Fiat Ducato 3.0 multijet moottori nykii v 2009

UUTTU JUHA 01.08.2012 12:42

Onko kellään kokemusta kyseisestä viasta? Autolla on ajettu 50 000 km. Vika alkoi tietenkin kesken lomareissun ja alussa niinkuin pitääkin. Aluksi tuntui pientä nypytystä pintakaasulla ajaessa, jonka tulkitsee helposti töyssyiksi tiessä. Sittemmin vika pahentui ja nykii oikein reilusti pintakaasulla ajaessa. Vika esiintyy moottorin ollessa lämmin ja pidempää matkaa ajaessa. Jos moottoria kuormittaa, niin siinä ei huomaa mitään vikaa eikä tehon puutetta. Norjan reissulla vikaa ei juuri huomannut kun oli pelkkää ylä ja alamäkeä. Suomeen tullessa tasaisella ajosta ei tahtonut tulla mitään, mutta yön yli huilittuna matka jatkui tasaisesti ilman nykimisiä pari sataa kilometriä kunnes taas alkoi.

Suodattimet oli vaihdettu ennen reissua, eikä vikaa ollut. Hain kumminkin Oulusta uuden pa-suodattimen ja vaihdoin sen mutta ei se vikaa miksikään muuttanut.

KOTILAINEN ISMO 01.08.2012 14:10

Palaako mittaritaulussa mikään häiriövalo? Paloi tai ei, ensimmäinen villi veikkaus: Ilmamäärämittari on viallinen. Toinen arvelu: Egr-venttiili oikkuilee.

ASIKAINEN AKU 01.08.2012 15:13

Itselläni samanlaiset oireet 2,3 multijetillä. Syyksi paljastui sähköinen kaasuläppä, joka ei toimi häiriöttä. Sen säätömoottori likaantuu(ruostuu) päälle valuvan veden takia. Vika ilmeni sateisella kelillä, ei kuivalla. Rakensin sen päälle tippuvesisuojan. Olen kyllä tilannut jo uuden osan koska entinen on kuitenkin ennättänyt jo vaurioitua.

UUTTU JUHA 01.08.2012 15:41

Kojetaulussa alkoi palamaan keltainen moottorin varoitusvalo, edellisessäkin ducatossa se paloi, muttei siinä mitään vikaa ollut, nyt se taitaa olla aiheellinen.

Tarviikin kattoo noi säätimet. Konehuoneeseen todellakin valuu vettä sateella mitä ihmeellisimpiin paikkoihin ja talvella hihna voi jäätyä kiinni. Molemmissa ducatoissa ollut ruosteenraiskaamat koneet jo uutena kun ovat seisseet caravan liikkeen pihalla.

KOISTINEN TOIVO 01.08.2012 18:34

Kaks kasi dukatossa sytty keltanen moottorivalo ja veto huononi. Eivät joutaneet kuopiossa kattoon, mutta korjaamopäällikkö neuvo moottorin päällä on johdot jotka hoitaa ruiskutuksen joka pyttyyn. Käski putsata liittimet, ja vähän koittaa kiriä naaras puolisia. Menin siilin karavaaniin sain sieltä lainaa pienen meisselin, ja sillä korjasin. Pelasi sitten. Olisin ostanut sen meisselin, muttei se tohtinu myyvä kun se oli kuulemma emännän ompelukoneen työkalu. Yhteen ääneen päätettiin, että se on oikeen pätevä syy. Toivopoika. Jk. vm 2005

JANHONEN MATTI 01.08.2012 18:45

Usein se vika = huono kosketus on siinä kolmossylinterin johdon liitoksissa.

VILMI TEEMU 01.08.2012 22:21

Moro. Kyllä se vika on kaasuläppäkotelossa. Mulla oireet jurikin samat -sama kone. Vaihdettiin raskoneella n.900e. osa + työ.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.8.2012 klo 22:36:50 Kyllähän sillä ajaa voi ittekin taisin yhen tuhanen kilometriä ajella sillain et välillä nyki ja välillä toimi ihan ok.

UUTTU JUHA 01.08.2012 23:03

On tuossa nyitty jo neljätuhatta kilometriä kun kaikki vaikutti muutoin olevan kunnossa. Polttoaineenkulutuskin on aivan normaalia, eikä tehoja puutu, eikä savuta. Joskus pääsee pidemmänkin matkaa kerrallaan, ettei vikaa esiinny. Käyn huomenissa paikallisella korjaamolla jos testerillä löytyisi järkeenkäypä vikakoodi.

KOISTINEN TOIVO 02.08.2012 06:59

Joo niin se oli kolomos pytty, ne johdot oli turhan mitalle tehyt, kuulemma sen mallin ominaisuus. Näkyi sitten myöhemmin testerissä, Tuosta uudesta tollonokka fiiatista en tiedä ei ole kokemusta. Kaks piste kasi oli se edellinen malli. Toivopoika

UUTTU JUHA 20.09.2012 10:04

Korjaamo selvitti viaksi viallisen kaasuläpän ja vaihtoivat sen uuteen. Uusi läppä osoittautui vialliseksi varaosaksi ja korjaamo ei saanut hiiv... eiku fiiatilta uutta tilalle joidenkin takuujuttujen vuoksi?!? Laittoivat vanhan takaisin ja taas mennä nyittiin kotiin asti. Nyt on odoteltu useampi viikko (5 viikkoa, 2 vuorokautta ja 17 tuntia) uutta osaa. Tänään se kohtalonpäivä koittaa ja tuliterä läppä asennetaan paikalleen, auto pitäisi olla illalla valmis haettavaksi (viimeks sama operaatio kesti reilun viikon) ja nykimiset historiaa, ehkä. Sitten ei olis enään kuin tuo ajoittain luistavan kytkimen remppa...

PAJARI JUKKA M 20.09.2012 20:45

Mikähän siinä on, että Fiatin varaosien toimitusajat on noin hirveän pitkiä.

UUTTU JUHA 20.09.2012 21:31

No ensimmäinen osa tuli viikossa ja toisen kanssa oli jotain takuuongelmia asennusliikkeen ja Fiiatin välillä. Byrokratia on ilmeisen hankala jos erehtyy viemään autonsa muualle kuin valtuutetulle korjaamolle ja asiakkaalle se näkyy pitkänä odotusaikana.

Tuo korjaamo jossa autoani olen käyttänyt on muilla merkeillä toiminut loistavasti, korjaamoporukka on ammattitaitoista ja palvelu pelaa. Fiiatti vaan jostain syystä kivestää... Eikä se niin helppoa ole merkkiliikkeessäkään kun on matkailuautosta kyse, sieltä putkahtaa välillä yllätyksiä, kuten erilaiset ilmastointilaitteen putket tai vaikkapa erilaisia suodattimia, joita ei ole korjattu auton tietoihin joita korjaamo hakee rekisterinumeron perusteella.

SUOMI SEPPO 31.10.2015 17:52

Olisi mukavaa tietää selvisikö vika tai miten se ratkaistiin. @seppo

EEROLA TEEMU 31.10.2015 19:03

Fiatin valtuutetut merkkikorjaamot tilaavat alkup. osia sekä Saksasta Hannoverista tai Italiasta. Ei tarvii paljon arvata, kummasta toimitus kestää kauemmin. Keväällä piti saada ohjaustehostimen letku. Olisi kestänyt Italiasta 5 viikkoa ja Saksan Fiatilta 3 päivää. Netti ei tuntenut. Tilattiin Saksasta, kun hintakin oli originaalille vain 40 % Italian hinnasta.

Kannattaa kysäistä ennen kuin osia antaa tilata. Esim. vakuutusyhtiön maksamaan työhön saatetaan tilata osia Italiasta, vaikka Saksasta tai Motonetistä saisi osat nopeasti ja edullisesti, mutta korjaamon kate jäisi pienemmäksi. Esim. Mega- auto tekee suosiolla työn asiakkaan itse hankkimista osista, joita voi netistä saada Saksasta edullisesti monesta osoitteesta.

SUOMI SEPPO 12.11.2015 11:19

Olisiko Juha käymässä palstalla ?

JANHONEN MATTI 12.11.2015 19:34

Fiatin ja Transitin osia kannattaa kysellä täältä.

Pitkään toiminut luotettava liike.

http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-:::3.html?XTCsid=9af1gbuil27p6uvujoba751220

SUOMI SEPPO 12.11.2015 20:52

Minkähän osan ostaisin sieltä että "nikottelu" loppuisi

KINNUNEN KARI 09.12.2015 15:51

Mulla oli saman vuosimallin 3.0 Multijet. Oireet samat. Moottorin ohjausyksikön valo paloi. Vika oli viallisessa pakokaasun kierrätyssysteemissä. Läppä takerteli ja välillä autokin kerran sammui.Takuuseen vaihdettiin silloin kokonaan uudenmallinen kierrätyssysteemi ja sen jälkeen on toiminut. Tosin auto on jo vaihtunut uudempaan. Kysyessäni hintaa osa oli silloin noin 600 €

ASIKAINEN MATTI 09.12.2015 16:28

Jos kyseessä on todellakin kaasuläppäkotelon vika, niin Axel Augustin Saksasta toimittaa uuden tiivisteineen n. 250 €:lla kotiin viikossa ja vaihto käy itseltäkin muutamassa tunnissa näillä sivuilla pari-kolme vuotta sitten olleiden kuvallisten ohjeiden mukaan. Ne tosin koskivat 2,3 multijettiä, mutta lieneekö tuo kovin paljon eroavainen. Korjaamon hinta lienee 800 € plus-miinus joku satanen.

Lisää tietoa löytyy näiltä sivuilta hakusanalla "kaasuläppäkotelo"

Näkyy olevan Axel Augustinilla: Drosselklappe Stutzen bis2011 incl Kabel Art.-Nr.:2120057 OE Nummer: 504105594 Fiat Ducato Typ 250 3,0 16 V

Hinta kotiin toimitettuna n. 300 €

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.