Fiatin käyntiinlähtö

KURKI KARI 27.08.2012 15:22

Useamman vuorokauden käyttämättömyyden jälkeen starttauttaa pitkään ja pölläyttää käyntiin lähtiessä savupilven.

Auto on 2,3 litranen, -07 malli.

Onko muilla ollut vastaavanlaisia ongelmia?

Auto on testattu ja kaikki pitäisi olla kunnossa.

Kari
UUSIKYLÄ PENTTI 27.08.2012 15:34

Ei muuta kun moottoritiele, ja annat reilusti hanaa.

JANHONEN MATTI 27.08.2012 15:43

Kaikki ei ole kunnossa kun noin tekee ja vallankaan kun nyt on kesä. Tosin turbomoottori vallankin vanhemmiten pössäyttää lämpötilasta riippumatta vähän mutta se on hyvin lyhytaikaista.

Ihan ekana tulee mieleen hehkut ja eritoten hehkun rele. Palaako hehkun merkkivalo ennen starttausta kojelaudassa normaalisti ja sammuuko valo jonkin ajan kuluttua sen jälkeen kun auto on käynnistynyt.

Toisena se, että syystä tai toisesta korkeapainepumppu ei saa täytöstä. Tätä oletusta vastaan taas puhuu se, että tulee mustaa savua = palamatonta polttoainetta kun käynnistyy.

Kolmantena se, että startti ei pyöritä kunnolla. Tämäkin on kesäaikana epätodennäköistä.

Ei ole uskottavaa, että kaikki hehkut menisivät kerralla. Jos yksi tai kaksi hehkua on pimeänä tästä seuraa, että käyntiin lähteminen on vähän "rykimistä" kun jotkut sylinterit toimii heti ja jotkut ei. Tämäntyyppisestä ongelmasta et mainitse.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.08.2012 16:15

Ei minulla vaan hehkuta kesällä, mutta hyvin käynnistyy. vm 2005 2,3 JTD

ENGLUND TOM 27.08.2012 17:39

Onko akku alkuperäinen niin vaihda uusi ?Jos on niin akun jännite liian alhainen ja startti pyörii liian hitaasti ja siitä seuraa että dieselpumpun paine on liian matala.

Tomppa

HALINEN HARRI 27.08.2012 19:49

Eihän se kesällä paljoa hehkua tarvitse, useimmiten noin nuoren hehku lämpenee startin aikana ja käynnistyy. Mutta olisiko 1-2 hehkutulppaa pimeänä tai hiiri viime talvena nakertanut hehkun virtajohtoa kuten minulla viime talvena. Vika löytyy kun vie analyysiin jonka hinta lienee 50-70 euroa samalla löytyy muutkin mahdolliset (piilevät) viat.

HAAPANEN TIMO 27.08.2012 19:54

Ei kai vikakoodin luvusta kannata enää nykyään yli kahtakymppiä maksaa.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.8.2012 klo 19:55:51 Kyllä se akun jännite kannattaa mitata muutaman päivän seisokin jälkeen. Vika voi hyvinkin olla siinä.

NYYSSÖNEN KAJ 27.08.2012 20:52

Mielummin haiskahtaa imavuidoksi polttoaineen paluuletkussa. Jos sinulla on moottorissa käsipumppu niin kokeile pumpata niin kauan että paine polttoaine putkessa ennen ruiskua on korkea.

Minulla oli vuoto paluuputkessa ja tulos oli sama, kun konen jäähtyy imee se ilmaa sisään vähitellen startti piteneen ja vuodon yltyessä loppuu kokonaan. Vuotopaikassa pitäisi löytyä tihkuvaa polttoainetta ajon jälkeen.

HALINEN HARRI 27.08.2012 21:03

Timolle! Mistä saat kahdella kympillä luotettavan vikakoodien läpikäynnin? Siis ei millään halpamittarilla. Ja paperille tulostettuna. Kävisin mielelläni minäkin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.08.2012 10:20

Jos se on Kajn esittämä vika, niin Ducatossa on sähköinen siirtopumppu ja automaattinen ilmaus, joten riittää kun kytkee virrat vähäksi aikaa päälle ennen starttausta, niin se ilmaa itsensä.

Ilmainen kokeilu: Kun Ducato on tietokoneohjattu, niin irroita akun navasta maajohto n. minuutiksi ja katso hävisikö vika.

Ducatossa on Common Rail eli yhteispaineruiskutus ja jos jokin sähköisesti ohjatuista suuttimista vuotaa tai ei toimi muuten kunnolla saattaa se aiheuttaa savutusta ja huonon käyntiinlähdön.

JUSSILA SEPPO 28.08.2012 11:39

Minulla oli sama vika melkein uudessa autossa. Korjattiin takuuna. Noin vuorokauden seisokin jälkeen käynnistyi voimakkaasti savuttaen sinertävää savua ja kävi epätasaisesti. N. 15 s jälkeen kävi normaalisti. Yksi suuttimista oli viallinen päästäen ilmaa sisäänsä. Auto korjattiin Hyvinkäällä Sveitsinportin Autossa. Suuttimen joutuu tilaamaan Italiasta, kestää 2 viikkoa.

KURKI KARI 02.09.2012 15:47

Auto testattu Joensuussa Fiatin korjaamolla ja ei löytynyt mitään vikaa. Epäilivät että akku olisi huono . Akku vaihdettu noin vuosi sitten . Testattu akun myyneessä liikkeessä , ei vikaa . Autoa seisotettu pari vuorokautta akun miinuskenkä irroitettuna ja käyntiin lähtiessä pitkä starttaus ja voimakas savun pölläys .Nyt näin entä talvella . Kari

NYYSSÖNEN KAJ 02.09.2012 16:05

Osanvaihto korjaamo ei löydä vikaa mikäli sitä ei vianpaljastustietokoneelle ole ohjelmoitu. Pitäisi käyttää älyä mutta siitähän ei korjaamoissa makseta joten ei sitten.

Diesel:

Mikäli on puristusta sylinterissä? OK! edelytys starttaamiseen on olemassa

sylinteriin menee polttoainetta? OK! Moottori starttaa!

Näin yksinkertainen on diesel (ennen vanhaa) Jos jompikumpi puuttuu ei lähde käymään.

ENGLUND TOM 03.09.2012 09:43

Mikä on akun lepojännite parin päivän päästä?Jos ajat korjaamolle niin jännite nousee ja on ok kun auto testataan!Suuttimen avautumispaine on 300 bar ja alle sitä auto ei lähde käyntiin,että startti pitää pyöriä hyvin! Terv Tomppa

TARVAINEN VEIKKO 18.09.2012 13:05

Minulla vähän sama vika, yhtenä aamuna ylläksellä 3 astetta pakkasta. Fiiu lähti hyvin käyntiin, pöläyttäen savua eikä ottanut kierroksia noin minuutin päästä alkoi pelittämään. Hehkun merkkivalo sammuu jo ennen startausta,palaa noin sekunnin puolitoista. Selviäsiköhän tämäkin vika samalla. Olisikohan meidän kamppeissa sama häiriö.2009vm Veikko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.