Rengaspaineet
KARINIEMI TEUVO
10.09.2012 17:41
eli paljonko ilmaa as.auton renkaisiin 215/70 15c auto kok.paino 3400 kg.?
ESKOLA PENTTI
10.09.2012 18:29
Varmaan paras ohjeistus löytyy kyseisen ajoneuvon käyttöohjekirjasta, sekä kyseessä olevien renkaiden valmistajan sivuilta.
Jotta renkaiden kantavuus/ominaisuudet voidaan täysipainoisesti hyödyntää, on syytä noudatella rengasvalmistajan ohjeita.
SUOMINEN TAUNO
10.09.2012 18:52
Sanoisin, että 5 baaria on sopiva eteen ja taakse. Kannattaa varmistaa, että on metalliventtiilit.
HELLE RAUNO
10.09.2012 18:53
Minulla on 16" renkaat. Etsiskelin aikani sopivia paineita ja ajotuntumaa ja renkaitten lämpenemistä seuraamalla päädyin tulokseen 5 eteen ja 5,5 taakse.
Näin varsinkin silloin kun lähdemme pitkälle matkalle, ja painoa on reilummin. Nämä paineet ylittävät suosituksen. Hyvin on mennyt ainakin toistaiseksi.
TERVO JARI
10.09.2012 19:56
Minkälaiset renkaat ?
Jos ns. camping renkaat, paineet viiden baarin paikkeilla. Jos tavalliset pakun renkaat, paineet on alemmat, pyörinee 3.5 - 4.5 baarin tuntumissa.
Kuten edellä kerrottiin, ohjekirjasta löytyy tiedot "paineistamiseen" . . .
Mitään ns. nyrkkisääntöä ei ole rengaspaineisiin, jokainen rengas ja renkaan käyttötarkoitus vaatiii oman paineensa jos oikke tarkkoja ollaan, silffiissii . . .
Lukasin tuon kymysyksesi uuvelleen, kyseessä C rengas joten paineet ovat alemmat kuin camping renkaassa, katso renkaan kyljestä max. paine, laita se sillä tuolla kuormalla mentäneen lähellä renkaan max. kantavuutta mutta tarkimman vastauksen saat rengasmerkkiä myyvältä rengasliikkeeltä, heillä pitäis olla taulukot ym:t renkaaseen liittyvät tiedot. . .
Suosittelen Campin rengasta tuon C-renkaan tilalle.
http://www.vannetukku.fi/vanco-camper-p-39999.html
http://www.rengaskauppa.com/kesarenkaat/152998.html
HAAPANEN TIMO
10.09.2012 20:05
Miksi siinä C-renkaassa olisi pienempi paine, ja eikös ne ns. Campingitkin C-renkaita ole? Kyllä mun kokemusten mukaan siinä viisi kiloa pitää olla tuon kokoisessa renkaassa.
@timppa
HELLSTEN KARI
10.09.2012 20:26
Omakohtaista kokemusta on Kumhon ja Nokian c-renkaista. Niissä valmistaja oli lykännyt kylkeen max paineeksi 4,2 ja 4,5 baria, joita myös käytin. Michelin camping renkaassa olen käyttänyt 5,5 baria. En nyt jaksa mennä vilkaisemaan mikä on sen suurin sallittu paine, mutta tuon ainakin valmistajan puolesta saa laittaa.
TERVO JARI
10.09.2012 20:51
Timo, mutu periaatteella ei rengasvalintoja eikä rengaspaineita kannata ruveta västään, lopputulos voi olla ikäväki . . .
Tutustuhan renkaiden kylkiin muutenki kuin potkimalla/kuseskelemalla, eiköhän asiat siitä sitte selkiydy . . .
Ihan Huumorilla vaan . . .
;-)))
SAARELAINEN MATTI
10.09.2012 21:17
Tere Teuvo !
Me ajellaan kahdestaan 4,5:n paineilla, kokonaispaino 3495kg, mutta paljon mukavampaa on ajaa pienemmillä paineilla.
HAAPANEN TIMO
10.09.2012 21:27
Höh-höh Jari! Mutulla tietenkin.
Ei se rengas tiedä millaiseen autoon joutuu, kyllä sitä on katseltava kuinka lytyssä se on ja tunnusteltava ajossa. Ja kulumisen seuraaminen antaa osviittaa myöhemmin.
Varmaa on että liian pienillä paineilla ei pitkälle pötkitä kesähelteillä pitkissä päivävedoissa. Tietty se maximi on myös kurkattava renkaan kyljestä.
@timppa
NIEMI SEPPO
10.09.2012 21:51
Siltä se näyttää, että noissa C renkaissa max. paine renkaan kyljessä on 450 kpa,
65 PSI.
Pois otetut nokiat NRS 2 pintaa 4mm, ajettu 500kpa koko ikänsä.
Asennetut Aurorat samoin 450 kpa. 65 PSI
Hankook talvirenkaat myös 450 kpa-65 PSI.
Kaikki on kantavuudeltaan 1120 kg.
Taidan pudottaa paineet sinne 400 kpa seutuville, kun renkaan valmistaja niin vaatii.
Kantavuuttahan on 4 x 1120 kg=4500 kg.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.9.2012 klo 21:52:28
Síis Nokia NRC 2.
HYTÖNEN RAIMO
10.09.2012 22:04
Kyllä ne rengaspaineet pitäisi löytyä ohjekirjasta.
Omassa autossa (kokonaismassa 3500 kg) ohjekirjan suositus 3,5 eteen ja 4,7 taakse, rengaskokoko 215x16R75. Renkaina Continentalin vanco Camperit - hyvin pelaavat.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.9.2012 klo 22:12:22
Kokemusta myös edellä mainituista Nokian NRC2:sta. Silloisessa autossa suositus 5,0 eteen ja taakse (kokonaismassa 2900 kg). Nokianit eivät kestäneet painetta tai painoa, kahteen tuli runkovaurio huomattavasti ennen kulumisrajaa. Toisia samanmerkkisiä en ole enää ostanat.
NIEMI SEPPO
10.09.2012 22:51
Nuo Nokoan NRC 2, jotka minulla oli, taisi sisältää ainoastaan viisi vyötä.
UUTTU JUHA
10.09.2012 23:56
Kämppäri edustajani sanoi, että alle 5 barin ei sovi jättää, silloin liikutaan turvallisuutta vaarantavilla alueilla. Auton kokonaispaino oli 3500 kg, edessä ja takana oli suositus 5,5 bar. Meno oli kuin kivireellä olis ajanut. Renkaat olivat Michelinin kämpperit.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2012 klo 00:07:31
Uudemmassa autossa kokonaispaino on 4500 kg ja kolme akselia. Eteen on edelleenkin suositus 5,5 bar ja takapyöriin 3,6 bar. Kesärenkaat olivat ensimmäisen talven rengashotellissa ja kun ne keväällä kävin laitatuttamassa alle ja samana päivänä lähdettiin reissuun niin kerkesin ajella semmoisseen 1000 kilometriä. ihmettelin auton tolkutonta kovuutta ja pomppimista. Silloin ajattelin et ompas TODELLA surkeat renkaat. Yöpaikan lähestyessä poikkesin kuiteski huoltsikalla tarkastamassa rengaspaineet, joka renkaassa oli 7 bar, ei siis yhtään ihme että pompotti. Loppu reissu sujuikin paljon pehmeämmin. 7 bar paineesta huolimatta renkaisiin ei syntynyt minkäänlaista vauriota (rengasliike sai kyllä kuulla kunniansa). Alla oli taas nuo Michelin Kämpperit ja samat pyörät vielä edelleenkin kolme kesää ajettuina, nyt ne tosin joutaa kierätykseen kun on pinta loppu.
SUOMINEN TAUNO
11.09.2012 08:16
"Kyllä ne rengaspaineet pitäisi löytyä ohjekirjasta.
Omassa autossa (kokonaismassa 3500 kg) ohjekirjan suositus 3,5 eteen ja 4,7 taakse, rengaskokoko 215x16R75. Renkaina Continentalin vanco Camperit - hyvin pelaavat."
Ohjekirjaa lukiessa kannattaa huomioida, että se koskee alustan päälle rakennettua pakettiautoa, ei useinkaan lopullista matkailuautoa. Omassa alkoviautossani ohjekirja suosittelee eteen noita pieniä paineita, mutta ei niillä pärjää, koska matkailuautossa on etupyörillä enemmän painoa.
HAAPANEN TIMO
11.09.2012 16:23
Eikös omiin silmiin kannata luottaa. Jos renkaat ovat kovin paljon lytyssä on painetta liian vähän.
Ajatelkaa sitä lyttypussia, kuinka monta liikettä renkaan vyöt tekevät pitkän ajopäivän aikana. Lämpenee, lämpenee...
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
11.09.2012 16:56
"Ohjekirjaa lukiessa kannattaa huomioida, että se koskee alustan päälle rakennettua pakettiautoa, ei useinkaan lopullista matkailuautoa."
Jos lukee matkailuauton ohjekirjaa, niin eikös siinä ole matkailuauton renkaiden paineet mainittuna.
Näin minä ainakin uskon Hymerin kirjan tarkoitettavan.
Monellakaan ei taida olla alustan eikä kopin ohjekirjaa, kun asioista niin paljon kysellään.
NIEMI SEPPO
11.09.2012 17:06
Kun ostamani renkaan kyljessä lukee max 450 Kpa, niin mikä on se pienemmän vahingon ja hölmöyden tie. Pitää max 450 Kpa renkaissa, kuten rengasvalmistaja haluaa, vai laittaa se ylilataus 500-550 Kpa, kuten auton ohjekirja ehdottaa?
Uusia renkaita en meinaile ostaa. :=)
HÄMÄLÄINEN MARKKU
11.09.2012 17:22
Kyllä minä ainakin pitäsin maksimina renkaan valmistajan antamaa painetta.
Toinen juttu on taas se onko renkaissa riittävästi kantokykyä, eli onko renkaat tarkoitettu auton mukaisille kuormille, jos paineita ei voi pitää auton ohjekirjan mukaisina.
Mikä on tässä tapauksessa renkaan kantavuusluolla LI
http://www.goodyear.eu/fi_fi/tire-advice/tire-information/tire-load-index.jsp
http://www.rengasvalmistajat.fi/17
HAAPANEN TIMO
11.09.2012 18:22
Katselin tallissa olleita renkaita: Contin Camper Vanco max 4,75 Hankook 4,50 Misukan Agilis 4,50 Renkaat 215/70 R15
Ellei noilla pysy muodossa on kantavuusluokka liian pieni.
Asikaisen Matti on kehunut 225/70 R 15 rengasta. Keväällä mulla on takarenkaat vaihtovuorossa, ilman muuta kokeilen näitä isompia. Kantavuus nousee luokkaan 112 eli 180kg lisää akselille.
Hintakin on halvempi ( ainakin talvirenkaissa joita juuri tänäänkin kyselin) koska 215 on nykyään harvinainen.
@timppa
KNAAPI JUHA
11.09.2012 18:37
Mulla oli Sprinterissä viime viikkoon asti alkuperäiset Pirelli Chrono 205 x 75 x 16 ja vaihdoin ne nyt Continental Vanco 2 235 x 65 x 16. Kävi niin somasti, että aluvanteeni "sattuivat" olemaan 6 1/2 " ja sopivat näin ollen yhteen. Uudet pyörät näyttävät täyttävän pyöräholvin paremmin kuin entiset ja kehämitta lienee kuitenkin vain hiukkasen eroava, koska esim. nopeusmittarin näyttämään ei ole tullut isoa eroa entiseen. Tuntuvat ihan jämäkiltä ja varmaan tuota kulutuskestävyyttäkin löytyy kohtuullisesti.
LAHTI ANTTI
11.09.2012 19:21
Hyvin ne kokonsa puolesta sopii.
HAAPANEN TIMO
11.09.2012 19:42
Muutuiko painoluokka?
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2012 klo 19:42:56
Muuttuiko.
KNAAPI JUHA
11.09.2012 20:53
Enpä tullut katselleeksi painoluokkia. Sprintteri on 210 ja kokonaismassa on pieni. Olettaisin kuitenkin, että tuo 235 Vanco 2 kantaa lähes kuorma-automaisia painoja.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.9.2012 klo 21:19:02
Näkyy olevan vaihtoehtoina painoluokka 115 tai 121 ilmeisesti riippuen siitä, onko 8- vai 10 -kankainen. Omaani en ole tutkinut.
HAAPANEN TIMO
11.09.2012 21:26
No se menee inhimillisillä paineilla.
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
12.09.2012 10:03
" ilmeisesti riippuen siitä, onko 8- vai 10 -kankainen."
Nuo kangas määritykset ovat ajalta jolloin käytettiin ristikudosrenkaita
Nykyään kaikki renkaat taitavat olla vyörenkaita, eikä kudosmäärä kerro suoraan kantavuutta.
Esim. Michelin Agilis Camping renkaassa on vyössä (kulutuspinnan alla)
2 polyester-, 2 teräs- ja 1 polyamidikerros, sivuissa 2 polyesteri kangasta.
255/70-15 kantavuusluokka on 112 eli 1120kg/rengas.
Painetta se kestää 80PSI eli noin 5,5bar
HAAPANEN TIMO
12.09.2012 17:09
Tarkoitit vissiin kirjoittaa 225/70-15?
Tänään vein renkaita kun sain kaupat Transporteriin ja tutkailin taas juuri tuota 225/70 -15 rengasta. Niissä on kaikissa pakumalleissa vyöt 6+2 juuri kuten Markun misukassakin. Kantavuusluokka 112.
Kyllä se on aivan eri rengas kuin 215/70 -15.
Itsellä on kevyt auto eikä mitään ongelmia paineiden ym. kanssa niin ei ole tullut aiemmin tutkittua näitä vaihtoehtoja.
TERVO JARI
12.09.2012 18:12
Tos o renkaan tiedot . . .
Kuvat tarkoituksella ISOT jotta niistä suap seleväää . . .
HAAPANEN TIMO
12.09.2012 18:33
Eikös merkinnät ole ristiriitaisia. 69 psi on n. 4,8 bar ja toisinpäin 5,5 bar on 78 psi.
@timppa
HÄMÄLÄINEN MARKKU
12.09.2012 19:28
http://www.centauro-owners.com/articles/psibar.html
Käyttäjän lisäys viestiin 12.9.2012 klo 19:39:42
Tuossa renkaassahan sanotaan: erikoskäytössä matkailuautossa on sallittu nostaa rengaspainetta.
Sallittu maksimi paine on 5,5bar.
475KPA paineella rengas kantaa yksinäisenä 1030kg ja paripyörän osana 975kg sama kantavuus lienee maksimi paineellakin.
ISOMÄKI KAI
12.09.2012 22:08
Välikommentti: Eikös renkaan valmistusvaiheessa, kun kulutuspintaa paistetaan kuumana runko-osaan kiinni, renkaassa ole noin 7 bar:n paine? Luulisi niitten kestävän kylmänä aika hyvin tuon 5,5 baria... Tosin ei itsellänikään ole kuin eturenkaissa 4,5 ja takana 3,7 baria, (3-akselinen...)
HYTÖNEN RAIMO
12.09.2012 23:48
Suomisen Taunolle selvennykseksi.
Mainitsemani ohjekirjan paineet luin nimenomaan matkailuauton ohjekirjasta, en auton valmistajan (Ford) vastaavasta.
SUOMINEN TAUNO
13.09.2012 08:27
"Suomisen Taunolle selvennykseksi.
Mainitsemani ohjekirjan paineet luin nimenomaan matkailuauton ohjekirjasta, en auton valmistajan (Ford) vastaavasta."
Uskonhan minä, ei siinä mitään. Useimmilla lienee kuitenkin käytössä tuo alustanvalmistajan ohjekirja. Hämäläisen Markun liittämässä otteessa Hymerin ohjekirjasta Fordin suosituspaineet olivat samat kuin Fordin pakettiauton ohjekirjassa. Lieneekö sattuma vai olisivatko vain prujanneet ne Fordilta.
HAAPANEN TIMO
13.09.2012 16:40
No nyt kun olin rengasasian päällä tulikin hankittua kaksi rengasta jo nyt, eikä keväällä kuten aioin. Kauppiaalla oli hyllyssä pari josta halusi päästä eroon talven tulleessa. Tuollaist pakuhaukat 225/70 -15 Kahdeksan vyötä, painoluokka 112:
http://www.firestone.eu/en/van/vanhawk
Kohtalaisen edulliset 220€/ 2kpl vanteelle.
@timppa
NIEMI SEPPO
13.09.2012 21:37
Minkälaiset vaarat alhaisella rengaspaineella vaanii?
Epätasainen kuluminen, rendgs pyörähtää paniikkijarrutuksessa vanteella..,
AHONEN AULIS
13.09.2012 23:18
Ensimmäinen"vaara"on renkaan kuluminen reunoilta.Seuraavaksi tulee epätarkka ohjaus,auto ikäänkuin luistaa käänteissä,ohjaus on raskas käännellä,polttoainetta kuluu huomattavasti enemmän ja pahin on renkaan runkojen nopea väsyminen,vyöt katkeilee,tulee epämääräisiä patteja pintaan ja lopuksi tapahtuu se räjähdys joka on yleensä kohtalaisen kallis kun rämmäleet hakkaavat lokasuojan,lattian ja seinän päreiksi.Tällaisia tuli ensin mieleen.Terv:AA.
Sven Fernandez
05.05.2021 15:18
Hej allihopa!
Jag är splitterny medlem och hoppas att någon talar lite svenska här. Jag behöver info om däcktryck.
Jag har nyligen köpt en Matkaaja Eurohostel som är byggd på en Iveco chassis. Den har en 2.5 turbo-diesel motor och är registrerad på 3500 kg.
Jag har letat förgäves i ägarboken om info angående däcktryck men ingen info finns där.
Jag har:
Hankook 195/75R16C (65 psi max) fram
och
Goodride 195/75R16C (70 psi max) bak
Kan någon vara så snäll och berätta vilken tryck jag borde ja på dem? Just nu har jag 4.0 både fram och bak.
Jag blir super tacksam för all hjälp!
Varma hälsningar,
Sven
Hannu Sankala
05.05.2021 16:59
Ja hejsan,
jag kan bara säga vad jag har lärt mig: trycket kan inte hittas i Fiat eller Dethleffs instruktioner. Där finns så många mögligheter att det går inte. Jag hittade trycket från vänster dörr. Jag har Dethleffs 3500 kg 2020 2,3 l diesel motor och trycket 5,5 bar i alla däck. VInterdäck fungerade inte bra när jag (innan att hitta rättä tryckinstruktion) hade 5 i alla. Däckbutiken sen rekommenderade 5,5 i bakre däck och det hjälpte, men jag skall ha 5,5 i alla såväl vinter som sommar.
Timo Haapanen
05.05.2021 20:05
Men 65 psi är bara 4,5 bar. 75 psi är 5,1 bar. Lägg inte mer.
@timppa
Sven Fernandez
06.05.2021 17:30
Sven Fernandez
06.05.2021 17:30
Seppo Lokasaari
06.05.2021 21:00
På våran bil har vi helvigt 3400kg och däcken är 215/70R15C -> på fram däck har vi 4,3bar och på bak däck 4,5. Jag har försökt på fram däck samma tryck vad vi har där bak, men man njuter inte om körningen och judet som kommer från däcken.
Vänlig hälsing Seppo
Markku Hämäläinen
06.05.2021 21:10
Liitteessä ote Hymerin ohjekirjasta
Seppo Yliniemi
06.05.2021 21:51
Seppo LokasaariPå våran bil har vi helvigt 3400kg och däcken är 215/70R15C -> på fram däck har vi 4,3bar och på bak däck 4,5. Jag har försökt på fram däck samma tryck vad vi har där bak, men man njuter inte om körningen och judet som kommer från däcken.
Vänlig hälsing Seppo
5 kiloa edessä 5,2 takana.
Vähän riippuu renkaista.
Kaj Nyyssönen
07.05.2021 10:06
Minulla vähän isommat renkaat kun per rengas on painoa etuakselilla 3 tonnia eli 6 tonnia etuakselilla. Renkaan halkaisija yli metrin. kyse on Volvo alustainen Ajokin tekemä matkailuauto niin paineet ovat 9 baaria renkaissa.
Matti Asikainen
07.05.2021 11:00
Sven
Jag hade 2001-2004 Iveco Eurohotel och den är Iveco 35-10. Jag hittade manual från nätet:
https://www.manualslib.com/manual/1204444/Iveco-Daily.html?page=85#manual
Matti Asikainen
07.05.2021 14:21
Alltså: fram 3,75 och back 3,25 (dbbeldäck), fulllastad.
Jan Makkonen
09.05.2021 15:51
Nykyään kun on rengaspaine varoittimet, niin joutuu pitämään liki max paineita 5,5 jos ei halua, että varoitusvalo alkaa vilkkumaan kojelaudassa. Käytin Peugeot Boxer alustalla olevaa matkailuautoa öljynvaihdossa ja samalla merkkiliike ohjelmoi painevaroittimen varoittamaan vasta hiukan alemmassa rengaspainetasossa.
Markku Tuominen
17.05.2021 20:49
Mulla Alkon 35 Light-alustalla oleva auto ja siinä olen käyttänyt oheisesta Alkon käsikirjasta löytyviä paineita, edessä 4,1 ja takana 4,5. Renkaina ovat 225/70R15C Hankookit(112/110S), max. load 1120(single), max pressure 450kPa/65PSi. Rekisteritod. mukainen etuakselin max. sallittu kuormitus 1850 kg ja taka-akselin 2000 kg.
Hupsista! Kuva näyttää olevan ylösalaisin, mutta kääntöhän onnistuu Adobella helposti!
muokattu: 17.5.2021 20:51
Pasi Heinonen
23.05.2021 21:21
Tuli kokeiltua Dethleffs Trend integroidussa kulkineessa rengaspaineita. Edellisen omistajan käyttämä rengaspaine oli niin edessa kuin takana tasan 4.0 bar. Lisäsin paineita ja laitoin eteen 4.5 bar ja taakse 4.75 bar. Ajelin viikonloppuna noin 180km. Heti kotiin palattua laskin paineet takasin 4.0 bar. En tykkää ajaa puupyörillä. Asfaltin katkokset on aivan kamalaa jyskettä. Alla on Michelinin 225/75-16 camping.
Hannu Kivioja
24.05.2021 10:32
Hymerin ohje:
Rengaspaineet Fiat
Paineet Edessä Takana
225/75R 16C 116/114 Q Michelin Camping 4,0 5,5
225/75R 16C 116/114 Q Muut 4,0 4,75
Vanteiden kiristys Nm
16” Teräsvanne 180
16” Alumiinivanne 160