Vuoto vesipainejärjästelmässä.

TARVAINEN VEIKKO 28.05.2012 21:27

Onko kenelläkään kokemuksia seuraavasta ongelmasta. Autossa on kokovartalo suihku, sekä biide jotka vuotavat joten pumppu lähtee pienen mietinnän jälkeen aina päälle. Onko vuoto mahdollisesti sulkijaventtiinin tiivisteissä ? Miten tiivisteihin pääsee käsiksi vai onko koko suihku kertakäyttökamaa. Neuvoista kiittäen Veke.

KOISTINEN TOIVO 28.05.2012 21:42

Vuotaako se vesi näkyvästi johonkin, vai meneekö rakenteisiin. Oletko paikallistanut vuodon. Hanan yleensä saa avattua kun päällä olevan kkuuma- kylmä symbolin irrottaa varovasti meisselillä. Mutta jos ei vuotoa näy voi pumpun takaisku venttiili vuotaa ja käynnistää pumpun ajoittain. Minä kyllä menisi vaunu korjaajan luo, ei niiden hanojen vaihto niin kauaa vie, ja kyllä luulisin avun pian löytyvä niin. Vaikea auttaa kun ei näe paikkoja. Luulee Toivopoika

JANHONEN MATTI 28.05.2012 21:53

Monellakin on tästä kokemusta ja etenkin näin talven jälkeen. Ei tarvitse jäädä paljon vettä hanaan jäätymään kun oireet on nuo. En väitä, että tapauksessasi olisi näin käynyt mutta se on se tavallisin syy hanavuotoihin näin keväisin.

Hanat vuotaa, paine verkostossa laskee, paineanturi käynnistää pumpun, hanat vuotaa, paineanturi käynnistää pum..... Tätä rataa se kulkee.

Samat oireet aiheutuu myös siitä jos painevesijärjestelmän pumpun venttiilit ja imuletkun takaiskuventtiili vuotaa ja vesi karkaa takaisin vesisäiliöön. Tästä ei ole nyt kysymys kun kerrot, että hanat vuotaa.

Toki hanat voi purkaa ja joitakin malleja voi jopa kiriä mutta mikäli ongelma johtuu jäätymisvauriosta niin harvoin selviää muuten kun hanat vaihtamalla.

TARVAINEN VEIKKO 29.05.2012 10:52

Selvityksenä edelliseen, ei vuoda rakenteisiin. Vesi tulee suukappaleista vaikka molemmat venttiinit ovat kiinni asennossa. Siis pääventtiini, ja jakoventtiini. Koko reteli kiinni seinässä vain kahdella ruuvilla, uskaltaakohan löysätä ruuvit jolloin pääsisi näkemään suihkupaketin taakse. Etupuolelta ei saa muuta auki kuin jakoventtiinin kahvan. Veke

JANHONEN MATTI 29.05.2012 11:39

Kyllä ne ruuvit voi avata ja katsoa rakenteen. On se avattava kuiteskin jos hanat menee vaihtoon. Laita pumpun virta poikki niin ei roiski silmille jos satut vahingossa koskemaan hanaan kun paine on päällä.

Pidemmillä reissuilla muuten kannattaa olla yksi vesiletkun jatkokappale mukana. Sen avulla on helppo eliminoida vuotava hana väliaikaisesti pois pelistä.

KOISTINEN TOIVO 29.05.2012 15:35

Meillä ajon aikana yritetään muistaa panna pumpun virta pois ja jostain hanasta paine pois. syksyllä otan pumppupäästä takaisku venttiilin pois, tai letkun irti, ja jatkoletkulla ulos. Puhallan paine ilmalla hanoista varovasti vedet pois. Samoin viemäreistä jätän hanat auki. Jos ajan talvella on kahvivesi irto kallonassa en käytä systeemiä. Sillai ei ole rikkoontunu mikään vielä, saa nähä tämän nykysen auton kans. Pitänee koputtaa päätä Sanoo Toivopoika

TUHKIO MAUNO 29.05.2012 16:39

Kyllä sen suhkun aukaisuvivun voi purkaa,sieltä sisältä voi olla tiivisterenkas pois paikoiltaan.Minulta pakkanen pullautti sen irti urasta oli samat oireet.

HAAPANEN TIMO 29.05.2012 20:05

Jos kyse on yksiotehanasta en osaa neuvoa, mutta kahden kierrettävän hanan kyseessä ollen nupin alta paljastuu kara joka kierretyään auki ja tiiviste vaihdetaan. Nupin ruuvi on sini/puna merkin alla.

@timppa

TARVAINEN VEIKKO 30.05.2012 18:37

Ainakin yksi vika löydetty. Purin sekoitusventtiinin siinä venttiinissä sisällä oleva sininen tiivisterengas katkennut kuumalta puolelta noin 2 millin pala pois. Saa nähdä onko tiiviste tilattavissa vai pitääkö ostaa koko venttiini. Veke.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.