Ducaton vikakoodi

AALTONEN JUKKA 26.05.2012 07:52

Onko kenelläkään muulla ollut multijet 130 moottorissa vikakoodia p0638. Jos on niin mikä osa vaihdettiin ja mihin hintaan.

LAUKKANEN MAURI 26.05.2012 08:38

Millä laiteella se vikakoodi on luettu,jos on luettu ns,sanoituilla piraatti testereillä niissä on listat mukana,tai netissä mitä ne koodit tarkoittavat ,mutta fiatin koodeista ei ole tetoa.

SUOMI SEPPO 26.05.2012 08:52

Tätä et kyllä kysellyt, mutta ehjä jotkut haluavat nähdä: http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478598/babb039fdc727a3a6c2ed71b4351a6c9/2840-Fiat_ja_alfa-romeo_vikakoodit.pdf @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 26.5.2012 klo 09:05:23 Tuossakin jotain: http://ftcf.org/smf/index.php?topic=12359.0

HIETALA PEKKA 26.05.2012 11:26

Kannattaisi myös ilmoittaa mitä se auto tekee tai ei tee eli mikä on vika?

JANHONEN MATTI 27.05.2012 11:20

Yleisen koodituksen mukaan koodi viittaa potentiometrin suuntaan. Se on se laite jolla "kaasua" ennetaan lisää ja sijaitsee rintapellissä kaasupolkusimen alla. Kuuluu niihin laitteisiin jonka moottorinohjaus tsekaa käynnistyksen yhteydessä ja jos on jotain vikaa valo syttyy aina käynnistyksen yhteydessä. Itse ongelmat voi olla moninaisia ja usein niitä esiintyy juuri sillä aluella jota eniten ajossa käytetään. Ensin kannattaa tarkistaa potentiometriin menevien ja sieltä pumpulle tulevien johtojen liitokset. Heiluta johtoja hieman jos mahdollista ja suihkuta liitoksiin hapettumia poistavaa ainetta. Jos tämä ei auta niin sitten vasta lisätoimiin.

VALLIUS MARTTI 27.05.2012 13:35

Kyllä Matti on oikealla jäljillä,itse olen korjannut kakksi kertaa mattin mainitseman kohdan mutta toisessa oli kyseesä kaasu läppä kotelo elikkä se komponenti joka on sen kaasu polkimen jälkeen mottorin jähdytäjän vieressä ylä puolla tämä komponentti otaa vastaan käskyt sieltä kaasu polkmen anturasta joko avaa taikka sulkee läppää tarpeen muka miten kaasua paietaan.Näitä kaasuläppiä on menyt muutamia juuri 2,3 multijetissä.kaasu läppä kotelo ja kaapeli adapteri maksaa halvimalaan 350 mutta kalita löytyy merkki likestä.Tuosta vikkoodi numero sarjana ei kerro minulle paljonkun en muista koodia testeri jota minä olen lukenut kertoo myos mahdolisen komponentin josta vikaa voi etsiä.TV Kulkuri

AALTONEN JUKKA 28.05.2012 08:14

Kiitos vinkeistä. Vikakoodi on tarkemmin p0638 kuristimen säädin ohjaus alue-/toimintaongelma (Kenttä 1). Vika on vaivannut n. vuoden verran. Joskus kestää vikakoodin poiston jälkeen kuukausia ilman ongelmia. Nyt toistuu useammin. Ajossa huomaa ehkä pienen tehon alennuksen. Kerron kyllä jos vika joskus seviää.

VALLIUS MARTTI 28.05.2012 09:33

nyt kun olet tietoinen viasta niin omalla henkilö kohtaisella kokemksella sanoisin näin minulla myös reistaili kyseinen vka aika ajoitain ja loppua kohden useammin ja useamin ja lopukksi auto kävi vain yhjäkäynnillä kyseinen komponentti ei ottanut enää käskyjä vastaan.TV Kulkuri

HAAPANEN TIMO 28.05.2012 16:24

No se on juuri se potikka johon Sepon linkki ja Matin kirjoitus viittaa. Kuka lie kääntänyt "kuristimen säädin" tekstin. Tehon väheneminenkin sopii kuvioon, sopii tietty moneen muuhunkin vikaan.

Tuossa koodiluettelossa antaa saman taudin. http://liikenetti.shop.wosbee.com/vikakooditsuomeksi.pdf

@timppa

VARIS KARI 31.05.2012 14:08

Onko kukaan vaihtanut itse tuota ilmaläppäkoteloa? Tarvitseeko purkaa paljon autoa ympäriltä vai onnistuuko ihan yksinkertaisesti? Näyttää aikas ahtaalta paikalta. Jos kokemusta tai linkkiä sivuille missä ohjeet olisin kiitollinen. Itse en ole löytänyt aiheesta mitään tietoa vaikka viettänyt aikaa läppärin vieressä. Niin ja tuleeko uuden läppäkotelon mukana tarvittavat tiivisteet jos niitä tarvitaan ?

VALLIUS MARTTI 31.05.2012 20:25

Ei ole vaikea vaihtaa 2,3 multi jetiin on siinä syylärin vieressä ylä puolella kanataa otaa se poikitais palkki pois niin saa lisä tila on 6 pultilla kinni kolme molemissa päissä siten se paksu kumiltku ja metalinen pakokaasun kierätys putki ja itse kaasu läppäkotelo muutamala pultilla ja kaapelit pika litimellä huomaa että kapelit ei käy siihen uuteen koteloon vaan tarvitsee adapterin väliin myös tivsteet kannataa uusia.TV Kulkuri

Käyttäjän lisäys viestiin 31.5.2012 klo 20:33:30 Näistä kaasu läppä koteloista ei tällä "vielä" ole paljonkaan juttu,kyllä niitä nyt on jo moni joutunut vaihtamaan yleisin on että se on niin pakksussa karstassa että se ei vaan ykksin kertaisesti vo toimia muutaman olen jo kerinyt näkemään pahin on ollut sentin paksuisessa oljyisessä karstassa selaista se pakokaasujen kierätys tekee.

AALTONEN JUKKA 01.06.2012 08:09

Kotelon vaihto poisti ongelman. Oli helppo itsekkin vaihtaa. Kotelo + adapteri 373 ekeä.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.6.2012 klo 08:12:05 Kuvassa vanha läppäkotelo joka oli puhdas mutta kaasuläppä ei ollut lepoasennossa täysin auki.

VARIS KARI 01.06.2012 08:55

Mistä läppäkotelon tuohon hintaa hankit ? Siis turha purkaa ja yrittää puhdistaa. Ymmärsin että rikkoutuu muuten kuin karstottuminen ?

VALLIUS MARTTI 01.06.2012 12:16

Kyllä se kaasu läppäkotelo kanataa vaihtaa sovinolla uuteen ei sitä voi kunnola puhdistaa taikka elekronikaa korjaila.Nuissa koteloissa on käyteettynä selviä eroja jotkut vähän ajetut puhaita joissa elektronikka ongelma mutta jo reilusti yli sata tuhatta ajetut on jo karstaisia tietysti karstaisuus johtuu muistakin syistä ripuu siitä miten paljon kirätykseen lasketaan pakokaasuja.TV Kukuri

ENGLUND TOM 02.06.2012 19:11

Tuossa saksan Ebayssä 189€+17€ rahti suomeen! Drosselklappe EGR Ventil Fiat Ducato 2,3 Multijet/ Original und Neu Tomppa

Käyttäjän lisäys viestiin 2.6.2012 klo 19:12:40 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=130704404369&fromMakeTrack=true&ssPageName=VIP:watchlink:top:de

SUOMI SEPPO 02.06.2012 20:08

Eli tuo "läppäkotelo" onkin EGR-venttiili. @seppo

VALLIUS MARTTI 03.06.2012 11:51

ei vaan kasu läppäkotelo on eri asia kuin EGR-ventiili.siihen koteloon kyllä litetään metalli putki joka tulee sieltä Egr ventiililtä jota pitkin syötetään niitä palokaasuja takaisin kiertoon.TV Kulkuri

VARIS KARI 05.06.2012 21:30

Tuli sitten tutustuttua niin sanottuun kaasuläppäkoteloon. Kyseessä on moottoriventtiili joka liikkuu sähköisen kaasupolkimen ohjaamana. Samassa paketissa näyttää olevan takaisinkytkentänä asennonosoitin. Irroitin sähköosan läppärungosta. Läppärunko toimi herkästi ja oli täysin välyksetön eli mekaanisesti ok. Avasin sähköosan joka sisältää "moottorin" ja takaisinkytkennän kelan. Nämä osat olivat todella ruosteiset. Johtuu sähkömoottorin rakenteesta ja suurista lämmön vaihteluista. Avasin paketin ja liuotin rostoffilla kunnes ruostetta ei enää juurikaan irronnut. Moottori osa herkistyi ja kasattunakin palautui mekaanisen jousivoiman palauttamana läpän auki asentoon.Puhdistin vielä liittimet ja kasasin paketin. Ja ei kun takaisin paikoilleen. Vikakoodin lukijalla kuittasin OBD2 pistokkeesta vian pois ja kokeilemaan. Tuntuisi toimivan taas ihan normaalisti. Katsotaan nyt kauanko kestää. Toivon että yli neljätuntia koska sen verran meni aikaa operaation suorittamiseen. Tämä Wahler minkä valmistama tuo venttiili on valmistaa teollisuuteen termostaatteja ja erilaisia venttiileitä.Noinkohan heiltä saisi pelkkää sähköosaa? Osa on kiinni rungossa kahdella ruuvilla ja olisi tosi helppo uusia. Tuskin itse runko-osa juurikaan menee rikki.

TANSKANEN PERTTI 09.07.2012 12:08

2009 JTD 2.3 häiriövalo syttyi ja vika paikallistui kaasuläppäkoteloon. Soiteltuani Autokeskukseen, Deltaan ja parille korjaamolle sain ristiriitaista tietoa: pitää suosiolla vaihtaa kaasulappäkotelo ja johtosarja (900 € töineen) tai pitää laittaa testeriin ja tutkia montaa eri vikavaihtoehtoa ennen uuden kotelon laittamista. Nämä tutkimukset maksavat em. 900:n päälle 200-300!!! Onko kotelo helppo itse vaihtaa tai tutkia ovatko johtoliitokset paikallaan? Mistä kotelon ja johtosarjan voi tilata ja mihin hintaan? Onko tämä vika yleinen?

KATAJA JARKKO 10.07.2012 19:49

Itselläni on myös samanlainen vika. Auto on 2,3 130 multijet ja vuodelta 2006. Ajettu 70 000 km. Ajossa vian huomaa siten että paikalta kiihtyy normaalisti tuonne 80 km/h nopeuteen ja tasasella pitää hyvin vauhdin. Ylämäessä tai sitten ohituskiihdytyksessä teho ikäänkuin puuttuu ja kiihtymisestä tulee "pumppaavaa". Aivan kuin turpo olisi välillä päällä, välillä pois. (Sehän ei tietysti ole mahdollista mutta tunne on sama).Välillä vika valo ei syty ollenkaan startatessa ja silloin kone toimii normaalisti. Eli vika viittaa juuri tuohon kaasuläppään ja sen likaantumiseen. Purkailen huomenna osan pois, otan muutaman kuvan työvaiheista ja katsotaan onnistuuko puhdistus. Ps. miten me ennen tultiin toimeen ilman nettiä, on tämä sellainen aarreaitta...

RIIHELÄ ESA 10.07.2012 21:16

"Ps. miten me ennen tultiin toimeen ilman nettiä, on tämä sellainen aarreaitta... "

Me veimme auton ammattilaiselle korjattavaksi. Hänellä on kokemusta, huoltokirja, työkalut, halli ja nosturi, jotka kaikki ainakin minulta puuttuvat.

KATAJA JARKKO 11.07.2012 11:29

Kyllä, olet oikeassa, mutta meitä on monta joille tämä "touhuaminen" on osa tätä harrastusta. Ja toisaalta tuo osan vaihto maksaa n. 900 € ja itse "touhuten", kun on nuo työkalut, hallit ja ihan hiukan osaamista, säästää pitkän sentin.

Tarkoitin tuolla kommentillani netistä juuri meitä "touhuajia", meitä tämä auttaa...

KÄÄRIÄINEN PERTTI 11.07.2012 11:49

Vikakoodeihin liittyen, onko kokemusta hyvästä ohjelmasta WindowsXP:lle? Otin Fiat ecu scan-testiversion ja näkyihän tuo boksit tunnistavan. 50€ täysversiosta voisi maksaa, kun on todellinen tarve.

MUIKKU ESA 21.07.2012 10:07

Minulla on Ducato 2.3 vm 2010 (52 000 km) ja varmaan sama vika. Häiriövalo syttyy startatessa on ajoittain pois päältä pitkiäkin aikoja ja sitten palaa joskus päiviä. Olen myös havainnut tehon puutetta kiidytettäessä tai vastamäkeä ajettaessa. Joensuu Fiat huollossa kertoivat kotelon maksvan 400€ ja johdotuksen n 200€+ työt. Jos osa on noin helppo vaihtaa/ pudistuksellakin saa kuntoon, täytyy kokeilla myös itse. Saakohan ko osaa Suomesta muualta kuin alkuperäisvaraosana Fiat liikkeestä esim Motonetista/vast. Kiitoksia kirjoittajille todella hyvistä vihjeistä. Kyllä tämä palsta joskus säästää selvää rahaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 21.7.2012 klo 10:09:36 MMistähän tuollaisen vikakoodinlukijan saisi ja hintaan, onko kokemuksia?

VARIS KARI 22.07.2012 08:48

Oma korjaukseni kesti vain kuukauden. Vikavalo syttyilee taas. Tuo kaasuläppä sulkeutuu kun moottori sammutetaan ja myös moottori jarrutuksissa. Tehojen puute johtunee siitä että ruostunut/vioittunut moottori ei jaksa aukaista kaasuläppää. Koko läppä on vain siksi että sulkee ilman virtauksen / turbon ahtopaineen jotta papkokaasujen kierrätys voisi toteutua. Ohjelmallisesti tuota ei saa poistettua. En ymmärrä paljonko maailma paranee jos pakokaasuja kierrätetään vain moottorijarrutusten aikana ja sammutettaessa moottori. Tuo kapistus taitaa lisätä sen verran kulutusta että menee +- 0 koko touhu. Vikakoodin lukijan saa halvimmillaan noin 30 E. Omani tilasin jostain nettikaupasta. Haulla OBD2 löytyy useita malleja ja kauppiaita. Varmalta näyttää että joudun nöyrtymään ja hankkimaan uuden kotelon. Pahus.....

JANHONEN MATTI 22.07.2012 12:06

Suosittelisin ottamaan vaarin Eklundin Tommin tällä palstalla 2.6.2012 antamasta vihjeestä ebayta koskein. Originaali ja uusi maksaa ebay:ssa 206 euroa rahteineen ja sisältää johdosarjan.

Ylipäätään meidän karavaanarien pitäisi suunnata ostoksemme näin sisämarkkinoiden aikaan Euroopan suuntaan Suomen kiskurihinnoista johtuen. Mitenkään muuten suomalaisten liikkeiden hinnoitteluun ei voi vaikuttaa kun saattamalla ne kilpailutilanteeseen.

AALTONEN JUKKA 22.07.2012 13:28

Kaduttaa etten heti vaihtanut läppäkoteloa kun ensimmäisenkerran häiriövalo syttyi pari vuotta sitten. Kotelossa oleva läppä ei ollut lepotilassa täysin auki joten tehokin tuntui hieman paranevan. Heitin 6000 km:n euroopanreissun. keskikulutus ajotietokoneen mukaan 8,9 - 9,1 l/100km.(täysintegroitu Hymer B754CL) Uusi kotelo merkkiä Marelli. arempi kuin aikaisemp Bosch.

JANHONEN MATTI 22.07.2012 14:15

Tässä vielä yksi osoite josta voi pyytää tarjouspyynnön venttiilistä. Firma toimii Tampereella.

http://www.hata-autosahko.fi/?cat=27

SUOMI SEPPO 22.07.2012 18:09

Millainen malli tuo Hymer B754CL on kuin noin vähällä kulkee? Meillä on pienempi B 674 SL ja se vie noin 11l/100km tankkaamalla mitattuna ja mittarin mukaan noin litran vähemmän. @seppo

AALTONEN JUKKA 23.07.2012 16:09

Se olikin B574CL. Matkanopeus 80 - 90 km/h.

KATAJA JARKKO 24.07.2012 17:43

Kaasuläppäkotelo on vaihdettu. Tein homman parkkipaikalla ja ei ollut hankala. Ohessa kuvalliset ohjeet, Ainoa ongelma oli parkkipaikalla olevat yleisasiantuntijat neuvoineen.

Nollasin vikakoodin ja hyvin pelittää.

Osan tilasin Salosta Jussin Dieselistä, hinta oli sopiva.

PALIN MATTI 27.07.2012 16:41

Aivan loistava korjausohjedokumentti Jarkolla. Kuvat vaan olis kannattanu kutistaa semmosiksi satakilosiksi ennen latausta pdf:ään. On julman kokonen tiiosto tuo.

Mutta joka tapauksessa hyvä!

Jos itselläni olisi tuollainen 2,3 moottori piirongissa, niin avaisin laitoksen jo ennen sen vikaantumista ja käsittelisin jollain hyvällä elektroniikan suoja-aineella silleesti niiku ennakoltaehkäisevässä mielessä.

Pitääpä siis tutkia, miten tuo säätöasia on 2,8 JTD:ssä toteutettu.

ASIKAINEN AKU 30.07.2012 13:08

Myös meidän autossa ilmeni samoja läppäongelmia alkaen Tangomarkkinoilla. Häiriö toistui muutaman kerran sen jälkeen. Paikallinen merkkiliike paikallisti vian kaasuläppään. Sitä ei vielä silloin vaihdettu koska hinta oli jotain 650 osille. Tutkiskelin asiaa ja totesin mm. että häiriöt ilmenivät vain sateella. Avasin kerran konepeiton sateisena päivänä, auton seistua koko päivän. Totesin että johto, joka menee ko. läpän moottorille sekä myös itse moottori olivat aivan märkiä valuvasta sadevedestä. Vesi vakuu ilmanvaihtokanavan tiivisteen läpi ja pääsee varsin vapaasti osien päälle ja varmasti myös sisälle. Rakensin varttitunnissa kumusen tippuvesisuojan ko. osien päälle niin että vesi ohjautuu sivuun. Kiinnitin kumisen läpän kolmella ruuvilla moottorin päällä olevan muovisen suojakannen alapuolelle "räystään alle". Sen jälkeen ei ole ollut yhtään häiriötä. Saa nähdä kuinka pitkälle selviän sillä kumiläpällä ilman että koko laite pitää vaihtaa tai kunnostaa. Jokatapauksessa uskon että niitä kaasuläppiä saa vaihtaa jatkossakin mikäli annetaan sen veden vapaasti valua osien päälle.

POHJAMO PEKKA 29.11.2012 16:40

ENGLUND TOM. Tuossa saksan Ebayssä 189€+17€ rahti suomeen! Drosselklappe EGR Ventil Fiat Ducato 2,3 Multijet/ Original und Neu . No niin. Ei taida olla ko. myyjällä enään ko. osaa, ei tule aktiiviseksi ollenkan ( osta nyt ). Mistähän osan saisi ja toimitettuna Espanjaan. Vika koodi p0638 paikallisttu Gartagenen Fiat huollossa, auto kulkee vielä toistaiseksi hyvin lukuunottamatta käynnistys ongelmaa joka poistuu toisella käynnistyskerralla. Jättivät korjaustarjoksen ko. osan vaihdosta, osat+ työ 432,73 euroo.

HAAPANEN TIMO 29.11.2012 18:41

Tämä tarvikekauppias on erikoistunut Fiatteihin, melko edullinen osa, ei kuitenkaan niin halpa kuin tuo mitä ei ole:))

http://www.axel-augustin.de/shop2/-Alle-Artikel/throttle-valve-socket-Wahler::26107.html#!prettyPhoto/0/

Eiköhän ne sen Espanjaan lähetä mielellään. Vaihto taitaa mennä alle kahden tunnin.

@timppa

ENGLUND TOM 29.11.2012 19:40

Tällä hetkellä Axel Agustin on halvin 229€+59€ johdosta yhteensä 288€ +rahti. Jos saat sen asennettuna espanjassa hintaan 430 € kannattaa ostaa sen sieltä. Ebayn hinnat vaihtelee ja halvin tällä hetelllä on 249€ Terv Tomppa Fuengirolasta

POHJAMO PEKKA 29.11.2012 21:11

Moro. Huomenna tulemme fugeen jos auto suo, voimme kait pohtia yhdessä mitä mitä kannattaa tehdä, vai mitä mieltä olet,Malagassa on Fiatin huolto jossa homma kait hoituu myös. Terv. Pekka

ENGLUND TOM 01.12.2012 09:19

Moi ,olen tällä hetkellä Torremolinissa loma reisulla;) mutta palaan tiistaina Fuengirolan leirintäalueelle pikka 341. terv Tomppa

POHJAMO PEKKA 13.12.2012 19:13

No niin. Nyt on auto käytetty paikallisessa Fiat korjaamolla ( Mijas- Costa ) Osien vaihto vaihto töineen, 483,42 euroa. Itse venttili mötti 158,54 , kaapeli 125 euroo + muutama nippeli + 21 % alvia lisäksi osien osalta . työtä. 2 tuntia a 42 euroo + 21 % Alvi. Aamulla klo 9.00 vein ja illalla klo 15.00 valmiina. Puhuivat sujuvaa enkkua, ei hankaluuksia kielen kanssa eikä muutenkaan. Sanoivat lähettävänsä venttiilimötin takaisin tehtaalle, siksi edullinen hinta sillä. 1 vuoden takuu kaikkialla euroopassa Fiat korjaamoilla.Osat olin käynyt tilaamassa etukäteen. Luulen et oli oikea ratkaisu teettää työ korjaamolla. Terveisin. Pekka Camping Fuengirola

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.