Ducaton (Multijet 2,3L) öljyproppu jumissa

LAURONEN TAPANI 14.06.2012 12:47

Onko kenellä kokemusta miten paljon sitä uskaltaa vääntää, minulla on 35cm:n jatkovarsi, mutta ei hievahdakkaan ja näyttää, että antaa periksi jostain muualta, öljypohja taipuilee jo pahasti. Kumman kätinen kierre siinä on, olen yrittänyt molempiin suuntiin, ei tulosta. Ei viitsisi hajottaa koko öljypohjaa.

SUOMI SEPPO 14.06.2012 13:25

Olisikohan samanlainen juttu kun minulla. Yritin aukaista vaihdelaatikon täyttöproppua ja sain kuusiokoloavaimen pyörähtämään tyhjää ?? Sangen mahdollista että jostain syystä avain ei ollut täysin pohjassa. Fiat jostain syystä varmistaa propun paikoillaan pysymisen kierreliimalla. Olisikohan liimaa tullut vähän avokätisemmin annosteltua tai sitten tiukkaamman puoleista liimaa. Proppu on edelleen paikoillaan ja syksyllä uusi yritys aukaisuun. Propuissa on ihan normaali oikeakätinen jenka. @seppo

JANHONEN MATTI 14.06.2012 13:43

Oikeaskätinen. Ota käyttöön laadukas kuusikulmainen ns. voimahylsy ja käännä sen jälkeen proppu kohtullisen kovaan esijännityksen. Älä jatka vartta enää. Tämän jälkeen isket vasaralla kohtullisen napakasti avaimeen päähän. Napakan iskun pitää kohdistua avaimen välityksellä suoraan proppuun. Tarvittaessa toista napautuksia. Esijännityksen ja iskun yhteisvaikutuksesta proppu yleensä aikeaa - napsahtaen.

Jos propussa on kuusiokulma niin silloin otetaan tietenkin käyttöön kuusiokoloavain (pitää olla laadukas ja tiukka) muuten menetelmä on sama.

Kun saat sen auki niin vaihda siihen uusi pehmeä kuparitiiviste ja vedä se "järjellä" kiinni. Propussa on ylensä pitkä kierre ja se pysyy kiinni ilman, että avaimen varressa "rentutaan".

KOISTINEN TOIVO 14.06.2012 15:01

Motonetistä saa semmoisen lyöntimeisseli koneeen. Jossa on myös erilaisia hylsy sovitteita joilla saa kuusio kolo avaimen mmallattua. Sitä kun vääntää ja samalla lyö päähän niin aukeaa, en osaa sitä paremmin selittää, enkä muista sen nimeä. Mutta tehokas seon, vanha keksintö. Toivopoika

VAINIO RISTO 14.06.2012 16:01

Lämpöä joko kuumailmapuhaltimella tai pahimmassa tapauksessa MIGillä tai puikolla. Tämä kiinni jäänyt öljyroppu taitaa sivutuote pitkistä öljynvaihtoväleistä. Fordilla useasti ottavat ropun irti hitsaamalla mutterin matalan ropun kannan päälle.

LAURONEN TAPANI 14.06.2012 16:03

Hyviä vinkkejähän tuli heti, täytyy seuraavaa kertaa varten katsastella noita parempia työkaluja, nyt pumppasin öljyn pois öljytikun reiästä pienellä käsipumpulla, kun sellainen sattui olemaan, hidasta puuhaa ja joutui opettelemaan tekniikan ennen kuin onnistui.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.06.2012 17:06

Ilmeisesti propussa on kartiokierre = ei tiivistettä? Ne sitten jämähtääkin piukkaan, eli ei kiristetä hampaat irvessä, pitää vähemmälläkin!

HAAPANEN TIMO 14.06.2012 17:43

Onko öljypohja alumiinia? Eiköhän tuossa mallissa ole. Kartiokierrettä ja kuparitiivistettä veikkaisin ja liian pitkää vartta propun kiinni kiertäneellä.

Halki asti on niitä kiristetty, vastuu irronneesta propusta painaa ja väännetään hullun tavalla.

@timppa

LAURONEN TAPANI 14.06.2012 17:54

Kun ostin tämän auton, sillä oli ajettu 15800km ja silloin myyjäliike teki öljynvaihdon ennen luovutusta, epäilen ettei he avanneet proppua, vaan imivät öljyn, ilmeisesti proppu on tehtaan jäljiltä. Kyllä siinä näyttäisi olevan kupari prikka, kävin muutama päivä sitten Delta-autosta hakemassa uuden prikan ja se oli nyt alumiininen. Piti ihan kokeilla magneetilla öljypohjaa, kyllä se rautaa näyttää olevan.

HAAPANEN TIMO 14.06.2012 19:34

Selvä sit,rautaa. Imuvaihto on hyvä sydeemi, tikunreikiä on aika moneen suunniteltu sitä silmällä pitäen.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.