Hiljaiset kesärenkaat

KELLOSALO JARKKO 02.09.2012 18:56

Löytyykö kokemuksia mikä kesärengas olisi mielyttävän hiljainen...

STRÖM KARI 02.09.2012 19:58

Kuutisen tuhatta tänäkesänä ajettu Hankuukeilla.Mielyttävän hiljaiset ja melko edulliset.Mwlkeinpä Micelinin veroiset,ovathan vissiin tehty Micukan lisenssillä.

KAAKKOLAHTI TOIVO 03.09.2012 08:11

Nyt alla" Misukat" mut hangkook hiljaisempi(ilmeisesti pehmosempi seos) Myös talvi renkaat Hangkookit (kolmas talvi tulossa) vain kaksi nastaa yhestä renkaasta hävinnyt. Tosi vähän kulumista havaittavissa. Ajoa n:13000 km talvi. Ajossa Sprintterin alusta.

PÄIVINEN UNTO 03.09.2012 09:12

Hankuk on hiljainen ja hvin kulutusta kestävä niin kesä kuin talvikäytössä. Hinta-laatu suhde on varmaan paikallaan. Itse olen ajanut asuntoautoa monet vuodet kyseisellä merkillä.

ASIKAINEN MATTI 03.09.2012 11:54

Laitoin keväällä alle Hankook Vantra renkaat ja nimenomaan kokoa 225/70R15. Ovat tosi miellyttävät ajaa, koska näissä paineet reilusti pienemmät (4,1/4,5) kuin 215-leveissä Camper-renkaissa (5,0/5,5), joilla ajaminen oli yhtä tuskaa varsinkin sorateillä. Nyt on kyyti hiljaista ja miellyttävää. Renkaissa on muuten merkintä M+S, vaikka ovatkin kesärenkaat.

TOIVONEN MARTTI 03.09.2012 12:38

Tehdas kyllä tarkoitti nämä kitkarenkaat ympärivuotiseen käyttöön, siitä merkintä M+S mutta Suomessa näkyvät myytävän ainoastaan kesärenkaina.

Tyrepress.com: "Hankook Tire’s light commercial vehicle line-up has been expanded with the introduction of a new all-season light truck tyre, the Vantra LT. "

Ehkä turvallinen valinta suomalaisilta rengaskauppiailta?

KAAKKOLAHTI TOIVO 03.09.2012 15:28

Kyllä seuraavat kesärenkaatkin ovat Hangkookit, ovat niin paljon hiljasemmat kuin nykyiset" Misukat".

POHJANTÄHTI JORMA 03.09.2012 15:50

Nokian hakka 4 kesäkumit on alla ja sateella tosi liukkaan ja muutenkin äänekkät.

HAAPANEN TIMO 03.09.2012 16:13

Hankookit on mullakin edessä ja tuntuvat hiljaisilta vielä nyt parikymppiä ajettuinakin. Varsin vaikea sitä ääntä on arvioida, vanhat kuluneet pitävät yleensä kovaa ääntä ja sitten uusi on aina olevinaan hiljainen. Ja joku rengas alkaa metelöimään aiemmin kuin joku toinen.

Pakussa silittelen renkaita kohtuullisen nopeasti ja ostelen alle mitä sattuu tarjolla olemaan. Keskihintaluokan renkaista ei vielä huonoja ole löytynyt.

@timppa

TERVO JARI 03.09.2012 17:26

Miten se on ?

Minkä takia tehdään tuota "asuntoauton" rengasta ?

Miksi niitä ei käytetä läheskään kaikissa asuntoautoissa ?

Auton alle tyrkätään peruspakun rengasta, nuukuusko iskee ?

Vai mikä ?

Löytyykö tuolta ns. ammattipuolelta asuntoautoon kantavampaa rengaasta joka vastaisi ominaisuuksiltaan "asuntoautorengasta" mutta olisi äänettömämpi ?

Tuossa alla esimerkit ns. asuntoautoon tarkoitetuista renkaista, kertokaa te joilla on käytännön kokemusta kumastakin renkaasta, niin pakun perusrenkaasta kuin noista ns. asuntoauton renkaista niin ajominaisuuksiltaan kestoltaan kuin äänekkyydeltään .

http://www.vannetukku.fi/vanco-camper-p-39999.html

http://www.rengaskauppa.com/kesarenkaat/152998.html

Kiitooksii jo etukäteen, itellä kun on alla nahkakaljut Conti asuntoautorengas-sarja joka pitäis uusia enskevääseen mennessä. Kilometrejä niillä on takana apouttiarallaa sellaset 33 tuhatta, paljon niistä kilometreistä on ajettu Norjan kapeita mutkaisia karkeapintaisia serpenttiiniteitä, ne kuluttaa rengasta aika rajusti . . .

YLINIEMI SEPPO 03.09.2012 17:42

16 tuumaisilla continentaaleilla ajettu n.45000km ,kulutuspintaa jäljellä 2,5mm. Ajettu kahtena kesänä mm norjan serpentiineillä.

Kovat on mutta kestävät.

HAAPANEN TIMO 03.09.2012 18:23

Vyö enemmän sivukudoksissa tms. Siellä renkaan kyljessä lukee montako vyötä löytyy.

Jos mulla olisi ylipainoinen auto ostaisin näitä vahvistettuja. Painoluokka 109 riittää peruspakun normaalirenkaana mun autooni joka painaa 3200kg.

Ikä näissäkin tulee joillekkin vastaan jos oikein vähän ajetaan. Aion ensi keväänä siirtää piirongin takarenkaat pakuun pikakulutukseen ja uudet sinne piironkiin.

@timppa

UUTTU JUHA 03.09.2012 23:30

Rengasäänet hiljenivät oleellisesti kun vaihdoin autoon jossa on yksi akseli enemmän. Merkkien kanssa puljaaminen ei tuottanut tulosta. Takapään paineet putosivat 5,2 kilosta 3,6 kiloon. Hytti ja renkaat ovat saman merkkiset kuin edellisessä. Renkaina on alkuperäiset Michelin kämpperit.

Sopivan äänieristeen lisääminen korirakenteeseen voisi tuottaa parhaimman tuloksen. Itse olen ajatellut laittaa reilun kerroksen tarkoitukseen soveltuvaa kumimattoa lattiaan ja eristän lokasuojat myös ulkoa päin jollain liimattavalla bitumimatolla. Ducatossa kun ei ole mitään äänieristettä lokasuojissa (ainakaan mun versiossa). Ovien ulkokuoreen voisi laittaa äänieristettä kun ei sielläkään ole mitään.

NIEMI SEPPO 04.09.2012 19:09

No entä sitten AURORA RA 20. Sellaiset tilasin, kun on satasen Hankookkeja edullisemmat. 225/70R 15C 112R Ihan samalta ne näytti, kun Hamkookitkin, Mustia ja haisi kumilta.

HAAPANEN TIMO 04.09.2012 19:33

Aurora on Korealainen, Hankookin kakkosmerkki. Hankook valmistaa renkaita Korean ohella Kiinassa. Michelin omistaa pienen osuuden Hankookista.

Kingstar on sitten vissiin Hankookin kolmosmerkki, sen jättäisin jo väliin.

@timppa

NIEMI SEPPO 04.09.2012 22:07

Kun katselin sen kulutuspintakuviointia minulle tuli sellainen käsitys, että se on vanhempi Hankookin kuvio. Minulla oli aikaisemmin Hi-Lux;issa hankookit ja niissä oli tuollainen kuvio. (ehkä). http://www.rengaskauppa.net/renkaat/AURORA/RA_20/225/70/15/112/170/KE/PA/1

Käyttäjän lisäys viestiin 4.9.2012 klo 22:10:24 Niin ja 460 e alle laitettuna, metalliset täyttöventtiilit.

TURUNEN HEIMO 04.09.2012 22:42

Minun Maxi-Ducatossa on 16", painesuositus 5,5 ja tuskinpa rengasmerkki sitä muuttaa. Renkaat on Continentalin ja aika hyvää ääntä pitävät. Huono puoli on myös pitkittäiskuviointi joka luistaa märällä nurmella jos vähänkin vajoaa. Tarkoitus on vaihtaa etu- ja takarenkaat keskenään vaikka sanotaan että kuluneemmat eteen, Kuluvat sitten tasaisemmin.

TOIVONEN MARTTI 05.09.2012 08:44

Lähdin eilen autolla pihasta ja tuossa lähikadulla hiljaa ajaessa jumpsutti niin että piti palata takaisin ja vaihtaa takarenkaat. Toisessa suuri patti.

Renkaat on aikalailla käytetyt Fuldan kitkat ja tämä oli nyt kolmas rengas johon tuli kudosvaurio. Voi olla että kaikki on tulleet jostain samasta terävästä kulmasta, vaikkapa asfaltointia varten jyrsityn osuuden loppureunasta tai sitten nuo renkaat vaan on heikot.

Niin ja varsinkin kun niissä on iso patti ovat aika äänekkäät...

mot

HAAPANEN TIMO 05.09.2012 15:40

Olivatko Fuldat korkealla iällä jo?

@timppa

LUHTAKALLIO KEIJO 06.09.2012 02:53

"Turvallisuudella ei ole hintaa" oli suuren eurooppalaisen rengasvalmistajan kampanjateema takavuosina ja se on ollut myös minunkin mottonani omissa autoissani. On vain kaksi (tietojeni mukaan) eurooppalaista rengasvalmistajaa, jotka ovat kuulleet matkailuautojen valmistajien ja kuluttajien rengastoivomuksia ja kehittäneet erikoisrenkaan ajoneuvoihin, jotka ovat jatkuvasti maksimi kuormassa ja joiden nopeudet eräissä maissa on ha-luokkaa. Tällaisen renkaan tuotekehitys ja sitä kautta renkaan rakenne on aika vaativa tehtävä, eikä todellakaan kaikilla merkeillä ole edes resulsseja/haluja vastata matkailuautojen erityisvaatimuksiin. Markkinat ovat kovin pienet. Itselleni ei tule mieleenkään ajella 215/70R15 rengaskoolla 25-30.000km/v kokeillen joitain van/kevytkuorma-autojen renkaita jatkuvasti yli 3.500kg kokonaispainolla olevalla autolla. Camping/Camper renkaan poikkileikkaus kertoo parhaiten, miten renkaiden valmistajat ovat ratkaisseet erikoisvaatimukset. Niiden tukivyö/runko/jalkaosan rakenteet vastaavat jatkuvaa maksimikuormitusta, kovaa nopeutta, hetkellisiä renkaiden tuplakuormituksia (purjepinta-ala kovalla tuulella, äkkijarrutus m-tiellä kaarteessa esim. ranskassa 130km/h, keskipakoisvoima kuormittaa yhtä eturengasta etc). Rengaspainesuositus on monien asioiden kompromisii. Niillä säädellään kantavuutta, yli/aliohjausta, suuntavakavuutta, jarrutuskäytöstä jne. Kyllä insinöörit osaavat asiansa ja meidän turvallisuutemmehan on kysymyksessä, joten en tingi niistä "ajoäänien" vuoksi. Vain neljä (joillakin enem.) reilun kämmenen kokoista tiekosketusaluetta välittävät kaikki kuljettajan, ajo-olosuhteiden (kuiva/märkä/tuuli/ajonopeus) käskyt ajoneuvon hallitsemiseen. Se ei ole todellakaan vaatimaton tehtävä, sillä mikään auto ei ole renkaitaan parempi. Viimeinen asia josta tingin on m-auton rengastus ja suosituspaineiden käyttö! Moikkaillaan! QueQue

JANHONEN MATTI 06.09.2012 10:42

Kuten Keijo tuossa edellä kertoi paraskin rengas on aina kompromissi mitä renkaan ominaisuuksiin tulee. Ihmisten rengastietämys on hyvin usein tasolla jossa tehdään kompromissi vain kalliimman ja halvemmaan välillä ja usein halvin voittaa. Kuitenkin renkaan taloudellisuuden tietää vasta kun rengas on ajettu loppuun ja nähdään mikä on rengaskulu sent/km. Hyvin usein se kallein onkin loppupelissä halvin ja tulee vielä muut hyvät ominaisuudet kaupan päälle.

Rengaskeskustelu sinällään edustaa tyypillistä suomalaista keskustelukulttuuria jossa keskustellaan vain yhdesta asiasta tai seikasta kerrallaan. Hyvä esimerkki on nämä perseestä vedetyt markkinavetoiset rengaasratsiat joissa keskeinen puheenaihe rengaskauppaa edistämiseen liittyen on kulutuspinnan urasyvyys. Kumma kun tuolla tiellä ei ole poliisiavusteisia Instrun näöntarkastajia? Aivan kun renkaassa ei muita turvallisuustekijöitä olisikaan. Otampa esimerkiksi vaikkapa vesiliirron. Ihmisille annetaan täysin vastuuttomasti kuva, että vesiliirtoongema ratkeaa urasyyvyyttä lisäämällä. Eihän asia näin ole. Jos tiellä ja paljon vettä - urissa jopa kymmeniä millejä - vesiliirtovaara ratkeaa vain ajonopeutta alentamalla. Tämä tosiasia on huomioitu suurissa autoilumaissa joissa sadekelille on omat nopeusrajoitukset mutta Suomessa se on vain millikysymys. Ihan sama on renkaan leveys. Autoihin tuputetaan matalaprofiilisia leveitä "jyräpölkkyjä" jopa talvirenkaiksi ja tietenkin aluvantein. Tässä ihmiset vaihtaa rahalla turvallisuuden turvattomuuteen pelkän ulkonäkösyyn vuoksi. Voitteko kuvitella vaarallisempaa yhdistelmää kun ylilevein renkain varusteltu auto, sohjoa tai lunta tiellä niin, että nastojen vaikutus eliminoituu ja kuskina tätä uutta "kovaa suoraan ajavat" joista vähänkin yllättävässä tilanteessa tulee bvain kyydissä olijoita. Mikään rengas tai mikään teknikka ei siinä tilanteessa auta jos kuljettaja on väärän turvallisuudentunteen tyydyttämänä vienyt ajoneuvon nopeuden fysiikan lain toiselle puolelle. Näyttöjä tästä alkaa tulla taas parin kuukauden sisällä ja eritoten Helsingin sisäänmenoliikenteessä.

TOIVONEN MARTTI 06.09.2012 11:52

Ainut merkintä minkä noista löysin mikä saattaa liittyä ikään on '0208'

Ei mitään kauttaviivoja tms. Onko tämä mahdollisesti valmistusviikko ja jos niin onkohan se vuoden 2008 toinen viikko? Renkaiden kunnosta päätellen voisi olla vaikka vuoden 2002 kahdeksas viikko yhtä hyvin.

Nimim. 'Ei tiiä

ESKOLA PENTTI 06.09.2012 13:53

Tuostapa ne rengasmerkinnät löytyvät;

http://www.michelin.fi/henkiloauton-renkaat/michelin-agilis-camping

Klikkaa kohtaa "rengasmerkintöjen lukeminen".

HAAPANEN TIMO 06.09.2012 17:49

Vannetukun ohje kertoo juuri noin, viikko 02 ja vuosi 08. Ei pitäisi vanhuuttaan hajota.

Matti A:lle huomauttaisin renkaan leventämisen kasvattavan myös halkaisijaa, ja sitä kautta pidentävän entisestään vanhempien Ducatojen pitkäksi väitettyä vitosvaihdetta ( tietty kaikkia muitakin vaihteita)

@timppa

ASIKAINEN MATTI 06.09.2012 21:27

Totta kyllä, mutta 6-vaihteisella ei ongelmaa. Isomman leveyden vaikutus renkaan kehäpituuteen on n. 2 %. Kyse on leveyksistä 215 ja 225.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2012 klo 21:29:15 kehäpituuteen ja halkaisijaan

UUTTU JUHA 06.09.2012 23:59

Komppaan Keijo L ja Matti J, ja laitan lisää äänieristettä kun rengasmeteli rupee vaivaamaan.

HAAPANEN TIMO 07.09.2012 16:30

Matti A. Taidan lähteä sun kelkkaasi keväällä kun kahden renkaan hankinta on ajankohtainen. Kävin katselemassa Transporteriin talvirenkaita ja siinä samalla tutkiskelin tuota 225/70-15 rengasta. Se on oikein renkaan näköinenkin ja mulla ei välityksen harvenemisesta ole haittaa. Kantavuus pomppaa luokkaan112 ja se tarkoittaa 180kg lisää per akseli, tällä on merkitystä. Vaikuttaa erittäin järkevältä muutokselta.

Aikoinaan aloin T-4 Transporterissa ajamaan loppuun matkavehkeen vanhentuneita renkaita. Koko muuttui silloin 195/70 koosta 215/70 kokoon. Tässä kokoero tekee n.4 % lisää kehään. Tuntuu kaasujalkaan aikalailla. Tosin Transporteriin muutos oli pelkästään positiivinen, Tukevampi, ei hätkähdä 1250kg. lastia ym. Lisäbonuksena tasan neljällä prosentilla vähentynyt naftankulutus. Navilla mitatuilla matkoilla ennen ja jälkeen.

Tässä kun 215/70 vaihdetaan 225/70 on ero n.2% . Se on vähän, mutta silti varoituksen sana niille joilla on vaikeuksia välityksen kanssa. Tuokin tuntuu ja varmasti, mutta takarenkaiksi, mikä ettei.

@timppa

KOSKINEN OLLI 09.09.2012 01:13

Rengasmelussa tärkein tekijä on tienpinnan karheus. On ihan eri juttu ajaa urissa kuin urien veressä. ...tai uudella asfaltilla. uutta asfalttiakin tekee joka firma erilaista, ja samakin firma erilaista eri päivinä. Melumitauksia verrataan kuulokokemuksen mukaan, ...vaikka meluun on mittarit olemassa. Jopa kännyköihin voi imuroida äänitason mittarin. No, eihän se aina totta näytä, mutta jos vertaa oikeaan mittariian, ja näyttää oikein, luulisi olevan suht luotettava.

NIEMI SEPPO 09.09.2012 10:29

Nyt on Aurorat (Aamurusko) Ducaton alla. Entiset oli Nokia NRC 2, joissa oli 4mm pinttaa jäljellä. Aamuruskoissa on 10 mm pintaa ja 8 vöisinä tuntuvat tukevammalta ajossa, Nokiat vatkasivat etupäästä omituisesti kaarteessa, oli kaarre kumpaan suuntaan tahansa.

Tankki on täynä kesälaatua, että joutuu niillä vielä ainakin 500 km ajelemaan ennen pakkasia. Sitenhän sitä tietää enemmän.

TERVO JARI 09.09.2012 19:38

Luhtakallion Keijo ja Janhosen Matti on vasta kirjoittaneet asiaa, mutta tuosta erosta äänen suhteen camping renkaan ja pakunrenkaan ei ole tullut kokemusperäistä tietoo ja eikä sen kummemmin Misukan kuin Contin camping renkaidenkaan suhteenkaan.

Tuo tieto camping renkaan lujuudesta ja erityisesti sen erityis suunnitelusta käyttötarkoitukseensa vahvistaa minun valintaani joka on jokatapauksessa campinrengas.

MUTTA kumpi ?

Misukka vai Conti ?

Contista kokemusta neljältä kesältä, Muutoin kaikki kaikinpuolin positiivistä paitsi asfaltissa olevien katkosten aiheuttama "pauke", se ei ole kivaa kuultavaa . . .

Serpenttiinitiellä kun auton on käännyttävä kun ratista kääntää eikä tarvi pelijätä että rengas "kaatuu" alle.

Siinä suurin syy miksi valitsen renkaan joka on tarkoitettu siihen ajoneuvoon/käyttötarkoitukseen jolla matkaa teen . . .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 09.09.2012 19:47

Yksi funktio lisää valintaan. Michelin Agilis campingit on myös kesärenkaina M+S merkinnällä. Kannattaa huomioida jos aikoo talvella käydä etelässä.

Kyllä se pauke taitaa kuulua kaikilla renkailla (ainakin "Misukoilla" kuuluu)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.