Dieselin lisäaine..

KAAKKOLAHTI TOIVO 10.08.2012 21:21

Törmäsin tämmöseen kysymykseen tankatessani ,et olenko käyttänyt lisä ainetta dieselin puhdistus seosta , ei kuulemma enää moottorin merkki valo pala. pitää kulemma sen kuulun venttiilin puhtaana..Aineen nimeä en muista enkä siitä huoltsikalta löytänyt . Kuulemma joskus 4-5 tankkauksen jälkeen purkki (sitä) "ihmeainetta" niin toimii puhtaasti.. ???

JANHONEN MATTI 10.08.2012 22:26

Kunnossa oleva diesel ei vaadi mitään säännöllistä lisäainekäsittelyä. Käytettävä polttoaine on puhtaampaa kun koskaan ja suodattimet parempia kun aiemmin. Lisäksi on syytä huomata, että niin moottoriöljy kun dieselkin on jo valmistajien toimesta lisäaineistettuja tavallisempia "moottoritauteja" vastaan.

Olen jopa sitä mieltä, että moottori ei vaadi mitään lisäaineista jos se huolletaan asianmukaisesti ja sitä "käsketään" kohtuullisesti joskus jopa kovasti. Joskun turbon on hyvä käydä karpalonpunaisena.

Hyvin monet moottorit "ajetaan" tukkoon.

HALME MARTTI 10.08.2012 23:48

Pakko kallistua Janhosen Matin suuntaan. Mulla kilometrejä omassa dieselkotterossa 396 tkm, eikä moottorin suhteen mitään ongelmia. Koskaan en ole käyttänyt mitään lisäaineita. (Mobil 0-40 pysyy sisällä hyvin, turbomoottoriin 15tkm öljynvaihtovälillä yden litran lisäys riittää hyvin)Huollot tehty säännöllisesti. Ehkä joskus pitäis ajaa kone punaiseks. Vois tulla lisäaikaa toinen mokoma?, mutta kuka viitsii näin vanhalla niin kauan ajaa?

KOISTINEN TOIVO 11.08.2012 07:03

Olen antanut itseni ymmärtää, että auton valmistajat jopa kieltävät lisäaineiden käytön. Niitähän oli kaikenmaailman poveruppeja ostoskanavat täynnä. Joskus tosiaan se kovempi käskeminen on kai suotavaa. Katsastus miäskerran sano mulle, että hiukkas suodatin tarttee joskus kunnon puhalluksen. Olisi suotavaa kun sammuttaa koneen, antaisi sen käydä sen jonkin aikaa tyhjäkäynnillä jotta turpo kerkiää jäähtyä. No joo Toivopoika

PALM PEKKA 11.08.2012 07:17

Toivon kans sammaa mieltä. Aikoinaan neuvovat vanhat kuorma-autokuskit et laita joskus desi 2-tahtiöljyä sekaan ko tankkaat ja kyllä pumpun ääni muuttuu pehmeemmäks ko sen tekee. On kuulemma jo liianki puhdasta nykyinen diisseli. Kerran kesäs laitan oljyy. Kun en ole insinööri nin en tiedä onko vai ei hyväks, mutta luotan näihin ikänsä KTK:ssa kuorma-auton kanssa pelanneisiin. ITE

HIETAVUORI JUHA 11.08.2012 07:49

Ei nämä nyky moottorit mitään lisäaineita tarvitse. Tuolla 60 luvulla ollessani yhdellä nuukalla isännällä töissä ,tämä käski aina öljyn vaihdon jälkeen kaatamaan jäteöljyt tankkiin . Sanoi että ei meillä kallista ainetta hukkaan heitetä .Hyvinhän seVolvo Titan öljyt polttelikin ,savu vaan vähän sakeni . Mutta ei silloin paljon käryjä mittailtukaan .

HYTÖNEN RAIMO 11.08.2012 09:40

Täysin samaa mieltä Janhosen Matin kanssa. Jos ajoneuvo on huollettu valmistajan ohjeiden mukaan (kuten pitäisi) sen pitäisi pysyä huoltoväli kunnossa ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Nämä lisäaineet ovat pääsäntöisesti vain herkkäuskoisten rahastuskeino. Ja yleensä huollossa laitetaan suodattimeen ne lisäaineet, mitkä valmistaja mahdollisesti katsoo tarpeelliseksi.

TERVO JARI 11.08.2012 11:16

Asiassa on kanttinsa, vexellooraan on lisäaineita jotka jelppaa vekselin siirtoo....

Yks vaiheloora toimii nyt palijo sutjakkaammin ku sinne on lisätty XR1 mömmö (muistaakseni XR1) , asijoilla / litkuilla on tarkoituksensa.

Ölijynä on Castrolin ölijy + se XR1

Mutta jokainen toimii "uskoonsa turvaten" .. .. ..

Kirotusvihreit tahtoo tulla täll koksetusnäyttöluurilla

UUSIKYLÄ PENTTI 11.08.2012 13:47

Diisseliin lisättiin öljyä sen tähden jos epäili, että diisseli on liian kuivaa,vaarana oli, että pumppu hajoaa

KOISTINEN TOIVO 11.08.2012 16:37

Kyllä vieläkin panen rattoriin vähän kakstahti öljyä, se tuo polttoöljy on kuivaa. Koneisiin pantiin kans aina. Mutta nämä yhteispaine pumput, en tiijä miten ne Toivopoika

JANHONEN MATTI 11.08.2012 19:02

Jos kaasuöljy on kuivaa niin mitäs se bensa ja sen joukkoon pantu etanoli sitten on? Ei diesel mitään lisäaineista kaipaa sen enempi liukkauden kun vedenkään osalta. Laadukasta suodatista se kaipaa ja nykydieselit vallankin kun korkeapainepumppujen ja suutinten välykset on pienet. Kaasuöljyyn laitetaan jo valmistusvaiheessa voitelevuutta lisäävää ainetta ja talvidieselin voitelevuus on hieman parempi kun kesälaadun.

Ennen vanhaan kun kolmella petro-saabillakin tuli muutama satatuhatta ajettua niin niiden karstojen poisto tapahtui vedellä. Sytytyksen säätäjän kalvon letku imusarjasta irti ja siihen kiinni kumiletku, jonka toisessa pääsä oli petromax´n suutin vesikanisterissa. Moottori imi suuttimen kautta vettä imusarjaan ja sylintereihin ja puhdasta tuli ja äkkiä. Ja sen jälkeen moottorin öljynvaihto.

Samalla periaattella vieläkin puhdistan keskuslämmityskattilan suihkuttamalla vesisumua tulipinnoille ja sen jälkeen poltin päälle.

KANKAANPÄÄ KARI 11.08.2012 21:33

http://www.roadmachine.fi/redline/85PLUS.html

Olen muutaman tankillisen ajellu moinen myrkky naftan seassa. MuTu-tuntumalla moottoriääni kabiinissa matkanopeudessa olisi hiljaisempi. En lopeta käyttämistä tällätietoa. Kone vanha 2.5 TD Torinosta.

JANHONEN MATTI 11.08.2012 22:51

Minulla on aina ollut tietty epäily näihin lisäainelitkuihin ja niiden käytön tarpeellisuuteen.

Raskaan kaluston moottorit joilla monilla ajetaan jopa 1,5-2 miljoonaa kilometriä tuskin koskaan ovat saaneet muuta kun kovaa ajoa, hyvää perustason moottoriöljyä ja joko suomalaista tai venäläistä dieseliä. Ja kuitenkin monilla raskaan kaluston moottoreilla ajetaan ennen ensimmäistä männänrenkaiden ja kampikoneiston laakeriliuskojen vaihtoa jopa miljoona kilometriä edes sylinterin kantta/kansia avaamatta.

Tästä vedän sen johtopäätöksen. että näillä meidän rimpuloilla joilla elämänkaari on 250-300.000 ajokilometriä, päästään se matka asianmukaiset huollot suorittaen ilman mitään lisäaineita.

KAAKKOLAHTI TOIVO 12.08.2012 11:32

Olen myös samalla kannalla ,et noita lisä aineita ei tarvitse.Kuiteskin tuli tommonen asia vastaan.

PIITSALO AIMO 15.08.2012 10:06

tässä kans tutustumisen arvoinen "ei lisäaine" http://www.teavisio.com http://www.rvs.fi/

JANHONEN MATTI 15.08.2012 10:59

Jos auton moottorin erilaiset liukupinnat ovat kuluneen, niin en on kuluneet, ei niitä mikään "3D-tulostajalisäainekasvattaja" entisen veroisiksi muotoile tai tee. Jos tuollainen aine olisi olemassa - kuten mainoksessa väitetään - niin autojen osia valmistavat tehtaat olisivat ostaneet sen jo aikoja päiviä pois markkinoilta sotkemasta niiden bisneksiä. On sentään kyse kummenien miljardien eurojen bisneksistä.

Uskokoon ken tahtoo ja jokainen tulkoon uskossaan autuaaksi. Minä en usko.

Autolla on kolme ikää. Ensimmäinen on huomioarvoikä joka monilla näyttää kestävän vain vuoden kun malli vaihtuu eikä voi enää elvistellä uudella autolla. Huomioarvoiälle on tyypillistä, että se hieman vaihtelee taloudellisten suhdanteiden mukaan.

Toinen on tekninen ikä, jota voi jatkaa lähes "ikuisuuteen" auton osia vaihtamalla mutta ei litkuja tankiin tai moottoriin kaatamalla. Kaikenmaailman TI-miehet yrittävät jatkaa auton teknistä ikää, mikä on haitallista sekä autotehtaille että verottajalle. Suorastaan yhteiskunnan vihollisia ollaan kun kulutetaan vain varaosia.

Kolmas ikä on taloudellinen käyttöikä, eli ikä jonka jälkeen auton käyttö ei monista syistä ei ole enää autotehtaiden, auton myyjien , autolehtien toimittajien ja verottajan mielestä ole taloudellisesti kannattavaa.

Autotehtaat tekee nykyisin hartiavoimin töitä sen eteen, että auton taloudellinen käyttöiän perälauta tulee vastaan entistä aiemmin ja verottaja tätä kehitystä parhaansa mukaan milloin milläkin syyllä avittaa. Saksasssa on jo tässäkin päästy hyvin pitkälle kun h-auton keski-ikä on saatu laskemaan 6,2 vuoteen. Ajatella mikä egologinen teko maailman lunnonvaroja ajatellen kun kierrätys kestokulutushyödykkeessäkin toimii näin hyvin? Autoveroa ei Saksassa ole mutta uuden auton arvonlisäveroautomaatti pyörii huomattavasti nopeammin kun meillä.

Ei tässä mistään suuresta salaliitosta ole kyse, tämä on bisnestä.

UUSITALO MARKO 15.08.2012 13:05

Kokemusteni perusteella väitän, että lisäaineista on joskus hyötyä. Kuluneisuutta ne eivät poista, mutta käyntihäiriöitä aiheuttavia karstoittumia ja likaisuutta ne vähentävät.

Käytän Fortea kerran vuodessa polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä ja käsittelyn jäkeen käynti on aina parantunut.

Hiljattain tein myös moottorin sisäpesun öljynvaihdon yhteydessä ja pitkään vaivannut nakutus hävisi saman tien.

TOIVONEN MARTTI 15.08.2012 15:09

Yksi positiivinen kokemus lisäksi vaikka aine ei olekkaan sen kummallisempi tai sitä markkinoida lupauksilla mahdottomista muutoksista.

Aine on Diesel100 ja auto oli vanha palvelijani Retkiauto Sitikka, 2,5 litran esikammiokone jostain 1980-luvun lopulta. Käyntiääni pehmeni ja tuntui että ottaa kierroksia iloisemmin kun muisti laittaa tuota tankkiin. Kun oli unohtanut ja pari kertaa tankannut niin rupesi miettimään että miksi tämä nyt käy niin karkeasti eikä vetokaan ole niinkuin normaalisti. Sitten vaan dieselsataa tankkiin ja johan tilanne parani. Keski-Euroopassa ei tarvinnut lisätä, siellä polttoaine tuntui olevan kelvollista ilmankin.

Noista ihmeaineista olen kyllä kokeillut myös tuota X1R -tököttiä sekä koneessa että vaihdelaatikossa. Vaihdelaatikossa ainakin rattaitten väri muuttui tummanpunertavaksi joten jollain tavalla aine reagoi metallin kanssa. Mitään muuta muutosta en kyllä havainnut.

KOISTINEN TOIVO 15.08.2012 18:32

Joskus seittemänkymmentä luvulla oli semmosia sokeripalan kokosia mötiköitä, joita kun pani tankkiin ne tiivisti koneen uuden veroiseksi. Olivat amerikoissa käyttäneet lentokoneen moottoreissa. Naapuri laittoi mersun tankkiin. No aikanaan rupesi tankki vuotaan, kun irrottivat sen oli mötikät uuden veroisia tankissa, ja olivat vaan hanganneet tankin rikki. Minäkin laitoin pensaletkuun semmosen laitteen, että pensa meni sen läpi ja kulutus pieneni. Piti vaan semmosta ruuvia kiertää määrätty kierrosmäärä auki, niin se hoiti homman. Myöhemmin sahasin sen auki. Oli suora putki laitteen läpi, ja se säätöruuvi umpiperässä putken vieressä. Muuten hyvä laite. No joopajoo. Toivopoika

PIITSALO TEUVO 16.08.2012 10:34

"Jos auton moottorin erilaiset liukupinnat ovat kuluneen, niin en on kuluneet, ei niitä mikään "3D-tulostajalisäainekasvattaja" entisen veroisiksi muotoile tai tee. Jos tuollainen aine olisi olemassa - kuten mainoksessa väitetään - niin autojen osia valmistavat tehtaat olisivat ostaneet sen jo aikoja päiviä pois markkinoilta sotkemasta niiden bisneksiä. On sentään kyse kummenien miljardien eurojen bisneksistä."

Öljyn lisäaineet pienentävät kulumista, mutta RVS taitaa olla ainoa joka tutkitusti palauttaa kitkapintoja. Pelkän dieselpumpun käsittely parantaa käynnistyvyyttä ja pudottaa polttoaineen kulutusta useita prosentteja, varsinkin vanhemissa diesel autoissa.

Olet oikeassa että varaosa myynti on autotehtailla suuri osa liiketoimintaa, mutta lisäisin, että lähinnä halvempien komponettien osalta. He tienaavat varaosa myynnillä vain jos auto pysyy liikenteessä ja jos moottori hajoaa liian aikaisin, niin se tietää sitä että sen auton kohdalta myös varaosa myynti loppuu romuttamisen vuoksi ja kun autosta myydään romuttamolta osia, niin jälleen tehtaille tulee tehtaille menetyksiä. Eli wanha sanonta että "lypsävää lehmää ei tapeta", pätee tässäkin.

Kyllä Fiatistakin hajoaa pyörien laakereita ja milloin mitäkin pikkusälää, mutta moottori puuskuttaa helposti 500th km - 800 thkm. Eli mitä kalliimpi osa autossa, sen pitempään se on suunniteltu kestämään, jotta auto pysyisi liikenteessä ja varaosista tuleva tulo ei loppuisi. Auto voi tienata elinkaaren aikana valmistajalle paljon enemmän hyvän varaosa katteen takia, kuin kuin valmistuksesta kovan kilpailun seurauksena kerta korvauksena tuleva vaatimaton kate. Pidentyvän moottorin ja voimansiirron elikaaren takia RVS pikemminkin lisää auton valmistajalle tuloja kuin vähentää niitä. :)

JANHONEN MATTI 16.08.2012 16:02

Pappani joka oli suutari sanoi aina, että se joka tekee ikuisen työn tekee ikuisen nälän - niin se vain menee.

"Öljyn lisäaineet pienentävät kulumista, mutta RVS taitaa olla ainoa joka tutkitusti palauttaa kitkapintoja. Pelkän dieselpumpun käsittely parantaa käynnistyvyyttä ja pudottaa polttoaineen kulutusta useita prosentteja, varsinkin vanhemissa diesel autoissa."

Mitä noihin diesel-pumppuhin tulee, niin otampa esimerkin vaikka nykyaikaisesta commonrai-dieselistä. Dieselissä on yleensä sähköinen matalapainepuolen polttoainepumppu jonka painettaja ja toiminta-aikaa ohjataan ecu:n kautta. Pumppausteho on tarpeeseen nähden niin suuri, että pumpun käyttöaikaa ja painettaa säädellään ecu:n avulla.

Matalapainepumppu taas syöttää korkeapainepumppua joka kehittää yhteispainetilaan vaikkapa 1000 baarin paineen. Korkeapainepumpun teho on tarpeeseen nähden niin suuri, että sen painetta säädellään ecu-ohjatun paineensäätösensorin ja paineensäätöventtiilin avulla. Piatso-ohjatut suuttimet taas päästää yhteispainetilasta polttoainetta sylinteriin ecu-ohjauksessa kulloiseenkn ajotilanteeseen liittyvän ajan. Eli syöttömäärä on aikasidonnainen kun paine on vakio. Syöttöaikaa ecu voi jaksottaa vaikka neljään eri erään, vaikkapa vääntömomentin kasvattamiseksi. Mihin tässä prosessissa vaikuttaa polttoaineen lisäaine? Ainoa asia johon se teorissa voi vaikuttaa on, että se kasvattaa pietso-suuttimen reiän/reikien kokoa jolloin virtausmääräfunktioon tulee yksi tekijä lisää.

Ei autoihin enää tehdä niin, että niihin tehdään erittäin hyvin kestävä perusosa jotta siihen voidaan myydä mahdollisimman kauan varaosia ja muita jälkimarkkinointituotteita. Se tie olisi autotehtaille ja osanvalmistajille hyvin turmiollinen veisi sellaiselta tehtaalta kilpailukyvyn pelkästään jo kilpailijoita suurempien valmistuskustannusten vuoksi.

MIKKONEN MATTI 16.08.2012 22:15

Veljet todistavat ihanasti RVS:n puolesta. Olisihan se jotain, jos yli 300 000 km ajetun moottorin saisi parin kympin sijoituksella uudestisyntyneeksi. Jos kerrottu pitäisi paikkansa, aksiaalimäntäsyöttöpumppukin voisi kokea uuden kevään. Liian hyvää ollakseen totta. Relaamit on tehty samalla periaatteella kuin rouvasväen ryppyvoiteissa. Mitä kaikkein eniten toivoisi, siihen haluaa uskoa vaikka tosiasiat unohtaen. Lisäksi mainoksen teksti on tehty niin huonolla suomenkielellä, että se jo paljastaa asialla olevan basaarikauppiaan.
Pitäsköhän kuitenkin tilata?

PIITSALO TEUVO 16.08.2012 22:17

"Ei autoihin enää tehdä niin, että niihin tehdään erittäin hyvin kestävä perusosa jotta siihen voidaan myydä mahdollisimman kauan varaosia ja muita jälkimarkkinointituotteita. Se tie olisi autotehtaille ja osanvalmistajille hyvin turmiollinen veisi sellaiselta tehtaalta kilpailukyvyn pelkästään jo kilpailijoita suurempien valmistuskustannusten vuoksi."

Kyllä moottorit ja voimansiirto kestävät satojatuhansia kilometrejä ilman suurempia remontteja. Myös Fiat on lujonut vaihdelaatikkoaan vuosien kuluessa, mutta muut osat ovat edelleen suhteellisen heikkoja. Esim. Fiatin Ducato maxin ohjausnivelet on kooltaan henkilöauton nivelten kokoa vielä 2000 luvulla. Varaosan myynti ja siitä tulevat tuotto on yksi merkittävä osa liiketoiminta suunnitelmaa ja varsinkin auto elektroniikka puoli alkaa olla merkittävä tulonlähde + siihen muut hilut.

Henkilöautojen heikkoja kohtia http://www.trafi.fi/filebank/a/1329474712/bc1b9989427cb7700bee3a27c7a342fb/9293-Henkiloautojen_katsastus_-_Viat_-_Kayttoonottovuosi_2000.pdf

Jostakin syystä vastoin minukin ennakko odotuksia RVS tehoaa myös korkeapaine pumppuihin, RVS.fi sivulla on yksityisen tekemä testi katsastus konttorin mittaamana saastearvoista ennen ja jälkeen käsittelyn, olivat selvästi laskeneet.

http://rvs.fi/pdf/katsrauma.pdf

Eräs kokenut Dieselkorjaaja kertoi myös RVS tehoavan korkeapainepumppuihin. Pitää tuota kuitenkin vielä itsekkin testata lisää kun löydän sopivan yksilön testiin.

PIITSALO TEUVO 20.08.2012 09:21

Jos vielä jakais tämän tiedon :)

Tuli uutta tietoa korkeapaine pumpuista, ongelmana on niissä kuten kaikissa pumpuissa on "pumpun kitkapintojen kuluminen" tästä syystä paine pumpun kuluneisuuden myötä laskee ja myös kyky pumpata riittävää nestemäärää.
Todennäköisesti tässä on se syy miksi RVS tehoaa hyvin myös korkeapaine pumppuihin.

VÄLIAHDE JUSSI 22.08.2012 20:22

Minun kantani on että, ei kannata tehä itselleen lisä kustannusta joidenkin lisäaineiden takia. Kyllä polttoaineen valmistajat on diesel tekniikasta perillä, samoin kuin, yleensä auto- ja konetekniikasta

HOLMSTRÖM PEKKA 24.08.2012 20:45

meillä -04 mondeo 2.2 tdci 135 tkm ajettu suihku "naputti"laitoin olikohan xr-1 abc,ltä:ostettu pikku pullon naftan sekaan 3 tankkausta naputus loppui (ei mamman) en tierä oliko aineesta hyötyä mutta loppui kuitenkin

VÄLIAHDE JUSSI 24.08.2012 21:25

Minä takkasin bensaa tiiseli tankiin panin tänä keväällä 2t öljyä lurauksen onhan tuo pelittänyt. En tiedä olisiko edes sitäkään tarvinnu.

IKÄVALKO YRJÖ 26.08.2012 19:32

Onkohan kukaan käyttänyt tätä Fiatin (2011) omistajan Käsikirjassa suositeltua Dieselpolttoaineeseen sekoitettavaa suojaavaa lisäainetta: Tutela Diesel Art? Sekoitetaan 0,25 dl 10 litraa kohti.

SEILISTÖ RAMI 28.08.2012 10:10

Varsinkin talviaikaan kannatta lisätä esim. tuota dieselin joukkoon. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-8012

JANHONEN MATTI 28.08.2012 11:33

Just joo. Hyvin vakuuttava suosittelija - aineen myynnillä tiliä tekevä myyjä? Tasoa hirvipilli.

Toistan: Niillä dieseleillä joilla ajetaan tosi pitkään reilusti yli miljoona kilometriä ei koskaan ole käytetty mitään muuta kun joko suomalaista tai venäläistä dieseliä. Miksei se mene jakeluun, että diesel-polttoaine on jo lisäaineistettu? Ja miksei sekään mene jakeluun, että vanha sanonta "piettävä kuluu" pitää edelleen myös autoissa ja niiden moottoreissa paikkansa.

Ihan sama näillä vaikkapa dieselin korkeapainepumppuja joiden tehoa muka voidaan parantaa tiivistävillä aineilla. Tosiasia kuitenkin on se, että ne pumput ja suuttimet on alun alkaen tehty niin, että ne vuotaa = ohivirtaa tietyn määrä. Jos joku tökötti tekisi ne tiiviiksi niin se olisi pumpun ja suuttimen menoa se. Jalostamolla lisäainestettu dieselpolttoaine näet voitelee sen pumpun ja suuttimet. Ellei näin olisi koko commonrai-tekniikalle voisi sanoa hyvästit.

Miksi tähän autoiluun sotketaan niin paljon näitä henkimaailman "noitatieteitä". No rahastuksen vuoksi tietysti.

SEILISTÖ RAMI 28.08.2012 13:00

Ihan omasta kokemuksesta puhun ja en saa mainostamisesta valitettavasti latiakaan. Ja nämä tietynlaiset viisaat, voisivat jatkaa aiheesta Suomi24 puolella...

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.08.2012 13:07

"Ihan omasta kokemuksesta puhun"

Rami, mitä hyötyä tuosta aineesta on ollut? Mihin se auttaa? En ole käyttänyt dieselin joukossa mitään, en kesällä, enkä talvella, eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia.

RIIHELÄ ESA 28.08.2012 14:40

Jos moottori toimii, kuten sen on luvattu toimivan, eli lähtee käyntiin, käy tasaisesti ja antaa suunnilleen luvatut väännöt ja tehot, ei polttoaineeseen tarvitse lisätä mitään. Ja jos moottori ei toimi kuten pitäisi, se vaatii huoltoa tai korjausta. Paljon ajettu moottori on kulunut eikä ole enää uuden veroinen eikä sitä paremmaksi saa lisäaineilla.

Jokainen tietysti saa lisätä autonsa polttoaineeseen mitä vain haluaa, jos uskoo siitä olevan jotain hyötyä. Kukaties jostain voi jotain vähäistä hyötyä ollakin, koska enää ei valmisteta parasta mahdollista polttoainetta, vaan sen pitää täyttää kaikenlaisia bio- ja vastaavia itse polttoaineen kannalta haitallisia vaatimuksia. Vanhat moottorit on alunperin suunniteltu erilaisille polttoaineille, kuin mitä nykyään valmistetaan.

MOISANDER JOUKO 28.08.2012 16:03

Täällä ylhäällä, missä jokavuosi on oikea talvi, Diesel100:sta on oikeasti hyötyä. Kun se parantaa setaanilukua muutaman pykälän, käynnistyminen ja käynti on himpunverran parempaa. Lisänä tulee sitten veden sitominen ja parafiinin vähän liukkaampi liike suodattimissa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.