Ducato 2.3 Multijet 2010 vasen etupää kolisee ja resonoi?
MUIKKU ESA
25.06.2012 07:55
Olisko kentällä kokemusta oheisesta viasta/ oireesta. Ducatolla ajettu nyt 50 000 km. Oireet alkoivat 2011 heti 20 000 km jälkeen. Eli etupää kolahtelee ajettaessa soratiellä tai epätasaisella asfaltilla varsinkin iskunvaimentimen lyödessä montussa alaspäin. Kolahdus tuntuu ratissa. Ajoittain etupään alaosasta kuuluu voimakas resonoiva äännähdys sekin eätasaisella ajettaessa kuin jokin osa johtaisi moottoritärinän johonkin korinosaan. KO etupäästä vaihdettu 2011 takuuseen molemmat jarrusatulat, niissäkin väljää oli, ja viimeviikolla iskarin yläpään laakerointi. Sekä resonointikorjauksena huolto irrotti ebr-venttiilin paikoiltaan ja köytti sen nippusiteillä kuumiin kumisiin nesteputkiin. Osoittaa kyllä vianetsijän ja asentajan ja koko huoltoliikkeen osaamisen hiukan kyseenalaiseksi (Fiat merkkihuolto Joensuussa). Palautetta tulen antamaan moisesta korjauksesta, kun vika ei poistunut. Elikkäs kolahtelu ja värähtely etupäässä, missä voisi vika olla??
JANHONEN MATTI
25.06.2012 10:41
Tarkistettiinko iskarin kunto laakerinvahdon yhteydessä?
Se voi olla toiseen suuntaan "hervoton kuin Leenan reisi" ja silloín kyllä kolisee.
Resonointiäänen äänilähteen paikantaminen on joskus vaikeaa äänen johtumisesta johtuen. Äänilähteen paikantamista auttaa jos toinen ajaa ja toinen auton ääniä kuuntelemaan tottunut keskityy kuuntelemiseen.
Äänistä tottunut voi päätellä aika paljon äänilähtestä.
Onko moottorin kannatinkumien pultit kiinni?
Moottori on kolmen kannatinkumin kannatuksessa ja niiden kautta moottorin tärinä voi johtua runkoon. Kumien kunnon voi silmämääräisesti tarkistaa vänkäämällä niitä asennusraudalla jolloin paremmin näkee niiden kunnon.
Myös pakoputken kiinnitys kannattaa tarkistaa. Se saa aikaan melkosen tärinän jos kiinnityskumi on pettänyt ja purki koskettaa runkoa.
Tarkasta myös moottorin alasuojan kiinnitys ja tarkasta samalla että pohjan päälle ei ole pudonnut avainta tai ruuvimeiseliä joka tärisee kuopissa.
Tätäkin nuppusidemiehille on joskus sattunut.
HEIKKINEN JUKKA
25.06.2012 22:01
Kirjoituksesi loppuosiossa se suurin syy. Fiat merkkihuolto Joensuussa...
Vieppä autosi AD-korjaamolle Tulliportinkadun päähän.
Siellä Fiatin viat ja huollot sujuu entisten Fiatin korjaajien ja työnjohdon toimesta.
Siirtyivät vuosia sitten AD-ketjulle ja homma ja takuut pelaa ja vieläpä edullisesti.
Itselläni ei vastaavassa autossa ko. ongelmaa ole vielä havaittu.
Käyttäjän lisäys viestiin 25.6.2012 klo 22:06:43
Onhan vaihdelaatikon ja moottorin pultit ja niiden kireys tarkistettu TAKUUSEEN? Sellaiseen Fiatilta kutsu tuli silloin v. 2011 itsellenekin ja hieman kiriä niitä piti.
MUIKKU ESA
27.06.2012 08:23
Hei iso Kiitos asiantuntevista vastauksistanne! Paikallistin kolinan lähteen ja se tullee kuskinpuolen alatukivarren taimmaisesta helasta. Kovin väljäntuntuisesti kumi näyttää liikkuvan sijassaan meisselillä sitä väännettäessä. Iskari pitää tarkistuttaa myös. Resonointi voisi johtua tuosta helasta, mutta käyn läpitte vielä ne pakoputken kannattimet. Pohjalevyn yksi ruuvi oli löysällä, sekin saattaa olla mahdollinen syy. Jos vika on tuo kumi;osa näköjään maksaa motonetissa 29.90 eli pitäsi olla vaihettavissa ilman koko tukivarren vaihtoa. Käyn tänää laitattamassa sen ebr-venttiilin siellä ns Fiat-liikkeessä takasin ja äänestän sitten jaloillani kohti AD-korjaamoa. Kiitos muuten täsät korjaamovinkistä. Öljynvaihtokin öljyineen 116€ öljy ja 59€ vaihto !!?:( Pettymys on ollut koko Fiatti, vikoja enemmän, kun kerkee korjata, autolla ajettu 50000km osa sorateillä, mutta tosi varoen tietäen rakenteet.
MUIKKU ESA
27.06.2012 08:29
Sitä niin luottaa "asiantuntevaan" huoltoon, että siellä on taito, osaaminen ja laitteet vian löytämiseksi, mutta parempi näköjään vaan itse koettaa rasvata näppinsä. Jep TAKUUKORJAUKSESSA kiristivät vaihelaatikon pultit samaisessa merkkkikorjaamossa. Yksi pultti oli jo tippunut tielle!