Jääkaappi kaasulla ajaessa?

KARLSSON MARITA 27.07.2012 18:06

No niin kokeneet karavaanarit. Kertokaas voiko Dometic-jääkaappia pitää kaasulla ajon aikana vai onko siitä jotain haittaa? Auto perus Hymer Tramppi -07 ja kyseessä korkeampi jääkaappi-pakastin yhdistelmä.

LAHTI ANTTI 27.07.2012 18:31

Voi ehdottomasti ja vielä suositeltavaa, koska se on paras muoto jäähdytyksen kannalta.

KARLSSON MARITA 27.07.2012 19:01

Mitenkäs ajoviima.. sammuttaako liekin toistuvasti ja aina joutuu automatiikka uudelleensytyttämään?

LAHTI ANTTI 27.07.2012 19:12

Jotkut sanovat, että heillä kaappi sammuu ajon aikana. Mulla ei ole moista tapahtunut. Kaappi on kylläkin ojan puolella. Siihen saattaa vaikuttaa kaapin sijoittelu ja miten mahdolliset ilmavirtaukset pääsevät polttimeen. Kokeilemalla asia selviää.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2012 klo 19:13:43

Mulla on kaapissa elektroninen sytytin, joka liekin mahdollisesti sammuessa sytyttää sen uudelleen.

KARLSSON MARITA 27.07.2012 19:52

Juu meilläkin ojan puolella. Lähinnä mietin onko kuinka hyväksi, jos automatiikka koko ajan joutuu uudelleen sytyttämään liekin.

LAHTI ANTTI 27.07.2012 20:15

Sitä varten se sielä on, älä huolehdi suotta. Ja voihan se olla, ettei kaappi sammu kertaakaan ajon aikana. Kaasu käyttöön vain ajon aikana!

Ojan puolella kun kaappi on, niin siihen ei tule paineiskuja vastaantulevista raskaan liikenteen autoista.

Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2012 klo 20:16:50

Tämä nyt vajaan 40v. kokemuksella. :-))

KARLSSON MARITA 27.07.2012 20:20

Itsellä pikkuisen vähemmän kokemusta :D

Kiitos kaikille vastauksista ja hyvää viikonloppua!

JOKINIEMI PETRI 27.07.2012 21:00

Sillon kun kaapi on valmiiksi kylmä kannatta se ajossa pitää akulla. Miks kuluttaa kaasua turhaa kun moottori lykkää ilmasta sähköö eli kaappi akulle ajossa kun se on kylmä valmiiksi. 12V kyllä riittää hyvin pitään sen kylmänä.

HALINEN HARRI 27.07.2012 21:15

Jos kerran vm -07 Dometic ja erillinen pakastelokero niin eikö ole sitä asentoa jossa valitsee itse sopivimman energiamuodon? Jos käytettävissä kaksi energiamuotoa käyttää lämpötilan noustessa kahta? Itselläni on juuri sellainen eikä koskaan mitään murheita. Mikään energiamuoto ei ole ilmaista mutta usein on niin että asuntoakku on täynnä joten senkin käyttö on vain hyväksi. Pitkillä etelänmatkoilla on hyvä että suomalainen kaasu säästyy.

LAURONEN TAPANI 27.07.2012 21:32

Itse "ajan" aina kaasulla, ei ole sammuillut, tai automatiikka on sytyttänyt hienovaraisesti uudelleen. Minulla on myös kaappi "metsän puolella". Itse ajattelen niin, että sen 120W:n sähkötehon tekeminen dieselillä on paljon epätaloudellisempaa verrattuna että se tehdään suoraan kaasulla.

PASANEN MIKKO 27.07.2012 21:43

Terve. Jääkaapit, jotka on tarkoitettu matkailu ajoneuvoihin, Dometic asennus-ja käyttöohjeen mukaan kaappia voi käyttää 'matkustaessa' kaasulla. Kiellettyä se on vain Ranskassa ja Australiassa.

KAAKKOLAHTI TOIVO 27.07.2012 22:02

Meitillä myös toimii ajaessa kaasulla vaikka jääkaappi on keski tien puolella ei ole sammunut kertakaan, Toimii myös 12 V ,jostain syystä vähän lämpimämpi (ei paljoa, muutama aste) kui kaasulla tai 230V.

KORHONEN PAULI 27.07.2012 22:42

Ja 12v:lla saa varautua laturin hiilien vaihtoon. Kaasu vie alle 300g / vrk. pkk

KOISTINEN TOIVO 28.07.2012 08:24

Sama juttu kaasulla ja tien puolella, huonompi teho akkuvirralla. tetlesissä oli kyllä tehokkaampi jäähdytys kaikilla tavoin kuin tässä nykyisessä. Käyttäsin kyllä akkukin, mutta ei aina muista vaihtaa kun pitäis aina kun pysähtyy. Pitäis vissiin rouva puoliso palakata vahiksi. No näkkyypähän. Toivopoika

Käyttäjän lisäys viestiin 28.7.2012 klo 08:40:32 Niin laturin hiilet hankaa kaulaa samalla lailla aina, kun jousi painaa niitä aina samalla voimalla kului virtaa vähän tai paljon. mutta tehoa pyörittävältä koneelta kuluu kun käytetään paljon sähköä. eli polttoainetta kuluu enemmän. Sähkökin on sen verta pirullista ainetta vaatii tehoa enemmän syntyessään tuottamaansa voimaan nähden. Tosin tehohukka on pienempi polttomoottoriin veratuna, eli helteellä moottori tuottaa hukkalämpöä käyttäessään laturia. Ei pirulauta nyt meni tukan halakomiseksi. Samapoika

HAAPANEN TIMO 28.07.2012 08:52

Kaappien asennusohjeissa kehoitetaan käyttämään alle 6m:n johdotuksissa 4mm² johtoa ja yli 6m:n vedoissa 6mm² piuhaa. Onko kukaan tälläistä nähnyt? Jos se näin tehdään se toimii.

Paulille. Led päivävaloilla mun autossa säästyy 160W eli enemmän kun kaappi vie, ei kuormita laturia liikaa.

@timppa

LAHTI ANTTI 28.07.2012 10:33

Timppa, ei mun tarvitse mennä pidemmälle kun omaan vaunuun niin näkee 4mm² johtoa. :-))

VIRTANEN VESA 28.07.2012 10:37

Ei laturinhiilet kulu vaihtovirtalaturissa oli virrankulutus iso tai pieni, pelkkä ohjausvirta sieltä läpi menee ja sileät liukurenkaat vastassa. VV

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.07.2012 13:08

"Ja 12v:lla saa varautua laturin hiilien vaihtoon."

Se oli tasavirtalaturien aikana, kun suurempi kuormitus söi hiiliä. Tasavirtalaturissa ulostuleva virta kulkee hiikien läpi. Vaihtovirtalaturissa hiilien läpi kulkee ainoastaan magnetointivirta. Lämmittäähän kylläkin suurempi virta tosin laturia.

Itsellä jääkaappi on automaatiasennossa ja pysyy kylmänä kaikilla energialähteillä. Laturin kuorman vähentämiseksi asensin LED päivänajovalot.

SUORTTI ANSSI 29.07.2012 21:56

Mulla on kaasu käytössä jatkuvasti. Kaapissa kun on tuo manuaalinen "nappi" piezo niin ei viitsi aina sammutella ja sytytellä. Ja ajon aikana ei ole vielä ikinä itsestään sammunut.

Kaapin kaasun kulutus on meikäläisen lomailussa niin pientä, että se ei vaikuta suuntaan tai toiseen.

Ja kommentti tuonne aikaisempaan viestiin. Ei se autokaan sitä virtaa ilmaiseksi tuota. Kaikki energia tuotetaan polttoaineella. Jos nyt hiuksia halutaan halkoa.

KOISTINEN TOIVO 29.07.2012 22:35

Sitähän minä tuossa aiemmin toimitin, ja auton moottori tuottaa hukkalämpöä kesällä vielä turhaan. Se kun on aika huono hyötysuhteeltaan. No muutta eiköhän ole parasta kun että homma toimii parhaiten tekipä niin tai näin Loppu onkin sitten enempi retoriikkaa, sanoisi Juha Vainio, jos eläisi. Tukan halkominenkin. Mutta parasta, jos näistä kijotteluista, mitä itte kukin harrastaa, olisi apua jollekin,niin hyvä. Arvelee Toivopoika

Käyttäjän lisäys viestiin 29.7.2012 klo 22:38:52 Muuten ajoittain kannattaa putsata jääkaapin poltin, ja uusia aikanaan ennenkun se palaa puhki. Sen opin aikanaan ikäänkuin kantapään kautta. Samapoika

HAAPANEN TIMO 30.07.2012 16:29

Anssille vinkki: http://www.mlcaravan.fi/kauppa/product_details.php?p=2750

http://kauppa.vaunupalvelu.fi/product/579/dometic-pietso-sytytin-paristolla-jaakaappi/

Tuon vaihtaa vartissa sen käsipietson tilalle. Autoon sisälle kuulee koska liekki syttyy, pieni tussahdus ja pietson tikityksen ääni muuttuu. Syttyy heti, sarjaa vetävä kipinä on tehokas. Itse keväällä laitoin ja kaappiin kurkkiminen loppui siihen.

@timppa

LEIMU PAULI 30.07.2012 18:13

Meillä on thetford jääkaappi(joku vois sanoa että ihan hyvä wc-merkki) ja se on aina kaasulla. Sammuili kans kyllä kun on tien puolella,mut putsaus auttaa kyllä ja jos on kovin tuulista olen käyttänyt "talvisuojaa". Sitä en tiedä kuinka suositeltavaa se on?

Käyttäjän lisäys viestiin 30.7.2012 klo 18:23:46 Onko muuten tietoa löytyykö thetfordin jääkaappeihin noita edellä mainittuja automaattipietsoja?

HAAPANEN TIMO 30.07.2012 19:20

No ei se mikään automaatti ole, kipinää tulee patterin voimalla niin pitkään kun nappia painaa. Syttyminen on itse arvioitava, mutta sen kuulee hyvin.

Dometic oli ennen Thedford, sama kaappi se on. Tuolla linkissä kerrotaan sytyttimen sopivan suoraa kaikkiin jälkeen -98 valmistettuihin kaappeihin joissa on muovinen etulevy.

@timppa

KAINULAINEN JOUNI 30.07.2012 19:50

Jääkaappihan pysyy kylmänä/viileänä millä tahansa energiamuodolla. Mutta jos kaapissa pakastin, niin hyvä mittari kylmyyden riittävyyteen on jäätelöpakkaus. Se tahtoo sulaa, jos kylmyyttä ei ole tarpeeksi.

LAURONEN TAPANI 30.07.2012 20:05

Juuri niin Jouni, itse olen huomannut saman, jäätelö nostaa ensimmäisenä tassut pystyyn jos energiaa ei ole tarpeeksi.

KOSKI SEPPO 30.07.2012 21:35

Tiedoksi vain; Dometic oli entiseltä suvultaan Elektrolux, Thetford on ihan eri kaappi.

WILHELMSSON LEIF 31.07.2012 12:45

Olen aina myös 5 edellisellä autolla ajanut maantiellä kaappi kytkettynä 12 volttiin. Koskaan ei ole ollut ongelmia kylmyyden tai sähkön kanssa. Joka kesä tullut tehtyä Italian matka jolloin ollut tosi kuumat ilmat että jos kaappi on kunnossa niin toimii onhan ne valmistettu autokäyttöä varten ja 12V.

HAAPANEN TIMO 31.07.2012 16:07

Juu, ajatusvirhe tuli kaapin entisessä nimessä. @timppa

NYYSSÖNEN KAJ 31.07.2012 17:11

"No ei se mikään automaatti ole, kipinää tulee patterin voimalla niin pitkään kun nappia painaa."

Minulla E-mallin Electrolux eikä siinä ole sytytykseen painonappia vaan elektrooninen sytytysjärjestelmälle kytketään virta ennen kaasun päällelaittoa. Tämä automaatti naksutta niin kauan kunnes liekintunnistin on lämmennyt. Tämä tunnistin jäähtyy nopeammin kuin varsinainen liekinvarmistin ja kerkiää sytyttämään kaasun uuhelleen ennen kuin varsinainen varmistin katkaisee kaasun tulon.

Kaasun loppuessa yöllä herää aamulla iloiseen naputukseen, merkkinä että meeppä vaihtamaan pullo.

HAAPANEN TIMO 31.07.2012 19:54

Eikös elektronisessa sytytyksessä ohjausyksikkö haistele liekin aikaansaamaa vastuksen muutosta kipinäkentässä ja lopeta heti kun laite on syttynyt. Ja sama toisinpäin.

@timppa

SUOMI SEPPO 31.07.2012 20:19

Onko Ducaton latausjärjestelmässä jotain älliä kun reissulla kerran putosi hupiakun lataus nollille ulkoilman lämpötilan ollessa yli 30 astetta. Haisteleeko lataus sitä että lämpötilat ovat nousseet liian korkealle ja vähentää kuormitusta ? Seuraavana päivänä kaikki toimi taas kuten ennenkin . @seppo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.