Jakohihna

LAURONEN TAPANI 14.06.2012 18:06

Ducatoni on otettu käyttöön 9.2007, eli kohta 5 vuotta sitten, pitäisi varmaan vaihtaa jakohihna vaikka mittarissa on vasta 36500km. Voisiko kuntoa tarkastella silmämääräisesti, (olisiko siitä mitään hyötyä) jakohihna ilmeisesti näkyy pohjasta katsottuna, kun katselin öljyjä vaihtaessa, pitäisi päästä pyörittämään moottoria vähä kerrallaan. VW Polossa hihnan vaihtoväli oli 180000km, ja 90000km:n jälkeen oli tarkastus aina 30000km:n välein, kai tarkastamalla silloin voi nähdä jos alkaa pykimään.

HAAPANEN TIMO 14.06.2012 19:32

Volkkarilla oli ainakin takavuosina käytössä mittalaite, hihnan osa kiristettiin leukojen väliin ja mitattiin venymä.

@timppa

HJELM ARTO-VEIKKO 14.06.2012 19:32

Minulla maksoi paritonnia,kun vaihto veny. Jos epåilet, niin vaihda.Keljua ajella ja miettiä, kestääkö.

t Jelmi

HALINEN HARRI 14.06.2012 19:42

Jos ajattelet silmämääräisesti arvioida jakopäänhihnan kuntoa niin en usko sen olevan oikea mittaustapa. Useimmat jakohihnat ovat vaihdettessa "kuin uusia". Jos hihnaan tulee silminnähtäviä vauroita se on hetken kysymys kun hihna laukeaa. Tosin vaihtohan on kunkin oma asia. Hihnahan saattaa kestää huomattavan kauan, merkittävästi kauemmin kuin merkkiliikkeen suositus. Pohjolan oloissa varsinkin jos kylmäkäynnistyksiä on ajallinen vaihtosuositus esim. Rellu Masterilla 4 vuotta etelän viiden asemasta. Näin minulle kertoi puolueeton merkkivapaa henkilö jota pidän hänen pitkän kokemuksensa ja alan tuntemuksensa vuoksi asiantuntijana.

SALOMAA MAUNO 14.06.2012 20:21

Tuossa tapauksessa aika tulee vastaan. Muistaakseni hihna vaihdettava tietyn ajan välein, vaikka mittarissa olisi 0 km. Materiaali heikkenee ajan myötä.

maukka -
VALLIUS MARTTI 14.06.2012 20:42

sinulla on juuri nyt oikea aika mennä hihnan vaihtoon ikä tulee vastaan ducatossa 4-5 vuotta.ei hihnan kuntoa silmämäräisesti voi nähdä:jo aijemassa kommentissa oli että jos pykimät näkyy niin siloin on jo ehkä myöhäistä vaihtaa ""tässäkin tapauksessa on se iso jyttky ja se on siin""jakohihnan vaihto muutaman satkun mutta kone remppa monen monta tonnia.TV Kulkuri

VIRTA URPO 14.06.2012 22:23

Juuri vaihdettiin sekä jakohihna , kiristimet ja vesipumppu joka jo vuoti alkuun. Samalla myös moniurahihna. Kilsoja 65.000 ja vm -07 2.3 ducato. Karla vaihtoi http://www.karla.fi/Yhteystiedot.aspx?pid=721&yid=3975

asiallinen ja osaava palvelu Porista ja hintakin asiallinen.

HYTÖNEN RAIMO 15.06.2012 09:22

Vaihda vaan suosiolla, sen vaihtovälihän on ajallisesti neljä vuotta (ajokilometreistä riippumatta). Avattahan se on tarkistamistakin varten, joten samoilla lämpillähän tuon vaihtaakin. Se vaihtamatta jättäminen on säästämistä väärässä paikassa ja voi tulla myöhemmin hintoihinsa.

Et maininnut tukaatin mallia, mutta joku pienkorjaamo vaihtaa sen (kiristysrullinee) about 200 - 300 euroa, merkkikorjaamo perii vähintään tuplahinnan.

KERTTULA PEKKA 15.06.2012 10:36

Osat Motonetissa 250 €, kaikki käyttöhihnat ja vesipumppu. Työ korjaamolla sama 250 € Oulun suunnalla. Auto -07 2,3 multijet, ajettu 50000 km.

LAURONEN TAPANI 15.06.2012 23:35

Tilasin ajan "lääkärille" (ei mikään nyrkkipaja) 417€ oli halvin hinta minkä löysin, ei vesipumpun vaihtoa, vain tarkistus ja vaihto vain jos vaikuttaa huonolta.. (merkkiliikkeessä 1019€ vesipumpun kanssa.)

HOLOPAINEN KAI 16.06.2012 09:01

Oisko kellään tietoa, missä Kuopiossa/lähellä olisi kohtuuhintainen ja hyvä paikka jakohihnan vaihdolle ? Auto integroitu Fiat 2,8 jtd koneella vuosimallia 2006.

HEISKANEN PEKKA 18.06.2012 19:39

Itse vaihdatin jakohihnan Savonhuolto pisteessä Pieksämäellä hintaa tuli 490e polttoaine suodattimen kanssa. ei vesipumppua kun autolla oli ajettu 28000km ja vuos mallia -07 duckato

HALINEN HARRI 19.06.2012 12:06

Rellu 2,5 dci:n hihnan vaihto Auto-Ahosella Vantaan Martinlaaksossa onnistui tilauksesta alkukeväästä parissa päivässä hintaan 437. Pumppua ei vaihdettu kun kilometrejä oli alle 30000 ikää käyttöönotosta 4 vuotta.

Käyttäjän lisäys viestiin 19.6.2012 klo 12:09:53 Sorry olikin veroton hinta, eli oikea 537. Siis muuhun Suomeen verrattuna pk-seutulisää noin 150.

ASIKAINEN MATTI 20.06.2012 18:19

KSA-huolto, Varkaus. Valtuutettu Fiat-huolto. Tilat riittävät isollekin autolle. Vuosihuolto (4. vuosi) + jakopään hihnan vaihto hieman yli 1000 €.

KERTTULA PEKKA 20.06.2012 22:11

Oulussa, fiatin merkkihuollossa Wetterillä osat yli 500€ ja työ saman verran. Suosittelivat jakohihnan vaihtoväliksi 3 v. Hullu se on joka uskoo ja maksaa !!

VÄLIAHDE JUSSI 21.06.2012 00:36

Pekka Olen samaa mieltä kanssasi,hullu on se joka maksaa koska,ei vaihda ajoissa. Kun viellä havalla pääsis.

RIIHELÄ ESA 21.06.2012 14:26

"Kun viellä havalla pääsis."

Länsi-Suomessa kuulemma kiertelee romanialaisporukka, joka vaihtaa jakohihnan tienpäällä viidelläkympillä osineen ja töineen. Kiikarin ostaja saa tuosta vielä kympin alennuksen, joten tuskin paljon halvempaa paikkaa löytyy.

HALTTUNEN TEUVO 22.04.2014 13:40

https://www.fiatcamper.com/extras/en/faq

Näyttäisi voivan körötellä viisi vuotta vaihtamatta jakohihnaa Ducato 2,3 130 Multijet- autoon. Kai suomalaisella 4 vuoden suosituksella on peruste. Mikä?

"Question: When do I have to replace the timing-belt/chain?

Answer: The "for life" timing chain of 100 MultiJet, 160 MultiJet Power and 180 MultiJet Power engines does not need to be replaced.

120 MultiJet, 130 MultiJet and 150 MultiJet engines have a timing belt which must be checked every 90,000 km and replaced every 180,000 km on Euro 4 engines, and checked every 96,000 km and replaced every 192,000 km on Euro 5 engines.

On 115 MultiJet engines on the other hand, the belt must be checked every 48,000 km and replaced every 144,000 km.

In all cases, the belt must be replaced every 5 years."

HALINEN HARRI 22.04.2014 19:06

Perusteet ovat kylmäkäynnistykset jos niitä tapahtuu. Ko hihna kun toimii +20 asteessa toisin kuin -20 asteessa käynnistettäessä. Jos et usko niin aja niin monta vuotta/km kun haluat.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.4.2014 klo 19:07:17 Ei italohuollosta vastaava osaa ajatella pohjolan olosuhteita muissakaan asioissa.

HALMEENMÄKI JUHANI 22.04.2014 20:26

Myös se, miten kilometrit karttuvat vaikuttaa. Pitkiä aikoja paikallaan seisovassa autossa hihnakin on koko ajan paikallaan, kiristin samaa hihnan kohtaa painaen. Ajoa kilometri kerran kuussa on siis hihnalle parempi kuin 1000 km kerran vuodessa. Ja kun omalle kohdalle on tapahtunut kaksi hihnajakopäärikkoa viiden vuoden sisällä, voin vain suositella vaihtamaan mahdollisimman aikaisin. Kilometrikin liian myöhään on erittäin kallista... Kummallakaan kertaa vika ei sitten itselläni oillut hihnassa, kuten harvoin onkaan. Toisessa oli ammattitaitoiseksi mainostettu korjaamo jättänyt kiristimen vaihtamatta. Ennustamisen taito ei siis olltu heillä vahvinta laatua, kun se kuitenkin petti. Toisessa kiristin joko leikkasi kiinni vanhuuttaan tai sitten se oli väärässä kireydessä.

HALTTUNEN TEUVO 22.04.2014 22:13

Entä, jos autolla on ajettu vain 30000 km eikä talviajoa ollenkaan?

Muuten, saman lähteen ruotsinkielinen ohje antaa saman 5 v.

VÄLIAHDE JUSSI 22.04.2014 23:33

5€ säästö voi tehdä 3000€ vahingon. Noin vertauskuvallisesti sanottuna.

MUSTONEN MATTI 23.04.2014 09:10

Vaihdatin jakohihnan ja samalla vesipumpun atoylla oulussa samalla pantiin uudet nesteet hinta oli 700€ kaikkineen karvoineen , autolla oli ajettu vajaa 50 000, mutta vuosia oli mennyt 7 , autoni on 2,3jtd 2005 ja remontti tehtiin 2012, rupesipa ducato käymään paljon pehmeämmin ja kulutuskin pieneni.Kysyin sitä jakohihnan vaihtoväliä eri liikkeistä niin sanoivat että tämä vuosimäärä on tärkeämpi kiun km määrä (4vuotta vaihtoväli)jos tulee aikaisemmin täyteen.

HUOVINEN TUOMO 23.04.2014 09:26

Näin se vaan menee . Kannattaa vaihattaa ajoissa, tai voi tulla kalliiksi. Matkaulu maksaa, mutta on se kivaa. T. TH

HALTTUNEN TEUVO 23.04.2014 10:05

Tuolta http://www.husbilsklubben.se/forums/t45057-2/ kopioitu:

"Så här står det i instruktionsboken om 120 och 130MJT motorn:

Byte av transmissionsrem (versionerna 120 – 130 Multijet) (**) 18000 mil

(**)Eller av vart 4:e år vid användning under hårda förhållanden (kallt klimat, stadskörning, längre körningar på lägsta varvtal, körning på mycket dammiga, sandiga och/eller saltade vägar). Efter vart 5:e år oberoende av körsträckan.

Så 4 eller 5 år verkar vara en bedömningsfråga. Svåra förhållanden 4 år bättre förhållanden 5 år."

Normaalioloissa vaihtoväli 5 vuotta. Kylmyys, kaupunkiajo, ajo alhaisella kierrosluvulla, pölyiset / suolatut tiet lyhentävät ajan 4 vuoteen. Näin Ruotsissa, tosin "transmissionsrem" on hieman outo käsite tässä.

Delta-auto ei ottanut näitä huomioon, olisi maksanut 730 €.

HALTTUNEN TEUVO 15.05.2014 21:48

Ettei jakohihna-asia olisi helppo: http://www.camper.fi/uutiset/huoltovalit-pitenevat-mutta https://www.fiatcamper.com/palvelut/huollossa

LEPOLA SAKARI 16.05.2014 07:27

Tuossa Camperin jutussa on kyllä virhe Multijet 160-koneen jakopään ketjun osalta. Sille ei ole annettu mitään vaihtoväliä kuten ei yleensäkään jakopään ketjulle muissakaan moottoreissa. Ne on tehty ajatuksella että vaihdetaan sitten jos alkavat pitämään ääntä tai muutoin havaitaan vaihtotarve. Itsellä on tuo mainittu moottori ja sen huolto- ja ohjekirjoissa ei ole mitään vaihtoväliä tai vaihtotarvetta mainittu.

Henkilöautossani hihnan vaihtoväli on 180 tkm tai 10 vuotta. Mielenkiintoista on se, että samasta moottorista voi olla erilaisia hihnanvaihtovälejä. Vaimollani on Peugeot 406 HDI jossa vaihtoväli on 120 tkm tai neljä vuotta, pojalla on Citroen C5 samalla moottorilla ja samaa vuosimalli, siinä vaihtoväli on 140 tkm tai 10 vuotta. Kummassakin noudatettu kilometrirajaa vaihdoissa aika tarkasti ja hyvin on hihnat kestäneet, molemmilla ajettu nyt yli 420 tkm. Hihnanvaihto on siinä määrin arvokas ja tärkeä huoltotoimi että sen yhteydessä on syytä uusia aina kaikki kiristäjät, ohjaimet ja vesipumppu vaikka niissä ei mitään vikaa olisikaan.

KOISTINEN TOIVO 16.05.2014 09:30

Ooppelissa ei myöskään ole ketjun vaihtoväliä ilmoitettu. Korjaamo sanoi, että käynti huononee, kun on aika. Hihnan kanssa olen toiminut, että liian aikaisin, kun myöhään, koskapa myöhästyminen tuppaa olemaan kalliinpuoleista hommaa, ja se kuitenkin on tehtävä joskus. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 16.05.2014 10:11

Ei sitä oma korva huomaa käynnin huononemista. Vaihdatin Transporteriin hihnan kymmenen kertaa, ja aina ihmetytti kuinka nätisti se vaihdon jälkeen kävi, vaikka käynnissä ei mitään outoa ennen vaihtoa ollutkaan.

Sama öljyn kanssa, niitä vaihdoin 82 kertaa, ja aina niin pehmeä käynti vaihdon jälkeen.

@timppa

EEROLA TEEMU 16.05.2014 14:50

Pekka kirjoitti: "Oulussa, fiatin merkkihuollossa Wetterillä osat yli 500€ ja työ saman verran. Suosittelivat jakohihnan vaihtoväliksi 3 v. Hullu se on joka uskoo ja maksaa !! "

Jakopään hihnan vaihtoväli- suositus vaihtelee aikalailla. Maasta ja huolto- ohjeesta riippuen. Tässä on edessä 3 otantaa Ducaton 2,8 idTD -siis vanhemman, mekaanisella pa- pumpulla olevan moottorin hihnan vaihtovälistä.

Saksalainen, m- auton mukana tullut, huoltokirja antaa vaihtoväliksi 120 tkm ilman mitään vuosimääriä. Hihna tulisi kuitenkin tarkistaa 60 tkm kohdalla. Ja sitten sama tahti lisäkilometreille.

Suomalainen Ducaton käyttöohjekirja kehottaa tarkistamaan jakohihnan 60 tkm kohdalla ja vaihtamaan hihnan 105 tkm kohdalla.

Delta- auton julkaisema "Ducato huoltokirja" antaa jakohihnalle vaihtoväliksi 120 tkm TAI 4- vuoden välein kilometreistä riippumatta. En ota muuten kantaa huoltokorjaamon "vähintään 4 v välein", mutta en todellakaan menisi vaihdattamaan hihnaa, jos mittariin olisi tullut vaikka 30 tkm. Tämä on mielipide, ei neuvo!

Uudemmista moottoreista minulla ei ole vertailutietoja. Vesipumpun vaihto noissa 2,8 idTD moottoreissa on hankala työ. Niissä jakohihna ei pyöritä vesipumppua, vaan laturilla ja vesipumpulla on oma hihnansa. Niinpä viimeksi kun vaihdatin kaikki hihnat kerralla (myös ilmastoinnin), antoivat korjaamolla hyvän neuvon, että vesipumppu kannattaa vaihtaa vasta sitten kun alkaa vuotaa.

Pumput ovat yksilöitä, joten ei n. 800 euron vaihtoa kannata "varoiksi" teettää. Niissä moottoreissa, joissa jakohihna pyörittää myös pumppua, vaaditaan yleensä, että pumppukin vaihdetaan hihnanvaihdon yhteydessä.

Hintahaarukka kaikkien hihnojen vaihdolle osineen (hihnat, kiristimet, rullat) oli 430- 900 euroon. Edullisimmallakin kaikki osat olivat laadukkaita, joten he saivat työn.

YLITALO ASTA 16.05.2014 15:36

Belgia hollanin kielinen huoltokirja antaa ohjeeksi 90 000km/ 4 vuotta tarkastus ja vaihto 180 000km/ 8 vuotta.

T: Masi

Käyttäjän lisäys viestiin 16.5.2014 klo 16:05:36 Tämä siis tähän lurppahuuli 130 hv kone

JANHONEN MATTI 16.05.2014 16:06

Hihna kannattaa vaihtaa ainakin kilometri ennen kun se katkeaa.

Joskus muinoin ajoin vain ihan pikkasen yli, tai itseasiassa käynnistin pakkasaamuna autoa pihassa ja se käynnistys maksoi melkein tonnin, kun itse tein työksi. Oli vielä sen ajan fuiiuja jossa remmi pyöritti myös tehostajan pumppua, pyörät ole jäässä keväisessä maassa ja kun koskien ohjauspyörään niin silloin räsähti.

Meni muutama venttiili ja venttiilinohjain, joukko venttiilien välysrikkoja, kansi piti koneistaa, moottorin yläpään tiivistesarja, uudet kannenpultit ja tietenkin itse remmi ja kiristimet.

EEROLA TEEMU 16.05.2014 19:07

Olet Matti ihan oikeassa. Otin tietoisen riskin, kun ajoin ekalla hihnalla 7 v ja n. 70 tkm. Hihna oli "kuin uusi", kerran oli tarkastettu 4 v kohdalla.

Toinen hihnan vaihto oli tänä keväänä, kun hihna oli ollut 6 v ja tullut n. 45 tkm. Hihna kuin uusi päällisin puoli. Jos auto vielä pysyy pihalla enkä itse joudu tuhkaukseen, niin ehkä jo seuraava hihna 5v sisällä kilsoista riippumatta. Jonkun mielestä tyhmää, mutta näillä mennään. Tiedän kavereita, jotka ovat vaihdattaneet samanlaiseen myllyyn jo 3 hihnaa tässä ajassa ja 4. on ehkä jo ensi vuonna vuorossa. 100 km mittarissa. Jokaisella on omat rajansa ja hyvä niin.

Kettingit ovat mielestäni parempia kuin hihnat jakopuolella. Nykyinen -96 XM V6 jakopääton rautaa, eikä metelöi ainakaan vielä. Vaihto tulisi kalliiksi, mutta ei ole juuri pelkoa, että katkeaisikaan. On viimeinen malli sitä merkkiä, missä sekä Diravi ohjaus että metalliketju jakopäässä.

HALMEENMÄKI JUHANI 16.05.2014 19:49

Paitsi, että pahoja esimerkkejä hihnaakin lyhyemmän aikaa kestävästä ketjusta on jo useita. Nissanin 1,8 2000 eteenpäin, Opelin 2,2 ja VAGeen moniventtiiliset nyt vaikkapa pahimmasta päästä. VAGilla mentiin jopa takaisin hihnaan, kun ketjurikot vei sekä takuurahaa että mainetta...

LAUKKANEN MAURI 16.05.2014 20:17

Taas kerran kaikki on suhteelista,jos lentokoneissa on runko,siis osa kantavaa rakennetta komposiitilimalla asennettu ja kestää ?.

Sama asian näiden nykyisten jakopään hihnojen kanssa eli se on varmaa tämänpäivän tekniikalla sadaan aikaiseksi sellainen hihna joka kestää ,mutta taas tullaan siihen kustannus kysymykseen,eli hintaan.

Jos verrataan kumpi on parempi hihna vain se perinteinen ketju,kaikki muistavat kuinka polkupyörän ketjutkin venyivät ja sama asia jokopäänketjun kanssa sekin elää ja metalli väsyy myöskin ja venyy. Siis oletan että jos lentokoneissa oli vastaavia ketjuja ne vaihdettaisiin x-tuntien tultua täyteen.

EEROLA TEEMU 16.05.2014 20:36

Hommathan voidaan aina sössiä, mutta siirtyminen helposti vaurioituviin, moottorien ulkopuolella liikkuviin hihnoihin on lopulta ollut kustannussäästöihin -siis ahneuteen- perustunut syy. Onnettomimpia ovat ratkaisut, joissa jonkun toisen apulaitehihnan katkeaminen on rikkonut myös jakopään hihnan ja aiheuttanut tuhansien eurojen koneremontteja.

Verraton esimerkki on Oulun- Kemin seudun liikennetiestä tulevan pölyn aiheuttamat lukuisat hihna- ja moottorivauriot. Jopa autojunissa kuljetetuille autoille on aiheutunut hihna- siis moottorivaurioita lumen ja jään pääsystä hihnan pinnoille. Metallihinoille ei voi käydä noin.

JANHONEN MATTI 16.05.2014 21:04

Hihnalla on omat etunsa mutta kyllä kyseessä on tyypillinen piirustuspöydällä tehty jälkimarkkinointituote, joka pakottaa autot tietyin välein tulemaan korjaamolle kalliiseen hihnan vaihtoon.

Vastaavia osia on nykyautoissa muitakin jossa osan ikä ratkaisee huoltotapahtuman ajankohdan. Moottori on mahdollista suunnitella myös niin, että vaikka hihna katkeaa mitään moottorivauriota ei tapahdu.

Jakoketjujakin on montaa lajia ja laatua. Kannattaa ainakin kysyä, että onko ketju yksi- vai kaksirivinen. Kaksirivinen öljykylvyssä pyörivä ketju kestää kauemmin.

Nokkaketjun vaihtaminen on yleensä myös helpompi juttu koska se vaatii vain venttiilikopan irrotuksen, vanhan ketjun katkaisun, uuden ketjun pyörittämisen paikalleen, ketjun sokkatappi niitataan ja se on siinä.

HALINEN HARRI 16.05.2014 21:30

Liekö myös ilma/polttoaine-yhdistelmän (en muista mikä on oikea nimi) säätölaite samanlainen rahastusosa.
Tapaus 1 Rellu 3 l. Ajettu alle 40000 km. Piti vaihtaa syöttöhäiriön vuoksi, hintaa en muista. Tapaus 2 Rellu 2,5 dci Huollossa vaihtoivat ilman lupaa, hehkuvaihdon yhteydessä, en saanut selviä selityksiä miksi. Hehkut vaihtoivat kaikki vaikka yksi rikki, autolla ajettu alle 40000 km. Lasku noin tonni, maksoin puolet reklamaation jälkeen. Tapaus 3 Fiat 130 Auto ei käynnistynyt (ajettu 9900 km), huolto syytti kesäpolttoaineita, edustaja oli puheidensa mukaan lisännyt talvilaadun. Muisti kertoi polttoaineen syöttöhäiriön. Onneksi ei tarvinnut vaihtaa vaan lähti käyntiin kun kelit tulivat 0-keleiksi.
Nämä kaikki tapaukset viimeisen viiden vuoden ajalta.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.5.2014 klo 21:31:41 Ennen vanhaan kun dieseli lähti käyntiin se sammui sitten kun polttoaine loppui.

LAUKKANEN MAURI 16.05.2014 21:43

Glas 1204 oli Glas-tehtaan pikkuauto, jota valmistettiin eri korimalleina 1962- 1967. Glas 1204 oli yksi kolmesta 04-sarjan autosta, muut olivat ...

En ole automiehiä ,muuta jäi mieleen kun tutulla oli tuonlaisen auto ja siinä oli,jos oiken muistan se jakopään hihna,siis ei ketjua ja se oli siihen aikaan varmaan ensimmäisiä jos ei ensimmäinen auto joka käytti hihnaa jalkopäässä .

Siis sitä me ihmeteltiin kuinka hiljaa mootori kävi,no Lada kävi siinä vieressä,mutta se oli silloin se ,joskus 1966,tai jotain.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.5.2014 klo 21:53:37 Siis eipä tarvii ihmetellä jos noita jakopäitä alettiin yleisesti käyttää jo 70 luvun alussa hihnavetoisesti. Siis monta pirssiä on hinnalla tehty!.

EEROLA TEEMU 16.05.2014 22:11

Maksaa maltaita vaihtaa ketju V6 koneeseen, mutta ne onkin tehty kestämään moottorin ikä. Toki löytyy poikkeuksiakin.

LEPOLA SAKARI 16.05.2014 23:00

Lada tuli markkinoille 1971, joten ei se 1966 ole voinut Glasin vieressä käydä. 60-luvulla moottorit olivat ovh-koneita, eli nokka-akseli oli lohkossa ja venttiileitä käytettiin työntötangoilla. Jakopäätä käytettiin rattailla tai ketjulla, joka oli lyhyt ja käytti vain nokka-akselia. Vasta kun ohc-tekniikka (yläpuolinen nokka-akseli) tuli käyttöön, tuli ensin jakopään ketjut ja sitten hihnat. Hihna on ollut jo pitkään ylivoimaisen suosittu ratkaisu. Hihna on myös luotettava kunhan se ja muut siihen liittyvät kalut on oikein mitoitettu. Hihna pitää vain vaihtaa useammin kuin ketju ja se lisää huoltokustannuksia.

LAUKKANEN MAURI 17.05.2014 07:49

Niinpä niin,jospa se on sittenkin mahdollista: jos Glas kestää ja on tullut markkinoille aikaisemmin kuin Lada,niin käytää järkeäsi. Origins[edit] In 1960 the company’s research workshop came up with an engine that used an unconventional camshaft drive. Product developer Leonhard Ischinger, who had joined Glas from BMW, had produced a four-cylinder OHC engine with valve gear driven using a toothed rubber cam-belt, which at that time was a novel idea. The 992 cc engine provided a maximum output of 31 kW (42 PS) at 5,000 rpm. During 1961 the company added a modern coupé body using the chassis of the Glas Isar which for this application had been lengthened by 10 cm. The result was the 1004 prototype which appeared at the Motor Show in September of that year.

Taisipa olla oikeassa!.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.5.2014 klo 08:15:19 Ehkä taidan olla sittenkin palstan ainut automies,joka ei kirjoittele yöllä simoissaan!.

LEPOLA SAKARI 17.05.2014 09:04

Niin, enhän minä kirjoittanut mitään Glasin kestävyydestä, vain siitä että sen vierellä ei Lada ole voinut käydä vuonna 1966 kun koko autoa ei silloin ollut olemassa. Onhan ohc-koneita ollut jo paljon aikaisemmin, mutta laajemmin käyttöön ne tulivat vasta 60-70-luvulla. Mossen 1500-kone oli ohc, Ladan samoin. Saab 99:n kone suunniteltiin 60-luvulla ja se oli ketjukäyttöinen ohc.Työntötankokoneet olivat yleisiä vielä 90-luvulle saakka.

LAUKKANEN MAURI 17.05.2014 09:27

Se oli silloin se ,joskus 1966,tai jotain,siis se on voinut olla paljon myöhemminkin, mutta se siitä jäi mieleen kun se mootori kävi niin hiljaisesti,vuodesta ei tietoa se on saattanut olla vaikka 70 luvun puolella.

PÄÄKKÖNEN ESA 17.05.2014 12:58

Heippa

Kyllä yhdestä hinnasta riittää jauhamista. Itsellä tällä hetkellä neljä autoa Ford Mondeo ketju tarkistusväli 3000 000 km, MB A 09 ketju tarkastusväli 300 000 km, Renault Master 05 vaihtoväli 90 000 km vaihdatin juuri osat ja työ n.250 €, Fiat Ducato alusta ja Granduca Pegaso vm 97 edessä hihnan vaihto aika tulee täyteen osat tilattu alle 100€. Vaihdon varmaan tekee joku pieni korjaamo johon auto mahtuu. Ei nämä värkit ole niin ihneellisiä, etteikö muutkin kuin merkkikorjaamot osaa tehdä.. Kuitenkin yhteenvetona ketju paras. Mersu 200 d:ssä vaihtovöli 400 000 km ja kustantaa 100 €.

Esa

HALINEN HARRI 17.05.2014 14:18

Todella valaisevaa tietoa! Renault Mastereita oli ainakin 2000-2008 kahdella moottorilla joita yleisesti käytettiin matkailuautojen alustoina. (Myös muilla moottoreilla valmistettiin Mastereita.) Toisessa ketju, toisessa hihna. Älkää luottako tämän palstan asiantuntijoihin kun omaa kuljintanne ajattelette.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.5.2014 klo 16:46:15 En tarkoita kaikkia kirjoittajia tuon luottamuksen kanssa, mutta pitenpään seuraamisen jälkee erottuvat kyllä luotettavat.

UUSITALO MARKO 17.05.2014 17:34

Löytyisi ehkä muualtakin, mutta voisiko joku asioista hyvin perillä oleva taho listata tähän yleisimmissä matkailuautoalustoissa viimeisten kymmenen vuoden aikana käytetyt moottorityypit, jotka ovat ketjulla.

HALINEN HARRI 17.05.2014 18:21

Tarkoitus oli osoittaa että ei kannata puhua "karjasta jos tarkoittaa lehmää vaikka sekin karjaan kuuluu".

HALMEENMÄKI JUHANI 17.05.2014 18:38

Hihnan etuna oli myös äänettömyys.

Ja ne Oulun seudun vauriot ei ole hihnan vaurioita, vaan hihnapyörien. Josta sitten lopuksi tietysti hihnakin vaurioituu.

Käyttäjän lisäys viestiin 17.5.2014 klo 18:41:25 VAGin 1,4'sten ketjurikkojen syy oli juurikin se ahneus, josta täällä syytetään hihnaa... Haettiin riittävän halpa alihankkija, ja tuloksena oli paljon kallista jälkihoitoa!

KAUPPI ERKKI 17.05.2014 21:38

2007 mallin ducato 2,3 litraisen hihnan vaihdossa kannattaa olla tarkkana ainakin jos aikoo itse vaihtaa hihnan kannattaa valita sellainen hihna jossa on ajoitusviivat se helpottaa asennusta riittää kun kohdistaa viivat kampiakselin ja nokka-akselin merkkeihin näin ajoitus tulee automaattisesti klo 9: ään vaikka lohkon merkki on klo 10:essä. Jos hihnassa ei ole ajoitus viivoja eikä ole merkannut ajoitusta ennen hihnan irroitusta niin ohjeessa neuvotaan laittamaan hihna klo 10:neen joka on kuitenkin väärä ajoitus vaikka merkki onkin lohkossa klo 10:essä. Voiko tätä enää sekavemmin ilmaista eihän se yhden hampaan heitto toki riko moottoria mutta tämän boksiohjatun se saa vikatilaan jos vielä vähän kerrataan eli moottorin lohkossa ei ole ajoitusmerkkiä klo 9:sässä vaan merkki on klo 10:nessä mutta ajoitus pitää laittaa klo 9:sään ja tämä onnistuu jos hihnassa on ajoitus viivat ammattilainen toki osaa laittaa ajoituksen oikein ilman apuviivoja. polttoainepumpussa (korkeapaine) ei ole ajoitus merkkejä Vesipumppu on tosi iso elementti joten sen vaihtoa kannattaa harkita sillä sen vaihto lisää työtä huomattavasti.

PÄÄKKÖNEN ESA 26.05.2014 15:31

Heippa

Jakohihnan vaihto Fiat Ducato vm 96 tehtiin tänään Työ muutaman euron alle 200, aikaa meni 2 h 45 min. Osat Misterautosta n. 110 €, ei vesipumpun vaihtoa. Siilinjärvellä SuJu teamin halliin mahtuu 3,4 m korkea ja 7 m pitkä ajoneuvo. Näppärästi huoltomies toimi on vaihtanut ennenkin Ducatoon hihnan.

Esa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.