- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- DUCATO TAKUUKORJAUKSET
DUCATO TAKUUKORJAUKSET
Tämä tapahtui toukokuussa. Vuoden vanha asuntoauto vuotaa öljyä, valtuutettu Fiat korjaamo kertoo että on 2-3 viikon jono, ja mahd. tarvittavat varaosat pitää sitten tilata Italiasta. Mutta meidän lähtö Naantalista on jo viikon kuluttua, lavialiput tilattu ja maksettu sekä Ruotsiin että Tanskaan ja takaisin Suomeen muutama viikkoa myöhemmin. Shit happens.
Paikallinen korjaamo hoiti nopeasti asian, mutta maahantuoja AutoFennica ei hyvitä senttiäkään.
Ihan tyypillistä Fiat -palveluahan tuo. Näin on pääsääntöisesti aina ollut - jo on ilmeisesti myös aina oleva.
Ja tuo jonon pituus kertoo, että vikoja - anteeksi ominaisuuksia - hiivatissa piisaa.
Niimpä, näille kun ei tunnuta keksittävän mitään lakia. Nykyinen hallitus on sitä mieltä että kuluttajalla ei ole mitään oikeuksia, ainoastaan velvoitteita. Takuu ym paperit ei taida olla vessapaperia arvokkaampia. Kuluttajasuojalakia pitäisi mielestäni muuttaa siten että tässäkin tapauksessa jossa on maksettu liput ja on muita kuluja niin maahantuoja etsii korjaamon ja hoitaa kulut tai ainakin ne kulut maksaa. ITE
Aika vaikea uskoa että osat pitää Italiasta asti tilata. Malli on sen verran yleinen että osia saa muualtakin kuin merkkiliikkeestä. Takuuseen tosin vaihdetaan vain alkuperäisiä jos sillä ei tässä ole merkitystä. Tuo jono taas on aivan normaalia korjaamoilla kuin korjaamolla. Kokemukseni mukaan auton huolton ei pääsen noin vain, viikko tai pari vierähtää. Lomansa on heilläkin. Sinulla on huono onni. Tosin tässä aika tiukkapipoista joustamattomuutta. Sellaiseen olen törmännyt muuallakin. Tuo toisen kirjoittajan viisastelu auton merkistä nyt on typerää, se ei auta ketään, ehkä pönkittää autottoman tai toisen merkin omistajan egoa.
Niin, no. Monella muulla merkillä on pikahuolto (esim. VW/Audi -ryhmällä), joka hoitaa moiset pikkuviat jokko odottaessa tai pienellä viiveellä. Tiedän kyllä, että kesäaikaan korjaamoilla on ruuhkaa, mutta aika usein on kiinni halustakin. Pikkukorjauksia ei haluta ottaa, kun isommista tulee paremmin katetta.
Toisaalta takuu on yleensä valmistajan myöntämä, joten valmistaja maksaa myös (takuu)korjauskulut. Ei siinä pitäisi olla mitään väliä kuka korjauksen tekee. Käytännössä (etenkin Suomessa) myyjä edellyttää kuitenkin takuukorjauksen tekemistä omassa liikkeessään. Sanoisin, että tulee korjaukselle hintaa, jos auto laukeaa Espanjassa ja se rahdataan sieltä maahantuojan/myyjän huoltoon. Älyvapaata hommaa - ainakin minun mielestäni.
Kolmanneksi minulla on omakohtaista kokemusta Fiat -merkkihuollon ammattitaidosta enemmän kuin tarpeeksi. Tappelin takavuosina liki pari vuotta tukaatin vaihteistoremontin kanssa, eikä merkkihuolto saanut sitä yrityksistä huolimatta kuntoon. Soitettiin kyllä pitkäperjantai-iltana ja haukuttiin asiakas pystyyn, kun tämä rohkeni vaatia oikeuksiaan.
Onneksi maahantuoja myöntyi lopulta yksityisen korjaamon käyttöön, joka korjasi laatikon kerta heitolla kuntoon.
Arvatkaapa olenko sen jälkeen avannut Fiat -liikkeen ovea? Enkä aja enää kyseisellä merkillä..
-Pikkukorjauksia ei haluta ottaa kun isommista tulee paremmin katetta? Entä jos sen ison yhden korjauksen aikana ehtii tehdä kymmenen pikkuhommaa niin joko saadaan sama kate? Kyllä ne tuon tietää siellä korjaamolla.
-Mutta kenelle siitä kahden -kolmen viikon jonosta pitäisi sanoa että nyt tuli tärkeämpi asiakas, sinut on siirretty hänen takia kahden viikon päähän?
-He tekevät pikkuhommia ohi jonon välihommina mutta kesälomasesonki on haastavaa aikaa ja silloin voi käydä huonoa tuuria kun oma auto hajoaa.
-Ja sitten loppukevennys: Ei Espanjasta autoja rahdata Suomeen takuukorjaukseen kun siellä on myös merkkiliikkeitä, nähkääs tehdastakuu on voimassa yli rajojen. Mutta tietysti vain Auto Fennican maahantuomien tehdastakuu. Ei sen takavuosien Fiatin edellisen maahantuojan oma takuu.
-Niin se maailma muuttuu ja autojen tekninen laatu vain huononee. Koskee vähän joka merkkiä.
-Prkele.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.7.2012 klo 22:17:32 "Niin se maailma muuttuu ja autojen tekninen laatu vain huononee."
Enpä nyt tiedä tuosta laadusta. Esimerkiksi öljyä on tippunut autojen alle mielestäni ennenvanhaan paljon enemmän, kuin nykyään. Kadun varrellakin näki heti pysäköintikieltoalueet siitä, että öljytippoja oli vain vähän. Sallituilla paikoilla tien pinta suorastaan kiilsi öljystä. Sitä ei edes pidetty vikana, öljyä vain lisättiin usein ja öljynvaihtovälikin oli paljon lyhyempi. Kuka nykyään edes tarkistaa auton öljymäärää, vaikkei määrälle olisi varoitusvaloakaan? Uudella autolla sen tarkistaa vain kerran n. kymppitonnin ajon jälkeen, ja jos ei ole havaittavasti muuttunut, sitä ei sitten enää koskaan tarvitse tarkistaa. Huollossahan se sitten täytetään joka tapauksessa.
Muutenkin nykyiset autot ovat teknisesti monta kertaa monimutkaisempia, kuin ennen. Suurin osa vikaherkistä laitteista lisäksi liittyy ajamisen kannalta täysin epäoleellisiin seikkoihin, kuten polttoaineen kulutukseen ja päästöihin. Vanhoissa autoissa vain oli isompi tankki, jos bensaa kului enemmän. Se oli sillä hoidettu. Päästöjen osalta taas oli vain kaksi kategoriaa, pakoputkesta tuli savua tai sitten ei. Molemmilla sai toki ajaa vapaasti ja samalla verolla, mutta savuttavalla autolla ajavan piti hyväksyä sen, että kaikki haluavat ajaa ohi.
Uudehkoissa autoissa öljymäärän näkee auton mittaristosta. Siksi uudehkon auton omistaja ei tarkista sitä pellin alta mittatikusta.
"Uudehkoissa autoissa öljymäärän näkee auton mittaristosta"
Minulla ei ole koskaan ollut öljymäärämittaria, pelkkä varoitusvalo. Mahtaa olla tylsä mittari seurattavaksi? Lämpömittari sentään moottorin lämmetessä vähän liikahtaa ja bensamittarikin laskee hitaasti ja tankatessa ponnahtaa takaisin ylös, mutta öljymäärän mittari uudehkoissa autoissa näyttää aina sitä samaa. Oletko varma, että se viisari voisi periaatteessa liikkua, vai onko vain liimattu (diginäytöissä maalattu) näyttämään täyttä?
Jos joskus pääset uudehkoa autoa starttaamaan niin virrat päälle käännettäessä tulee teksti "oil good" tai vastaava. Siinä se mittari. Ei se ole tylsä eikä sitä edes voi kauan seurata kun se poistuu näytöstä kun auto käy.
Varoitusvalo ei ole öljymäärälle vaan öljynpaineelle. Että sikäli hiukan eri asia. Öljynpaine voi olla liian pieni vaikka öljymäärä olisi oikea, siksi nuo ei korvaa toisiaan.
"Varoitusvalo ei ole öljymäärälle vaan öljynpaineelle."
Öljynpaineen varoitusvalo varoittaa alhaisesta öljynpaineesta ja öljymäärän varoitusvalo taas varoittaa liian vähäisestä öljymäärästä. Öljymäärän mittari - jos sellainen olisi - taas kertoisi, paljonko öljyä on moottorissa jäljellä. Samalla tavalla polttoainemittari kertoo paljonko lientä on tankissa jäljellä ja polttoaineen varoitusvalo tai -teksti kertoo sen olevan loppumaisillaan. Kun se loppuu, syttyy kyllä sitten paljon muitakin valoja, kuten öljynkin loppuessa.
Riippuu täysin automerkistä, annetaanko eri varoituksia lampulla vaiko tekstinä näytössä vaiko molemmilla. Jotkut varoittavat puheellakin.
Varsinaista öjymäärän mittaria ei autoon kannata laittaa kustannuksia nostamaan, koska öljymäärä ei juurikaan muutu eikä sillä määrällä muutenkaan ole merkitystä ennenkuin se lähestyy alarajaa.
No mun fiat kulkineessa sellanen mittari eli näyttö on ollut uuekseltaan vuodesta 2003 lähtien, liekkö vahemmissa tai mersuissa. Niin ja sit on valo lataukselle, se ryöttä vikkuu ja välkyy jos sattuu laturiin vikaa ja tietysti lataukselle ja jännitteelle mittarit asunnon puolella.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.7.2012 klo 23:36:38 Siis selvyyeks tarkoitan öjynpaine valoo ja määrä mittarii
"Öljymäärän mittari - jos sellainen olisi - taas kertoisi, paljonko öljyä on moottorissa jäljellä."
Esalle ja muillekin jotka eivät ole moista ihmettä nähneet, kuva Ducaton käsikirjasta, se kertoo kuinka öljymäärä näytetään.
Käyttäjän lisäys viestiin 13.7.2012 klo 10:46:39 Ne renkaat osoittavat öljyn määrän, ne vähenee öljyn vähetessä.
Täytyy uskoa, kun omin silmin omalta näytöltä näkee. Ducatossa ilmeisesti on lähdetty siitä, että kun öljyä ei saada pysymään moottorissa, laitetaan sitten mittari, josta voi nähdä hyvissä ajoissa milloin sitä pitää lisätä. Normaaleissa autoissa sitä ei tarvitse lisätä ennen öljynvaihtoa, joten määrämittari olisi turha.
En nyt silti heti aio vaihtaa alustaa Ducatoon, vaikka hieno tuo mittari onkin.
Eipä ole paljon tarvinnut öljyä lisäillä Ducatoon, tuo öljymäärämittari on kyllä näyttänyt hyvin, luotan siihen enempi kuin tikkuun, joka on niin pitkän varren päässä, että kun vedät ulos, siitä ei juurikaan saa enää selvää missä raja on.
"luotan siihen enempi kuin tikkuun"
Kyllä se tikkukin on melko luotettava. Itse asiassa en muista koskaan kuulleeni tai täälläkään lukeneeni, että kenenkään öljytikku olisi alkanut näyttämään väärin, vaikka se rajapinta siinä joskus vähän epäselvä onkin. Voi jopa olla, että se on autojen kaikkien aikojen luotettavin yksittäinen instrumentti? Sen toimintaperiaate on myös suhteellisen helppo ymmärtää, vaikkei mikään autoalan ekspertti olisikaan. Lisäksi siihen on varmuuden vuoksi usein vielä kirjoitettu ne MIN ja MAX -tekstit muistuttamaan siitä, että nesteen vähentyessä nesteen pinta laskee. Siinähän voisi muuten ensikertalainen muistaa väärin, jos ei nestepintojen kanssa ole juurikaan tekemisissä.
Jos sähköinen mittari ja tikku antaisivat ristiriitaisia mittaustuloksia, melkeinpä suosittelisin luottamaan tikkuun.
Jonain päivänä sekin jää yleisemmin pois, kuten vararengas.
Vaan sitä ei monikaan ymmärrä kuinka paljon tikun näyttämään vaikuttaa auton kaltevuus vaikkei silmällä kaltevalta näyttäisikään. Kannattaa joskus käyttää vesivaakaa moottorin päällä tai muussa sopivassa paikassa ja ihmetellä.
En oikein ymmärrä mitä tämä autoton mies ajaan takaa typerillä jutuillaan. Toki moni uhohtaa ottaa lääkkeet, mutta silloin pitäisi tajuta olla omissa oloissaan. Hieno ominaisus on tuo ölymäärän näyttö, sehän on premium merkkien perusjuttu. Omalta osaltani tarkastan ölymäärän ja nesteet viikottain. Henkilöautopuolella sen sen soisi olen vag-autojen perusvaruste.
Ihmettelin jo 90-luvun alkupuolella, miksi autoissa ei ollut vielä öljyn määrä näyttöä vakiona, tarvittavaa varmaa tekniikka olisi ollut riittävästi tarjolla edulliseen hintaan jo silloin. Öljymäärän lukeminen ei vaadi mitään ihmeitä. Omassa VAG-autossani on kyllä ainakin varoitus systeemi liian vähälle öljylle, muttei niin hyvää näyttöä kuin Ducatossa.
"En oikein ymmärrä mitä tämä autoton mies ajaan takaa typerillä jutuillaan. Toki moni uhohtaa ottaa lääkkeet, mutta silloin pitäisi tajuta olla omissa oloissaan."
Tavallaan samaa mieltä. Keskusteluissa todella häiritsee se, että niissä kuka tahansa saa esittää erilaisia mielipiteitä kuin joku toinen. Siistimpää olisi vain olla samaa mieltä muiden kanssa. Jos nyt välttämättä haluaisi omankin kirjoituksen näkyviin, voisi se olla vaikka "Täysin samaa mieltä. Hienosti sanottu!"
Sama ongelma on myös autojen valmistajalla. Jos kaikki haluaisivat autonsa samanlaisena, samoilla varusteilla - mukaanlukien tietysti oljymäärämittari - ja samanvärisenäkin, saavutettaisiin tuotannossa paljon säästöjä. Riittäisi yksi merkki ja malli kuhunkin hintaluokkaan. Myös autoista käytävä keskustelu tulisi paljon positiivisemmaksi, kun omaa autovalintaa puolustaessaan tulisi samalla puolustaneeksi kaikkien muidenkin autovalintaa. Pientä väittelyä siltikin saisi aikaan siitä, minkä hintaluokan auto pitäisi ostaa, mutta kaikki teknisempi jäisi pois.
Itselläni ollut autoja vasta reilut 40 vuotta ja ensimmäinen jossa ei tarvinnut öljytikkua nostella oli Citroen CX vm. 1986. Sittemmin tuli harmikseni Talbot -83 jossa oli "sähköinen" ilmoitus öljymäärästä oli vähän arvelluttava. MB 200 cdi:ssä ei ollut enään öljytikkua ensinkään ja muutenkin ihan paska auto, ripustuksia kuin harakan pesässä. Nykyisessä kulkupelissä taas voi tarkistaa öljymäärän aina kun vääntää virrat päälle. Sehän on Mersun ja monen muunkin kyykyttäjä Fiat 3.0!!
No kun ottaa öljytikun ylös ja kuivaa sen rätillä ja käyttää sitä paikallaan, niin kyllä se oikean tuloksen antaa. Samalla kattoo että auto on suunalle suorasa. Jos se kylymänä on yli minimin se kyllä riittää. Minimin ja maksin väli on kai puolen litran verran, ja jos autosa on ölijyä nelijä viis litraa niin kyllä sillä uskaltaa ajaa. Maailman sivu on ajettu iliman näyttöjä, mutta kyllä se hyvä on. ottaen huomioon, että sähkölaite ei ole satarosenttisen varma, tikku on. Öljy pumppu ottaa öljyn öljypohjan pohjalta, että jos tikku kastuu, voi hätätilasa ajaa huolto asemalle että saa lisää öljyä. Ajelin kerran äsämmä sisua kun se rupesi laulaan no kippasin kuorman, ja ajelin varikolle pantiin laatikkoon kaheksantoista litraa öljyä, laulu loppu. Oli hilijalleen kartaanin kautta tyhyjentänyt, mutta pelasi taas, ja pelaa kai vieläkin. No kone ei semmosta kestä mutta jos saa voiteluun, on sitä ajettu ettei tikku kastu, ja sitte lisätty, arveltu että oli öljy kierrolla niin ei joutanu tikkua kastelemaan. Toivopoika
valtaosa dukaton sähkövioista johtuu niin sanotuista pinniliittimistä johon pääsee vettä sillä on hapettava vaikutus.Maahantuojalle ei ole irrallisia pinnejä joten koko johtosarja joudutaan uusimaan,jos itse joutuu ostamaan niin maksaa yli 1000 euroa jota pidän kalliina.Sama johtosarja ohjaa myös robottivaihteistoa joka tökkii heikon sähkön takia.Takapään abs jarrujen johdotukset on kuoriltaan huonot joten vesi tekee temppujaan sielläkin.Tämmöisen vuodatuksen kuulin takuita korjaavan asentajan suusta .
Käyttäjän lisäys viestiin 14.7.2012 klo 18:23:40 ps tehdas maksaa takuukorjauksen muttei vian etsimistä,epistä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.