Dugato 2,3 pukkaa oljyä

POHJAMO PEKKA 28.06.2012 22:11

Moro. Nyt tarttetaan nopeita vastauksia. Tosiaankin Fiattti on alkanut pukkaan oljyä moottorista( kait ). Koko matkailuauton perä ja alusta on öljypisaroita täynnä. Kuvan mukaan (alta päin kuvattuna ) vuotoa esiintyy starttimootttorin vierestä ja valuttaa öljypohjaan. Auto on pojallani, joka on matkalla Ruotsissa ja ongelma havaittu tänään illalla , mitkään varoitusvalot ei pala , öljyä mittatikussa puoliväli.Onko kukaan korjauttanut Fiattia Ruotsissa. Auto on Norrköpinngissä. Dugato 08 2.3 moottori ajettu 71.000. Nyt tarvitaan hyviä neuvoja jotta matka pääsisi jatkuun.

Terv. Pekka

LAURONEN TAPANI 29.06.2012 04:33

Onko äskettäin vaihdettu moottoriöljyt?, itselle vaihdettiin öljyt ennen luovutusta kun ostin auton, niin suodattimen juuresta tihkutti, ei nyt mahdottomia määriä. Kiristäminen auttoi, vaikka liikkeessäkin oli pantu melko kireälle. Seuraavissa vaihdoissa on pitänyt normaali kiristämisellä.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.6.2012 klo 04:39:55 Minulla tuli myös samaan aikaan vesivuoto suoraan öljysuodattimen yläpuolelle moottorin kylkeen tulevaan vesiletkuun, kun tiiviste oli kuoleentunut, jolloin kovalla pakkasella kylmallä koneella pukkasi litratolkulla jäähdytysnestettä öljyisen suodattimen päälle ja siitä tuli liemi joka sotki paikkoja.

POHJAMO PEKKA 29.06.2012 09:43

No ni. nyt on pesty öljyinen kohta ja näyttäisi vuodon kohta olevan moottorin ja lootan välistä. Vain yksi korjaaja korjaamolla töissä , ei ota korjattavaksi, et tällai nyt tällä hetkellä.

KAAKKOLAHTI TOIVO 29.06.2012 09:53

Voisko olla vaihdelaatikon puoleisen kampiakselin stefa ????????? Korjaamon hommia (korjaa kyllä itsekin jos paikka missä korjaa) ?? Purettavaa on kyllä aika tavalla.

JANHONEN MATTI 29.06.2012 10:45

"Kaukoparantajana" toimiminen on näissä jutuissa vähän hankalaa kun ei näe potilasta.

Moottorin ja vaihdelaatikon välissä ei manuaalivaihteisessa ole muuta vuotopaikkaa kun kampiakselin takapään stefa. Ylensä stefavuoto alkaa pikkuhiljaa eikä tule kesäaikaan äkillisesti. Jos stefa vuotaa sen vaihto edellyttää vaihdelaatikon iroittamista ja on aika iso työ. Osa on halpa mutta työtunteja kertyy ja se maksaa.

Toinen mahdollinen vuotopaikka on öljypohjan tiiviste ja öljyn tippuu alas moottorin ja vaihdelaatikon liitoskohdasta. Kannattaa kokeilla kiristää kiinnityspultteja - mutta vain hieman. Monasti pultit vedetään liian kireälle ja sitten vasta vuotaakin.

Kuten edellä mainittiin öljyä voi vuotaa myös muualta - vaikka suodattimen juuresta - ja ajoviiman vaikutuksesta öljy kulkeutuu tähän liitoskohtaan ja roiskuu auton alustaan.

Jos stefa vuotaa se ( on paljon autoja jossa se vuotaa hieman) ei sinällään ole vaarallista kunhan huolehtii siitä, että moottorissa vuodosta huolimatta on aina öljynpinta mittatikun merkkien välissä. Huom. Kovasta öljyvuodosta voi olla seurauksena se, että öljyä pääsee roiskumaan keskipakovoiman seurauksena kytkinlevylle jolloin kytkin alkaa luistamaan. Luistaminen ilmenee yleensä ensin viitos- ja nelosvaihteella.

Tarkastakaa vielä tuleeko se öljy todella siitä mistä se tippuu. Öljyvuodolle kun on tyyppillistä, että ajoviima kuljettaa lämmintä öljyä moottorin pinnalla ja varsinainen vuotokohta onkin jossain ihan muualla kun mistä tippuu. Toinen asia on sitten vuotavan öljyn määrän arvioiminen. Sen voi arvioida luotettavasti vain mittatikulta. Jo desi mustaa öljyä auton pohjalle ajoviimasta roiskuneena näyttää äkkinäiselle siltä kun koko öljynmäärä olisi vuotanut ulos.

Tässä tilanteessa on tärkeää (jos stefa tai tiiviste vuotaa) -osta lisäysöljyä -varmistaa se, että moottorin huohotin on varmasti auki ettei kampikammioon pääse syntymään painetta joka edistää stefa tai tiivistevuotoa -huolehtia siitä, että moottorin öljymää pysyy vuodosta huolimatta mittatikun vaihteluvälissä jolloin ei voi syntyä moottorivaurion vaaraa -tarkkailla kytkimen toimintaa -tarkaile sitä, että öljy ei pääse pakosarjan ja turbon pinnalle

Käy jossain pikahuollossa jossa tarkistetaan varmuuden vuoksi suodattimen tiivisteen mahdollinen vuoto ja öljypohjan mahdollinen vuoto. Yllensä näissä tilanteissa on tärkeää päästä kunnolla auton alle - montulle - jolloin voi tarkastella paremmin mistä vuotaa.

BERG LEIF 29.06.2012 13:33

Yksi "tyyppivika" Fiat huollon mukaan on ett turbon paluuputken laippa alkaa vuotamman . Olen juuri saanut sen korjattu. Ducato 2,3 ltr 2010 Näytti ensiksi päältäpäin siltä ette se vuoti lohkon ja välipohjan välitä.

POHJAMO PEKKA 29.06.2012 14:15

Moro. Tässä kuvat mistä voi lisää arvuutella mitä on tapahtunut, ja mitä pitäisi tehdä. Nyt on homma topissa kun viikonloppuna ei mitään tapahdu korjaamopuolella. Moottoriin meni 2 litraa öljyä lisää yläviivan merkille. Mulla on vakuutusyhtiön puolesta ilmainen hinauspalvelu ja sit vielä 3 pv hotelli majoitus korjauksen ajaksi. Toivottavasti myös kuvat tulee mukaan. Kiitos kaikille vastaajille jo tähänastisista vastauksista ne on vahvistaneet omiakin arveluja ko. hommasta. Terv. Pekka

JANHONEN MATTI 29.06.2012 15:00

Tuo Leifin mainitsema vika on yksi ehdottomasti tarkastettava kohde. Stefoilla on taipumusta alkaa vuotamaan talvella ja vallankin siinä tilanteessa jos moottorin huohotinputki pääsee jäätymään ja kampikammioon tulee ylimääräistä painetta.

POHJAMO PEKKA 29.06.2012 15:44

No niin .Auto on ollut parkissa koko talven, ajettu ekan kerran kesäkuussa muutenkin ollut vain kesäkäytössä.Missä toi huohotinletku on, et pääsis stekkaan ja mitä sille pitää tehdä muuta kuin todeta et on auki. Paska juttu koko homma kun sattu vielä kesälomareisussa ja pojalle perheineen.

Terv. Pekka

HAAPANEN TIMO 29.06.2012 16:07

Kuinka paljon se vuotaa? Voihan sillä ajaa kun seuraa sen vuodon määrän. Eikös tuossa mallissa ole oljymäärästäkin oma varoitusvalonsa.

@timppa

RIIHELÄ ESA 29.06.2012 21:02

"Paska juttu koko homma kun sattu vielä kesälomareisussa ja pojalle perheineen."

Viat ilmenevät useimmiten juuri käytössä, sille ei voi mitään.

Järkevintä olisi ajaa auto sellaiseen paikkaan, jossa keksii mielenkiintoista tekemistä muutamaksi päiväksi ja antaa korjaamon korjata ja itse viettää lomaa. Auton alla ryömiminen ja vuotokohdan etsiskely sen loman pilaa eikä se auto siitä kuntoon tule, ellei ole noita korjaushommia pahemmin tehnyt. Tai muuten tykkää näperrellä nyrkit rasvassa.

POHJAMO PEKKA 30.06.2012 10:18

Lähetän tässä vielä Tomin terveiset vastaajille. kaikki ja kiitos avusta. Olen pessyt moottorin altapäin ja todennut että öljyä valuu isoa tiivistepintaa pitkin koneen ja lootan välistä,tipoittain,ilmeisesti ajaessa vähän enemmän. Turbon laippa täytyy vielä katsoa, muuten homma lienee selvä kampuran stefa. Korjaamot ei kesä aikaan oikeen innostu kun ei muka varaosia eikä tekijöitä, myy kuitenkin autoja, tiedoksi muille ruotsi matkaaville. Ajellaan rauhassa ja katsotaan öljyn kulua ja yritetään korjata göteborissa. Vielä yksi juttu tohon arvausleikkiin ,Öljyn anturin kierre, Turbon laippa takapuolella konetta,ei vuotoa siellä.Kirjoittelen kuinka homma etenee, kun tulee jotain edistystä hommassa.

Terv. Pekka

HAKALA JYRI 30.06.2012 10:57

Kannattaa varmaan tarkistaa ennen vaiht irroitusta ettei öljy tule esim 1."venttiili-kopan" tiivisteesteen välistä tai siinä olevien huohotinletkujen liitoksista tai 2. sylinterikannentiiviste vuodosta. (en tarkasti tunne ko mallia mutta noista kohteista vuotava öljyvuoto voist tulla " kuvattua reittiä".) terv jyrih

JANHONEN MATTI 30.06.2012 11:11

Kiitos Pekka itsellesi kun pidät meidät ajantasalla. Monet ei viitsi vastata saati kertoa mikä ongelman loppujen lopuksi aiheutti ja miten se ratkaistiin. Kaikista näistä kerrottuna syntyy kuitenkin yhteistä kokemuspääomaa, joka joskus saattaa auttaa jotakuta muuta mualimalla ongelmissa olevaa.

POHJAMO PEKKA 05.07.2012 10:00

No niin . Homma on nyt osittaitain selvinnyt, autolla on ajettu 500 km , öljyn vuoto on lakannut kokonaan ja muutenkin kaikki pelaa kuin ennen öljyn karkaamista. Auton saaminen Ruotsissa tarkastukseen oli kiven takana, 3pv.Totesivat öljyn tulleen kampuran stefasta ,mut nyt kunnossa, ( mitä ihmettä , voiko ko. vika korjaantua itsestää ) . Täytyykö asia vielä tarkistuttaa täällä kotimaassa, syksyllä taasen 10.000km reissu. Toi osittain tarkoittaa et syytä asialle ei ole löytynyt. Onko kukaan kuullut tai sattunut omalle kohdalle kampuran stefan itsestään korjaantumista. Mystistä hommaa vai mitä.

Terv. Pekka

LAURONEN TAPANI 05.07.2012 10:34

Itselläni oli hieman vastaavanlainen tapaus tiskikoneen painevesipumpussa, kun alkoi vuotamaan reippaasti ja meinasi tulla paha vesivahinko, purin pumpun ja tutkin, että olisin vaihtanut viallisen tiivisteen, mutta kaikki tiivisteet ym oli hyvässä kunnossa. Pistin pumpun kasaan ja käyttöön, ei ole tullut tippaakaan vettä ja on käytetty 10 vuotta sen jälkeen. Ilmeisesti joku roska pääsi tiivisteen ja akselin väliin ja silloin alkoi vuotamaan. Autossa on käynyt niin, että Polossa aikanaan 120000km:n jälkeen alkoi öljyt lentää rajusti pihalle ja koko konehuone oli oljyssä, huomasin ensin parkkipaikalla kun oli iso lammikko hetken pysähdyksen jälkeen, lisäsin öljyä ja ajoin 30km autoliikkeeseen, ei enää vuotanut autoliikkeen pihalla paljonkaan, mutta ostin samantien uuden auton kun huoltoon oli monen viikon jono.

JANHONEN MATTI 05.07.2012 10:42

Onko niitä ihmeitä tapahtunut sen jälkeen kun Jeesus muutti veden viiniksi. Vioilla ei ole taipumusta korjaantua itsestään - pysyvästi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.