Vianor Oulu öljynvaihto

TURUNEN HEIMO 28.07.2012 23:25

Kävin keväällä vaihdattamassa öljyt Ducatoon Oulun Vianorissa. Aikamoista tuuskaamista ja niinpä tekivät mokan. Autolla tehtiin useita kotimaan reissuja ja nyt nyt viimeisen jälkeen autoa tutkiessa öljyä oli normaalisti ja nesteitä ei vuotanut. Talliin oli matkaa kilometri ja sisään ajaessa huomasin öljyä tippuvan. Suodatin oli aivan löysällä, liikkui sormin eli ilmeisesti vain laitettu paikalleen eikä kiristetty oikeasti. Sehän on tiivistepinta kiiinni ja 3/4 päälle. Silloin sen irroitaminen vaatii työkalun sillä aina ne suodattimet joita olen vaihtanut ovat istuneet kiinni kuin tauti. Oispa ollut jännät paikat jos suodatin olisi tipahtanut jossain huitsin nevadassa korpitaipaleella tai öljynpainevalo jäänyt huomaamatta. Nyt selvisin ilman vahinkoja mutta tuskin ostan Vianorilta edes renkaita enää. Pitäisi kai antaa palautetta eli hakkua kunnolla.

TUPPURAINEN PETRI 29.07.2012 00:03

No jaa, tuskinpa. Palautetta toki voi antaa ja kanttaa myös. Mutta tuskin tuolla mitään esim. renkaan vaihdon kanssa on tekemistä. "Ihminen on erehtyväinen eläin" joten kaikkea voi sattua. Ostin itse ja vaihdatin renkaat ko. liikkeessä eikä mitään ongelmiä. Vaihdatin myös öljyt ja suodattimen samassa paikassa eikä myöskään mitää ongelmia. Jos nyt yhden kerran sattuu pieni virhe asentajelle niin ei sitä nyt heti kannata pistää kolmatta maailman sotaa pystyyn. Ei ne kaupan tomaatitkaan ole joka päivä yhtä hyviä ;) You know what I mean :)

HJELM ARTO-VEIKKO 29.07.2012 08:25

Itse vaihdettuna ainakin kerran ajastaan löystynyt,suodattimesi oli kyllä kiinni,ilmeisesti viimeinen rutistus puuttui. Palautteen antaminen on tärkeää,sen vain voi tehdä monella tapaa,huutaminen on hyvä jos sinulla on paineita,itse soittaisin ja kertoisin tapahtuneesta. Kuunnellessasi heidän tapaansa ottaa vastaan palautetta tiedät jo paljon enemmän liikkeestä kuin pelkästään suodattimen vaihdon perusteella. Vahinkoja sattuu,ainakin tekevälle ja nuoremmille jopa maatessaankin.

t Jelmi

HAARAKANGAS ALLAN 29.07.2012 09:00

Virheet ovat arkipäivää vähän kaikessa. Niin kirjoituksissakin.
Paute on aina paikallaan. Hakkua ei sentään kannata antaa. Riittää kun haukkua antaa sivistyneesti......

Allu vaari

TOIVONEN MARTTI 29.07.2012 09:06

Tapahtui 1970 -luvulla. Rengasliikkeessä laitettiin talvirenkaat vanhaan Skodaani. Yhdellä reissulla, kovalla pakkasella ja pimeässä havaitsin yhden renkaan vuotavan. Paikkapullolla ainetta sisään ja kotiin päästiin kunnolla.

Kotona sitten rupesin vaihtamaan rengasta, pyörämuttereita ei auki ei sitten millään. Heikot avaimet ei kestäneet tarpeeksi kovaa vääntöä joten ei muuta kuin meisseli ja vasara ja mutterit halki. Sattui olemaan yhden pyörän mutterit ylimääräisinä.

Pyörä uudelleen paikkaansa ja rengasliikkeeseen. Kerroin että yksi pyörä oli vähän tiukassa joten voisivatko he tarkistaa aukeavatko muut normaalisti jos vaikka tulee tien päällä tarvis vaihtaa rengas.

Mun ei tarvinnut kirota eikä korottaa ääntä, sen teki työnjohtaja joka seurasi kun tarvittiin useampi mies saamaan pyörämutterit auki. Joka pyörä oli yhtä järjettömän tiukassa. Paineilmapyssy ei auttanut alkuunkaan, iso ristiavain, sen pään alle tukipukki jota yksi mies piti paikallaan, pitkä jatkovarsi jota toinen mies väänsi ja vielä kolmas mies hakkaamaan moskavasaralla ristikkoavaimen päähän. Näin saatiin mutterit auki ja samalla tuli palaute liikkeelle.

Käytän vieläkin samaa rengasliikettä ja aina on mutterit siitä lähtien auenneet normaalikonstein. Varmaan asentajat muistaa säätää paineilmapyssyjen kiristystiukkuuden pienemmälle kun vaihtavat henkilöauton renkaita isompien autojen jälkeen.

TURUNEN HEIMO 29.07.2012 10:24

Mikähän se se iso virhe on, tässähän oli moottori vaarassa. Itsekin vaikka olen amtööriremppari niin en tee tuollaista virhettä ja kysessä oli sentäs kai ammattilainen. Hänen tulisi tehdä työ normien mukaan. Tomatit voi sentään tarkastaa ja valita kaupassa mutta asentajan työnjäljen sorkkiminen menee jo liian pitkälle. No Vianorin naapuriautotalossa eräs korealainen auto kävi huollossa ja jonkin matkan päästä tippui öljyproppu ja sinä meni moottori. Yhtälailla öljyt lähtee irtonaisen suodattimen kautta. Vähättely on tosi ikävän kuuloista.

TOIVONEN MARTTI 29.07.2012 10:42

Tottakai pitäisi suodattimen olla kunnolla kiinni kun auto tulee liikkeestä öljynvaihdosta.

Toisaalta tuo öljyn katoaminen pudonneen pohjaropun kautta on hiukan eri asia kuin suodattimen löysän kiinnityksen takia. Jos öljy häipyy pohjaropun kautta tulee eka varoitus öljynpaineesta vasta kun öljy loppuu. Silloin on aika kiire pysäyttää moottori. Jos suodatin kiertyy auki niin että on vaarassa pudota ja sen kautta pääsee öljyä karkuun öljynpaineen varotusvalo todennäköisesti alkaa vilkkua hyvinkin pian vaikka öljy vielä kiertääkin koneessa, paine vaan putoaa alle hälytysrajan. Jos taas öljy tihkuu suodattimen kautta hitaasti pois alkaa öljynpaineen merkkivalo vilkkua kaarteissa auton kallistelun mukaan. Kummassakin tapauksessa kuskilla on enempi aikaa huomata ongelma.

Mutta kuskin täytyy tietää mitä valo merkitsee eikä auta ajatella että ajelen vaan lähimmälle huoltamolle kysymään mikä tuo ilmeisen viallinen merkkivalo on.

Näin ainakin teoriassa, käytännössä en ole tilannetta kokenut.

HJELM ARTO-VEIKKO 29.07.2012 11:03

Jos kysyt mikä on iso virhe niin kirurgin tekmät ovat sellaisia,kerran haastateltiin Suomalaista huippua joka käy leikkaamassa ja opettamassa ympäri maailmaa,hänellekkin oli sattunut vahinkoja.. Työssäni sattuvat vahinkot harmittavat, joskus samanlainen virhe voi maksaa tuhansia toisinaan vitosen . Sen myönnän että vaikutus asiakkaaseen vaihtelee maailmanlopun ja "mitäs tosta" väliltä. Vahinkoja sattuu mutta ne pitää hoitaa ja sen on itsestään selvyys.

t Jelmi

VÄLIAHDE JUSSI 30.07.2012 23:15

Mitä jos kone olisi mennyt? Mitä sitten,olisi sanottu huollon tehneeltä liikeeltä,todennäköisesti kuskin vika kun ei surannut merkki valoa.

SUORTTI ANSSI 31.07.2012 09:31

Vanhasta Nissanistani lähti proppu irti vuosia sitten. Oli auton pohja nätisti öljytty. Öljynpaineen varoitusvalo syttyi ja kun heti sammutti koneen niin ei mennyt rikki.

Eli ainakin ko. autossa öljy lähti hienona sumupilvenä ulos, ei kertaheitolla. Meni öljynvaihto helposti, kun ei tullut jäteoljyä laisinkaan. Perässätulijat ovat saattaneet ihmetellä sitä sumua, mikä auton perässä oli.

TUORILAINEN TUIJA 31.08.2012 19:59

Kyseisessä liikkeessä asioinneena en ostanut edes renkaita...ehkä ne on kuitenkin enempi rengas "ammattilaisia" Mutta itse olisin mennyt sinne liikkeeseen sanomaan ensin ja sitten kirjottanut täällä...palautteen antaminen liikkeeseen on ensiarvoisen tärkeää että tietävät hoitaa asian kuntoon!

KARJALAINEN ALPO 31.08.2012 22:48

Olen ostanut Oulun Vianorista parit renkaat. Palvelu on ollut asiallista. Aikanaan kävin henkilöautoon kysymässä tarjouksen ja sen sainkin. Sitten soitin ja varasin ajan, että nyt sitten tulen ( 100 km) ok. Kun sitten tulimme vaimoni kanssa. Renkaita ei olekaan. Myyjä teki ensin muilenkiintoisen tarjouksen, mutta suostui antamaan paremmat renkaat tarjottuun hintaan

HAATAJA LASSE 01.09.2012 06:22

Olen asioinut kyseisessä liikkeessä useasti eri asioiden tiimoilta ja olen ollut tyytyväinen palveluun.

LAUKKANEN MAURI 02.09.2012 09:52

Kerrompa minäkin tosi tarinan öljyvuodosta,jonka moottorikoneistamo sai aikaan. Ostin aikoinaan pojalle auton ,jonka moottori savutti ja sillä oli ajettu noin 200tuhatta kilometriä.

Minulla oli autotalli ja repäisin sen moottorin irti ja vein sinne mootorikoneistamolle huoltoon, Moottori purettiin ja vaihdetiin kasa osia ja sen piti olla kuin uusi kone. Asensin mootorin paikoilleen ja jonkin viikon kuluttua alkoi auton alle tulla öljyä!. Se tuli kytkin kopan ja mootorin välistä ja taas revin sen mootorin irti ja vikakin löytyi. Moottorikoneistamolla oli jäänyt öljy-kanavan tulppa irti,kiristämättä ,siitä se öljy tuli. Minä kirin tulpan ja vika korjaantui.

Sitten menin sinne mootorikoneistamolle laskut kädessä ja mietin kuinka alkaisin keskustelun että saisin korvausta mootorin irroituksesta ja asentamisesta.

Kysynkin ensimmäisenä että paljonko maksaa mootorin irrotus ja asennus kun minun auto vuotaa öljyä vaihde-laatikon ja mootorin välistä.

Hinta oli satoja euroja,en muista tarkkaan,mutta sitten kun kuulin sen hinnan löin ne mootorin korjaus laskut pöytään ja sanoin että olette sen summan minulle velkaa, ja selitin heidän virheensä moottoriremontissa;kiristämättä jäänyt öljy-kanavan tulppa.

Mutta siltä työnjohtajalta paloi se kuuluisa pinna ja minun oli pakko lähteä karkuun,olisi tullut varmaan ruumiita muuten.

Kärsin asian,koska se ei maksanut muuta kuin työtä ja minun työhön ei maksa mitään,että tällainen tapaus.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.