat maissa joissa ei lämpötila kovinkaan usein laskeudu lämpötilavaihteluissa alle kondenssikosteusasteiden.
Itselläni on autossa merkkituotteena pidettävä kori jossa nestekeskuslämmityspannu on isossa takatallissa, mutta tallissa ei ole ilmanvaihtoa, vain pannutila on tuuletettu. Jonkilaista korvausilman ottoa talliin ja poistoa olen minäkin harkinnut mutten ole saanut vielä aikaiseksi.
Ilman voisi vaaratta ottaa "huonetilasta" tai kokeilla riittäisikö sama ilmanotto kuin pannulle mutta minnehän sen poiston laittaisi?
Koneellinen ajoittainen pieni ilmankierto voisi olla hyvä sillä ei siellä takatallissa ilmalämpötila laske kovillakaan tosipakkasilla alle kuuden asteen, mutta sitä kondessiahan syntyy kun -10 asteesta siirrytään lämpimään mutta kosteudella ei ole pakotietä.
Sitten kun kylmyys ja kosteus on takatallista häädetty niin konetuuletuksen voisi kytkeä pois.
SUORTTI ANSSI
20.09.2012 14:42
Tuo on eri juttu, jos tuuletusta ei ole alunperinkään tehty. Kun/jos itse tekee niin ilman kierto on parasta tehdä niin, että lämmintä kosteaa "huoneilmaa" ei ainakaan aja sinne kylmään tilaan. Silloin tiivistyminen on varmaa viileille pinnoille
Eli sinne talliin ulkoa raitisilma ja "huonetilan" kautta ulos. Kuten tuossa ekassa viestissä ehdotettiin.
Tuossa kuitenkin tulee kovilla pakkasilla se ongelma, että talli jäähtyy vielä lisää. Ellei siellä ole omaa lämmönlähdettä. Lisäksi kuitenkin kannattaa huolehtia, että tallissa ei säilytä mitään haisevaa tavaraa. Tulee sitten nimittäin sisälle ilmankierron mukana.
LAINE RAIMO
20.09.2012 16:34
Niesmann-Bischoff on ratkaissut takatallin tuuletuksen Artossani oheisen kuvan mukaisesti. Lattiassa on takapyörän takana halkaisijaltaan noin 5cm reikä, jossa on hyttysverkko. Alapuolella on peltinen roiskesuoja viistossa. https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#5790247721996303122 . Ilma menee auton seisoessa ilmeisesti sisään päin. Ajossa suunta saattaa olla toisin päin.
En ole koskaan havainnut asuinosaan tulevan mitään katkuja tavaratilasta.
HAAPANEN TIMO
20.09.2012 17:33
Mulla on tuuletin, mutta toisesta syystä kuin aloittaja tarkoittaa.
Kesällä sängyn alla oleva lämmityslaite/boileri nostaa patjan alapuolisen lämpötilan jopa 40° lukemiin.
Olen asentanut auton alle pilssituulettimen
http://osanetti.fi/pilssipuhallin-12v-3a-2500ltrmin-p-3158.html
josta pohjan läpi jatkuu putki (halkaisija n. 80mm.) aivan patjan alle.
Puhallin vetää kuumaa ilmaa tavaratilasta sängyn alta ulos ja patjan alunen sekä päälinen, että päälisellä makaava vaanari jäähtyvät siedettävään lämpötilaan.
Kolmen vuodenajan käytössä puhallin on auton alla kovissa olosuhteissa pelittänyt jo kolmisen vuotta.
@timppa
HALTTUNEN TEUVO
20.09.2012 18:59
Tähänastisista sopivin tarkoitukseeni lienee Raimon kuvaama "pohjaventtiili".
Se aikaansaisi pienen virtauksen tavaratilan läpi ajon aikana ja antaisi raitista tavaratilaan (= vuoteen alle) seisonnassa.
Vaikutusta voisi tehostaa käyttämälla vessan kattoventtiilissä olevaa portaattomasti säädettävää imuria.
HALINEN HARRI
20.09.2012 20:50
Selvennän "ongelmaa" vähän.
Ydinasiat:
Pannu ottaa tietenkin paloilman ulkoa ja poistaa palokaasut ulos. Nesteletkut menevät asuntotilaan jossa ripapatterit. Rakoa ei ole alakerran ja yläkerran välillä joten ei siis ilmankiertoakaan varastosta asuinpuolelle.
Pannu on takatilassa eli varaston puolella ja lämmittää takatilan.
Lähden esim. 10 asteen pakkasesta ja kun pannu lämmittää takatilaa syntyy kondenssi. Niin kauan kun olen liikkeellä tilan lämmettyä ei takatallin lämpötila laske/kohoa joten kondenssia ei synny sisätilaan.
Takatilassa (yli 2 kuutiometriä) ei ole tuuletusta mihinkään joten kosteus ei pääse mihinkään. Ei siis pihalle, ei asumisosaan.
Tämän tilan tuuletusta haen.
Mitään ongelmia ei ole, tila on pinnoitettu kauttaaltaan noin 8-10 mm paksulla kosteutta kestävällä vanerilla mutta siellä myös talviaikaan on kaikenlaista kosteutta imevää tavaraa jonka en soisi esim. homehtuvan tai alkavan tuoksumaan tunkkaiselta..
Käyttäjän lisäys viestiin 20.9.2012 klo 20:53:55
Kyllähän sen kosteuden voi poistaa tuulettamalla varastoa kun seinät ja tavarat ovat lämmenneet, mutta löytyyhän siihen myös painoilmainen tai koneellinen ilmanvaihtoratkaisu.