Ducaton huonon ajettavuuden mahd syyt?
KALAJAINEN PASI
12.06.2012 19:46
tervehdys ruotsin maalta kesälomareissulta.
mikähän se mahtaa taas ducatoa vaivata kun on hiton huono ajettava.
käyttäytyy rauhattomasti ja saa koko ajan tosissaan ajaa.
muutenkin vedätettäessä ravistaa etupäätä pienesti suvusuunnassa. vapaalla liuttaessa ei ravistele.
kyllä tolla tiellä pysyy mutta harvinaisen vit.... on ajaa.
kaikki näyttää autossa päällisin puolin olevan kunnossa. pultit kiinni renkaissa. ei mitään ylimmäräisiä ääniä kuulu. renkaan ilmanpaineet kohdillaan. tasapainoitetut kumit alla. ei ole renkaissa vika.
mahtaako kenelläkään olla kyseisen asian tiimoilta kokemusta ja miten ongelma ratkes.
vimmerby:ssä paistaa aurinko ja on kohtalainen kesäsää.
t:pasi
Käyttäjän lisäys viestiin 12.6.2012 klo 19:49:14
itsellä kävi mielessä kuluneet alatukivarret ja niiden kumit.
toinen saattais olla vetonivelet mutta kun ei rahise eikä kolise.
uläpään laakerit jouset ja iskarit vaihdettu just autoon eli se osasto pitäis kai olla kunnossa.
KAAKKOLAHTI TOIVO
12.06.2012 20:09
Tarkista moottorin tyynyt ???
HJELM ARTO-VEIKKO
12.06.2012 20:24
Alatukivarren kumien kunnon saa selville seuraavasti.Vaihde ykköselle,paina jarrua,
nosta kytkintä reippaasti, jos kumit huonot renkas heiluu,auto tietenkin pysähdyksissä.
Kytkimen nostoilla rynkytetään autoa jolloin ylimääräiset liikkeet erottuvat.
Ajon jälkeen kokeile renkaiden lämpöä,jos niissä on huomattavaa eroa kuumempi
on vialinen.Meillä oli vyö poikki,aiheutti huojuntaa kiihdyttäessä.
Onko jostain syystä taka-akselin takana poikkeuksellisen paljon kuormaa.
t Jelmi
JANHONEN MATTI
12.06.2012 20:27
Ei ole tyypillistä käyttäytymistä Ducatolle tuo.
Tarkista ensin, että remontin jäljiltä ei mikään paikka ole jäänyt löysään.
Alatukivarret/alapallot ei tuota normaalisti tee, koska niihin vika tulee kulumalla pikkuhiljaa, ei äkisti.
Ensimmäisenä tuli kuitenkin mieleen alkava vyövika eturenkaassa.
Toinen on nuo mainitsemasi vetonivelet.
Ei ne eteenpäin pyörät suorassa ajettaessa ääntele.
Yksinkertainen testi nivelten kunnon toteamiseksi on ajaa autolla takaperin asfalttikentällä pyörät ääriasentoon vuoronperään käännettynä. Jos vetonivelissä on merkittävästi kulumaa niin varmasti "juputtaa" rattia ja jopa ääntelee.
Sivullisesta homma näyttää vähän hullulta mutta mitä siitä.
Kokeile myös jarrujen ja etupään laakerien lämpötilä (molemmilla puolilla pitää olla suhtkoht sama)
Onko ongelma nopeussidonnainen vai ilmeneekö se vedätettäessä millä nopeudella tahansa?
KALAJAINEN PASI
12.06.2012 21:59
ei se heiluta pienissä nopeuksissa. nelosella kun vauhtia alkaa oleen n. 70 km/h.
loppuu taas kun päästään matkavauhtiin 90 ja auto rullaa eikä oo veto päällää.
ei perässäkään oo mitään älysyyrta painolastii. isompaakin on ollut.
toi sivusuunnan rytyytys alkoi oikeastaan silloin kun laitoin eteen takomosta tilatut jäykemmät jouset. nyt kai se oikein korostuu kun autossa on tankit täynnä ja lastia muutenkin.
pitää asiaa alkaa tutkiin heti kun pääsee täältä suomeen takaisin. kyllä tolla kärryllä eteenpäin pääsee ja eipähän nukahda rattiin kun joutuu koko ajan tekeen töitä ja kattoon ettei ojanpohjaa kynnetä.
en oo huomannut mitään lämpötila eroja renkaissa eikä minkäänlaista ääntä.
pitää vilkaista ne moottorin tyynytkin. jotenkin vaan tuntuu että tää ongelma olis etuakselistosta tulevaa.
ISOMÄKI KAI
12.06.2012 22:37
Samantapaista piti omakin Ducatoni, tosin 50 - 70 nopeuksissa. Loppui siihen paikkaan, kun sisemmät vetonivelet vaihdettiin...
HAKALA JYRI
12.06.2012 22:43
Tuo epätasapainoon viittaava ravistus :
varmaan kannattais tarkistaa onko renkaissa /-ssa "sivu pullistuma" / selkäheitto
jo oman ajo turvallisuuden takia,ettei rengas räjähdä ajossa, parhaiten onnistuu
pyörä tunkattuna ylös..... (((tai onko autolla ajettu jossain pehmeällä esim "liejuisella" kentällä josta olis vanteeseen tarttunut epätasapainon aiheuttaja?)))..
jyrih
ISOMÄKI KAI
13.06.2012 09:04
Lisätietona: Sisempiä niveliä en kuitenkaan löytänyt erikseen, joten koko vetoakselien vaihto oli ainoa ratkaisu silloin. Nuo sisemmät nivelet eivät pidä käännellessä minkäänlaista ääntä, mutta ylöstunkattuna, pyörää pyöritellessä löytyi vetoakselia heilutellessa asentoja, joissa oli jonkun millin suuruinen "klappi". Se riittääkin vedättäessä jo ravistamaan autoa kummasti kun muutaman kilon painoinen vetoakseli heiluu millikaupalla auton alla. Tasaisella kaasulla ajaessa ei omanikaan ravistellut vielä yhtään.
ASIKAINEN AKU
13.06.2012 09:07
Viimekesänä tuli eturenkaaseen runkovika, joka teki ajamisen hyvin epämääräiseksi. Kuvauksesi sopii yksiin minun kokemuksesta rengasviasta.
Uusilla renkailla todella helppo ajaa kaikilla nopeuksilla.
TANSKA ESKO
13.06.2012 09:28
Kyllä oireet viittaavat sisempien vetoakselien nivelien kuluneisuuteen. Nyt kun etupäässä on uudet jouset ja se on eri asennossa kuin alunperin, niin sisempien nivelien maljoihin kuluneet kolot ovat eri kohdassa kuin niihin vastaavat kuulat. Itse jouduin vaihtamaan vetoakselit 60.0000 km ajettuun Ducatoon, maksoivat Motonetissä yhteensä n. 400 €.
KALAJAINEN PASI
13.06.2012 11:23
renkaita olen kokeillut eteen sekä talvi että 2 eri sarjan kumeja. sama tärinä ja epämiellyttävä ajettavuus. eli uskon että rengasvika on poissa laskuista.
uskoisin että jahka matkasta kotiudun alan etsiä vikaa vetonivelpuolelta. 400 e niveliin. jos vika ei ole niissä onpahan varalla vetonivelet varastossa. pitoautoksi olen auton ostanu joten hyvä olla varaosia varastossa. nyt mittarissa 150 tuhatta. jos sais auton liikkuun 500 tuhatta niin olis kai hintansa haukkunut.
onko kellään tietoa hintahaitarista? mistä vetoaksilat sais halvimmalla? motonet, tilata ulkomailta vai joku muu liike suomessa? mahtaako osia saada halvemmalla esim ruotsista kun täällä ollaan vielä viikko.
ISOMÄKI KAI
14.06.2012 01:15
Heitäppä vinkkiä Ducaton mallista ja vuosimallista, niin helpottaa kummasti hintahaitarin löytymistä...
JANHONEN MATTI
14.06.2012 09:04
Fiatin vetoakseleita saa maahantuojan lisäksi varaosaliikkeistä mm. Motonetistä.
Tässä yksi toimittaja jolla on hinnat näkyvissä.
http://www.tamgears.com/
Se kannattaa huomioida että hintaerojen lisäksi on myös laatueroja.
Vaan niitähän on jopa alkuperäisissä.
Eivät ole kaikki samaa tavaraa jota vain myydän eri hinnoilla.
Jos itseltä ei vaihtotyö luonnista voi kysyä vaihdon hintaa korjaamolta töineen.
Esim Raskoneen pakuhuolto tekee akselien vaihtoa.
HYTÖNEN RAIMO
14.06.2012 10:06
Kyllähän tuo aika selvältä vetonivelvialta vaikuttaa, joten suosittelen aloittamaan sen tutkimisesta (ja korjaamisesta).
ENQVIST RAIMO
14.06.2012 11:21
Kannattaa vaihtaa koko vetoakseli.On kokemusta omalta kohdalta. Ensin vaihdettiin uloin nivel ,eikä homma korjaantunut. Sitten kymppitonnin jälkeen koko akseli. Vika olikin sisemmässä nivelessä, meinas pudota pois vaihdelaatikosta. Sisemässä nivelessä on kuulema jokut jouset jotka oli mennyt poikki. Eli uloimman vaihto oli täysin turha- Meni rahat hukkaan ,ensimäisestä vaihdosta.Kun vaihtaa sisemän nivelen niin siinä tulee vetoakseli täydellisenä.Tuo virma mitä Matti suositteli kannattaa kysyä sieltä.
HAAPANEN TIMO
14.06.2012 17:50
Volkkarimainos. Mulla on -02 Transporteri, ajettu 717 000 km. Kaikki vetonivelet suojakumeineen alkuperäisiä. Tänäänkin huristin 450km. hyvin menee.
@timppa
KALAJAINEN PASI
15.06.2012 13:49
auto on ducato 2.8 JTD ja vm. 2001
ISOMÄKI KAI
15.06.2012 14:31
Motonet; 119 - 149 €, alustan ja vaihteiston mallista riippuen.
PASSOJA AIMO
17.06.2012 10:14
Itselläni sama vika ja oireet, kaikkea koitettiin mikään ei auttanut. Nyt perjantaina 16.06 vaihdettiin vasemmanpuoleinen vetoakseli tärinä loppui.Akseli maksoi Motonetissä n.120e Auto Ducato 2,3 vm 06 ajettu 110000km.
Toivottavasti tästä on apua ongelmaasi
KALAJAINEN PASI
04.07.2012 17:39
no nyt asuntoauto seisoo onnellisesti kotipihalla ja kaiken lisäksi ilman vetoaksiloita. tänään irrottelin aksilat ja motonetistä oli uudet odottamassa. no kun aloin laittaan niitä paikalleen hitto ne sinne sopinut. hyvin oli saman näköiset mutta pituus erosi muutaman sentin. samalla eroa oli laatikkoon tulevassaa hammastuksessa. alkuperäisissä hampaita oli 41 mutta uusissa 37.
no ei kun vaihtaan motonettiin vetarit. löysi se sieltä 41 hampaiset joissa on kylläkin abs rattaat ulommissa päissä mutta sanoivat että ei sillä ole väliä. pää asia on että hammastus ja pituus täsmää. ittenkin kyllä kattelin että vaikka on se abs ratas siellä ulommassa päässä mahtuu hyvin oleen vaikka autossa ei abs olekkaan.
vielä oli yksi vaihtoehto 41 hampaisesta mutta vetonilelet oli ducato maxi 18. mun auto ainakin rekisterin perusteella on ducato 14.eli olettaisin että ne ei ainaskaan passaa.
hitto soikoon että toikin homma meni hankalaksi. ainoa hyvä asia oli että alatukivarret sattui kerralla oikeet samalla kun ne alatukivarsien erilliset päät.
nyt kysymys. otin irti apukuskin vetonilelen. se oli se 41 pykäläinen. oletan että kuskinpuolen vetarin pää on myös 41 pykäläinen. sitä en vielä irrottanut. eli onko niin että auto on sama kummankin puolen???
KALAJAINEN PASI
04.07.2012 17:44
ja vielä kysymys siitä abs rattaasta. onko muilla kokemuksia motonetin vetonivelistä??? onko joku laittanut ne abs versiot autoon jossa abs ei ole???
VÄLIAHDE JUSSI
04.07.2012 18:23
Kyllä yksilölinen palvelu on poikaa ja noista Tarviketorilta sekä, Puuilosta ja Osaseposta saa ainaskin täällä Oulussa,uhnottamatta Raskonetta,
varaosien hankinan suhteen
Tuo on tuo Motonetin ja Bilteman hommat, vähän semmoista arpomista.
KARJALAINEN ALPO
04.07.2012 20:46
No no Jussii! Ei se Motonetin homma ole arpomista. Mutta tietää mitä tarvii.
Itse ostin Motonetista Ducato 18 vetonivelet ja passasi just.
Jos auton alusta on Ducato 14 niin välttämättä ei docato 18 osat passaa.
Minulla kävi aino moka, että niiden akseleiden piti olla kunnostettuja, mutta sainkin tehdas uudet, kun ei sattunut olemaan kunnostettuja. Samaan hintaan.
Kerran minuakin tuurasi. Yleensä maailma on sorsinut.
KAUPPI ERKKI
05.07.2012 17:52
Ei sillä abs hammastuksella ole väliä kyllä se akseli toimii samaten kuin ilman ja vetoakselin päät ovat samat molemmin puolin mutta itse akselit ovat eripituiset se pitempi eli oikea puoli on tukilaakerilla kiinni moottorissa siitä eteenpäin se on samanpituinen kuin vasen puoli
PASSOJA AIMO
05.07.2012 22:36
Minulla on Ducato 14, abs jarrulla menin Motonettiin alkuperäisen akselin kanssa ja vertasin sitä uuteen myyjä laski hampaat .Hyllystä löytyi oikea akseli (tehdasuusi).
Olen ajanut nyt noin 5000km uudella akselilla ja auto toimii mallikkaasti nyt. Olen tyytyväinen lopputulokseen.
Muuten autooni vaihdettiin ainoastaan vasemmanpuoleinen vetoakseli.
KALAJAINEN PASI
07.07.2012 22:56
nyt osat autossa onnellisesti. eli vaihtelin vetonivelet kummallekin puolelle. samalla heitin alle uudet alatukivarret ja nivelet.
autosta tuli ihan ok ajettava. se tärinä jäi pois mikä oli tavoite.
en toki ehtinyt ajaan kuin 10 km ja hyvätä tuntuu.
eli kiitokset kaikille vihjeitä antaneille.
//pasi
KALAJAINEN PASI
10.07.2012 12:55
nyt olen päässyt ajelemaan muutaman sata kilometriä.
auto hytisee vieläkin sivuttaissuunnassa kun kiihdyttää mutta eroavaisuutena on että väristys loppuu kun vauhti nousee 20 km /h eli vain pienillä nopeuksilla. (hytisee etupäästä, takapää käyttäytyy normaalisti). aikaisemmin varisteli jossain 60-80 vlimaastossa.
tuli ducato huomattavasti paremmaksi ajella kuin mitä se ennen remonttia oli.
toinen asia oli mitä huomasin remontin jälkeen oli että autosta tuli erittäin uraherkkä. täällä pohjoiskarjalassa tiet on mitä on.
uskoisin että syytä voi laittaa kanssa huonoille etukumeille. mulla on edessä tavalliset conttimentalin 225 levyiset pakettiauton kumit jotka alkaa oleen 1-2 mm sakkorenkaat.
ajattelinkin että jahka finanssipuolen saa kesän jälkeen kuntoon ostan uudet renkaat autoon.
kysymys: mitä porukka on mieltä. voiko syy olla slikseissä renkaissa?
ja vielä jatkokysymys: mitä mieltä lukijat on uuden renkaan ostosta eli camperssit (cp) vs tavan (c) pakettiauton renkaat?? eli moniko ajaa liikenteessä c renkailla ja moniko käyttää cp renkaita?
ittelläni akselipaino jakaantuu jotenkin 1500kg etu ja 2600kg taka. en ihan tarkasti muista mutta jotenkin näin.
KOSKINEN JANI
10.07.2012 12:59
Jos ennen ja jälkeen remonttia on ollut ihan samat renkaat niin eihän se niistä renkaista sitten ole kiinni. Enemmän epäilisin että auraus on muuttunut johonkin suuntaan.
KALAJAINEN PASI
10.07.2012 13:02
tuli vielä mieleen että mahtaako sillä olla merkitystä että viimeksi kun kävin suuntaamassa pyörien aurauskulmat paikallinen seppä sanoi että etupyörien tulee pikkuisen harittaa. laittoi vielä pikkuisen lisää harittamaan.
renkaat ei ole kuluneet mitenkään epätasaisesti sen jälkeen edestä.
kuitenkin kun autoo katsoo keulalta vois melkein sanoo että jo silmään sattuu se pyörien haritus.
kai se kuiteskin pitää niin olla???? sanoivat että tolla harituksella korjataan sitä muuan camper kulmaa joka ei oo munkaan autossa säädettävissä.
eli jos joku seppä lukee tätä joka tietää aurauskulmista voisko saada apua. kuuluuko eturenkaiden harittaa?
HJELM ARTO-VEIKKO
10.07.2012 13:11
Meillä oli samannlainen vika,liikkeelle lähdettäessä ravisti voimakkaasti rattia,asettui vauhdin kasvaessa.Vika oli toisesssa eturenkaassa,ilmeisesti
vyö poikki.
60 kympin tärinät,eli etupään ravistelu niin ettei se tuntunut ohjauspyörässä asettui
hieman kun vaihdatin alatukivarren takimmaiset kumit.Edellään hieman ravistaa,
ilmeisesti sisempi vetonivel viallinen.
t Jelmi
KAUPPI ERKKI
10.07.2012 13:33
Harituksessa puhutaan millistä jos silmällä huomaa harituksen niin se on silloin pahasti pielessä jos olet vaihtanut raidetangon päät niin niin niissä on eroja joten pitäisi aina mauserilla mitata että tulevat varmasti samaan kohtaan eli jos ratti ei enää ole samassa asennossa kuin ennen niin silloin asennus on epäonnistunut. Pitkä suora lauta on hyvä tarkistaa aurauskulma.
Minun auto täristi lomareissulla vaikka oli juuri tasapainoitettu eturenkaat, meni ensin noin kolmesataa kilometriä hyvin jonka jälkeen alkoi tärinä ajattelin että taitaa olla susirenkaat kun toistamiseen piti tasapainottaa ja jälleen alkoi tärinä viikko kuitenkin ajettiin tutisevalla autolla kotiin päästyäni ajattelin että taitaa minunkin autosta olla vetonivelet loppu nostin kuitenkin ensin takapään ylös ja kas kummaa takarenkaasta oli vyö poikki olisin voinut vaikka vannoa että tärinä tuli etupäästä.
KALAJAINEN PASI
10.07.2012 13:43
en ole kajonnut raidetangonpäihin.
ainoat jotka remontissa vaihdoin oli alatukivarret ja niiden erilliset päät. vaihdoin myös kummallekin puolelle vetoakselit. eli mitään semmoista en vaihtanut mikä olis muuttanut aurauskulmia.
jahka pääsen töistä kotiin voin napsaista kännykällä kuvan siitä auton keulasta. voi se toki olla että mun omatkin silmät harittaa sen verran.
en tosissaan tiedä itse mitään noista aurauskulmajutuista. sen takii oliskin hyvä jos jollain olis tässä joensuun lähistöllä tiedossa joku muu paikka jossa suuntauksen vois tehdä. viimeksi käytin vianorissa täällä joensuussa ja siellä ne laitettiin harittamaan.
nyt se brobleema onkin että kun eivät oikein pysty suuntaamaan renkaita muualla kun ne takarenkaat on siellä korin sisällä ja ne ei saa tavan pajoilla niitä antureitaan kiinni vanteeseen kun ne on siellä sisällä.
KOSKINEN JANI
10.07.2012 16:07
Jos siis olet vaihtanut alatukivarret niin kyllä niiden mitoituksissa voi aivan helposti olla mittaeroja mitkä aiheuttaa muutoksia aurauksessa.
Ihan perinteinen mittaaus kotikonstein vaan käyttöön, tarpeina rullamitta ja jokin millä saat renkaan pintaan raapaistua merkit. Eli ensin pistät merkit kulutuspintaan renkaan takapuolella niin että mitta mahtuu auton alta suorana ja sitten lukema talteen. Sitten auton siirtoa eteenpäin niin että mitta taas sopii suorana merkkien väliin. Lukema olisi hyvä olla sama tai 1-2 milliä suurempi etupuolella.
Melkein millä tahansa pikkupajalla hommaa varten löytyy tätä varten tehty tanko millä homma melko helposti tehtävissä.
Eihän tuo tietenkään caster/camper arvoihin ota kantaa mutta ainakin näkee onko lähelläkään nollaa ja yleensä kun ei noista muuta voi säätää kuin aurauksen niin ei noista muista luvuista kannata välittääkään, varsinkin jos muuten kulkee suoraan jne. Tieto kun lisää yleensä vain tuskaa ;)
KALAJAINEN PASI
10.07.2012 21:34
tässä olis tää kuva jota lupailin. ei se nyt ihmeitä valota mutta itse silmämääräisesti vois sanoo että harituksen huomaa silmällä. ja että apukuskin puoli harittaa hinpun verran enemmän kuin kuskin puoli.
mikäs jippo siinä on että jos noi pyörät harittaa vois kuvitella että renkaat kuluu silmissä. maalaislaskuopilla renkairen tulis olla just suorassa ettei ne kuluis.
RIIHELÄ ESA
10.07.2012 22:36
Kuvassa näkyvä ilmiö ei ole harittamista. Sitä kutsutaan perspektiiviksi, eli lähellä olevat asiat näyttävät suuremmilta, kuin takana olevat samankokoiset.
Voi se harittaakin, muttei sitä voi kuvasta päätellä.
Aurauskulman avulla saadaan ohjaus keskittämään ja auto kulkemaan suoraan ilman kuskin jatkuvaa ohjaamista. Sen aiheuttama renkaiden kuluminen on merkityksetöntä verrattuna kulumiseen muista syistä.
TOIVONEN MARTTI
11.07.2012 08:44
Noin äkkipäätä ajatellen tuntuis siltä etteivät pyörät saa ajossa harittaa ulospäin. Levoton on auto jos etupyörät harittaa. Ainakin aikanaan kun autokorjaamolla laiteltiin aurauskulmia piti takavetoisen auton etupyörien aina olla vähän aurauksella eli sisäänpäin, silloin auto kulki oikein eikä renkaat kuluneet.
Jos etuvetoisen auton etupyörät säädetään pienelle haritukselle voisko syynä olla se, että veto saa aikaan pienen asennonmuutoksen niin että ajossa etupyörät on tosiasiassa suorassa tai pienessä aurauksessa? Siis renkaan ja tien tasolta tarkastellen?
KALAJAINEN PASI
24.07.2012 10:05
Nyt tuli ducatosta hyvä ajaa. Kävin suuntaamassa aurauskulmat ja olihan niissä tosissaan säägettävää. sanoi että millejä on säädöt päin prinkkalaa. Ihmetteli myös ettei renkaat olleet alkaneet kulumaan.
No tärkeintä on että auto kulkee nyt kuin juna eteenpäin. Vihdoin taas on nautinto ajella. Voi vain olettaa millainen mukavuus koittaa ensi keväänä kun laitan uuden rengassatsin alle.
Kiitti vielä kerran kaikille jotka antoi hyviä vinkkejä tään asian tiimoilta.
//pasi