- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Lisäilmjouset Fiat Ducato Maxi Adriatik 2004
Lisäilmjouset Fiat Ducato Maxi Adriatik 2004
Eli autossa on ilmapussit takana ja painemittari kuskinpenkin sivussa. Miten nämä saisi tasaisesti täytettyä? Paineet tippuu ja nousee miten sattuu... ei kuitenkaan nollille mene.
Laskeeko paine paikallaan ollessa, tai ajon aikana. Onko paineen säätö automaattinen, vai pitääkö painetta lisätä ajoittain. Jos paine nousee, ja laskee ajon aikana on se normaalia koska pusseihin kohdistuu auton heilunnassa erilaisia paine iskuja. mutta jos paine aina tippuu, ja kompura sitä lisää, on systeemissä vuoto. Näkemättä ja tuntematta systeemiä en enempää keksi millä asiaa sekottaa, mutta toivon etä kaverit tällä palstalla neuvovat lisää. Tämä palsta on siinä mielessä hyvä. Uskoo Toivopoika
Näitä jälkiasennettuja ilmajousiratkaisuja on monenlaisia riippuen vähän siitä mitä rahapussi kestää. Yksinkertaisimmillaan lisäjousiksi taakse on asennettu makkarapalkeet yhteen piiriin ja järjestelmän paineen nosto tai lasku tapahtuu vaikkapa huoltoasemalla. Ts. palkeet on asennettu yksipiiriseksi jolloin painemittareitakin tarvitaan vain yksi. Kuvauksestasi päätelleen sinulla on tällainen järjestelmä.
Staatista kuormaa tämä kantaa yhtä hyvin kun kaksipiirisesti asennetut mutta ei ole paras mahdollinen tapa vaikkapa kaarreajoa ajatelleen mikäli ilman virtausta palkeelta toiselle ei ole estetty. Sitten on ratkaisuja jotka on palkeet on kytketty kahteen piiriin ja kullakin piirillä on oma painemittari ja piirien painetta voidaan säätää joko manuaalisesti kuten edellä tai ajon aikana sähköisesti - jopa automaattisesti mangeettiventiilien avulla. Tämä edellyttää jo omaa kompuraa autoon jos säätö edellyttää paineen lisäämistä.
Jos sinulla on yksipiiriseksi asennetut lisäjouset järjestelmän paine on molemmissa palkeissa sama ja järjestelmä paineen tulee näkyä järjestelmän mittarista. Mikäli mittari on ehjä eikä järjestemä vuoda mittari näyttää aina samaa arvoa vrt. auton rengaspaine.
On syytä epäillä, että järjestelmässä on vuoto joko täyttöventtiilissä, mittarissa, nailonletkuissa tai itse palkeissa. Mikäli asennus on yksipiirinen se edellyttää sitä, että joudut käymään molemmat letkut ja palkeet läpi. Fairia hieman veteen ja eikun sivelemään, kyllä ilmakuplat paljastaa rahanreiät.
Minulla oli Adria 2005 ja siinä ilmajouset. Ko autossa molemmille ilmapusseille oli oma painemittari, molemmille erikseen paineen alennin, mutta vain yksi täyttöventtiili. Ilmaa lisättiin huoltoaseman kompressorilla. Pieni ongelma siinäkin oli: toinen piiri vuoti hieman, joten ilmaa piti silloin tällöin lisäillä, mutta aika harvoin. Samalla piti 'pitävämmästa' hieman poistaa ilmaa, ettei olisi paine kasvanut liikaa. En tiedä millä mekanismilla nuo piirit pidettiin erillään, mutta siinä kohtaa tuo ongelma luultavasti on, jos se paine kasvaa itsekseen.. Aika outo tapaus.
Kahdella mittarilla tämäkin on,mutta ei omaa kompuraa eli manuaalinen täyttö. Ja kaksi eri piiriä.Adriatikin oma systeemi. Täytyy tutkia jos on vuotoja... Alkaa olla kiire koska 11 kesäkuuta lähtö Tanskan Legolandin kautta Kroatiaan. 4-5 viikon reissu. Eka reissu ja eka asuntoauto...:) Saa nähdä kuinka käy. Ainakin reissukuume on kova koko perheellä!
Hyvä kun selvensit niin ei tarvitse vastaajan niin paljon päätellä. Todennäköisesti vika on vain toisessa piirissä, joko letkussa, liitoksissa tai itse palkeessa. Se ei käynyt viestistäsi ilmi onko kyse alkuperäisestä alusta vain madallettu eli AL-KO alustasta. Tällä on vaikutusta mahdollisten varaosien saannin suhteen, joiden hankinnalla alkaa jo olla kiire jos niitä tarvitset. Osia voit tiedustella Adrian liikkeistä (huom. lisävaruste) tai vaikkapa alla olevasta Vallilan Takomon linkistä joka edustaa mm. AL-KO:n tuotteita ja asentaa ilma- ja muita lisäjousi. http://www.vallilantakomo.fi/fi/Tarvikkee%20(ALKO)/
Ainakin AL-KO:n sivuilta löytyy kuvia lisäjousista. Kuvat auttaa hahmottamaan mistä asiassa on kyse.
Kroatia on hyvä kohdevalinta. Hyvää matkaa
Käväisin juuri auton alla,saippuavedellä en havainnut vuotoja missään. Al-Ko lukee ainakin ilmapusseissa. Autohan on siis Adriatik 660Sp. millä alustalla se sitten onkaan niin ei ole tietoa muuta kuin että on Ducaton maxi 2,8JTD. No enivei,paineet on nyt vasemmassa 2kiloa ja oikeassa 1,5kiloa, jos yritän päästää vasenta niin oikeassakin paineet putoaa...sitten venttiili kiinni ja vasemmassa taas alkaa nousta hiljalleen...??? Loogiseltahan tämä tuntuu että jos yhdestä päästä pihalle painoa siirtyy toiselle palkeelle enemmän ja siten myös paine nousee. mutta jotenkin hemmetin vaikealta tuntuu saada näinkin simppeli toimenpide tehtyä niin että molemmat mittarit näyttäisi samaa painetta.
Joku tässä jutussa ei nyt täsmää? Epäilen jo fysiikan lakia? Tämä tietenkin sillä varauksella, että järjestelmä on aidosti tehty kaksipiiriseksi ja se ei vuoda. Muutamia kysymyksiä herää: -kuinka tarkka painemittarisi on ja näyttääkö ilmanpainemittari ja järjestelmän painemittari mitattaessa samaa painetta -onko auton asiakirjoissa ilmajousien papereita mukana ja mitä niissä sanotaan järjestelmän sallituista paineista (ala- ja yläraja) -onko piirien mittareihin merkitty järjestelmän paineen ala-ja yläraja (vaikuttaa tuo 1,5-2 kg varsin pieneltä. -onko autosi suorassa kun mittaat noita paineiden muutoksia -kuoleentuneet alkuperäiset jouset ja mittauspaikan sivuttaiskaltevuus voi aiheuttaa pientä paineen muutosta toisella puolella, mutta merkittävää se ei voi olla.
Tarkasta asiakirjoista tai mittariin merkityistä arvoista kuinka suuri paine voi olla ja mikäli järjestelmä sallii suuremmaan paineen niin kokeile säätöä suuremmalla paineella. Suurempi paine eliminoi osan mittavirhettä aiheuttavista tekijöistä pois.
Se tässä ilmajousituskeskustelussa on jäänyt sanomati, että silloin kun autoon asennetaan lisäjousiksi ilmajouset pitäisi samalla vanhat teräsjouset (jos kuoleentuneet) joko takoa ylös tai asentaa kokonaan uudet jouset.
Omassa autossani on takana ilmajouset joiden käyttöpaine on rajoissa 2-6 kg. Auto lastattuna ajan 3,5 kg paineilla ja joskus kaltevia pikkuteitä kolutessa pidän ojan puolella hieman suurempaa painetta.
Oletko verrannut mittareita tarkistusmittariin tai keskenään samaan paineeseen kytkettynä? Toinen tai molemmatkin mittarit voivat olla epäkunnossa ja paine sama, vaikka mittarien lukema onkin eri.
Vähän aiheen viereen. Mutta onko kellään kokemusta lisäilmajousista Adria Twin retkeilyautossa ? Meidän auto ainakin makaa pohjaanlyöntikumien varassa tyhjänäkin. Olisi kiva kuulla kokemuksista ennen ostopäätöstä.
Suurin sallittu paine 2bar ja max ero 0,8bar näin lukee tarrassa. Mittareissa vihreä eli käyttöalue on 1-2bar. mittareissa lukee Adriatik by Al-Ko (Vai oliko se toisin päin) onko tämä nyt sitten se SSA eli Stability System by Adria jota tarralla oven suussa mainostetaan..?! ja en ole mittareita kalibroinut tai verrrannut keskenään millään lailla. Eilen tosiaan laitoin paineet 2 bar vasempaan ja 1,5 bar oikeaan ja vielä äsken oli samat lukemat. Alkovimallinenhan auto nyt on siis kyseessäjos se nyt mitään auttaa.
Hyvä että tuo oikea käyttöpainealuetieto löytyi. Nyt vain molempiin palkeisiin sama paine. AL-KO muuten on laadukkaan tekijän maineessa. Mitä ilmeisemmin autosi jouset on jo jossain määrin kuoleentuneet ja kun muistaakseni 660 on takatalli, niin kannattaa käytää tuota 2 kg arvoa ja vallankin jos auton perän ylitys l. taka-akselin ylitys on suuri. Sillä seikalla onko kysessä integroitu, alkovi vai puoli-integroitu auto ei tässä asiassa ole merkitystä. Käyttöpaineeseen vaikuttavia tekijöitä on palkeiden rakenne, pinta-ala, alkuperäisten jousien kunto, auton peränylitys, auton kuorman määrä ja kuinka suuri osa kuormasta on taka-akselin takapuolella, vaikkapa takatallissa. Monet näyttää unohtavan vipuvaikutuksen kokonaan.
minäkin olisin kiinnostunut tuosta paineen erilaisuudesta ja tuli mieleen kun työssä ollessani ajoin ilmajousilla varustettua mersua niin siinä oli automaattinen tasonsäätö eli piti auton suorassa vaikka kuormaa oli auton toisella reunalla, tuli vain mieleen kun on tehdasasenteinen ilmajousitus ,olisiko tässäkin automaattinen ? sanoit kyllä' että lisäät ilmaa eli ei taida olla automaattinen.
Juu ei ole automaattinen,valitettavasti. Edellisessa Volvossa ja BMW:ssä oli automaattinen , oli kyllä näppärä. Mutta mutta, perän ylitys on tosiaan aika suuri tässä mallissa ja ISOlla takatallillahan tämä on varusteltu. Ajossa ei ole mitään moittimista joten luulen että tämä kesä mennään näin ja katsotaan sitten talvella kun auto on seisonnassa takajousia. Minkähän hintsta on jousien uudelleen takominen jos sellainen tulee kysymykseen? KIITOKSET vielä kerran kaikille vastanneille ja asiassa auttaneille,täytyy sanoa että on hyvä foorumi ja avuliasta porukkaa! Vielä viikon kun jaksaisi töissö niin alkaa loma... Aamuaivalla Turku-Tukholma 11.6 ja siitä se sitten alkaa!:)
No nyt se syy selvisi, vasen mittari paskana... joten nyt kaikki taas pelaa kuten pitääkin!:)
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.