Vanhemman Ducaton moottorin kannatinkumien vaihto

KOIVUMÄKI JELENA 05.06.2012 20:29

Hei taas,

netissä on ollut paljon juttua uudempien Ducatojen kumityynyistä (= tärinä talvisin). Mitenkäs on vanhempien Ducatojen kanssa (-89)? Minulla katkesi viime vuonna autosta pakoputki, vaihdoin syksyllä uuden. No nyt meni uusikin pakoputki (uusi kesti ehkä muutamia satoja kilometrejä). Pakoputken katkeamisen aikoihin alkoi voimakas resonanssi ohjaamossa - tyhmänä tietty oletin vain katkenneen putken resonoivan. Nyt kuitenkin vaikuttaisi, että pakoputken särkyminen ei ollutkaan syy vaan seuraus - ilmeisesti moottorin kannatinkumi onkin sökö ja se aiheutti pakoputken katkeamisen sekä resonoinnin. Hankalaksi tilanteen tekee se, että silmämääräisesti ei erota, mikä kumi olisi sökö. Onko kukaan joutunut vaihtamaan näihin vanhempiin kumeja? Itse epäilisin, että kyseessä olisi vänkärin puoleinen kannatinkumi, mutta kuten sanoin - silmämääräisesti sitä ei pysty varmuudella sanomaan. Jos joku on joskus joutunut vaihtamaan ko. kumeja autoonsa, ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan.

Selvennyksenä mainittakoon, että tämä ei siis todellakaan ole sellainen "resonoi vain talvisin"-juttu... resonoi ihan lämpötilasta/säästä riippumatta. :)

JANHONEN MATTI 05.06.2012 22:16

Niitä kannatinkumeja on kolme, kaksi kannattaa mottoria - fiatin moottori on hyvin riiputettu - sen molemmista päistä ja yksi on vaihteistossa joka sekä kannattaa että ottaa vastaan vedosta ja moottorijarrutuksesta tulevia voimia. Tarkista ensin takimmainen kumi menemällä auton alle ja heiluttamatta niveltä asennusraudalla. Se voi olla joko kokonaan rikki (jolloin suorastaan kolisee tai on vain kuoleentunut eikä enää toimi niin kuin pitäisi. Peräpään kuminivelen vaurio rasittaa erityisesti pakoputkea kun moottori pyrkii vedätyksessä ja moottorijarrutuksessa kiertymään akselinsa ympäri.

Moottoria kannattavien kumien kuntoa voi ensin tarkastella silmämääräisesti ja heiluttaa niitä asennusraudalla josko vika paljastuisi. Yksi keino on nostaa moottoria hieman tunkilla niin, että vain moottori nousee mutta ei koko etupää. Huom. öljypohjan ja tunkin väliin on laittava vaikka lankun pätkä tai paksu vanerilevy ettei öljypohja vaurioidu) Nostamalla moottoria hieman näkee miten kumit reagoi ja mahdolliset vauriot paljastuu paremmin. Mikäli kumit on vaihdettava se tapahtuu niin, että ensin avataan kumien kiinnityspultteja hieman ja sen jälkeen nostetaan tunkilla hieman moottoria jotta rasitus kumille poistuu, moottori on tunkin varassa ja avataan pultit kokonaan ja vaihdetaan tilalle uudet kumit. Kannattaa tarkistaa, että mahdolliset kumien ohjarit tulee paikalleen ennen kun pultit kiristetään. Pultien kiristysarvoa ei ole tiedossa mutta aika kovaan ne on vedettävä ettei moottori putoa. Sitäkin on sattunut. Kumin/kumien vaihto ei ole mikään ihmellinen operaatio ja osia saa varaosaliikkeistä.

ASIKAINEN MATTI 05.06.2012 22:50

Vaihdoin kerran pakoputken vanhaan Ducatoon ja siinä oli pakosarjaan liittyvässä laipassa kolme kiinnityspulttia, jotka kiristivät laipan kiinni jousten välityksellä. Jousia ei saa vetää kokonaan kiinni, vaan pultit tulee kiristää niin, että kahden jousikierroksen välissä käyttää esim. säilykepurkista leikattua peltiliuskaa välysmittana. Näin liitos joustaa moottorin liikkeissä. Asia tuli opittua kantapään kautta, sillä ensimmäinen vaihdettu putki murtui melko pian, kun olin kiristänyt jousista joustovaran pois.

KOIVUMÄKI JELENA 06.06.2012 16:56

No niin, nyt on selvillä viallinen kumi. Se on jakopään puoleinen ylempi kannatinkumi. Uusi ongelma: sellaista kumia ei ole enää saatavilla varaosaliikkeessä. Olisiko kellään jemmassa ko. kumia tai vinkkiä, mistä sellaisen voisi ehkä vielä saada? Motonetissäkään ei näy olevan sitä saatavilla.

JANHONEN MATTI 06.06.2012 21:12

Otappa yhteyttä sellaiseen firmaan kun www.korjakumi.fi Yritys toimii Lakalaivassa Tamperereella. On erikoistunut kumiasioihin ja ainakin nettisivuilla mainitaan Fiatin kumit. Se on toinen juttu onko sopivia hyllytavarana. Niillä on tietoa kumiasiiosta ja mahdollisesti tietoa firmasta joka tekee siihen uuden kumin ellein varaosana löydy. Purkaamoilta sattaa myös löytyä mutta mikä on kunto?

KOIVUMÄKI JELENA 07.06.2012 19:12

Kiitos vihjeestä. Merkkiliikkeestäkin tuli "eioota", valmistus kuulemma lopetettu. Löytyi onneksi kumiliikkeestä kaveri, joka pystyy korjaamaan vanhan kannakkeen. Huomenissa saisi toivon mukaan auton taas kasaan ja sitten ei muuta kuin vahaa päälle ja menoksi. :)

KURPPA ERKKI 22.07.2012 20:02

Hei Tuolta löytynee myös tukikumeja, ym vanhemmankin Ducaton osia: http://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat-Professional-:::3.html?XTCsid=9af1gbuil27p6uvujoba751220

JANHONEN MATTI 22.07.2012 20:33

Todella hyvä linkki Erkiltä. Näyttää löytyvän ainakin 2,5 TD:n koko satsi = kolme kiinnikettä hintaan 89 euroa.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.7.2012 klo 20:40:53 2, 5 D:ssä ja 2,5 TD:ssä näyttäkin olevan sama satsi. Löytyy kohdasta ensin klikataan auton tyyppikuvaa ja sen jälkeen Fiat Professional/Moottori. Sivuilta löytyy myös tuota kaasuläpää aivan uusinkin autohin hintaan hieman yli 200 e/kpl (Marelli)

HAAPANEN TIMO 22.07.2012 20:53

No on erinomainen meille tukaatti-miehille. Rahdit eivät ole kalliita, pienin meille 10 euroa, ja 30kg tulee kahdella kympillä, ei paha. Hieno linkki, talteen kaikille.

Rahdit: http://www.axel-augustin.de/shop2/Shipping-Returns-:_:1.html

@timppa

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 23.07.2012 17:44

Tämä kannatin satsi tilattu..saa nähä millon tulee. Tästä jää multa toi alatukikumi käyttämättä mutta molemmat sivut pitää vaihtaa.

KOSKINEN JANI 23.07.2012 17:56

Se vaihdelaatikossa oleva kumi noista yleensä on rikki ja se nimenomaan on se kumi mikä estää koko paketin kiertymistä. Kiertyminen taasen katkoo sitä putkea.

Ja kun kerran kaikki kumit on matkalla niin ne kannattaa sinne laittaakin. Omiini olen vielä laittanut sinne takakumin sisälle kumisuikaleita. Sen kumin rakenne kun on avoin ja sen kuuluisi joustaa hiukan, mutta se kylläkin aiheuttaa että sen kumin hajoamisen. Moottorin värinöiden kuuluminen sisälle ei kuitenkaan ole kasvanut eli mitään haittaakaan niiden lisäämisestä ei ole.

HAAPANEN TIMO 23.07.2012 18:23

Jospa ne aukot valaisi täyteen liimamassaa.

@timppa

JANHONEN MATTI 23.07.2012 20:51

Juha-Pekalle. Suosittelen, että vaihdat kerralla kaikki kumit. Yläkumit ei estä moottorin kiertymistä vedätettäessä yhtä tekokkaasti kun takakumi. Takakumin kunnolla on vaikutusta mm. pakoputken kestämiseen kun se rajoittaa moottorin ja vaihdelaatikon liikkeen suhteessa runkoon minimiin.

Vanhoille kumeille on tyypillistä joko öljyyntymisen seurauksena tapahtunut pehmentyminen tai pakkasen/iän seurauksena tapahtunut koveneminen.

VÄISÄNEN JUHA-PEKKA 24.07.2012 10:54

Matille että alatukigummi vaihdettiin jo aiemmin. Siksi jää tästä setistä yli.Se kun ei suomenmaasta löytyny tuolloin noita kahta muuta niin vaihdatin vain sen minkä sai.

JANHONEN MATTI 24.07.2012 11:56

Asia ymmärretty.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.