Eipä ole Bosch:n laturikaan niin kun ennen
JANHONEN MATTI
12.08.2012 11:36
Otin 125.000 km ajetusta autostani laturin irti tarkoituksena tarkastaa jännitteensäätäjän hiilien ja liukurenkaiden kunto. Samalla tarkastin noin käsituntumalla tehostajan- ja vesipumpun laakerin kunnon.
Kunnossa oli molemmat ja niin hiilet kun liukurenkaatkin ja niillä olisi ajanut vielä toisen mokaman, mutta laturin hihnapyörän vapaakytkin olikin jumissa, eikä laturin laakerit läpäisseet kuuntelutestiä.
Aivan selvästi diodipään laakerissa oli kohinasta ja kerran kierroksella kuuluvasta sivuäänestä päätellen pitkälle edennyt laakerivaurio.
90 Ah laturi vapaakytkimellä kustansi 185 e ja taas pelaa.
Vaan empä olisi uskonut Bosch´n originaalista laturista?
LIIMATAINEN HANNU
12.08.2012 12:18
Eikös nykyisin kaikki valmistajat, tavaroille ja kaikelle, tee niistä tietoisesti vain tietyn ajan, matkan, määrän jne. kestäviä? Hehkulamppudilemmakin ratkaistiin siten että normaalisti lamppu on liki ikuinen mutta valmistustekniikalla siitä tehdään n. 1000 tuntia kestävä valaisin.
VIRTANEN VESA
12.08.2012 15:07
Oliko se Hispanian pajan tekemä, aina haukutaan italialaisten sekä fransmannien sähkökamoja, Bosch niissä useasti on valmistaja.
Vesa
JANHONEN MATTI
12.08.2012 17:27
Valmistusmaata en tiedä. Oli kuitenkin Sprinterin ensiasennuslaturi.
HJELM ARTO-VEIKKO
12.08.2012 17:37
Muutama vuosi sitten mersu ilmoitti pudottavansa alihankintaosien hintaa 15 prosenttia kolmessa vuodessa. Täytyy sen jossain näkyä. t Jelmi