JÄÄKAAPPIONGELMIA!

SUUMÄKI HEIKKI 25.07.2012 14:59

Pohjoisen reissulla v.29 huomasin jääkaapin toiminnassa, että ajettaessa ( käytettäessä autosähköä) jääkaappi alkoi hitaasti lämmetä ja nousi n. 15 asteeseen. Toimi normaalisti kaasulla ja valovirralla. En löytänyt vikaa. Kertokaa viisaammat ja kokeneemmat. Etukäteen kiittäen hekuli

RIIHELÄ ESA 25.07.2012 15:06

Ei siinä ole vikaa.

12V käytöllä saa valmiiksi kylmän kaapin pysymään kylmänä, mutta jähdytysteho on muuten heikko.

Käyttäjän lisäys viestiin 25.7.2012 klo 15:17:08 Tuosta nyt ei selvinnyt miten lämmintä jääkaapin ympärillä oli. Jos oli pohjoisen tyypilliset 15 astetta, pitäisi kaapissa toki olla selvästi kylmempää 12V käytölläkin. Voihan tietysti olla, ettei kaapille tule jännitettä lainkaan tai jännitehäviö pudottaa sen kovin alas, virtaahan kulkee 12V:llä melko reippaasti. Mutta muuten ei sitten jää jäljelle kuin se käyttötavan vaihtokytkin ja itse lämmitysvastus. Ne nyt eivät kovin vikaherkkiä ole, mutta kaikki tietysti voi särkyä.

Mutta 12V:llä jäähtyy huonommin, kuin 230V:llä ja kaasulla, se on normaalia.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 25.07.2012 15:18

Jos kaappi on toiminut aiemmin kunnolla, voi vika olla joko vastuksessa tai jossakin on hapettunut liitos. Itsellä oli liitos hapettunut kaapin takana. eikä kaappi tahtonut pysyä kunnolla kylmänä. Jos on mahdollista mitata jännite mahdollisimman läheltä vastusta, niin se valaisisi ongelmaa parhaiten.

BERG LEIF 25.07.2012 16:10

Joskus ollut sama ongelma. Pistoke oli löysällä EBL latausyksikön vieressä.

HAAPANEN TIMO 25.07.2012 16:23

Kyllä siinä 12V:n vastuksessa on sama teho kuin verkkovirtavastuksessakin. Jos paikat ovat kunnossa jäähtyy kaappi aivan yhtä hyvin auton sähköllä kuin maasähkölläkin. Ei mitään eroa.

@timppa

LAHTI ANTTI 25.07.2012 16:40

Ei Timppa ole, 12V on kaikkein heikoin teho. Toki ero ei ole suuri mutta kuitenkin.

JANHONEN MATTI 25.07.2012 16:49

Ainakin minun auton jääkaapin marssijärjestys tehon suhteen on se, että paras jäähdytystehon on kaasulla, sitten verkkovirralla ja selvästi heikoin akkuvirralla.

RIIHELÄ ESA 25.07.2012 17:45

"Kyllä siinä 12V:n vastuksessa on sama teho kuin verkkovirtavastuksessakin"

Varmaan vaihtelee kaapeittain. Minun Dometic-merkkisen käyttöohjeessa kyllä todetaan, että 12V on lähinnä tarkoitettu kylmänä pitämiseen ja lämpimien tavaroiden jäähdyttäminen pitäisi tehdä kaasulla tai verkkovirralla. En ole sitä sitten sen enempää tutkinut, kun en ole vielä kertaakaan käyttänyt 12V:llä.

Syynä on varmaankin tuo virta, vastuksia sinänsä löytyisi isoillekin tehoille. 12 voltilla tietty teho vaatii 20-kertaisen virran 230 volttiin verrattuna, ja nimenomaan virta niitä johtoja ja liittimiä kuumentaa ja laturillakin on joku maksimi.

Kaappikohtaisesti tuo varmaan ilmenee kaapin tarrasta, jossa sähkötehot tai virrat on mainittu.

LAHTI ANTTI 25.07.2012 18:08

Ei tarvitse kuin katsoa kaapin ohjekirjasta, sielä ne tehot on ilmoitettu.

HAAPANEN TIMO 25.07.2012 18:38

Satalitrainen ottaa n. 130W, kyllä se sieltä autosta tulee helposti. Itse laitoin led- päivävalot niin saan kaapin kylmäksi ajovaloista vapautuvalla virralla.

Teho 12 V:lla on pikkuisen pienempi johtuen siitä että kaappia käytetään aina latausjännitteellä n. 14V ja silloin teho onkin aivan sama. Kaikki Dometicin kaapit ovat tarkoitettu kaytettäväksi millä tahansa kolmesta energiamuodosta vain haluaa. Varma tosi tämä:))

@timppa

TOIVONEN MARTTI 25.07.2012 21:56

Mun Fiat-Bürstnerissä (v. 2001) on vielä erillinen sulake jääkaapin 12 voltin virtaa varten konehuoneessa, oikealla olevan akun yläpuolella. Palanut sulake tai pahasti hapettunut sulakepidin voi olla tuon latausvirralla toimimattomuuden syy. Et kerro autosi vuosimallia mutta tsekkaa nyt tämäkin vaihtoehto pois.

LAUKKANEN MAURI 25.07.2012 22:26

Ovityyppi Single door
Tuossa on Dometic RM5330 tietoa; Kapasiteetti (l) 70
Pakastimen tilavuus (l) 5
Mittojen (KxLxS) (in) 821 x 486 x 474
Korkeus (mm) 821
Leveys (mm) 486
Syvyys (mm) 474
Paino (kg) 22
Energiankulutus 230V 25°C ulkolämpötilassa (kWh/24h) 2,5
Energiankulutus nestekaasulla (g/24h) 270
Liitäntäteho, 12 V (W) 120
Liitäntäteho, 230 V (W) 125
Suurin kaasunkulutus (g/h) 18.3

Eli taas kerran se ohmin laki; P=UI -jos se ottaa 12v jänniteellä 120w,niinse virta on=P/U=10A -taas kun se 230ac ja 125W on=P/U=0.55A

Siis kyllä teho on suurinpiirtein sama ,muuta virta on mitä nyt on!.

SUUMÄKI HEIKKI 26.07.2012 18:30

Kiitos lukuisista vastauksista. Jäi mainitsematta jääkaapin vuosimalli, joka on 2009 . Pitäisin ajaessakin sen kaasulla, mutta se saataa sammua. Näin se voi olla pitkään sammuksissa. hekuli

Käyttäjän lisäys viestiin 26.7.2012 klo 18:42:12 Unohdin kysyä pistokkeesta EBL-latausyksikön vieressä. Missä ja minkälainen?

KOISTINEN TOIVO 26.07.2012 21:41

Kaasula olen ajanut vuosia, kun eihän sitä muista vaihtaa joka pysähyksellä. Ei ole koskaan samonu ajaessa. Rvelee Toivopoika

PALIN MATTI 27.07.2012 16:02

"Re: Re: Re: JÄÄKAAPPIONGELMIA! 25.7.2012 klo 16:23:31 HAAPANEN TIMO

Kyllä siinä 12V:n vastuksessa on sama teho kuin verkkovirtavastuksessakin. Jos paikat ovat kunnossa jäähtyy kaappi aivan yhtä hyvin auton sähköllä kuin maasähkölläkin. Ei mitään eroa.

@timppa"

Ei ole Timppa ihan näin asia. 12 voltin järjestelmässä on riittävän tehon (virran) tuonti jääkaapille yleensä aikas vaikeaa. Niinpä sen järjestelmän lämmitysvastuksen teho onkin optimoitu siten, että sillä on tarkoitus vain ajon aikana ylläpitää kaapin sisälämpötila, mutta ei kuitenkaan alentaa sitä.

Kaasulla ja verkkosähköllä jäähtyy kaappi siis tehokkaimmin. Matkan aikana vain pyritään säilyttämään kylmyys.

HAAPANEN TIMO 27.07.2012 16:28

Nietu! Näin on jos ei ole autotehtailija tehnyt asiallisia sähkötöitä, ja yrittää tuollaisilla selityksillä selvitä asiasta. Jääkaappi ei tiedä tuleeko lämpö 12 vaiko 240 V:n vastuksesta.

@timppa

PALIN MATTI 27.07.2012 16:42

Tietää, koska vastukset ovat eritehoisia.

LAUKKANEN MAURI 27.07.2012 16:55

Kuikas se menikään se jääkapien teho;Liitäntäteho, 12 V (W) 120 Liitäntäteho, 230 V (W) 125 -Eli on vain 5W eroa 12vdc tai 230vac käytöllä,siis ei juuri vaikuta tehoon,koska ei sitä kaapia käytetä täydellä teholla jos se on saatu kylmäksi. -lisäksi kun auto käynissä niin se jännite on se 14.0 vdc ,eli sekin nostaa tasasähkön käytön tehoa hitusen. -kun lisäksi virta on vain 10A tasasähköllä ei se ole ogelma vielä johdotuksenkaan kannalta ,siihen ei vielä akkujohtimien paksuisia kaapeleita tarvita.

Tämä on faktaa ei fiktiota,totesi laukkanen

Käyttäjän lisäys viestiin 27.7.2012 klo 17:37:53 Tuossa laskuri johtojen mitoittamiseksi: http://www.adita.fi/laskuri.asp

VARIS VESA 28.07.2012 20:23

Kylhä se 10 A on 12 voltilla aikasti paljon.

Järjestelmän nimellisjännite (V) 13.5 Kuorman nimellisteho (W) 120 Käytetty johdinpaksuus (mm2) 1,5
Etäisyys akusta (m) 4

Jännitehäviö 0.76 V
Kuorman todellinen teho 107 W
Johtimien lämpöhäviö 6.38 W
Tehohäviö (tavoite max 10%) 10.95 %

Verkkovirrallahan nuo häviöt ovat olemattomia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.