Äärivalojen sulake
PAASONEN RAIJA
04.09.2012 20:06
Burstner 595 2003 toisen puolen äärivalot pimeni ja etsiskellään sulakerasiaa,
minnehän ovat nuo sulakerasiat piilottaneet, täällähän on varmaan asiantuntijoita joten tietoa kaipaillaan.
TERVO JARI
04.09.2012 20:13
Maadoitus ? Monesti vikaa hiinä . . .
Käyttäjän lisäys viestiin 4.9.2012 klo 20:17:33
.
Millätavoin olet tutkinut tuota juttua ?
Tuleeko sähvö lampulle/lampuille ?
Mittaa silätavoin että otat maadoituksen muualta kuin lampun maadoituksesta sillon tulee selville tuo maadoitusvian mahdollisuus . . .
TURUNEN HEIMO
04.09.2012 22:07
Omassani se on kuskintuolin alla. Se on asunto-osan oma sulakepesä, aika hyvin oli sulakkeet piilossa. Mallini on kyllä 728 -10.
PAASONEN RAIJA
04.09.2012 22:30
Tarkoitin sivulla olevia keltaisia valoja, onko ne sivu vai äärivaloja ja
niiden sulakerasiaa etsiskellään onko ne myös tuolla repsikan penkin
alla vai onko piilossa jossain muualla
LAURONEN TAPANI
05.09.2012 08:35
Itselläni uudemmassa Ducatossa näkyi olevan jotain mini sulakkeita joissa oli polttimon kuva tuossa apumiehen penkin vieressä oven kulmassa missä on johtohässäkkä ja siitä lähtee johtoja alaspäin pohjan kautta asunto-osaankin.
Itselläni sivuvalon polttimet palavat usein ja kuumenevat niin että kännat osittain sulaneet ja vesitiiviyskin kärsinyt, siksi ostin Puuilosta LED polttimot, on muuten hyvät ja kirkkaus sopiva, mutta nyt palaa koko ajan kojetaulussa merkkivalo, että polttimo viallinen, pitäisi laittaa lisäkuormaa, muutenhan tuo ei haittaa, mutta ei tiedä jos joku valo on oikeasti pimeä.
TOIVONEN MARTTI
05.09.2012 08:38
Yksi mahdollisuus on että ne on vaan ryöstetty perävaloista ja johdossa (tai kuten jo joku ehdotti) tai maadotuksessa on katkos. Kannattaa tarkistaa se helmaa pitkin perästäpäin niille äärivaloille tuleva johto ja erityisesti sen liitokset. Ainakin mun Bürstnerissä johto oli hapettunut poikki liittimen vierestä oltuaan alttiina kuralle. Johdon pitää kestää napakat nykäisyt.
mot
KOISTINEN TOIVO
05.09.2012 09:06
Se on tuo ledien ongelma, jos ei alkuperäis varuste, niin auto herjaa ellei lisä vastusta asena. Kannattaa tarkistaa virran tulo lampuille ensiksi ja runkoon maadottaen niin ku aiemmin neuvottiin. Sitten ettiä sulakkeet. Nyky autot ovat karsineet omatoimisuuden melko hyvin, ei neuvota mitään muuta kun ota yhteys huoltokorjaamoon. Johtojen seurailulla saa jonkin verran selville, välillä kun piikki koettimella koittaa mihin asti virta tulee. Elnakissa parkeista oli otettu sivuvalot,
muistaakseni siinä oli oma piiri molemmilla puolilla. Toivopoika
PAASONEN RAIJA
05.09.2012 09:34
Kiitokset vastauksista ja nyt sitten vaan etsimään,palaillaan jos vikaa ei löydy
RAIMESALO RAIMO
05.09.2012 14:59
Minulla oli aijemmin myös Bürstner, josta pimenivät molemmat äärivalot takaa. Paikallistin vian johtuvan maadoituksen katkeamisesta. Polttimoille oli vain yksi johdin, jota pitkin virta kulki. Maadoitus hoidettiin kiinnittämällä maajohto lampun kiinnitysruuvin alla, jolloin se sai maata korista. Se taas oli maadoitettu auton alla olevalla naadoitusjohdollla. Kun auton kori oli tehty useasta kappaleesta, katkesi tuo maayhteys, kun kuoren levyt irtosivat saumoistaan, Tuota irtoamista tapahtuu väkisin, kun ikää tulee. Sitä ei tietysti huomaa, kun se on esim listojen alla.
Ratkaisin ongelman vetämällä lampuille erillisen maajohdon, jonka toisen pään kytkin auton sisällä olevan "jakorasian" maajohtoon.
PAASONEN RAIJA
05.09.2012 15:39
Valot palaa taas ja sulakehan sieltä oli palanut.
Kiitos apujoukoille ohjeista
LAURONEN TAPANI
05.09.2012 15:57
Studiojoukkue haluaisi tietää missä kohtaa sulake oli?
PAASONEN RAIJA
06.09.2012 10:43
Sulake oli ajohytissä ratin vieressä ja takaseisontavalon kanssa samassa
JANHONEN MATTI
06.09.2012 15:31
Niinhän se yleensä on koska ledien virrantarve on vähäinen.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2012 klo 15:37:15
Ja valojen tulee toimia samaan aikaan kun parkit.
Usein autoissa vasemman ja oikean puolen parkit, sivuvalot ja ylävalot on eri sulakkeen takana turvallisuussyistä.
AHJOS TIMO
12.12.2015 19:57
Minulla ovat nyt pimeinä oikean puoleinen takavalo ja ylhäällä takana olevat äärivalot auton molemmilla puolilla. Olen tutkinut sekä Fiatin että Bürstnerin käyttöohjeiden sulakeluettelot, mutta näiden valojen sulaketta ei ole niissä mainittu. Osaisiko joku sanoa ihan tarkalleen, missä sulakerasiassa se on ja minkä numeroisessa sulakepaikassa? Auto on puoli-integroitu Bürstner Nexxo T569 vuodelta 2012.
Olen kyllä lukenut kirjoitukset mahdollisesta maadotuksen katkeamisesta, mutta ajattelin ensin katsoa sulakkeen ja vasta sen jälkeen ryhtyä tarvittaessa avaamaan lampun koteloa ja tutkimaan, tuleeko lampun kantaan sähköä vai ei.
TERVO JARI
12.12.2015 21:59
Mikä sulake samuttaa irti ottaessa vasemman takavalon ?
Sen perusteella voit alkaa arpomaan tuota sammunutta oikeaa takavaloa . . .
Tiä vaikka valmistaja nuukuuksissaan on ottanut nuot ylävalot tuosta oikeasta takavalosta ?
Sen enempää asiasta tietämättä arvuuttelin . . .
Seuraavaksi itse ottaisin yhteyttä merkkihuoltoon, yleensä tuollaiset pikkuviat (palaneet sulakkeet / kadoksissa olevat sulakkeet / mitä ihmeellisimpiin paikkoihin sijoitetut sulakkeet ) kuuluvat asikaspalveluun . . .
AHJOS TIMO
12.12.2015 22:45
Asiasta mitään tietämättä luulen, että Bürstner on vetänyt sähköt noihin kaikkiin autostani sammuneisiin valoihin Fiat-alustan oikeassa takakulmassa olevasta koskettimesta. Joten sulakkeen pitäisi olla ratin vieressä olevassa sulakerasiassa, jonka 22 sulaketta on selitetty Ducaton käyttöohjeen sivuilla 198-199. Mutta siinä ei minkään sulakkeen kohdalla mainita tuota sammunutta takavaloa. Jarruvalot ja sumuvalot ovat kyllä sillä listalla.
TERVO JARI
12.12.2015 23:29
Jos ohjaukset toimii CAN väylässä, tuo ylävalojen sähkön "varastaminen" tuskin mahdollista. . .
Menee järjestelmä sevon tai se on pitänyt ohjelmoida muutoksen mukaiseksi . . .
Ota yhteys huoltoon niin ei tarvi "arpoa" . . .
Sen mitä minulla on ollut as-auton kanssa tuon tyyppisiä ongelmia ( 1 kerta ja sekin ulkomailla, sain avun kiitoksen hinnalla, huoltopäällikkö teki jonninaikaa oikein töitä ) . . .
Minulla tallissa -14 mallinen Ducato K-A:na, siinä lienee sama ohjekirja ? Siinä sähköistys väylässä ? , takatilan lisävalaisatuksen kytkeminen jo olemassa olevien valojen lisäksi ei onnistunut, oletettavasti tuon väyläohjauksen takia ?
Kun kytkin kaksi LED valoa alkuperäisten valojen lisäksi niin alkuperäiset ei palanut ja LEDvaloissa vain osa paloi . . .
Oma sulake / kaapelointi / kytkin LED valoille, jo vot toimii / näkee . . .
Ps. Vuosien saatossa sivustolla olleista tuon tyyppisten vikojen perusteella arvaus: Sähkörasia takapuskurin tuntumassa vettä täynä, siellä "se" on. Vika . . .
NIEMINEN RAIMO
13.12.2015 06:42
Takavalojen ,ääri ja sivuvalojen sulake tuskin löytyy Ducaton sulakerasiasta vaan sieltä kuskin penkin alla olevasta laturista http://www.wvopzeeland.nl/images/ebl99a.jpg
Täältä löysin ainakin sivuvalojen sulakkeen kun se kerran paloi sivuvaloa vaihdettaessa.Niinikään toinen äärivalo oli kerran pimeänä,meinasin avata valon kotelon,mutta jo sormen osuminen sytytti valon,en sitten sitä paremmin tutkinut.
Alusta Ducato koppa Bürstner.
LEPOLA SAKARI
13.12.2015 07:53
Minulla Rapidossa äärivalojen sulake on Ducaton (2007) sulakerasiassa kojelaudassa ratin vasemmalla puolella. Valot pimenivät jokin aika sitten ja silloin joutui sulakkeen hakemaan. Sulake oli nimetty muistaakseni lisävarusteen sulakkeeksi tms. ja se oli ainoa palanut joten sen kun vaihtoi niin taas valot palaa. Eri valmistajat ottavat näemmä eri paikoista näitä korin sähkölaitteiden kytkentöjä.
AHJOS TIMO
13.12.2015 11:44
Maallikon logiikkani sanoo, että sen nyt sammuneen takavalon kuten myös jarru-, peruutus- , sumu- ja vilkkuvalojen sähkön täytyy tulla Fiatin alustaan kuuluvista koskettimista, jolloin sulakekin olisi Fiat-alustaan kuuluvassa sulakerasiassa. Kun ne takana ylhäällä olevat äärivalot sammuivat molemmat samanaikaisesti oikean puoleisen takavalon kanssa, niiden sähkö tullee samasta paikasta. Se kuljettajan tuolin sisällä oleva elektroblokki ohjaa asunto-osan sähköjä, joihin saattaa kuulua alhaalla asunto-osan ulkoseinissä olevat valot. - Nyt lähden autolle tutkimaan, saako sitä maallikon tiedoilla ja välineillä kuntoon.
ASIKAINEN MATTI
13.12.2015 13:04
Jos kyseessä ei ole "pimeäperäinen" auto ja takavalo on pimeänä, niin etuparkkivalon pitäisi myös olla pimeänä. Jos se palaa, niin vika on silloin taakse menevässä johdotuksessa.
NIEMINEN RAIMO
13.12.2015 14:29
Jotenkin ihmeelliset on noi Fiatin sähkökytkennät.Pakin päällelaitto aiheutti sulakkeen palamisen ja se samalla sytytti moottorin keltaisen häiriövalon.Vika löytyi vasemmalla taka-akselin päällä olevasta liitäntänipusta.
AHJOS TIMO
13.12.2015 18:03
Takavalo korjaantui polttimon vaihdolla. Se oli muuten erilainen kuin mitä Ducaton käsikirjassa kuvataan. Ylhäällä olevien äärivalojen pimeys on siis erillinen ongelma, jonka selvittely siirtyi räntäsateen vuoksi myöhempään ajankohtaan. Kokemuksesta tiedän, että niihin kuljettajan penkin alla oleviin sulakkeisiin pääsee hyvin käsiksi ulkona seisten. Bürstnerin käyttöohjeessa ei ole kerrottu läheskään jokaisen siellä olevan sulakkeen merkitystä tai tietyn sulakkeen kaikkia merkityksiä.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.12.2015 klo 18:54:21
Silloin kun kaksi vikaa ilmaantuu samanaikaisesti, on aika loogista ajatella, että ne liittyvät toisiinsa. Voihan ne toki aiheuttaa sama syy. Esim. voimakas jännite- tai virtapiikki voi rikkoa samanaikaisesti kaksi laitetta. Syyskuussa eräänä päivänä autostani pulppusi naftaa kadulle ja seuraavana päivänä naftalämmittimessä ilmeni vika. Silloinkin ensimmäinen ajatus oli, että sama syy aiheutti molemmat viat, mutta lopulta kuitenkin selvisi, että niillä ei ollut keskenään muuta yhteistä kuin ajankohta.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
13.12.2015 18:57
En usko sieltä penkin alta löytyvän äärivalojen sulaketta, koska ne valot syttyvät samalla kun parkit syttyy.
Penkin alla olevat sulakkeet liittyy yleensä asunto-osan sisätilan sähköihin.
Ongelma saattaa olla johtoliitoksessa esim. ryöstäjässä, missä se on, se on taas toinen juttu
NIEMINEN RAIMO
13.12.2015 20:16
Alustan valmistaja mun tapauksessa Fiat on tuonut takapään valaistusta varten johtonipun taka-akselin päälle vasemmalle puolelle.Tähän sitten kopanvalmista (mulla Bürstner) tuo toiset huonommalla ja toiset paremmalla menestyksellä oman johtonippunsa ja liittävät peräpään valaistuksen.Alustan valmistaja ei välttämättä ole tähän omaan nippuunsa liittänyt sivu ja äärivalojen johdotusta koska ne vaaditaan vain mittojen 6m ja 2,1 metriä täyttyessä.Satavarmasti mulla loytyy sivuvalojen sulake kuskin penkin alla olevasta laturista tai mikä se nyt nimeltään onkin.Epäilen sieltä loytyvän myös äärivalojen sulakkeen(en ole tutkinut) Muut takapään valaistuksen sulakkeet löytyvät alustan valmistajan sulaketaulusta.
Oli miten oli,niin hyvä että Timo A sai valot toimimaan.
AHJOS TIMO
13.12.2015 20:58
Raimo, en mä vielä saanut niitä äärivaloja toimimaan.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
13.12.2015 21:25
Raimo, miten sinun autossa on hoidettu valojen ohjaus jos niille ei ole otettu sähköjä alustan sähköistä?
Silloin siellä täytyy olla rele joka vetää parkeilla ja kytkee sivuvalot.
Jos Timolla on samanlainen kytkentä vika voi olla siinä releessä tai sen ohjauksessa.
Tosin epäilen tuollaisen kytkennän olemassa oloa.
Voihan se ollakin can väyläisessä autossa, mutta silloin se rele pitää löytää.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
13.12.2015 22:12
Timo, oletko tarkistanut polttimoiden kunnon?
HAKALA JYRI
14.12.2015 10:50
Normaali kytkentä sivu,äärivalot otetaan parkkivaloista, ts sama sulake kuin parkkivalolla vasen ja oikea linjat ,,jos lähtee etsimään sivuvalolta virran tulosuuntaan löytyy kytkentä kohta (onhan noissa ollut kaapelin väliltä "ryöstäjällä" ym liitoksella otettuja , takalyhdyn takaa vois olla takaäärivalo) helpoiten. Melkoisia kytkentöjä noissa asuntokopperoissa on merkistä riippumatta, alustassa kytkentärimoja ym jotka suolakuralle alttiita, ja virran ryöstäjät pettää varmasti ja johdot vedelty ja kiinnitetty niin että katsastusinsinöörikin ihmetteli! ( ei vielä alustan tasoistasähkötyötä,,, jos can väylä jutut tois selkeyttä ja vähentäisi johtomääriä)
Kyllä sulakkeet pitäis jakaantua normaalisti
-auton oma järjestelmä plus mahd lisäsulakkeet
asuntokoppi sulakkeet yleensä akun ja latauslaitteen yhteydessä ja mahd laitteissa omat esim lämmittimet
Poikkeuksia voi olla esim radion virta voitu ottaa hupiskusta vaikka sijainti koelaudassa
Noi lataus järjestelmät myös oma asiansa mutta ne liity äärivaloihin
T jyrih
AHJOS TIMO
14.12.2015 13:32
Markku, kun molemmat äärivalot ovat sammuneet samaan aikaan, epäilen tällä hetkellä, että niille tulee yhteinen johto, jonka liitos on irronnut tai hapettunut ja että se on jossakin auton alla, minne minä en pääse liitoksia tutkimaan. Yritän noudattaa sitä ohjetta, että sellaista ei pidä korjata, mikä ei ole rikki. Sen vuoksi en ala irroitella sulakkeita enkä availla ylhäällä olevia lamppukoteloita. Tilasin ajan merkkihuollosta huomiseksi. Odotan, että he saavat vian korjatuksi ja että se löytyy auton alta. Selkävammaisen eläkeläisen on helpompi käyttää maksukorttia kuin tikkaita :)
AHJOS TIMO
15.12.2015 15:18
Eipä ollutkaan muuta vikaa kuin kolme samanaikaisesti kärähtänyttä polttimoa - kaikki 3 vuotta käytössä olleen auton alkuperäisiä. Autokoulussa opetettiin (C-korttia suorittaessani vuonna 2009), että valot kannattaa sammuttaa siksi aikaa kun käynnistää moottorin. Yleensä teenkin niin, mutta joskus se unohtuu. Ehkä juuri siinä tilanteessa on tullut 3 lamppua rikkonut jännitepiikki.
Käyttäjän lisäys viestiin 15.12.2015 klo 15:26:30
Paljon kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille hyvistä neuvoista!
HÄMÄLÄINEN MARKKU
15.12.2015 16:11
Siis syynä oli lamppujen tasainen laatu :)
AHJOS TIMO
15.12.2015 18:56
Markku, tuo onkin hyvä oivallus! :) Tosin nyt joku voisi luulla, että vasemman puoleinen takavalo on laatupoikkeama, kun se ei kärähtänyt samalla kertaa. Siihen on kuitenkin looginen selitys: se on palanut vähemmän aikaa kuin ne kolme muuta. Se ei nimittäin palanut ainakaan katsastuksessa. Katsastusmies kirjoitti siitä korjausmääräyksen arvellen, että luultavasti vain polttimo pitää vaihtaa. En kuitenkaan ole vielä vaihtanut sitä, koska se syttyi palamaan, kun kiersin sen tiukemmin kiinni. En tiedä, kauanko se oli ollut pimeänä ennen katsastusta.
TERVO JARI
15.12.2015 19:54
Kopio:
että valot kannattaa sammuttaa siksi aikaa kun käynnistää moottorin
Kopio loppu.
Eikös valot sammu aina virta-avainta kääntäessä / starttattaessa ja syty kun kone käy ?
Tuo edellämainittu toiminto suojaa muitakin herkkiä sähvölaittehia . . .
Näin ainakin minulla olleissa/olevissa autoissa on tapaunut . . .
AHJOS TIMO
16.12.2015 14:31
Odotin tuohon jonkun asiantuntijan kommenttia, mutta kun sellaista ei näytä tulevan, kerron maallikkona saamani käsityksen: Virta-avain sammuttaa muut sähkölaitteet startatessa, jotta akun koko voima on starttimoottorin käytettävissä, mutta heti sen jälkeen laturista tulee jännitepiikki, joka voi rikkoa herkkiä sähkölaitteita ja esim. käräyttää ehkä jo viimeisillään olevia hehkulamppuja. - Korjatkaa, jos tietoni ovat vanhentuneet!