Pyörän pulttien tiukkuudet

HYRKÄS KARI 22.08.2012 19:50

Minkäläiseen tiukkuuteen olette laittaneet takavetoisen paripyöräisen Transitin teräsvanteen pultit. vm. 2010 Ohjeita sain alan liikkeistä 16 kpm ja 20 kpm, itse laitoin 20 liekkö liian tiukalla?

VÄLIAHDE JUSSI 22.08.2012 20:02

Pääasia on että, ne saat joskus auki panitko tervaa tai rasvaa? Saa ne kiinni olla.

HJELM ARTO-VEIKKO 22.08.2012 22:39

Ennenvanhaan laitettiinl kiinni sillä millä sen joutuu mahdollisesti tien päällä avaamaan, parin päivän ajon jälkeen tarkastettiin etteivät ole löystyneet. Oletettiin lian hierotuneen vanteiden välistä,siksi tarkastus. t Jelmi

HIETAVUORI JUHA 26.08.2012 15:58

Kovin tuntuvat nuo kumiukkojen neuvot vaihtelevan . Minulle samanlaiseen kulkuneuvoon sanoivat 10 kiloa sopivaksi . Kääntelin kuitenkin momenttiavaimella 14 kiloa ja sitten koetin avata samalla vehkeellä. Kyllä aika tiukassa olivat.

RIIHELÄ ESA 26.08.2012 16:19

"Kovin tuntuvat nuo kumiukkojen neuvot vaihtelevan ."

Pulttien momentit on kerrottu ajoneuvon ohjekirjassa ja ainakin takuuasioissa se on viimeinen sana asiasta.

Minulla rengasliike kiristi henkilöauton pultit autotyypille tavanomaiseen 140 Nm momenttiin, jolloin yksi pultti paukahti poikki. Koska ohjekirjassa sanottiin 103 Nm, oli takuukysymys autoliikkeen kanssa nopeasti neuvoteltu läpi.

VÄLIAHDE JUSSI 26.08.2012 17:38

Juha ja Esa Kattokaa vähän, mihin on vastattu ja miten?Kyllä rengasliike tietää, mitä kireyttä kannattaa käyttää.Kyllä liian löysät rengaskiristykset ovat saaneet paljon pahaa aikaiseksi jopa peräti tappaneet joitain vastaatulijoita.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 26.08.2012 18:02

"Kyllä rengasliike tietää, mitä kireyttä kannattaa käyttää"

En olis niinkään varma tuosta. Olimme firman Toyota maasturilla liikkeellä kun se alkoi vatkaamaan. Syykin selvisi, takarengas oli enää yhdellä pultilla kiinni, neljä oli katkennut. Onneksi muista renkaista oli vain yksi kustakin poikki, näin saimme renkaat sen verran kiinni, että pääsimme rengasliikkeeseen. Renkaat oli vaihdettu edellisellä viikolla ja pultit oli kiristetty liian tukalle, jolloin ne katkesivat.

HJELM ARTO-VEIKKO 26.08.2012 18:03

Minkälainen rasitus kohdistuu pultteihin ajon aikana,kääntäessä vauhdikkaassa ajossa jos vielä renkaan alle sattuu epätasainen kohta. Onhan niitä vähintään neljä jakamassa kuormaa,mutta kummiskin. t Jelmi

JANHONEN MATTI 26.08.2012 18:36

"Kyllä rengasliike tietää, mitä kireyttä kannattaa käyttää."

Vaan kun ei aina tiedä! Vaihdatin viime syksynä uudet renkaat taakse ihan hyvämaineisessa rengasliikkeessä. Kun on tavaksi tullut niin halusin kokeilla omassa pihassa millä voimalla ne pulttipyssyn jäljiltä avautuu ts. halusin kiristää ne omille "jäljille". On parempi testata kiristysarvot pihassa kun tien päällä.

Niin oli kovaan isketetty, että ihan laadukas puolen tuuman jatko katkesi avatessa. Se siitä asiantuntemuksesta ja pulttipyssyn kalibroinnista.

PERTTILAHTI MARKKU 26.08.2012 19:57

RIIHELÄ ESA tuo oli hyvä momentti 1/4 takaisin kun katkeaa

RIIHELÄ ESA 26.08.2012 20:10

"Olimme firman Toyota maasturilla liikkeellä "

Minulla oli kyseessä Toyotan pikkumaasturi. Tehtaan kesärenkaiden jäljiiltä oli jo yksi talvi ajettu talvirenkailla, mutta kesärenkaita takaisin vaihdettaessa yksi pultti sitten katkesi. Kuulemma se 103 Nm on kovin alhainen, mutta silti löysäkin pultti pitää paremmin kuin katkennut.

VALTONEN MARTTI 26.08.2012 20:50

Mulla on tapana sanoa rengasliikkeessä että jätä ne mutterit ihan löysään niin tiukkaan ne itse tuossa pihalla. Yleensä kaveri ottaa momenttiavaimen ja kysyy mihin kireyteen sitten laitetaan.

VÄLIAHDE JUSSI 26.08.2012 21:26

Janhonen jos on kytetty ,tervaa tai rasvaa vasta jo vain pitäisi pultien kohtuudella avautua. vain Poltamalla lähti pultit pois yhdestä Scaaniasta, muuten ei lähtenyt renkaa olivat jo kotvan alla olleet.

LAURONEN TAPANI 26.08.2012 23:51

Olen yrittänyt etsiä ohjekirjasta pulttien momentteja Ducatoon, mutta ei löydy mitään mainintaa, enkä ole löytänyt vastausta netistäkään, olen laittanut 130NM ja on pysynyt hyvin ja on helposti saanut auki. Joskus rengasliikkeen jäljiltä Polossa oli kyllä niin tikassa, että voimat meinasi loppua avatessa.

JANHONEN MATTI 27.08.2012 09:57

Kovin pieniä nuo mainitut kiristysarvot. Ducaton peltivanteen kiristysarvoksi ilmoitetaan 180 Nm. Tai ainakin ilmoitettiin silloin kun itse Ducatoja omistin. Tämä arvo on myös Alfamer/Fiat korjausoppaassa.

Sprinterin peltivanteen kiinnityspultin arvo on 160-180 Nm mutta on huomattava, että Sprinterissä pyörät on kiinni viidellä pultilla.

Googletin tuolta sakasanmaalta haulla radbolzen alla olevan taulukon josta näkyy pyöränpulttien kiristysarvoja. Vaikkei saksaa osaisikaan - kuten minä - niin kyllä niistä arvoista selvän saa. Kannattaa tallentaa suosikkeihin. Fiatin Ducatossa, Peugeot J5&Boxerissa ja Citroen C25&Jumperissa on samat arvot.

Taulukon alareunassa on myös muuntoluku muutettaessa Nm arvo kpm arvoksi kun sitäkin vielä jotkut käyttää. Virallisesti käytetään nykyään Nm arvoja.

http://www.sobeltop.be/downloads/pdf/581_2040_Anzugswertetabelle.pdf

Noita kiristystapoja on useampiakin. Jotkut käyttää heti ensimmäisessä kiristyksessä kaksoiskiristystä jossa pultti vedetään yhtämittaisella kiristysvedolla täyteen momentiin, jonka jälkeen pultti löysätään ja vedetään uudestaan täyteen momenttiin.

Momenttiavaimella kiristettäessä kiristysvedon on oltava yhtämittainen. Jos pultti ensin vedetään lähelle oikeaa arvoa ja sitten vasta kiristetään momentilla voi huonokierteisen ruostuneen pultin kanssa käydä niin, että pultin liikkeellelähtövastus ylittää avaimen momenttiarvon ja pultti jääkin löysään.

AHOLA JARI 27.08.2012 10:49

Joo, Ford Transitin ohjekirja ei kerro..

Paripyöräisen vanteiden pultit (tai siis mutterit) ovat kartiottomat, ja aika järkäleet. Peltivanne 5x16 jako: 6x180 ET: 105.5 keskireikä: 138.8.. Esim. http://www.puretyre.co.uk/tyre-information/tyre-pressures/ford-tyres

Monesta lähteestä antaa 200Nm (~20kpm).

HÄMÄLÄINEN MARKKU 27.08.2012 10:51

Ducaton kirjasta ei tosiaan löydy kiristysmomentteja, mutta Hymerin kirjassa ne ovat. Siellä on useammallekin alustalle, tosin ei kerrota millainen koppi on päällä, ilmeisesti sillä ei ole merkitystä Kts. kuva

NYYSSÖNEN KAJ 27.08.2012 16:51

Kun maantiellä on rengas lähtenyt omalle tielleen niin useimiten syyna on pulttien katkeaminen tai pinnapultti on tullut ulos reijästään.

Rengasliikkeet kiristää "varmuuden vuoksi" 30 - 50% liian kireelle kyllä se pultti sen kestää, mutta ei että niin tehdään jatkuvasti /.

ELI: metalli väsyy ja antaa periksi

LAUKKANEN MAURI 27.08.2012 17:17

Tuossa on Hymerin B/SL-sarjan momentin vuodesta 2007 lähtien.

RIIHELÄ ESA 27.08.2012 17:33

"Joo, Ford Transitin ohjekirja ei kerro.."

Minulla auton mukana tullut Transitin (-11) ohjekirja kertoo 200 Nm ja saman auton mukana tullut Hobbyn ohjekirja 180 Nm. Varmaan voi valita mieleisensä luvun tuolta väliltä.

SANTALAHTI HANNU 27.08.2012 21:25

Pultit kannattaa vaihtaa jossain vaiheessa uusiksi. Kun ajattelee montako kertaa niitä veivataan auki ja kiinnii, venyyhän ne väkisinkin ja momentit muuttuu ! Hanski

VALTONEN MARTTI 27.08.2012 21:39

Niinpä...200 € maksoi näköismaasturin vasemman etupyörän kahden pultin vaihto. Olivat taipuneet mutkalle. Epäilen rengasliikkeen poikien tapaa vedättää mutteripyssyllä vanne paikalleen. Kun se hakautuukin kesken jumiin pultti vääntyy. Huomasin vasta kun itse vaihdoin seuraavan kerran talvirenkaita.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.