Ilmajouset.
LEHTO PEKKA
19.09.2012 10:28
Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2012 klo 10:32:38
Kysäisenpä lajitovereilta kokemuksia ilmajousista. Olen harkinnut sellaisten laittamista alko-alustaiseen asuntoautoon. Onko niistä todellista hyötyä?
Kannattaako asentaa samalla myös kompura ja jos niin millainen, vai riittävätkö pelkät ilmajouset ilman kompuraa.
Voiko kompuran asentaa siten, että sen käyttö tapahtuu ohjaamosta käsin?
Jos sellaisia on asennettu, niin mihin hintaan niitä on asennettu?
JANHONEN MATTI
19.09.2012 11:17
Niistä on hyötyä nimeneomaan kuomankantokyvyn lisääjänä.
Ilmajouset (kumipalkeet) ei käytännössä vastusta muita voimia kun painoista johtuvia.
Ilmajousien asennuksen voi tehdä niin, että asentaa taakse ilmapalkeet ja vetää niiltä nailonputket ventiileille ( kuin pyörän venttiili) joista piirien painetta voidaan lisätä tai laskea. Eri piireissä jopa eri paine kuormituksesta riippuen. Usein ventttiilit asennetaan kynnyskoteloon, johon ne on helppo vetää ja jossa ne on suojassa kuralta ja vedeltä.
Molempiin piireihin asennetaan omat painemittarit.
Järjestelmän paineen lisäys tapahtuu ulkoisella kompressorilla.
Ulkoinen kompressori voidaan korvata autoon asennettavalla 12 V virralla toimivalla kompressorilla. On myös laitteita jossa peräpään tasonsäätö tapahtuu automaattisesti kuormituksen mukaan.
Kun kysyt, että kannattaako asentaa oma kompressori niin oma mielipiteeni on että ei. Asennus maksaa ja potentilaalisten vikapaikkojen määrä autossa kasvaa. Ilmamäärän säädön voi joutua tekemään muutaman kerran vuodessa ja sen voi tehdä huoltamoilla tai kotona jos on komperessori.
Hintatietoja voi kysellä vaikkapa alla olevasta linkistä.
http://www.vallilantakomo.fi/fi/Tarvikkee%20(ALKO)/
Myös ALKO:n nettisivuillla on asiasta lisätietoa.
Myynnissä on myös valmiita asennussarjoja mm. ALKO-alustaan sopien.
Asennuksen voi tehdä itse jos taidoissa ja työkaluissa löytyy.
Sarjoja löytyy mm. Tarviketalosta ja monesta muusta paikasta tai niitä voi tilata vaikka Saksasta tai www.obelink.de
Mikäli peräpää nousee ilmajousien asennuksen myötä merkittävästi kannattaa säätää takapään jarruventtiili uudellen (jos autossa on) ettei jarruvoima heikkene liikaa. ALKO:n sivuilla on tästä ohje.
JUMISKO VELI-MATTI
20.09.2012 20:57
Meikäläisen alkovihymerissä on sellaiset ilmapalkeet takana ja venttiilit kojelaudassa. Ja mittarit. Minulla on yksinkertainen Bilteman "pystymallinen" polkupyörän pumppu. Sillä ne vajonneet paineet saa kätevästi kohdilleen. Varmatoiminen vehje.
JANHONEN MATTI
20.09.2012 21:15
Veli-Matti ajattelee kun Matti. Ei joka paikassa tarvita mitään hienoja ritumeita.
Kun peruspaine on olemassa ei paineensäätöön/korottamiseen niin hirveästi ilmaa tarvita.
KALAJAINEN PASI
21.09.2012 14:00
itse laitoin burstneriini 3500kg taakse ilmatyynyt (ei kompressoria. Tukevoitti takapäätä kummasti. tosi hyvä kun lastaa autoa. pikkuisen lisää paineita niin jykevää on meno.
niillä ilmatyynyillä oon ajellut 6 vuotta enkä pois antais. eli kokemukset on hyvät ainaskin mulla.
//pasi
VÄLIAHDE JUSSI
21.09.2012 22:19
Talvi on edessä. Kyllä minä tekisin niinkuin Pasi ilman kompuraa jään takia.
UUTTU JUHA
22.09.2012 00:09
Voiko noita ilmajousia asentaa etupäähään? Hobby kun puskee nenää tientasoon ja on aina nenä alaspäin
KOISTINEN TOIVO
22.09.2012 07:26
Itse laittaisin rautaa eteen, jotenkin tukevampi kuormaautossa raudat. Tosin en kyllä ole uusillä ilmapallo autoilla ajanut, enkä paketti autoilla jossa ilma jouset.
Kyselin lahessa Vallilalta lisä raudoista ja sanoi että viitisen senttiä nousee lisä lehellä. Toivopoika
TERVO JARI
22.09.2012 09:27
Juha, noista etujousista.
Vallilantakomolla minun -98 Hymeriin etujouset maksaa muistaakseni 125€ kpl, nostaa keulaa n. 5cm.
Ota sp:llä yhteyttä Vallilaan, sieltä löytyy apu. Linkin laitto kännyllä työläs, laitan kotoo kunhan kotiudun.
Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2012 klo 09:30:44
Eteen ei saa lisäjousia, mihin ne sinne tukkisi ??
Vaihto kylläkin onnaa ....
NYYSSÖNEN KAJ
22.09.2012 09:40
Minulla on ympäriinsä ilmajousitus matkailuautossa niin edessä kuin takana.
Auto varustettu kompressorilla ja Bendix merkkisellä ilmakuivaimella. Autossa myös jarrut toimii ilmalla samoin kytkin. Etuovi aukeaa ilmalla ja menee myös kiinni sillä.
Nää ilmapussit alkavat vuotamaan ajanmyötä joten siksi kompressori. Vuodon aiheuttaa useimiten kumin ja alamaljan syöpyminen siitö kohdasta jossa kumi liikkuu sitä vasten. Volvon kumipussi maksaa 45€ ja alamalja n. 140€ kesto noin 5 - 8 vuotta. Noita on minulla auton alla kuusi kappaletta. Jousitus on varustettu kolmella tasosäätimellä jolla pidetää auto kaikissa kuormaustilanteissa suorassa eikä autossa oletästä syystä lainkaan ajovalojen korkeussäätöä.
UUTTU JUHA
22.09.2012 12:38
http://www.vallilantakomo.fi/
Taisi löytyä oikea sivusto. Kiitos vinkistä.
LEHTINEN VÄINÖ
22.09.2012 19:11
Kyllä Fiat Ducatoon saa myös etupäähän ilmajouset näin itse Saksan messuilla kyseiset laitteet asennettuna.
HIETAVUORI JUHA
23.09.2012 10:08
Eikös niitä ole ollut saatavana jo pidempään . Olen jossain luettelossa nähnyt myös, hintaa en muista ,mutta taisivat olla aika arvokkaat.
KALAJAINEN PASI
29.09.2012 08:13
laitoin just tavaratorin puolelle alkuviikosta vallilan takomon jouset myyntiin. käykää vilkaisemassa jos tarve semmoisille.
//pasi
LEHTONEN TIMO
29.09.2012 09:03
Sain eilen tarjouksen ilmajousituksesta etupäähän Vallilan Takomosta.
Pistää hivenen miettimään kun tarjous oli 4150,00 euroa
JANHONEN MATTI
29.09.2012 10:38
Ei voi muuta sanoa kun että sika hinta.
Samaan lopputulokseen pääseen jouset ja iskunvaimentajat vaihtamalla alle tonnin vaikka vieraalla teettää.
Täytyy muistaa, että ilmajousissa on aina kysymys vain kuorman kantamisesta. Heilahdusten vaimennus on ihan eri asia.
TERVO JARI
29.09.2012 11:23
Ilmajousien ihanuus on se että ajokiilojen käyttötarve vähenee, eikus pussiin ilimaa ja keula/perä nousee ja ilimaa poes laskoo , "nurkiittan" sillä ei voi oikoo. . .
Mutta iskunvaimentimet tarvitaan siltikin, muutoin ollaan kuin "Äänisen aalloilla" . . .
Joo tuo ilmajousituksen investointi keulaan on jo rahamiesten hommaa, mitä lie maksais lisää uuteen tehdasasennettuna . . . Kielimiehethän tuon tiedon Sassanmaalta löytää hetkessä ?
VÄLIAHDE JUSSI
29.09.2012 22:49
Raha ja Rassaus taitosten hommaa kun ne ilmaputketkin pitää saada kunnolla
kiinni runkoon ja silti elämään päästä ei minua ainakaan kiinnosta yhtään moinen
järjestelmä, mieluummin "parapeli" systeemin jouset
JANHONEN MATTI
30.09.2012 11:01
Kun alkuperäinen kysymys huomioidaan niin eipä taida olla parabol-tyyppiset lisäjouset (lehti) olla ratkaisu ALKO-alustaiseen autoon.
ALKO-jousitus voi olla joko perinteinen vääntävarsijousitus tai kierrejousiratkaisu.
Tuon perinteinen vääntövarsijousitus juontaa juurensa Tatraan josta VW kopsasi sen jo kolmekymmentäluvulla. Ei siis ole Verdinantin keksintöä vaan kopioimaa.
Vääntövarsijousesta on vaikea rakentaa progressiivista kuten lehtijousesta tai kierrejousesta. Vääntövarsijousen jousivakion määrää vääntövarren pituus ja paksuus.
Tähän ongelmaan ilmapussit takana on hyvä ratkaisu.
VÄLIAHDE JUSSI
30.09.2012 13:07
Matti
Minustakin on pelkätilmapussit kuten,olen jo tuolla aikaisemmin sanonut on
paras ratkaisu.
Mitä tulee tuohon väätö jouseen on siinä monen näköistä ratkaisuja ollut
kumista,,jousitangoon ja jousinippuun.
Kenen keksintö se on sitä en tiedä luulen että,se on alunperin kehitetty Saksalaiseen tai Venäläiseen panssarivaunuun
Lainaan sinun sanontaasi
"Vääntövarsijousen jousivakion määrää vääntövarren pituus ja paksuus".
ja lisään myöskin, esijännityksen silläkin lailla voi nimittäin vähän pelata.
MIETTINEN KARI
30.09.2012 15:52
Asennutin Suomen Vaunuosassa etupäähän Goldschmittin Aircellit.
Hinta reilut 200,-. Olen todella tyytyväinen; ei kynnä enää jyrkissäkään kaarteissa.
JANHONEN MATTI
30.09.2012 16:10
Vääntövarsijousituksen "isä" lienee Tatra ainakin siitä päätelleen, että Volkswagen joutui maksamaan sille korvauksen jousitusratkaisun kopionnista.
Tatra oli hyvin edistyksellinen ja innovatiivinen autonvalmistaja jo 1900-luvun alkupuolella ja jolla jo v.1906 oli moottori jossa on nokka-akseli kannessa ja kaksikymmentä luvulla heillä oli jo ilmajäädytteinen boxer-takamoottoriauto tuotannossa, jossa oli myös erillisjousitus.
Eli voi ja ihan aiheesta kysyä, että missähän se volski alunpererin suunniteltiinkaan? Ettei vaan Ferdinantkin kopioinut?
Vaan eipä olleet ihan puhtain paperein liikkeellä nämä Tatran tuotannon aloittaneetkaan. Tekivät Japanit ja ostivat Benz Viktoria auton (silloin ei vielä ollut Däimler kuvioissa) ja purkivat sen atomeiksi ja suunnittelivat siltä pohjalta oman tuotantomallin. Benz Viktoriaa voi ihailla Mersun museossa Stuttgartissa.
Tämä meni vähän ulos aiheesta mutta kertoo vähenmmän eläneille, että ei ne nämä nyt uutena markkinoidut innovaatiot kaikki niin tuoreita ja uusia ole kun annetaan ymmärtää.
Tämän formuloissa nyt suuresti mainostetun kers-järjestelmän yksi sovellus oli jo Zetor-traktorissa ainakin 50 vuotta sitten.
Käyttäjän lisäys viestiin 30.9.2012 klo 16:41:18
Liatampa tähän ihan tasapuolisuuden vuoksi pari linkkiä liittyen jousiin ja iskunvaimennukseen, kun tuo Vallïlan Takomon nimi täällä sangen usein vilahtelee.
http://www.suomenvaunuosa.fi/
http://www.sv-shocks.com/index.php?kieli=1
Kannattaa kysyä myös näiltä ja jousipajoilta eri puolelta maata.
Samoja tarvikekirjoja ne lukee.
VÄLIAHDE JUSSI
30.09.2012 17:37
Matti
En sanois varmaksi että se volswagen tehas vaan koko saksan autounioni korsenni
volkarikin silloin, kuului mm. BMV,MERSU ja DKW= audi ja nämä myöskin Vehon
maahan tuomia autoja.Volkarilla jaOopelilla oli erimyyjät ja maahantuojat
Käyttäjän lisäys viestiin 30.9.2012 klo 17:40:14
Jäi pois yksinmaksoi eli piti olla Volswagen tehdas yksin maksoi