Lisää pikkuremppoja

TOIVONEN MARTTI 28.08.2012 20:54

Kömmin Bürstnerin alla, katselin istuinpenkkien kiinnityskohtia. Takammainen penkinkehikko on kiinni rungossa neljällä pultilla ja viisi pulttia on hennossa lattiassa, isohko prikka vaan rasitusta levittämässä. En saanut oltua, ostin 305030*4 alumiinista upalkkia ja laitoin kaksi metrin palasta lattian alle jakamaan kiinnitystä. Lähtee ainakin isompi pala lattiasta jos tulee äkkipysäys.

Kun kerran olin sinne alle kömpinyt katselin jollain massalla sekavasti pohjaan kiinnitettyjä johtoja. Yksi ylhäältä tuleva johto näytti katkaistulta, päättyi vaan äkisti. Jatkoa ei ollut näkyvissä. Poistin päästä massaa ja sieltä löytyi pikkuinen nuppi joka tarkemmin katsoen näytti olevan kutistesukan sisällä. Kurkistin sukan sisään ja siellä näkyi nupissa jotain numeroita.

No, joku tehtaalla oli innolla kiinnittänyt tuota johdonpätkää nitomalla ja hutaissut hiukan ohi, nitojan niitti oli johdosta läpi. Katkaisin johdon siitä niitin kohdalta ja totesin että toinen johdin oli täysin hapettunut ja poikki. Kuorin hiukan johtoa ja kun pääsin terveeseen kohtaan katkaisin siitä ja juotin sen kutistesukan sisällä olleen pikkunupin johdot tähän päähän. Kutistesukkaa juotoksen päälle ja johto nuppeineen takaisin kiinni pohjaan. Ja ulkolämpömittari joka tähän asti oli aina näyttänyt -21 näytti 16. Kylmältä tuntui kyllä sekin.

JANHONEN MATTI 29.08.2012 10:17

Kuinkahan moni ihan oikeasti tuonne auton alle viitsii ryömiä ja tarkastaa missä kunnossa auton alusta on. Ja eihän noiden matalien autojen alle kohtuullisella Olvi-lihaksella varustettu sovikaan ilman auton pukille ajoa. Kummasti auttaa jos ajaa puolen kerrallaan oikaisupallikoille.

Mutta kannattasi kyllä silloin tällöin vilkaista edellyttäen, että katsoja ymmärtää näkemänsä. Ja pienenä vinkkinä, pilvisenä päivänä vanha silmä näkee paremmin.

Monissa autoissa esim. juuri nuo johdot on ammuttu kiinni alapohjaan vain hakaspyssyllä ja hakaset on vielä ruostuvaa laatua. Monasti johdot on vielä alimitoitettu ja johdon lanka erittäin helposti hapettuvaa laatua etenkin jos joutuu veden kanssa tekemisiin.

Vanhemmissa autoissa kannattaa tarkistaa myös vesiputkien ja sähköjohtojen läpivientien tiiviys. Joissan autoissa näitä lattian läpivientejä on jopa 5-6 kpl. Massa pysyy hyvin kiinni putkessa mutta irtoaa pohjavanerista.

Hyvin monien autojen seinän ja lattian liitos on ulkoapäin suojattu kumimaisella massalla, Hyvä uutena ja paska vanhana. Vanhoissa autoissa varmaan puolesta massa on irronnut tai siihen on tullut halkeamia jolloin vettä on päässyt saumarakenteeseen mutta ei pääse sieltä pois. Ongelmaa ei voi poistaa sivelemällä uutta massa päälle vaan vanha on ensin poistettava, alue kuivattava ja vasta sitten uudelleen suojattava.

Monissa vanhoissa autoissa myös kaasupullolta jakoventtiilille tuleva putki kulkee osan matkaa lattian alla ja on näin ollen alttiina vedelle ja kuralle. Kyllä hyvä teräsputki tämän kestää - kestäähän jarruputketkin - mutta ei se minkään kostean savipaakun sisällä saa olla.

ASIKAINEN MATTI 29.08.2012 13:10

Päivänä muutamana kurkistin auton (Fiat -08) alle ja havaitsin, että pakoputken kannatinkumi oli poikki. Nehän ovat mallia, jossa kumista kannatinta kiertää varmistushihna, ettei kannatin kokonaan petä. Tarkempi tarkastelu osoitti, että kaikki 6 kannatinta olivat poikki. Varaosakauppa ei tunne lainkaan kyseistä kannatintyyppiä, joten jouduin ostamaan ne ohikulkumatkalla Varkaudesta KSA-huollosta, jossa ne olivat hyllytavaraa ja maksoivat yhteensä lähes 60 €. Ajoin sitten auton etupään kiiloille ja ryömin alle vaihtamaan uudet. Entiset piti viiltää auki, kun olivat niin tiukassa ja uudet liukastin astianpesuaineella ennen asennusta. Vieläkin on niska kipeänä hommasta.

KUJANPÄÄ MARKKU 29.08.2012 14:21

Mulla katsastus huomasi saman. Voisko ne nippusiteellä fiksata kuntoon?

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2012 klo 14:22:37 Ai niin, eihän niitä kumeja. Sorry!

LAUKKANEN MAURI 29.08.2012 16:28

Mutta se Jeesus teippi toimii varmasti;minulla on se ainut varaosa m-autossa mukana ja muuta ei tarvitse!.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2012 klo 17:15:05 Vitsi,vitsi; Tosiasiassa minulla on aina pieni varasto; -yleis mittari -sulakeita -vara polttimot -ne nippu siteet -lajitelma ruuveja/muttereita -vahva/kirkas led valaisin ,vara paristoilla -öljyä -lasin pesu nestettä -CRC-tai vastaava ihmeaine -Suomi plus GT-kartasto langallisella GPS lähettimellä -pc,jolla pääsee nettiin. Olutta en yleensä rahtaa,enkä osta ikinä laivoilta!

JANHONEN MATTI 29.08.2012 16:49

Nippusiteet, lemmarit, jeesus-teippi ja kolli- ja surrilanka kuuluu caravaanarin "pakollisiin" varusteisiin. Pari kaljapurkin peltiä ja lemmarit niin sillähän korjaa jo katkenneen pakoputken.

HJELM ARTO-VEIKKO 29.08.2012 17:08

Vanha tuulilasiliiman palko,pari kolme kierrrosta ja nippusiteellä nippuun. Vuoden verran ainakin kesti ennenkuin innostuin ostamaan motonetistä kaikki uudet.

t Jelmi ps olis varmaan kestänyt pitempäänkin,omatunto rupes soimaamaan kun keksinyt sopivaa tapaa laittaa veroilmoitusta tehdessä saamaani hyötyä verottajan tiedoksi.

MYLLER AHTI 30.08.2012 19:48

Laitoin vesi ohjaimet fiatin konepellin sivuihin.Toivottavati edes osa vedestä, valuisi muualle kuin konehuoneeseen.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 31.08.2012 09:57

Kerro Ahti lisää ja jos kuvia voit ottaa niin nekin ovat tervetulleita. Mulla -92 ducato jossa aina sateen jälkeen vararenkaan päällä vettä litran verran enkä keksi mistä välistä se sinne pääsee.Siis vararengas on konehuoneessa.

Käyttäjän lisäys viestiin 31.8.2012 klo 14:33:15 Toki voi muutkin kertoa mistä vesi mahdollisesti tuuppaa pellinalle.

MYLLER AHTI 31.08.2012 11:22

Minulla on 09,tässä uudemmassa korimallissa ei ole vesiuraa lokasuojassa. Vaan lokasuojan laita on pyöristetty konehuoneeseen päin. Vesi pääsee vapaasti valumaan konepellin sivusta konehuoneeseen. Ps.Laitan kuvat jahka ehdin.

MYLLER AHTI 01.09.2012 07:09

Ohjaa veden konepellin saumaa pitkin alas.

NIEMI SEPPO 01.09.2012 09:31

Minulle sattui sellainen vahinko, että 250v sähköliitännän peitelevy jäi jiohonkin matkalle. Se on alunperin ollut lukittva kansi, mutta nyt pysyi paikallaan kuvassakin näkyvillä pressu kiinnikkeillä. Minulta taisi jäädä ne kiinnikkeet kääntämättä lukitsevaan asentoon. Kysymys on siitä, mistä tuollaisenj saisi? Pelkkä kansikin kävisi, mutta koko hoitokin ilmeisesti olisi helpohko itsewkin vaihtaa. Ja halavalla, tai sitten OVH;lla , kun olla se pitää.

SARANPÄÄ MATTI 01.09.2012 10:03

"Ohjaa veden konepellin saumaa pitkin alas."

Tuossahan se yksi ongelmakohta kohta on. Minä yritin "tiivistää" vähän pitemmältä matkalta ja laitoin kaksi (max 7mm) O-tiivistettä saumaan vastakkain. Jos vain pysyvät niin toimii kyllä.

Ihmettelen vaan kun joissakin uusissa Ducatoissa ei mitään vesiongelmaa ole ja mun kohdalle on osunut jo kaksi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.