Mikä vika Ducatossa ??

FREDRIKSON HEIKKI 10.07.2012 22:41

kun nyt tulee 100.000 km täyteen (vm -03) eikä koko aikana ole ollut pienintäkään vikaa. Ajovalon polttimon olen tosin kaksi kertaa vaihtanut ja ostanut uudet renkaat.

Keskusteluista päätellen autossa täytyy olla jotain todella pahasti vialla.

RIIHELÄ ESA 10.07.2012 23:18

Vikaa on tuolla kuvauksella vaikeaa paikallistaa tarkemmin, mutta suosittelisin vaihtamaan alatukivarren nivelet, kampiakselin stefan, egr-venttiilin ja kaikki vesipumput. Jos tuon jälkeenkään ei ilmene ongelmia, hinauta auto korjaamolle.

VALTONEN MARTTI 10.07.2012 23:29

On mahdollista että on vaihdettava koko auto ennenkuin ongelmia ilmaantuu. Kysyjällehän on mitä ilmeisimmin osunut ns. perjantaiyksilö.

HAARAKANGAS ALLAN 11.07.2012 08:15

Ettei vain olis Nipponin poikien valeasuinen kokeilu....

Allu vaari

ETELÄ PENTTI 11.07.2012 11:00

Mulla sama vika...matkaa jo 280000. Normaali huollot ja renkaanvaihdot riittäneet. Ducato Maxi -03.

RIIHELÄ ESA 11.07.2012 15:09

"Kysyjällehän on mitä ilmeisimmin osunut ns. perjantaiyksilö"

Vain keskiviikkona valmistuneet autot ovat kunnollisia. Maanantaina ja tiistaina ollaan vielä väsyneitä viikonlopun riennoista ja masentuneita, kun piti palata töihin. Torstaina ja perjantaina taas valmistellaan jo seuraavan viikonlopun ohjelmaa eikä ajatukset tahdo pysyä työtehtävissä.

Jos autoja valmistuu tasaiseen tahtiin, on joka viides hyvin kokoonpantu. Niissäkin tosin saatetaan käyttää alihankintana tilattuja osia, jotka ovat valmistuneet alku- ja loppuviikon huonoina päivinä, joten käytännössä jäädään alle tuon viidesosan.

VALTONEN MARTTI 11.07.2012 21:10

Kiitos täsmennyksestä Esalle. Epäilin jo itsekin kun muistin nuoruuteni työvuosilta että monet työntekijäthän alkoi perjantaina, jotkut jo torstaina valmistautumaan viikonloppuun eli juopottelemaan töissä. Kai se autotehtaassakin on sama juttu.

HÄKLI HANNU 14.07.2012 10:58

Hoksasin juuri ettei meilläkään ole viimeisen remontin jälkeen vaihdettu kuin pyyhkijänsulat.

VÄLIAHDE JUSSI 14.07.2012 12:42

Sokea kana kun paljon nokkii osuu se joskus jyväänkin. Olisiko aloittajan Fiiatti semmoinen yksilö?Voi olla! Ja varmaan onkin.

JANHONEN MATTI 14.07.2012 13:23

Eihän Ducatossa mitään ihmeempää vikaa ole. Joidenkin kulkutusosien kiertoaika on vain jonkun verran lyhyempi kun joissain muissa autoissa. Laturi, iskarin yläpään laakerit, etupyörien laakerit, vetoakselien nivelet, huohottimen vastus, niissä on eniten ongelmia. TI-miehille nuokaan remontit ei nyt niin kalliita ole kun osia saa "vapailta markkinoilta" kohtuu hintaan. Itse peruskone on hyvä ja taloudellinen. Ja jos vielä on ymmärrystä tehdä kulutusosien vaihdot ennakoiden, eikä vasta sitten kun paskat on housussa niin pääsee halvemmalla.

Eikä se Ducaton vika ole, että "poikanen" on raskaammissa autoissa joutunut miesten töihin.

Oletteko muuten nähneet Ducaton pelkää alustaa kun se on menossa vaikkapa saksalaiselle koritehtaalle korin valmistamista varten? Tuolla Euroopassa niitä kuljetusautoilla näkee ja voi vain ihmetellä miten pienelle alustalle rakennetaan nykyään niin suuria ja painavia asuntoautoja..

VÄLIAHDE JUSSI 14.07.2012 16:45

Matti Unohitko sähköviat ja laatikkoviat,tahallas?

JANHONEN MATTI 14.07.2012 19:52

En unohtanut. Matkaluautoissa on toki sähkövikoja mutta olisi väärin panna niitä kaikkia Ducaton alustan syyksi. Hyvin suuri osa täälläkin kerrotuista matkailuautojen sähkövioista on itse asiassa korissa ei alustassa. Lisäksi osa alustan sähkövioista johtuu selvästi auton osavuotisesta käytöstä mm. nämä hapettumisviat on pitkälti juuri niitä.

Mitä vaihteistoon tulee niin v. 2002 markkinoille tulleessa facelift-mallissa oli uusi vaihteisto ja sen seurauksena vaihteistoviat väheni merkittävästi.

Nokkahihnasta tai paremminkin sen vaihdosta puhutaan myös paljon. Kun sen vaihtaa/vaihdattaa ajallaan ja käyttää kunnon osia niin ei se Fiatissa ole sen kummempi ongelma kun muissakaan nykyautoissa. Sitä paitsi uusissa suuntaus on palata takaisin nokkaketjuun joka on varmempi ratkaisu kun hammashihna.

Monelle tuottaa vaikeuksia ymmärtää sitä filosofiaa, että nykyauton on määrä tuottaa valmistus/myyjä/huoltoketjuun rahaa koko auton elinkaaren ajan myynnistä romutukseen. Siitä syystä autot suunnitellaan nykyisin niin kuin suunnitellaan ja valmistetaan siihen laatutasoon mihin valmistetaan. "Joka tekee ikuisen työn tekee ikuisen nälän".

VÄLIAHDE JUSSI 14.07.2012 20:04

Matti Onhan se noin kuten sanot ei minua siinä muu häiritse kuin etuveto,mutta näyttää siltä että,siihen siirtyy kaikki m-auton valmistajat. Saas nähä milloin tuo 24v järjestelmä tulee matkailuautoihin sisäosiinkin.Ei mee montaa aikaa,veikkaan

VEIJOLA ESA 14.07.2012 21:26

""" Fiat, petojen sukua, susi jo syntyessään""" - sano jämsän äijä ;>))

KOISTINEN TOIVO 14.07.2012 22:51

En oikeen usko tuohon 24 järjestelmään, koska autoissa on itsessään kakstoista volttia. Ei sinänsä ole mahdoton laittaa semmosta, mutta latauksen järjestely ei oikeen ole hyvä ajossa kun olisi kaksi jännitettä. Nykyään nuo let valot käyttävät niin vähän virtaa, ettei esim kuorma auton järjestelmä tunne kärrryn led valoja, on pantava huijari vastus kärryyn. Virtran kulutus vähenee nyky tekniikalla, mutta akku tehoa kyllä voisi lisätä. Se että liittimet ei tahdo toimia jo auto seisoo osan vuotta, varsinkin ulkona. Sille asialle kyllä olisi tehtävä jotain, koska kaikellaista vehjettä lisää vain tulee autoihin. Joopa joo Toivopoika

VÄLIAHDE JUSSI 14.07.2012 23:54

Toivo Valmistus hinta ja pitkät sähkön vetomatkat/painot puhuu 24v puolesta.

LAURONEN TAPANI 15.07.2012 00:33

Jussi puhuu kyllä asiaa, 24V olisi hyvä nuiden häviöiden suhteen, olen huomannut, että 12V:n laitteille ei saa laitettua koskaan tarpeeksi paksuja johtimia, häviötehoja tulee yllättävän paljon.

JANHONEN MATTI 15.07.2012 10:37

Se oli ennen se kun autossa oli joko 6, 12 tai 24 voltin jännite. Käytännössä oli usein nimellisarvoa vähemmän erilaisista häviöistä johtuen. Ei palaa se aika.

Nykyautoissa käytetään ohjausjännitteinä hyvin monia jännitteitä voltin osista aina 80-90 volttiin. Osa nykyautoissa esiintyvistä ongelmista johtuu tästä. Esim pöllyävä hienojakoinen lumi, joka tunkeutuu lähes joka paikkaan ja sulaa laitteiuden lämmöstä yhdistettynä huonoihin eristeisiin tai hapettuneisiin kosketuspintoihin ovat myrkkyä laitteille joiden ohjaus- ja käyttöjännitteet ovat hyvin matalia.

Ja hinausbisnes kukoistaa paremmin kun koskaan.

MIKKONEN MATTI 15.07.2012 12:41

Automaattia kun ei saa edes hinata, näkee sievästi lavalla matkustavia uudenkarheita autoja toisinaan. Pitäisikin olla sellainen perus-vikasietotila, jolla hienoudet saisi pois ja auto vain kulkisi vaikka kuten entiset mopot polkemalla.
Naapuri tuossa kävi ja kertoi jutun Pikku-Valmetilla jokivarsiniitylle lähteneestä pienviljelijästä, jonka traktori särkyi sinne kinttupolun päähän, mutta joka toi sen ihmisten ilmoille käynnistyskammesta pyörittämällä. Ei Ducatossa tosiaan ole kehumista. Minullakin ollut 22 vuotias ja 310 tuhatta ajettu Jokapäiväisessä ajossa kesät talvet. Trafin mielestä hidas poistuminen on ongelma, jota voi sopivasti jouduttaa maksimikäyttömaksulla, joka on yhtä iso kuin suurimmissakaan myytävänä olevissa autoissa.

JANHONEN MATTI 15.07.2012 13:36

Sitä tätä korkeaa peruskäyttömaksua perustellaan valtion/Trafin taholla sen "ohjaavalla vaikutuksella". Mihin se ohjaa? Näyttää ohjaavan siihen, että ihmisten käyttämät kulutushyödykkeet tehdään mm. ympäristösyihin vedoten elinkaareltaan lyhyiksi ja jopa kertakäyttötuotteiksi. Tämä "kehitys" köyhdyttää maata samalla kun se lopettaa koneiden ja laitteiden huoltotoimintaan liittyviä työpaikkoja tästä maasta. Tätä kehitystä tämä kansa vielä katuu.

Katsokaapa vaikka noita kaikenmaailman polkupyöriä, mopoja, skoottereita, mönkijöitä ja mitä niitä nyt, jotka selvästi on tehty jossain vinku-intiassa luonteeltaan kertakäyttötuotteeksi. Kysyn vaan, mistä niihin maahantuojat/myyjät on viiden-kymmenen vuoden päästä ja mistä niihin ostetaan varaosat?

VÄLIAHDE JUSSI 15.07.2012 13:40

Monen merkkistä autoa on kuskattu ajonesto laitteidenkin takia,korjaamolle. Mitä tuohon automaatin hinaukseen ei se noin yksiselitteinen ole, joitain saa hinata ,mutta pienellä nopeudella ja valitsin vapaa asennossa. Siitä on autokohtaiset valmistajan ohjeet varmasti olemassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.