Ducato 2005 akku

SEILISTÖ RAMI 01.08.2012 15:30

Minkäskokoisia akkuja olette saanut mahtumaan kuljettajan penkinalle? Nyt näyttäis olevat n70 ambbeerinen ja pikkusen isompi saattaisi vielä mahtua. Alkaa oleen akun vaihto ajankohtainen, kun ei jaksa yötä enään pyörittää Truman puhallinta.

TOIVONEN MARTTI 01.08.2012 16:24

Mulla oli yksi 70 ampeeritunnin akku poikittain ja kun se simahti laitoin kaksi pienempää, olisko olleet 50 ah pitkittäin. Käytän hupiakkuina ihan tavallisia mahdollisimman halpoja starttiakkuja. Ollaan matkaillessa aika paljon johdon päässä ja onhan autossa myös isohko aurinkopaneeli katolla. Näin ollen ei juuri tarvi pelätä syväpurkavansa akkua.

Se autossa ostettaessa paikalla ollut 70 ah akku oli täysin finaalissa, nestettä oli vain kolmasosa tarvittavasta ja silti pärjäiltiin sillä runsaan kuukauden espanjanreissu. Kotimatkalla joulukuussa Saksan moottoritieparkeissa sähkö kyllä aamulla lopahti.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.08.2012 16:29

Meille vaihdettiin uusi 80Ah.n Exiden GEL akku ES900 mitat p353 l175 k190 Exide Agm Akku 92Ah EK920 on saman kokoinen. Muista en tiedä mutta noihin sopii meidän autossa oleva kiinnitys. Tosin akku on kakkoskuljettajan penkin alla.

Penkin kiinntys oli tosi tiukassa, aionkin hommata kunnon työkalut vastaisen varalle. Autossa on kääntölevyt molemmissa penkeissä ja turvavyö kiinnittyy penkkiin joten kiinni sen pitääkin olla.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.8.2012 klo 16:31:53 Starttiakku ei tullut mieleenkään kun akku on asuintilassa. Sille olisi pitänyt vähintään järjestää tuuletus ulos. Lisäksi veden lisäys/tarkistus on mahdotonta penkkiä irrottamatta.

TOIVONEN MARTTI 01.08.2012 17:00

No, nykyaikana saa (startti)akkuja joita mainostetaan täysin huoltovapaiksi eli joista ei juuri haihdu kaasuja ja joihin ei edes voi lisätä vettä. Ei tarvi viritellä tuuletussysteemejä vaikka onkin 'sisätilassa'.

HAAPANEN TIMO 01.08.2012 17:23

Juuri näin on, ja ne ovat päältä aivan samanlaisia tarkastusilmallä varustettuja kuin vastaavat vapaa-ajan akutkin. Eikä näiden starttiakkujen tyhjäksi veto ole sen kummempaa kuin vapaa-ajan akun tyhjentyminenkään. Mahdolllisimman nopeasti lataukseen vaan.

@timppa

UUTTU JUHA 01.08.2012 23:51

Startti ja hupiakulla on oleellinen ero, akun kennot ovat rakennettu aivan eri tavalla. Jos käyttää startti akkua hupiakkuna, niin akun käyttöikä lyhenee oleellisesti, eikä siinä säästä yhtään mitään, päinvastoin. Hupiakuissakin on näitä malleja, joissa pitää tarkistaa vedet. Suljettu hupiakku on ainoa oikea malli asunto-osaan.

Itselläni on noin 100 Ah (en muista tarkkaa lukemaa) ja riittää mainiosti vuorokauden oleiluun suihkuineen kaikkineen kovallakin talvipakkasella. Kun tuo akku kypsyys niin ajattelin laittaa tupla-akut, toisen kuskin pukin alle kun siellä on vain yks turha säilytys loora. Alkuperäinen akku on vänkärin penkin alla. Sillä pärjää jo koko viikonlopun aivan huoletta.

Tupla-akuissa on muistettava, että ne on oltava täysin identtiset, niin iältään kuin kooltaankin. Vanhan akun rinnalle ei saa laittaa uutta akkua, vaan ne ovat uusittava molemmat saman aikaisesti, muutoin akustossa voi alkaa kiertämään sisäinen virta ja se voi jopa kuumentaa sen huonomman akun, eikä lopputulos ole ollenkaan hyvä.

TOIVONEN MARTTI 02.08.2012 10:24

"Jos käyttää startti akkua hupiakkuna, niin akun käyttöikä lyhenee oleellisesti, eikä siinä säästä yhtään mitään, päinvastoin."

Näinhän se teoriassa on mutta käytäntö voi olla aivan toinen. Täälläkin on monesti ollut kysymyksiä siitä minkälainen akku olisi kestävä kun kallis geeliakku simahti jo parin vuoden käytöllä.

Mun kokemus on että jos akku pidetään hyvin varattuna koko ajan eikä syväpureta niin starttiakku kestää sen muutaman vuoden minkä siltä voi kohtuudella odottaa.

Runsaalla satasella saa 110-120 ah verran huoltovapaita starttiakkuja ja samasta tehosta vapaa-ajan merkkiakkuja saa maksaa kaksin - kolminkertaisesti. Pitää kestää aika kauan että maksaa itsensä takaisin.

Mulla ei itsellä ole invertteriä mutta olen miettynyt että varsinkin jos on isotehoinen invertteri jolla käytetään kahvinkeitintä, fööniä tai muuta vastaavaa niin starttiakut voisi olla kestävämpi ratkaisu hupiakkuina kuin vapaa-ajan akuiksi tehdyt. Starttiakut kun on tehty antamaan hetkellisesti hiukan isompia virtoja.

Mutta kukin tulkoon uskossaan autuaaksi, minä käytän starttiakkuja ja olen omaan ratkaisuuni tyytyväinen.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.8.2012 klo 10:39:22 Ja täältä löytyy runsaasti asiallista akkukeskustelua jonka pointti tuntuu olevan ettei geeliakkua kannata Suomessa laittaa asuntoautoon. Vaihtoehdoiksi jäävät AGM (kallis) tai tavallinen suljettu starttiakku (halpa) https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=68474072

SUOMI SEPPO 02.08.2012 12:00

Itsellä on kaksi tällaista akkua hupipuolella: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=90-0100 Motonet ei nykyään paljoa anna tuotetiedotetta akusta vaikka viime vuonna vielä antoikin. Saman laista akkua myydään ZAP-merkillä josta tässä: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=akku3 Motonet myy myös saman kaltaista akkua Marine mallina jos haluaa kallistella autoa enemmänkin. @seppo

UUTTU JUHA 02.08.2012 12:28

En tarkoittanut, että pitää olla kallis geeliakku, käyttöikä ei ole normaali nesteakun väärti. Siitä ei taida olla iloa muutoin kuin jos auto sattuu kellahtamaan kyljelleen niin akku toimii silloinkin. Vapaa-ajan akkuja on samanlaisia suljettuja nesteakkuja kuin starttiakkuja, eikä hintakaan päätä huimaa kunhan ostaa muualta kuin caravan liikkeestä 90 Ah maksaa n. 100 e.

Itse olen noita starttiakkua pilannut pienellä sähköperämoottorilla tahtiin 1/kesä kunnes hankin vapaa-ajan akun, joka on kestänyt jo neljä kesää, eikä ole mennyt miksikään. Käyttöä sille tulee suunnilleen yhtä paljon joka vuosi.

TOIVONEN MARTTI 02.08.2012 13:34

Taidetaan Juha olla melkolailla samaa mieltä. Paitsi tietty etten edes kuvittelisi käyttäväni starttiakkua sähköperämoottorin kanssa, syväpurkauksen vaara on liian iso. Perämoottori vie hiljaisellakin nopeudella kymmenestä ampeerista ylöspäin ja kiusaus ajaa akku liian tyhjäksi on suuri. Muuten hieno keksintö tuo sähköperämoottori. Onhan niitä kyllä nykyään myös sähköetumoottoreita.

Meikäläisen autossa näkyy normaalisti kulutus olevan muutama ampeeri ja sekin vain hetken aikaa, vesipumppu on varmaan suurin hetkittäinen kulutuspiste. Lamput on suurimmaksi osaksi ledejä ja telkka on pienikulutuksinen. Satelliittidigiboksi ja kaasuhälytin vievät aika vähän virtaa. Truman puhallin vie meidän käytössä aika vähän virtaa, talvisaikaan ei autossa juuri yövytä paitsi Espanjassa. Läppäri vie jonkin verran virtaa mutta sen käyttö on aika vähäistä. Katolla on aurinkopaneeli ja kämppäreillä ollaan melkein aina johdon päässä. Näin uskon että mun akut on aina vähintään 65-70% täynnä.

Jos oltaisiin pitkät ajat vapaaparkeissa ilman sähköä, genua tai polttokennoa olisi akuston tarve aivan toinen. Silloin laittaisin nykyisten tilalle agm -akut ja lisäisin kapasiteettia vielä ainakin toiset 100 ah.

Yritän tässä sanoa että omat käyttötottumukset ratkaisee mikä on oikea hankinta akkuja mietittäessä. Kannattaa miettiä omat tarpeet ja tehdä valinta sen mukaan.

RIIHELÄ ESA 02.08.2012 14:13

"Jos käyttää startti akkua hupiakkuna, niin akun käyttöikä lyhenee oleellisesti, eikä siinä säästä yhtään mitään, päinvastoin."

En täysin ymmärrä mihin tuo käyttöiän lyheneminen perustuu. Mitään akkua ei pidä syväpurkaa eikä säilyttää pitkää aikaa vajaana.

Starttiakku on suunniteltu antamaan hetkellisesti erittäin suuren virran. Hupiakuksi suuniteltu taas ei pysty yhtä suureen virtaan, kun ei ole tarvettakaan.

Pienemmissä veneissä on kautta aikojen käytetty yhtä starttiakkua sekä käynnistykseen että siihen hupipuoleen. Myös kaksiakkujärjestelmissä kaikki akut ovat starttiakkuja, jos niille on yhteinen lataus. Kyllä niiden elinikä on ihan normaali hupikäytöstä huolimatta. Minulla autossa vanhat vesiakut kestivät tyypillisesti neljä vuotta ja samanlainen akku veneessä sekä hupi- että starttikäytössä lähes tuplasti sen. Autossa käyttö oli jatkuvaa ja lisäksi kuumassa ja tärinässä. Veneessä akku on käyttämättä puolet ajasta ja lisäksi paremmissa olosuhteissa käytönkin aikana, joka aikaansaa tuon ikäeron.

Kaikki akut ovat nykyään parempia ja kestävät pitempään tavanomaisessa käytössä. Mutta silti tietysti on järkevää käyttää aina siihen käyttötarkoitukseen suunniteltua akkua, ei siitä ainakaan haittaa ole.

HAAPANEN TIMO 02.08.2012 16:50

Mulla on Sepon linkittämiä Puolalaisia akkuja sekä autossa, että sähköperämoottorikäytössä. Pelkästään hyvää sanottavaa, taitaa viidettä kesää olla sitä Zapia kiusattu perämoottorilla, eikä mitään. Aina vedetään melko tyhjäksi ja lataukseen saan vasta seuraavana päivänä kotona.

Zap on 87 vuotta tehnyt akkuja: http://en.zap.pl/history Samaa firmaa: http://www.sznajder.pl/show_page.php?id=99

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.