Peruutuskameran asennus

NYMAN TUULIKKI 18.09.2012 16:56

Autokauppa asensi meidän uuteen Adria Coraliin multimedialaitteen ja peruutuskameran. Kun ajettiin auto kotiin huomattiin, että auton toisesta peruutusvalosta puuttui lamppu. Laitettiin lamppu paikoilleen, mutta sitten ei peruutuskamera enää toiminutkaan. Näytössä luki "no signal". Kun otti peruutusvalon lampun irti, rupesi kamera taas toimimaan. Myyjä sanoo, että sen kuuluu olla niin. Adrian valot kuulemma ohjelmoitu siten että on vain yksi peruutusvalo. Voiks tää pitää paikkansa? Vai onkohan ollut vaan helpointa kytkeä kamera siitä peruutusvalosta ja poistaa valo käytöstä. Onko kokemuksia??

TURUNEN HEIMO 18.09.2012 18:15

Ilmeisesti se toinen peruutusvalo kytkee virran kameraasi ja asennus on tehty siten että lampun laittaminen oikosulkee liittymän. Kaipa se on tuossa tapauksessa ollut helpompi tapa. Sen voi toki tehdä siten että valo toimii, niin ainakin minulla. Tuo ohjelmoitijuttukin voi olla totta, väylätekniikalla on kaikki ikävä on mahdollista. Se on jopa johtanut siihen että tiettyihin autoihin esimerkiksi vetokoukku on halvempi kuin siihen sopiva johtosarja.

LAINE ERKKI 18.09.2012 20:14

Eikö nykyään ole niin että saa olla vain 1 peruutusvalo.

TERVO JARI 18.09.2012 20:49

Jos omistaisin kyseisen auton, kävisin ensimmäiseksi merkkiliikkeen huollossa näyttämässä ajoneuvoa ja kertoisin kyseisestä asennuksesta.

Merkkiliikkeen huolto tietää/tuntee kyseisen alustan sähköjärjestelmät joten osaavat sanoa että onko asennuksella "tulevaisuutta" vai kärvähtääkö ( vaurioituuko ) auton ohjausyksikkö. Kyseinen yksikkö maksanee paljon ? ja hyvin epävarmaa maksaako asennusliike aiheutunutta vahinkoa ?

Samalla kysyisin tuosta puuttuvasta peruutusvalon polttimosta . . .

Joten päätös on teidän, itse toimisin edellämainitulla tavalla . . .

UUTTU JUHA 18.09.2012 22:51

En hyväksyisi moista asennusta ollenkaan, se on tehty työn jouduttamiseksi mahdollisimman pienillä kuskannuksilla. Eikä se nyt muutoinkaan käy jos ostat auton ja siihen lisävarusteen, niin jostain muusta karsitaan pois. Omassa palaa kyllä kaikki perävalot niinkuin pitääkin. Oli se merkki mikä hyvänsä, ei siitä pakkivaloa tarvi pois jättää.

Nyrkkisääntö auton katsastuksessa on, että kaikkien autossa olevien turvavarusteiden pitää toimia niinkuin ne on siihen aluperin asennettu. Sitä en tiedä kuuluuko pakkivalo siihen listaan.

NYMAN TUULIKKI 19.09.2012 11:41

Olen samaa mieltä. Asennus ollut vaan helppo tehdä. Kysyin sitä myös Adrian maahantuonnista ja siellä sanottiin , että on väärin tehty. Pitää käydä taas myyjän luona valittamassa ja vaatia että tekevät uudestaan.

KORSIJÄRVI SEIJA 19.09.2012 12:28

Jotenkin niin tutun tuntuista tuollaisen asennuksen selittely...

HAAPANEN TIMO 19.09.2012 16:38

Jos uudessa autossa on kaksi peruutusvaloa, pitää niiden molempien toimia katsastuksessa. Taas ammattitaidottomuutta, mikä verstas kysymyksessä?

@timppa

TERVO JARI 19.09.2012 17:34

Timo, olikos niin et sä yrmälsit ton väylätekniikan "päälle" ?

Jos näin . . .

Mimmonen muutos sähköjärjestelmään aiheuttaa keskusyksikön vaurioitumisen ? Siis muutos . . .

Sen tiedän että Mese ei tykkää Boosteri käynnistyksestä, keskusyksikkö sanoo poks däg däg ja se maksaa reippaan 3 tonnia + työt. Boosteri pukkaa liikaa "virtaa" järjestelmään ( ainakin silloin kun akku on tyhjä ) jolloin tapahtuu keskusyksikön vaurioituminen. Tuo vaurioituminen ei välttämäti pysäytä autoo heti vaan voi olla että auto toimii muutaman sata kilsaa ja sen jälkeen matkanteko tyssää täysin. Tieto yhdelta himpan isomman as-auton ostaneelta/Veholta . . .

Väylätekniikasta Wikin"suulla":

http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-väylä

HAAPANEN TIMO 19.09.2012 17:45

Jaa mää vai? Vanhan liiton mies, enkä ymmärrä väylistä mitään.

@timppa

JOKINIEMI PETRI 19.09.2012 18:04

Jari toi mitä kirjotit pitää juuri paikkansa. Mersua ei pidä käynistää boosterilla eikä kaapeleilla toisesta autosta. Kokemusta on mitä voi tapahtua. toissa talvena sprinterin akku sippas. Syy eperin lämmitin. Moottori oli kyllä lämmin mutta akku ei jaksanut enää pyörittää. No töihin oli päästävä niin soitin pojalleni että tules antaan virtaa isäpapan työkaluun.. Lopputulos oli että ajonesto laite kärähti. No auto hinurilla mun verstaalle ja sit ihmetteltiin missä vika, onneksi on kaveri joka oikeesti tietää mitä tekee. Sillä oma mersun diagnostiikka laite. Töpseli kiinni ja vikakoodia hakeen. Sieltähän se tieto tuli. Ajonesto laite rikki.. Soitto vehoon että mitä moinen kustantaa. noin 2000e olis maksanu remontti.. uusilaite ja puolipäivää töitä. No kl osista sain uuden laitteen ja ite vaihdoin. Avaimien ja ajonestolaitteen välinen yhteys piti kyllä koodata veholla se makso 50e

JANHONEN MATTI 19.09.2012 20:27

Yksikin peruutusvalo autossa riittää. Onhan se ihan loogista ottaa virta kameraan peruustusvalon johdosta, jonka virtaa ohjaa peruutusvalon katkaisin. Säännön mukaan kun peruustusvalon tulee osoittaa takana oleville, että auto peruuttaa tai aikoo lähteä peruuttamaan. Eli tietty logiikka on olemassa.

Mutta mites sitten jos näytössä/kamerassa on ominaisuus, että kamera voidaan kytkeä päälle, vaikkei pakki ole päällä.
Hyvä ominaisuus tämä kameran kytkeminen päälle vaikka ajon aikana tai parkissa.

Peruustusvalon tehon mini- ja maksimimäärä on aika tarkkaan direktiivissä määrätty samoin kun valon näyttökulma taaksepäin. Sen olen omassa (Waeco) huomannut, että joissan olosuhteissa mm. pimeällä vesisaateessa liian kirkaasta/kirkkaista peruutusvaloista saattaa olla kameran toiminnalle jopa haittaa.

UUTTU JUHA 19.09.2012 23:59

Riittäähän se Matti varmaankin, mut ei tuosta mitään tule kun noita korjaamoja on, jotka yrittävät mennä aina siitä missä aita on matalin. Pysyyhän se tavaraluukkukin kiinni kun käyttää liimatiivistemassaa ja on ihan laillinen konsti. Noin niinku liioteltu esimerkki.

JANHONEN MATTI 20.09.2012 09:58

Tarkoitin tuolla vastauksella "yksikin peruutusvalo riittää" sitä, että tyyppihyväksyntädirektiivin tai E-säännön 23. mukaan yksikin peruustusvalo riittää. Direktiivissä on merkintä (1 tai 2) joten kaksi lienee maksimi.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.09.2012 16:58

"Jos uudessa autossa on kaksi peruutusvaloa, pitää niiden molempien toimia katsastuksessa. "

Juuri noin. Ja yleensä niissä autoissa, joissa on vain yksi, on toisella puolella takavalossa sumuvalo.

HAAPANEN TIMO 20.09.2012 17:02

Mutta katsastusmies vetoaa siihen että kaikkien autossa olevien valojen on toimittava. Jos siihen vetää mustan teipin päälle asia on varmaan OK.

Mulle just. huomautti Transporterin toisen pakkivalon olevan pimeä. Jopa toisen kilpivalon puuttuminen on huomautuksen paikka.

Eipä huomautus mitään paina mutta kelvotonta työtä korjaamolta. @timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 20.9.2012 klo 17:02:59 Jussi ehti väliin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.