Vatkaa vatkaa Ducato

MATTILA JARI 12.08.2012 08:35

Moro

Auto Fiat 2.0 JTD vm. 2003 ajettu 117 tkm. Auto vatkaa ja vapisee kun ajelee ylämäkeä ylöspäin 2:s ja 3:s vaihteella voimakkaasti vedättäen, vuoristo tiet, tasaantuu kun ajelee tasamaata. Autoon on vaihdettu muista syistä:

molemmat vetoakselit etupyörän laakerit raidetangon päät etutukivarren takahelat etuiskareiden yläpääm laakerit

Oliskohan vika mootorin kumeissa ???

YLINIEMI SEPPO 12.08.2012 08:40

Onko aurauskulumat tarkastettu?

HJELM ARTO-VEIKKO 12.08.2012 09:42

96 ducato tekee saman nelosella kiihdyttäessä 65- 70 nopeudella. Takkimmaiset alatukivarren kumit vaihdettu , se vähän helpotti,mutta edelleen ravistaa. t Jelmi

JANHONEN MATTI 12.08.2012 09:59

Tuosta ajokilometrimäärästä päätellen maitsemiesi osien vaihdosta tuskin on kovin kauan, Jolloin ne voitanee sulkea "taudinaiheuttajalistalta" pois. Kun vetoakslit on vaihdettu - jotka tyypillisesti on mainittujen oireiden aiheuttaja -niin tuskin se niistä johtuu.

Eipä siihen juuri muuta jää kun moottorin tukikumit ja niistä eritoten takimmainen, joka ottaa niin kovassa vedätyksessä kun moottorijarrutuksessakin sen kovimman kuorman vastaan.

Toinen on renkaat. Alkava vyövika voi 2-3 vaihteella vedätettäessä tehdä tuota. Tosin se silloin ilmenee yleensä myös jollain tietyllä nopeudella 60-100 välillä ajettaessa.

Myös liian pieni rengaspaine ja kova vedätys voi tehdä tuota, joskin aika epätodennäköistä.

Missäs kunnossa itse iskunvaimentajat on? Yhdistelmä kova vedätys, etupään keveneminen, veltostunut moottorin takimmainen tukikumi/tukikumit, epätasainen tienpinta ja huonot iskunvaimentajat saa myös tuon ilmiön aikaan.

Kokeileppa ykkösellä jos liikenne sen mahdollistaa. Veikkaan, että vapina poistuu. Jos poistuu niin sen aiheuttajana on jokin edellä mainituista.

KALAJAINEN PASI 13.08.2012 11:37

voisko joku asian tunteva antaa pienen tietopaketin noista moottorin tukikumeista ja miten ne vaihdetaan. onko mahdollista vaihtaa itse vai kannattaako turvautua korjaamoon? miten vaativa operaatio? miten tietää että kumit on tullut tiensä päähän.

mahtaisko kenelläkään olla kuvaa tai kameraa (ottaa kuva) noista kumeista mistä kannattaa autosta alkaa etsiin.

JANHONEN MATTI 14.08.2012 11:06

Ihan ensimmäinen asia on tarkistaa, että kaikki moottorin ja vaihteistön kannatinkumien pultit on kiinni. Sekin ihme on nähty, että Ducaton kone on "pudonnut" kun pultit ovat irronneet ja ihan tehtaan jäljiltä.

Moottorin vasen tukikumi löytyy edestä katsoen moottorin vasemmasta laidasta ihan päältä. Oikea vaihdelaatikon päältä ja takakumi on alla vetopyörästön ja rungon välissä. Kaikkiin pääse käsiksi aika helposti ilman erikoisavaimia.

Kumien kuntoa voi tarkastella silmämäääräisesti katsomalla ensin että ne on ehjät. Halkeamia itse kumissa ei saa olla. Kumien kuntoa voi tarkastella myös niin, että toinen heiluttaa konetta ja toinen katsoo kuinka paljon kumit antavat periksi. Kovin suurta liikettä ei käsin heiluttaen saa olla. Kumeja voi myös kammeta vaikka asennusraudalla jotta näkee paremmin onko ne ehjiä. Yksi konsti on yrittää lähteä liikkeelle käsijarru päällä joko eteen tai pakilla. Samalla toinen tarkkailee miten paljon kumit tässä lähes normalia ajotilannetta vastaavassa tilanteessa joustaa. Kumien tarkastelu tulee tehdä ajon jälkeen kun ne on vielä käyttölämmössä, syystä, että kumien jousto on jossain määrin riippuvainen lämpötilasta. Vrt pakkanen jolloinka kumit ei kylmänä jousta juuri lainkaan ja moottori tärisee.

Kumien vaihto ei ole kovin ihmeellinen operaatio mutta omat konstinsa siinäkin on. Jotta kumit voi vaihtaa moottoria pitää kannattaa tunkilla juuri sen verran, että jännitys kumeista poistuu ja ne sopii lähtemään paikaltaan/menemään paikalleen. Huom. Jos moottoria nostetaan tunkilla öljypohjasta pitää tunkin ja öljypohjan väliin laittaa lankun pätkä tai vahva vaneri jotta oljypojaan ei synny tunkin pistekuormasta vaurioita.

Pultteja ei välttämättä tarvitse vaihtaa mutta lukkolevyt kyllä Moottorin kannatinkumeissa on ohjuritapit/tai ohjuritapin reiät ja ne kannattaa laittaa paikallleen ennen kun pultit kiristetään. Kiristysarvot on M-12 kierteelle 80 ja M-14 kierteelle 100 eli vaihdossa tarvitsee momenttiavaimen.

Kun autosi on II-sarjan Ducato (2002-2006) niin kumeja löytyy mm. Motonetista. Alan ammatilaiselta kumien vaihdossa menee puheineen n. tunti.

MATTILA JARI 21.08.2012 16:29

No Niin ! Nyt on moottorin kumit vaihdettu, takakumit oli tullut tiensä päähän, tilasin Saksasta kaikki moottorin kumit n.125 € kotiovelle, Huom. "marmoritiskillä yksi kumi 170 € ( Huh huh)" torstaina tilattiin, niin tiistaina oli kummit kotona. Nyrkkipaja vaihtoi jakopään puoleisen 1 kpl ja takakumit 2 kpl, vaihteiston puoleista kumia ei vaihdettu työ 60 E. Fiat on nyt kun toinen auto, ei tärise tyhjäkäynnilläkään, ennen lautasetkin tärisi. Suomen ylämäissä kokeilin hiihdyttää 2 ei tärinää 3. ei tärinää.

HJELM ARTO-VEIKKO 21.08.2012 17:03

Kiitos tiedosta. t Jelmi

VENHO JARI 21.08.2012 21:04

Morjens! Mulla on tehnyt ihan samaa "vatkaamista". On vaihdettu iskarit eteen,taakse ja vasen vetoakseli. Ja vatkkaa Fiat Ducto LMC 600ti 2001 ajettu n.105t Onko sulla se osoite mistä tilasit kumit. terv. Jari

MATTILA JARI 22.08.2012 05:14

Moi ! Täältä tilasin: http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-:::3.html?XTCsid=8ckdsjudmi56kdq7dskpufteo0

KARJALAINEN ALPO 22.08.2012 07:44

Kävinpä huvikseni katselemassa noita sivuja ja olipa mielenkiintoiset sivut. Täytyypä laittaa muistiin. Jos ei jotain Suomesta löydy niin tuoltapa näyttäisi löytyvän vanhoihinkin Fiatteihin.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 22.08.2012 09:38

Täältä minäkin tilasin setin fiiun kumeja ja on asennettu paikalleen.Suhteellisen heleppo homma.Pitää purkaa jakohihnan puolelta jäähdyttäjän painesäiliö ja ohjaustehostimen säiliö pois tieltä (ei tarvi irrottaa letkuista),Sitte tunkilla altapäin tukea (hallinosturi + 30x30cm paksu vanerilevy, ei tarvinnu ottaa etes pohjamuovia pois) ja pultit ja mutterit auki. Suojakumi oli mulla 6-kolo pulteilla kiinni ja pirun lujassa.Aukesivat lyöntimeisselillä ja sitte pitkällä jatkolla. Vaihteistonpuoli oli haastava kun ei tunkilla saanut kunnon tukea pohjamuovi paikallaan.Vararengas pihalle ja pultien kimppuun.Otin laatikon pakkaushihnalla sen verran vararenkaan tukirautaan kiinni että pysyi paikallaan (toki oli tunkki alla kokoajan) ja taas pultit auki.Haastavin pultti oli tässä se kumin takimmainen, piti ottaa polttoaineputken kannatin irti ilmanputsarin kannakkeen alta ja näin pääsi pitkällä jatkolla hylsyn kanssa pultin kimppuun.PIti varoa ettei jarruputket mene lyttyyn.Takaisinlaitossa piti vähän kangella vääntää konetta taaksepäin että sai kannakkeen vaihdelaatikkoon kiinni. Molemmissa vaihdoissa otin kannakkeen myös moottorista irti ja se helpotti irroitusta/takaisin laittoa. Alatukikumin vaihdatin ajanpuutteenvuoksi jo aiemmni kesällä Raskoneella...helevetin kallis remontti kun olivat hakeneet osan vissiin Fiiatin liikkeestä.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2012 klo 09:39:01 ja tämä remontti tehtiin siis 1992 vm. Ducatoalustaiseen Hymeriin.

KALAJAINEN PASI 22.08.2012 14:07

kattelin sitä kumityynysivustoa netistä.

mistä saan selville omassa autossani mitä tyyppiä se on.

eli 2.8 JTD kohdassa oli kahdenmoista koodia TYP 230 ja TYP 244.

eli löytyykö toi tyyppi rekisteriotteesta vai mistä? onko se vuosimallisidonnainen?

JANHONEN MATTI 22.08.2012 15:43

Numerosarja löytyy yleensä jäähdyttäjän edessä olevaan palkkiin kiinnitetystä kilvestä tai kuljettajan puolelle alas kiinnitetystä tarrasta. Samassa kilvessä on akselimassat ja kokonaismassa joka voi olla ilmoitettu kahtena eri arvona. Se on myös osa alustan numerosarjaa. Ilmaistuna rek.otteessa vaikkapa näin ZFA230................

Käyttäjän lisäys viestiin 22.8.2012 klo 15:47:29 Ei haittaa jos tilaukseen laittaa aina alustan numeron mukaan. Tällöin myyjän tietokonejärjestemä löytää auton oikean tyypin. Tosin meillä riittää jo rek. numeron ilmoittaminen varaosia ostettaessa.

ENGLUND TOM 23.08.2012 07:56

Typ 230 on vm 1994-2001 (vanha keula) Typ 244 on vm 2002-2006 (uusi keula)

Terv Tomppa

KALAJAINEN PASI 23.08.2012 17:37

eli mulla olis toi typ 230.

mistä ihmeestä tolta axel-augustin sivulta löytää ne moottorin tukikumit. en tajuu sanaakaan saksaa joten arvailun puolelle menee. eli löytyykö se moottorikuvakkeen alta? voisko joku kielitaitoinen auttaa?

KARJALAINEN ALPO 23.08.2012 17:48

Pitäisi vielä tietää mikä moottori, mutta Moottorin kuva ja siinä alla lukee Motoraufhängungen Motorteile ja sitten sieltä avautuva erinäisiä kuvia, josta löytyy, Satz Motoraufhängungen ja siinähän ne ovat koko sarja.

POHJANTÄHTI JORMA 23.08.2012 17:56

Pasi: Etusivulla on myös britannian ja tanskan liput jos niistä ei löydy apua voi kokeilla seuraavaa. (itse käytän tanskan kieltä) Klikkaa etusivulla vastaavaa autoa johon etsit varaosaa. Vieritä sivua kunnes tulee moottorin kuva (motordele) klikkaa kuvaketta. Vieritä sivua alas kunnes tulee (motorophaengning) siitä ne pitäisi löytyä.

HAAPANEN TIMO 23.08.2012 18:14

Näinkin voi tehdä: http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.axel-augustin.de%2Fshop2%2FFiat-Professional-%3A%3A%3A3.html%3FXTCsid%3D8ckdsjudmi56kdq7dskpufteo0

http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=fi&js=n&prev=_t&hl=fi&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.axel-augustin.de%2Fshop2%2FFiat-Professional-%3A%3A%3A3.html%3FXTCsid%3D8ckdsjudmi56kdq7dskpufteo0

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.8.2012 klo 18:17:35 Eipä osoittautunut toinen linkki sinne kumeihin. Selaamalla kyllä menee.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.8.2012 klo 18:19:51 Oliko tämä satsi: http://www.axel-augustin.de/shop2/-Alle-Artikel/Satz-Motoraufhaengungen::11504.html

JANHONEN MATTI 23.08.2012 18:23

Satz Motoraufhängungen

Satz on koko satsi eli kolme kumia = tämä näkyy kuvastakin Motoraufhängungen = moottorin kiinnityskumit

HAAPANEN TIMO 23.08.2012 18:39

Kyllä on hyvä putiikki meille tukaatti-miehille. Huomatkaa myös rekisteröityminen: http://www.axel-augustin.de/shop2/create_account.php Ryhdyin asiakkaaksi vaikkei mitään ostettavaa olekkaan, mutta eiköhän sitä kuitenkin tule.

@timppa

HAAPANEN TIMO 23.08.2012 20:17

Augustilla näkyy uudemman Ducaton kaasuläppäkotelo maksavan 229€ http://www.axel-augustin.de/shop2/-Alle-Artikel/Drosselklappenstutzen-Marelli-ab-2011::27556.html

Kyselin täällä käyttämiltäni korjaamoilta mitä se maksaa, 450€ on normi varaosaliikkeen hinta. Originaali taisi olla 900€. Juuri näin se menee, jokainen myyjä kertoo hinnan kahdella.

@timppa

KALAJAINEN PASI 24.08.2012 07:07

kiireellä kun katsoo niin mitään ei huomaa. eli olihan siellä englantikin vaihtoehtona ja tanska kanssa. ihmettelinkin että perskuta pitääkö alkaa opiskeleen saksaa.

kiitos kuitenkin avusta.

KOTAVUOPIO ARTO 08.06.2016 17:08

Mistä tilast kumit, voitko meilata osoitteen arto.kotavuopio.ak@gmail.com

HAAPANEN TIMO 08.06.2016 18:28

Tuossahan se, pari juttua ylempänä. Sivu jopa toimii näin neljän vuoden jälkeen

https://www.axel-augustin.de/shop2/Citroen/Citroen-Jumper-Typ-230-2-5-D/-All-parts/set-engine-mounting::11504.html?XTCsid=4babe0edira7838h7cqt3ulaq6

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.