ohje tuv nord todistuksen saaneille jos se ei kelpaa

LAAMANEN OLLI 05.06.2012 09:29

Ihan ensimmäiseksi älkää maksako todistusta ennen kun olette saaneet co2 merkinnän rekisteriotteeseen.Jos todistus ei kelpaa katsastus konntorilla otakaa yhteys tuv nord (heka peltonen) niin saate todistuksen joka kelpaa.Trafi on vaatinut niihin jotain muutoksi ja nyt saataa olla sellaisia todistuksia lähtenyt liikeelle joissa vääriä sana muotoja ym.Liljeroos jouko ota yhteys hekaan.Tuo tuv nord ei ole mikään huijari firma jos todistus ei kelpaa ei tarvitse sitä maksaa!

TSUPARI HEIKKI 05.06.2012 16:26

Tänään kävin Varkauden A-katsastuksessa kyllä hyväksyivät mutta ilmoittivat myös trafin tiedottaneen tänään jotta viikon sisällä tulee uutta tietoa tuvin tekemistä todistuksista. Niillä olisi sellainen tieto ,että tuvilla ei olis testattua tietoa matkailuautojen päästöistä?. Saa nähdä miten käy tuntuu vain hullulta maksaa ja jos menee tuolla lailla. Katsareiden mukaan trafilla ihmettelevät kun kaikilla on lähes sama co2 arvo olipa alustan tai massan paino eri?

JOKINIEMI PETRI 05.06.2012 21:04

Nyt alkaa näkyyn ihan selvästi että trafi on vetänyt herneet nenään tuv todistuksista. Saas nähä mitä ne sieltä keksii, jotakin tulee varmasti. Kyllä ne keksii jonkun koukeron että tuv todidtukse ei kohta enää kelpaa.

VIRTANEN HANNU 06.06.2012 10:11

Se miksi co-lukemat ovat lähellä toisiaan, johtuu kaiketi siitä että lukemaan ei vaikuita pelkkä alustan paino vaan auton kokonaispaino, tästä muodostuu kulutuslukema ja co-arvo. Ja meillä kaikillahan kokonaispaino on hyvin lähellä 3500 kiloa. Siksi varmaan tuvin todistuksissakin on hyvin toisiaan lähellä olevia lukemia.

ENGLUND TOM 06.06.2012 13:01

Kyllä niissä on eroa mutta ei mitään isoja heittojä mutta omalla kohdallani Hymer puoliintegroitu 278g/km .Autossa on hiukkassuodatin ja se nostaa kulutuksen jonkin verran.Trafilta oli eilen tullut sähköposti että Tuv Nord Finland todituksia ei enää kelpaa mutta tänään on katsatettu Pietarsaaressa 1 kpl Trafin luvalla kun katsatusmies soitti Trafille . Mitä tästä seuraa? :( Tomppa

LILJEROOS JOUKO 06.06.2012 14:13

Tunti sitten tehty muutoskatsastus Lahdessa, päästöarvolla 224g/km.

Aikaisempi hylkäys johtui todistuksesta, jossa kaksi riviä oli vaihtanut paikkaa. Maanantaina huomasin sen ja tänään tuli postissa uusi oikea todistus.

Arvot ovat pääosin samanlaisia, kun on käsittääkseni kaksi päämerkkiä alustana käytössä, Ford ja Fiat, sekä kokonaispaino tosiaan useinmiten sama.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 13:04:19 Tänään (6.6.12) tarkistin veron muutoksen kirjautumisen. Päästövero on ollut 1,33€/pvä. Nyt se on loppuvuoden 0,43€/päivä. Kokonaisvero oli aikaisemmin 598,06€/vuosi ja se muuttuu 310,26€/vuosi. Erotus 287,80€/vuosi

Ensi vuoden alusta tulevan korotuksen jälkeen vero on n. 380€ vuodessa, muuten olisi 702€. Erotus 322€ vuodessa.

Nämä arvot sain puhelimessa, toivottavasti ovat oikein.

RANTAKANGAS TAPANI 06.06.2012 14:13

Sain eilen 5.6 co2 todistuksen Tuv nord Finlandilta ja menin samantien katsastuskonttorille.Katsastusmies tarkisti auton paperit ja tyyppikilvet.Auto Ford-Hobby van pitempi malli v 2010.Sain co2 arvon rekisteriotteeseen 224g/km.Maksoin saamani laskun 184.50 ja asian piti olla kaikinpuolin selvä.Katsastusmies soitti tänä aamuna ja kertoi heidän saaneen uusia ohjeita tänään joissa Tuv nordin todistukset eivät kelpaisi ainakaan ilman lisätietoja.Ja pahoitteli että he ehkä joutuvat poistamaan saamani co2 arvon rekisteriotteesta. Soitin Heka Peltoselle ja asiaa selvitellään.

JUVAKKA UNHO 06.06.2012 14:34

Tänään 6.6. tulleen todistuksen tietojen syöttö ja uuden rekisteriotteen tulostaminen kestivät kolmisen minuuttia Lappeenrannan K1 asemalla Ajurinkadulla. Soitin heti sen jälkeen Trafiin: Ajoneuvoveroneuvonta Puhelin 020 618 5125 (pvm/mpm) joka päivä klo 8:00-20:00. Siellä tieto näkyi jo koneella valmiiksi laskettuine palautussummineen. Ilmoitin tilinumeron ja rahat tulevat tilille kahden viikon kuluessa.

LUHANKO PEKKA 06.06.2012 17:14

On se melkoista pelleilyä, tämä päästö mitausten hyväksyminen.Tänään on tullut kat.kontoreille ilmoitus että tuv nord on poistettu hyväksyjien listalta.Soitin traville eivät tineet mitään tälläisesta muutoksesta,onkohan joilaan nyt pallo pahasti hukassa!

HÄMÄLÄINEN MARKKU 06.06.2012 17:46

Netissä se on kuitenkin vielä hyväksyttyjen listalla.

http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tutkimuslaitokset

Voi olla, että TÜV Nord vetää herneet nenäänsä jo Trafi ilmoittaa ettei sen mittaukset ole päteviä.

SUOMI SEPPO 06.06.2012 17:47

Taisi olla yksittäisen katsastajan lähettämä s-posti. Vielä ainakin TraFin omalla sivulla löytyy TUV Nord: http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_ja_hyvaksynnat/tutkimuslaitokset @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 6.6.2012 klo 17:49:16 Markku oli taas nopeampi naputteleen.

VIITASALO SAMPO 06.06.2012 19:35

Moikka sain tänään Tuvin päätöksen Co2 päästöistä.Kävin Rauman K 1 asemalla kysymässä että kelpaako.Kelpas se tunnin odottelun jälkeen.Vuosikatsastin matka-autoni samalla kun C02 tieto kirjattiin uuteen rekisteriotteeseen.Autoni on Dukato 3 litran koneella ja Co2 arvoksi tuli 248/km.Nyt on rek.otteessa arvo näkyvissä.Ehdin vielä tänään soittamaan Trafille ja kysymään onko kaikki ok.

Käyttäjän lisäys viestiin 6.6.2012 klo 19:49:49 Moikka taas Soiti Trafin ajoneuvoneuvontaan ja sain tiedon että ajoneuvovero on hyväksytty ja n.237,980 vuosi + tietenki dieselvero päälle.Lasku tulee n.17.07.2012 Eli näyttää että kaikki on Ok.Ihmettelen vieläkin miten ympäri Suomen on erilaisia käytäntöjä.

NAAPANKI ESA 06.06.2012 20:20

Oulun äimätien K1-asemalla sanoivat saaneensa Trafilta sähköpostia, että TÜV Nord olisi poistettu hyväksyttyjen tutkimuslaitosten listalta. Ystävällinen katsastaja kehotti soittamaan muutaman päivän päästä uudelleen. Täällä sai sentään palvelua, toisin kuin Kaakkurin A-katsastuksessa, jossa tylysti vaan sanottiin, ettei tuo paperi kelpaa. K1-aseman katsastaja tarkasti paperin ja vertasi asunto-osan tyyppikilpeen ja sanoi, että todistus on aivan oikea, mutta ei uskalla tässä vaiheessa tehdä muutosta. Kyllä nyt olis Karpolla asiaa.

RÄTY JOUKO 06.06.2012 20:33

Kävin eilen tarjoamassa Tuv Nord Finland Oy:tä saamaani Co2 todistusta Orimattilan katsastusasemalla (A-katsastus). Paperia tutkittiin tarkoin ja katsastusmies yritti puhelimitse selvittää asiaa Trafilta, onnistumatta. Tänä aamuna sain puhelimitse tiedon hyväksymisestä.

Auto: Fiat-Adria Coral S 660 SL, -08 2,3 l

Uudessa rekisteriotteessa yhdistettyä kulutusta vastaava Co2 päästö: 224 g/km

Kulut: Tuv 184,50 euroa, rek.tietojen muutos 32 euroa, lisäksi ylimääräistä ajoa 44 km kun ei kerralla onnistunut. Palvelu Orimattilassa muuten mutkattoman ystävällistä

JER SFC 40083

HELLE RAUNO 06.06.2012 20:54

Omalta osaltani asia on toistaiseksi kunnossa. Tästähän saattaa vielä kehittyä oikein jännitysnäytelmä. Pahinta on, jos asiasta on tulossa arvovaltakiista.

LAAMANEN OLLI 06.06.2012 22:24

Nyt näytää nämä netti keskustelut olevan musta tuntuu tasolla.Varsinkin nuo jutut että trafi olisi jotain s-posteja katsastus asemille lähettänyt.Minun eräs tuttu on töissä eräällä katsastus asemalla ja ei sinne ainakaa ole mitään s-posti tiedoteita trafilta ole ko asiasta tullut.Tänäänkin yksi tuttu kävi kyseisellä katsastus asemalla ja co2 arvo merkatiin rekisteri otteeseen ilman sen ihmeempiä komervekkejä.Eräät katsastus ketjut/asemat ilmeisesti tässä nyt vetää ihan omia tulkintojaan

ASIKAINEN AKU 07.06.2012 07:20

Sain todistuksen Tuv:ilta perjantaina 1.6.2012. Menin katsastusasemalle tiistaina 5.6.2012 ja sain uuden rekisteriotteen, jossa merkintä Co2 218g/km.
Keskiviikkona 6.6.2012 aamulla minulle soitettiin katsastuskonttorilta ja sanottiin että toimenpide pitää perua välittömästi koska todistuksen tarkempi tarkastus osoitti siinä olleen virheen. Oikeita tietoja väärässä paikassa. Menin tietysti kuuliaisena kansalaisena ja sain entisenlaisen rekisteriotteen ilman co2 arvoa. Sanottiin että asia korjataan takaisin kun olen saanut oikeanmuotoisen todistuksen. Soitin Heka Peltoselle, joka lupasi hoitaa oikeanlaisen todistuksen. Samaisena keskiviikkona n. 17.00 soitettiin minulle samasta katsastuskonttorista ja kerrottiin että heille on tullut Trafilta ohje, jonka mukaan Tuvin todistukset eivät kelpaa. Nyt tässä ihmetellään ja odotetaan mitä seuraa. Laskukin tuli maksettua sen aluksi hyväksytyn ja saadun rekisteriotteen jälkeen. Saa kai ne rahat takaisin kun kerran on luvattu. Onhan se totta että miksi melkein kaikissa matkailuautoissa sattuu tulemaan juuri sama arvo alustasta ja korirakenteesta riippumatta. Se sama paino on kuitenkin vain yksi asiaan vaikuttava tekijä. Saman suuruisen arvon voisi ymmärtää peltikoppaisissa retkiautoissa koska ne ovat kuitenkin lähes identtisiä. Minulla sattuu olemaan juuri sellainen.

YLISUUTARI JOUNI 07.06.2012 08:43

Hurjalta vaikuttaa taas tilanne. Sama juupa-jaapaaminen näiden todistusten kanssa jatkuu kuukaudesta toiseen. Kyllä olisi ns. kirveellä töitä! Luulisi virkamiehillä olevan parempaakin tekemistä kuin käännellä käytäntöjä ja tulkintoja laidasta laitaan viikosta toiseen.

Onneksi täällä Toscanan auringon alla ei muuten pahemmin ahdista. Autossa on mukana vielä rekisteriote, jossa huhtikuussa hyväksytty CO2-merkintä. Saapa nähdä onko kotiinpalatessa posteissa odottamassa taas entisenlainen ote, josta merkintä puuttuu.

Käsittämätöntä pelleilyä!

JANHONEN MATTI 07.06.2012 09:20

Kävipä tässä miten hyvänsä Suomen valtio/Trafi on jo hävinnyt pelin. Trafi on suorastaan saattanut itsensä löysään hirteen hyväksymällä peltikuorisista uusista alustoista valmistettuja ja muutoskatsastuksen kautta matkailuautoikisi rekisteröityjä alemmaan veron piiriin. Ei tarvita kun yksi ennekkotapaus ja sillä joku Eurooppalainen matkailuautofirma tai yksityinen veropäätöksen saanut voi viedä Trafin EY-tuomioistuimeen, syyttämälllä Suomea syrjinnästä ja kaupan esteiden pystyttämisestä. Jo yhdellä tapauksella saa aikaan ennakkopäätöksen ja se on siinä. Esim peltikuorisissa ei ole mitään merkitystä sillä mikä varustus on auton sisällä (matkailuauto - huoltoauto - paku), on vaan mikä on moottori ja paljonko on kokonaismassa. Sitäpaitsi on ihan helppo laskea vero myös laskennallisesti koska CO2 tekijä on vakio ja suhteessa polttoaineenkulutukseen.

Mikäli noita todistuksia ei hyväksytä ollaan hyvin lähellä protektionismia. Auktorisoitujen tutkimuslaitosten tehtävänä on juuri varmistaa, että teknisten määärysten tai nojalla mikään maa ei voi estää tavaroiden vapaata liikkumista. Tavaroiden vapaa liikkuminen on EU:ssa niin pyhä asia, että se ohittaa jopa kanasalaisvapaudet.

PS. Täälläkin taivastellaan, että mikä on jonkun auton ilmanvastus verrattuna johonkin topiseen ja mitä se vaikuttaa veron määrään.Yhtä tyhjän kanssa.

Kaikkihan sen tietää, että ne pienet kulutuslukemat joiden perustella h-autoja nyt verotetaan - jotka on saatu tarkkojen testien jälkeen - ei ainakaan täällä Suomessa pidä tarkalleen ottaen paikkaansa. Silti niitä sovelletaan koska ne on autorisoitujen testauslaitosten antamia lukuja Laki on niin kuin se luetaan ja testitulos niin kuin se tulkitaan.

LUOTO KARI 07.06.2012 10:07

CO2-merkintä on jo, mutta kyllä ihmetyttää tämä meininki. Sain merkinnän rekisteriotteeseen huhtikuussa Tüvin paperin perusteella.

Jo viime vuoden lokakuussa pyysin todistuksen oman matkailuautoni alustan (siis nimenomaan kyseisen alustanumeroisen alustan) CO2-arvoista Fiatin maahantuojalta, AutoFennicalta (60 euroa). Ko. todistuksessa sanotaan mm. näin: "Alkuperäisessä kunnossa ja alkuperäisillä varusteilla ja laitteilla varustettuna, yllä eritellyn ajoneuvoalustan kulutustiedot ovat seuraavat (koskee ajoneuvoa, jonka omamassa valmiina on välillä 2586 kg - 3475 kg). " jne. Tuolle välille se Bürstnerin omamassa osuu. Ja CO2-arvoksi annettiin 224g/km, eli tismalleen sama kuin mitä oli Tüvin paperissa. Maahantuojan paperin kanssa en sitten koskaan mennyt katsastusasemalle onneani koettamaan.

Kumma ettei Trafi ole lainkaan huolestunut kokonaispainoon perustuvien taulukoiden tarkkuudesta. Tüvin todistamilla CO2-arvoilla ollaan sentään jo hyvin lähellä totuutta mitä tulee langetettuihin veroihin suhteessa päästöihin.

JANHONEN MATTI 07.06.2012 11:20

Eihän tässä absoluuttisen totuuteen pyritäkään saati autoilijoiden välisen oikeudenmukaisuuteen. Tässähän pyritään saamaan vain valtion kassaan rahaa "viherpesun" kautta. Jos tässä pyrittäisiin oikeudenmukaisuuteen ja aidosti pienentämään CO2-päästöjä niin maksajiksi pantasiin ne jotka CO2-päästöjä tuotaa suorassa suhteessa polttoaineenkulutukseen. Tämä ei sovi valtiolle koska silloin autoveron, polttoaineen valmisteveron ja alv:n tuotto laskisi. Sen sijaan valittiin veromalli jossa ajoneuvovero määräytyy ensisijaisesti sen mukaan onko ajoneuvo liikennekäytössä vai ei. Jos on liikennekäytössä niin maksat ajoit tai et.

KANKKUNEN RIKU 07.06.2012 16:17

Ei Trafi ole konttoreille mitään viestiä laittanut, mutta Trafi on jo maaliskuussa poistanut Tüv Nord Finlandin listoilta ja ne todistukset ei kelpaa. Eli jos on Heka Peltosen allekirjoittama suomessa tehty todistus niin se ei olisi saanut kelvata maaliskuun jälkeen, mutta Hekalta on saanut myös esim. Tüv Nord Mobilität Gmbh Essen papereita, jotka kelpaa edelleen.

Eri konttoreille on lähetetty omista organisaatioista ja esim. YKL:stä tietoa tuosta jo sinänsä vanhasta asiasta, jota katsastajat eivät vain ole joka paikassa huomanneet ja ovat hyväksyneet vääriä todistuksia. Niiden karavaanareiden, joilla on ollut tuo Hekan allekirjoittama Finlandin paperi, kannattaa varautua siihen että se muutos vielä perutaan. Koska se on aivan varmaa, että nyt kun eri firmojen ukot on soitelleet Trafiin ja kyselleet tyhmiä niin siellä varmasti tajutaan, että nyt on tehty hommat päin peetä ja aletaan tutkimaan asiaa tarkemmin ja monta katsurin päätöstä joudutaan perumaan.

Terveisin katsastusmies Kankkunen

Käyttäjän lisäys viestiin 7.6.2012 klo 16:30:22 Niin ja tarkennuksena vielä, että Tüv Nord Finland ei ole edes koskaan ollut hyväksytty tutkimuslaitos vaan ainoastaan hyväksytty asiantuntija, mutta sekin status on tosiaan poistunut jo maaliskuussa. Mutta Tüv Nord Finlandin kautta voi edelleen saada hyväksytyn tutkimuslaitoksen (esim.Tüv Nord Mobility GmbH) paperin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.06.2012 17:38

Onkohan jollakin Heka Peltosen allekirjoittama paperi? Minulla on ainakin Tüv Nord Mobility GmbH:n paperi jossa tosin on myös TÜV Nord Finland Oy:n leima. Allekirjoitus: Essen 22.3.2012, Dipl.-Ing. N. Fricke.

LAUKKANEN MAURI 07.06.2012 17:53

En ole pessimisti,mutta jossain vaiheessa kommentoin asiaa ja totesin että tässäkin asiassa rohkeimat ja röyhkeimät tieneevat ja ns, normaali as,auton omistaja jolla ei ole aikaa ja luottaa yhteiskunnan oikeudenmukaisuuteen ei ole tehnyt asian eteen mitään.

Kun puurot ja vellit on sekaisin ,eli toiset saa ja toiset ei,kuten iltamissa ennen vanhaan mutta toisaalta tämä on elämää ja yhteiskunnan ja virkamiesten on selvitettävä tämäkin soppa kun me elämme tasa-arvon maassa jossa kaikki kansalaiset ovat samassa asemassa.

KANKKUNEN RIKU 08.06.2012 09:17

Nyt tuli eilen illalla Trafista viestiä konttoreille, joka seuraavana:

"TUV Nord Finlandin hyväksytyn asiantuntijan pätevyyden peruuttaminen ja TUV Nord Mobilitätin pätevyys on mennyt kentällä osalla sekaisin. TUV Nord Finlandin hyväksytyn asiantuntijan pätevyys on peruttu 9.5.2011. Mobilität on edelleen Trafin ja KBA:n ilmoittama tutkimuslaitos. Pätevyysalueen voi tarkastaan Trafin ja KBA:n sivuilta ja turhat huhut voi ampua helposti alas.

Mobilitätin antamissa todistuksissa on havaittu virheitä katsastustoimipaikoilla sekä Trafissa. Tänään saadun meriselityksen perusteella virheisiin on ollut useita syitä ja niiden osalta on ryhdytty korjaaviin toimenpiteisiin. Ajoneuvoyksilöinniltään epäselvien tai lisähuomautuksillaan itsensä kumoavia todistuksia ei pidä hyväksyä miltään tutkimuslaitokselta. Virheellisiä todistuksia ei pidä hyväksyä vaikka niiden liitteeksi annettaisiin nippu selityksiä. Virheistä on ilmoitettava selkeästi asiakkaille, jotka voivat välittää tiedon eteenpäin heitä palvelleelle tutkimuslaitokselle. Systemaattisista virheistä ja harhaanjohtavista virheellistä todistuksista on syytä ilmoittaa myös Trafille (VNa 893/2007). Vahingossa tapahtuneiden virheiden kohdalla tutkimuslaitokset antavat uuden paikkaansa pitävän todistuksen (yleensä siinä mainitaan todistuksen olevan korjaus toiselle todistukselle).

Matkailuautoille vapaaehtoisesti rekisteriin merkittävien tietojen kanssa sähläämisen toivotaan loppuvan heti. Asiaa selventämään annetaan ajoneuvotekniikan tiedote ensiviikolla. Virheiden korjaaminen jälkikäteen aiheuttaa kaikille osapuolille turhaa työtä ja selittelyä. Verotukseen vaikuttavien teknistentietojen kohdalla asiaan suhtaudutaan vakavasti ja tapahtuneet virheet korjataan (mm. AjoneuvoL 95§). Epäselvissä tilanteissa jokaisen asiaan liittyvän osapuolen on syytä lukea edessään olevat paperit kahdesti läpi ja miettiä tarkkaan miten toimii."

Eli voi tulla aika mukava soppa vielä, kun aletaan noita virheellisiä todistuksia penkomaan ja korjaamaan jälkikäteen...:D

SUOMI SEPPO 08.06.2012 10:25

Minkälainen se oikea todistus on? Millaiset merkinnät milläkin rivillä ? Saisiko esimerkin niin voisi verrata omaan todistukseen. @seppo

HÄNNINEN JUKKA 08.06.2012 10:31

"Tällä tavalla ministeriöiden alaisten valtionyhtiöiden ja virastojen johtajiksi nousee muodollisesti päteviä kyvyttömiksi todettuja, lahjattomia ja epäpäteviä johtajia.

Liikenneministeriö on malliesimerkki. Sen alaisuudessa on useita valtionyhtiöitä täynnä johtajantuoleja. Tarpeen vaatiessa ministeriö on perustanut jopa uusia virastoja, joiden johtoon kyvyttömiksi osoittautuneet ovat suostuneet siirtymään. Samalla on voitu siirtää ministeriössä hankalia vastuukenttiä uusien virastojen kannettaviksi kuten esimerkiksi Finavia, Trafi ja Liikennevirasto. Tulokset ovat sen mukaiset. Ja kansa maksaa.

Pääjohtajana on esimerkiksi ylioppilaaksi 19-vuotiaana, kandidaatiksi 24-vuotiaana, ja sen jälkeen seitsemällä ”Johdon koulutuskurssilla pätevöitynyt”. Tulos on sen mukainen.

Virkamiesjohtajiksi edenneiden liikemiestaidot ovat sen mukaisia. Valtio vaatii virastoilta ja valtionyrityksiltä kustannusvastaavuutta ja voittoa. Virkamiesjohtajille se merkitsee monopoliasemaan turvautuen hintojen korottamista ja uusien maksujen keksimistä. Kun ylihinnoittelun seurauksena asiakkaat vähenevät, hintoja ja maksuja korotetaan, minkä seurauksena asiakkaat vähenevät entisestään, ja hintoja ja maksuja korotetaan taas…

Jollette usko, katsokaa vaikkapa vain Trafia, liikennevirastoa ja Finaviaa! "

Tämä on ote Klaus Bremerin artikkelista. Kokonaan tässä :

http://bremer.blogit.fi/page/2/

SAARELA HARRI 08.06.2012 13:33

Seppo, valitettavasti minulla ei enään ole sitä oikeaa todistusta että voisi sen vaikka skannata tänne. Mutta jos koittaisi näin sanallisesti selvittää;

Siinä todistuksessa on n. 10 riviä eri teknisiä-, ym. muita juttuja, jotka rivit ovat numeroitu, ei esim. 1-10, vaan ne "rivinumerot" ovat ilmeisesti jotain koodeja. Olisiko ollut kolmas/ neljäs rivi ylhäältä, josta pitäisi selvitä kaksivaiheisesti rakennetun ajoneuvon variantti. Tämä "variantti" tarkoittaa, että siltä riviltä pitää löytyä matkailuauton tyyppi. "Väärässä" todistuksessa tyyppi, eli variantti, oli merkitty viimeiselle riville, nro.22, joka rivi on huomautuksia varten. Trafin tulkinta siinä tapauksessa on, että annettu todistus koskee vain alustaa, ei asunto--osaa, ja näin ollen se ei kelpaa. Mutta kun se tyyppi on kirjattu sinne "variantti"-riville, niin jo vain kelpaa. TUV´n Heka Peltonen on asiasta tietoinen, ja on ohjeistanut Saksanpäään todistuksen kirjoittajat, joten aiankin periaatteessa niitä "vääriä" todistuksia ei pitäisi enään tulla.

Käytönnössä asiat ovat siinä "väärässäkin" todistuksessa oikein, ne on vain kirjoitettu väärään kohtaan.

HAAPANEN TIMO 08.06.2012 16:30

Taisi tulla TUV Nordille liian suuri into kerätä niitä 187 eurosia. Kovia riitoja vielä nähdään kun kauppa on myynyt auton ja sen vero jälkeenpäin nostetaan.

@timppa

HALONEN PEKKA 08.06.2012 19:53

Tässä tulee nyt väkisin mieleen, että olemmeko Suomessa va nevvostoliitossa!

KÄMÄ JUHA 11.06.2012 13:13

Kysyin tänään 11.6.2012 Heka Peltoselta päästötodistuksesta...ohessa vastaus:

"Tällä hetkellä emme toimita matkailu-autojen CO-2 päästötodistuksia,syynä on Trafin menettelytavat,jolloin joka toinen hyväksytään ja joka toinen ei kelpaa heille,joten jäädytimme tilanteen toistaiseksi,kunnes pääsemme yhteisymmärrykseen tai Trafin antamat uudet ohjeet tulevat julki ,jotka ovat luvanneet tällä viikolla."

LAHTILUOMA PETRI 13.06.2012 09:29

Kävin tänään katsastamassa Knausiani ja samalla tyrkytin päästötodistusta, eivät huolineet todistusta - vielä. Trafilta oli tullut viesti, jossa kiellettiin tekemästä mitään ennen kuin Trafi julkaisee toimintaohjeet viikolla 24 eli tällä viikolla.

Kehottivat seuraamaan trafin tiedotteita ja palaamaan asiaan sen jälkeen.

SUOMI SEPPO 14.06.2012 09:45

Jos haluat seurata tiedotteita niin kirjoita kuukkelin hakukoneeseen " tiedotteet katsastajille " ja sieltä sitten eteenpäin @seppo

PS. Näillä tiedotteilla viranomainen siirtää päätökset ja vastuut kentälle Ehkä tämän perusteella voisikin ymmärtää miksi kaikki konttorit eivät ole hirmu innostuneita tekemään muutoksia?

RANTAKANGAS TAPANI 14.06.2012 10:08

Mitähän tämä oikeasti tarkoittaa.Ei vaan aukea. Tiedote katsastajille 5/2012 – 13.6.2012 TÜV Nord Mobilitätin antamat CO2-päästöjä koskevat todistukset Yllämainittu tutkimuslaitos on KBA:n (Saksan hyväksyntäviranomainen) komissiolle ilmoittamana tutkimuslaitoksena antanut useille matkailuautoille todistuksia direktiivin 2004/3/EY mukaisesta yhdistetystä polttoaineen kulutuksesta. Epäilyttävän alhaisten tulosten ja huomattavan suuren ajoneuvomäärän takia Trafi on pyytänyt kyseiseltä tutkimuslaitokselta testiraportteja, mihin heidän antamansa todistukset ovat perustuneet. TÜV Nord Mobilitätin selvitysten perusteella todistuksissa ilmoitetut CO2-tiedot eivät ole olleet valmiin EY-tyyppihyväksytyn matkailuauton arvoja, vaikka ne on annettu matkailuauton muutoskatsastusta varten. Tutkimuslaitoksen väärin perustein antamia todistuksia ei pidä hyväksyä katsastustoiminnassa. Epäilyttävän matalien ja alustan tietoja vastaavien kulutustietojen kohdalla tulee todistuksen antajalta pyytää testiraportti. Siitä tarkastetaan, että todistus perustuu asianmukaiseen mittaukseen tai hyväksyntään valmistuneelle ajoneuvolle. Tarvittaessa pyyntö voidaan tehdä Trafin kautta. Osassa jäsenvaltioita matkailuautoille merkitään kansallisena verokoodina tai teknisenä tietona alustan kulutushyväksynnän mukainen CO2-tieto taikka laskennallisesti selvitetty CO2-tieto. Suomessa rekisteriin merkitään ainoastaan valmistuneen ajoneuvon yhteisön lainsäädännön mukainen kulutustieto. Rekisteriin merkityt virheelliset CO2- tiedot Katsastustoimipaikan havaitessa virheen tekemässään rekisterimerkinnässä, tulee asiasta olla yhteydessä asiakkaaseen. Asiakkaan suostuessa virheen korjaamiseen, toimipaikan tulee poistaa tai korjata virheellinen merkintä. Menettelystä säädetään hallintolain 50§:ssä. Muissa tapauksissa Liikenteen turvallisuusvirasto ryhtyy ajoneuvolain 95 §:n mukaisiin toimiin virheellisten tietojen osalta. Teknisten tietojen korjaus ja muutoskatsastus Teknisten tietojen korjauksella saa KATSA-järjestelmään muuttaa ainoastaan aiemmissa katsastus- ja yksittäishyväksyntätapahtumissa taikka ennakkoilmoituksessa väärin merkittyjä tai virheellisesti merkitsemättä jääneitä tietoja. Korjaukset suoritetaan taannehtivasti. Korjausta talletettaessa järjestelmä ehdottaa taannehtivaksi päiväksi eri vaihtoehtoa, riippuen siitä mistä korjaustoimenpiteen suorittaminen aloitetaan. Korjausta suoritettaessa katsastajan tulee aina varmistua taannehtivan päivän oikeellisuudesta. Kaikki muut muutokset tehdään muutoskatsastuksella. Muutokset suoritetaan muutoskatsastuspäivän mukaisella päivällä. Vapaaehtoisesti merkittävän tiedon lisääminen (esim. matkailuauton CO2-tieto) jälkikä- teen on aina muutoskatsastustoimenpide. Tietoa ei saa tallettaa takautuvasti.

HÄNNINEN JUKKA 14.06.2012 15:00

Eiköhän tämä merkitse sitä, että toistaiseksi Trafi pystyy perustelemaan sen, ettei enää hyväksytä Tüv-Nordin todistuksia ilman testiraporttia.

"TÜV Nord Mobilitätin selvitysten perusteella todistuksissa ilmoitetut CO2-tiedot eivät ole olleet valmiin EY-tyyppihyväksytyn matkailuauton arvoja, vaikka ne on annettu matkailuauton muutoskatsastusta varten. Tutkimuslaitoksen väärin perustein antamia todistuksia ei pidä hyväksyä katsastustoiminnassa. Epäilyttävän matalien ja alustan tietoja vastaavien kulutustietojen kohdalla tulee todistuksen antajalta pyytää testiraportti. Siitä tarkastetaan, että todistus perustuu asianmukaiseen mittaukseen tai hyväksyntään valmistuneelle ajoneuvolle. Tarvittaessa pyyntö voidaan tehdä Trafin kautta."

KANKKUNEN RIKU 14.06.2012 16:53

Tuo Trafin tiedote tarkoittaa Suomeksi, että kaikki todistuksilla tehdyt muutokset pitää katsastajien perua, jos asiakas suostuu. Jos ei suostu niin Trafi korjaa tiedot itse ja rokottaa takautuvasti menetetyt verot takaisin, koska tiedot on merkitty virheellisillä dokumenteilla. Lisäksi meitä ohjeistettiin, että yhtään muutosta ei saa enää noilla todistuksilla tehdä. Ainoastaan jos auton CoC:stä löytyy arvo niin sillon voi merkitä. Ite kyllä arvasin heti, kun noita todistuksia alkoi ilmaantua, että niitä autoja ei ole todellisuudessa oikeasti mitattu vaan lukemat on otettu alustasta ja tehty joku pieni laskennallinen lisäys.

Toinen mielenkiintoinen juttu on tuo saman tiedotteen rakennemuutosilmoitus verotukselle. Se nimittäin suomeksi tarkoittaa näitä isoista pakuista yms. tehtyjä veronkiertomatkailuautoja, joissa ei todellisia matkailuvarusteita ole vaan sängyn pohjat nostettuna kuormatilan seinälle tms. Trafi on antanut katsastajille ukaasin, että niistä pitää ilmoittaa Trafiin määräaikaiskatsastusten yhteydessä ja uusia ei sais enää hyväksyä. Saa nähdä mikä soppa noistakin tulee, kun ne ei Trafin mielestä täytä verovapaan auton määräyksiä ja laittavat autoveron maksuun....Alkaa tulla monelle Sprintterille hintaa....

Terveisin Katsastusmies Kankkunen

HAAPANEN TIMO 14.06.2012 17:47

Toistan viikon takaisen kirjoitukseni: "Taisi tulla TUV Nordille liian suuri into kerätä niitä 187 eurosia. Kovia riitoja vielä nähdään kun kauppa on myynyt auton ja sen vero jälkeenpäin nostetaan."

@timppa

SUOMI SEPPO 15.06.2012 21:50

Näistä "veronkiertomatkailuautoista" sen verran että Trafi eli silloinen AKE antoi ohjeet kentälle jonka mukaan näitä autoja on tehty. Jos valtion kassa on punaisella niin ei kai se ole oikeus muuttaa heidän omien ohjeiden mukaan tehtyjä rakenteita. Aina kun viranomaislaitoksessa tapahtuu herravaihdoksia niin heidän täytyy saada se "eskon puumerkki " näkyviin. Seuraava herra kun tulee niin kumotaan edellinen ja ollaan sitä mieltä että nyt on niinkuin pitää. Aivan järjetöntä touhua. Nyt on muodissa se että vihreiden arvojen varjolla rokotetaan jopa paikallaan olevia autoja kaikenmoisilla käyttömaksuilla vaikkei niitä edes käytä. Sähköauto oli jostain kummasta syystä täysin saasteeton (itsellä sähkölämmitteinen asunto joka on se maailman pahin saastuttaja). Ensi vuonna sähköauto maksaa kumminkin vaikka sillä olisi CO2 arvo 0. Saastuttaako se sittenkin. Nämä ns. saastemaksuthan ovat ilmi selvää anekauppaa jota historiotsjat ovat kauhistelleet. @seppo (ent virkamies)

KANKKUNEN RIKU 19.06.2012 19:14

Ja ei noita ohjeita ole Trafikaan muuttanut. Puhumattakaan lakitekstistä. Nyt vaan pitäs tulkita, että kaikki tavanomaisesta matkailuautosta poikkeavat ovat laittomia...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.