NAVIGAATTORIT

UUSIKYLÄ PENTTI 22.05.2012 21:53

Kumpi parenpi käytännössä, Tom,tom, tai Garmin

LINDBLOM ALF 23.05.2012 07:59

TomTomista ei kokemuksia, mutta yksi asia Garminista. Vanhemmissa laitteissa sai valita ajoneuvotyypin, mutta eipä enää uusimmissa. Pitää ostaa erikseen henkilöautolle, bussille ja kuorma-autoille. Karavaanarille haitaksi, varsinkin vaunuilijalle.

HIETAVUORI JUHA 23.05.2012 08:17

Tämä nyt menee ohi kysymyksen ,mutta Snooperiin voi laittaa kulkuneuvon mitat.

HELLE RAUNO 23.05.2012 08:24

Kokemusta vain Tomista. Olen tyytyväinen. Näin jossain lehdessä mainoksen uudesta mallista, johon voi laittaa tiedon minkälaisella kulkimella liikkuu

SUOMI SEPPO 23.05.2012 10:01

Ostin Via mallin Go 720:sen tilalle. Mm. Via malli ei toimi Home ohjelmalla. Ovat keksineet My TomTom ohjelman tilalle. Tässä ohjelmassa ei tunnu oikein mikään toimivan. Suoraan sanoen persiistä. Viimeinen Tomppa minulle jos ei äkkiä tule muutosta My TomTomiin. Joudun ottamaan vanhan 720 käyttöön kun latailen omia POI-pisteitä. TomTomin tuki ei osaa/halua neuvoa käyttöä niin yksinkertaisesti että tällainen perusinsinööri ymmärtäisi siitä jotakin. Tuki viittaa jatkuvasti ohjekirjan kohtaan jota olen tutkistellut eräitä kertoja. Kun ei ymmärrä niin ei ymmärrä. Se on myös suuri ihmetykseni kun jopa kerran sain omia pisteitä liimattua Tompan sisälle. Se oli vain sen yhden kerran. @seppo

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.05.2012 12:41

Seppo: Katso saatko tuolta löytyvillä ohjeilla ladattua POIt itsellesi. http://fi.support.tomtom.com/app/answers/minor_detail/a_id/13891/

Takasin alkuperäiseen kysymykseen Mitä vaatimuksia asettaa laitteelle.

hands free käyttö? Live toiminto (tiedot netistä laitteen sisäisellä GSM:llä) Helppo POI tietojen lisäys. Paljon ladattavia POI tietoja (ovat tosin muunnettavissa) Karttojen laajuus Karttojen saatavuus jatkossa

Uudet Tomtomit ovat LIVE laitteita joiden palveluiden käytöstä (esim liikenne tiedotteet) joutuu maksamaan n. 50€/ vuosi, karttapäivitysten lisäksi. Karttakorjaukset tulee ilmaiseksi, jos joku on esim. ilmoittanut suljetusta tiestä. Heti voimaan tulevina karttakorjauksina ei voi ilmoittaa esimerkiksi uudesta tiestä eikä tien väärästä sijainnista.

Itse valitsisin tällä hetkellä, jos jostain löytyy Tomtom joko 750T tai 950T. Toinen vaihtoehto olisi joku Garmin ikuisilla karttapäivityksillä varustettuna TMC vastaanottimella.

Tuo TMC ottaa liikennetiedot ULA lähetyksestä ja on käyttäjälle ilmainen.

Käyttäjän lisäys viestiin 23.5.2012 klo 12:42:14 Tomtom on ehkä helpompi käyttää, mutta oppii siihen Garminiinkin.

SUOMI SEPPO 23.05.2012 13:32

Äläs Markku perskeles. Tuota linkkiä on helldesk luetuttanut minulla nyt pari viikkoa. Vaikeutena on minulla tämä :Kun MyTomTom avautuu, valitse Lisää yhteisösisältöä Mistä ihmeen näppylästä valitaan "Lisää yhteisösisältöä" Koko nappula on kadonnut. Ei avaudu yhteisön ovet minulle. Minut on suljettu yhteisön ulkopuolelle. Olisikohan tämä tomtom yhteisöltä kiusaamista. @seppo

HAAPANEN TIMO 23.05.2012 15:59

Kysymyksen ei ole vastausta. Alfille sanoisin Garminin valikoimista kyllä löytyvan laitteita joihin ajoneuvon mitat saa asetettua: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=275 Ja paljon eri ominaisuuksilla varustettuja moneen makuun: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=134

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 23.5.2012 klo 16:03:19 Vähän tarkemmin viisituumaisesta karavan-mallista.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=275&pID=68620

LÄHTEENMÄKI KARI 23.05.2012 19:48

Suomen Sepolle: Minulla tuo "Lisää yhteisösisältöä" löytyy windowsin alapalkista näytä piilotetut kohteet alta ja klikkaamalla sieltä MyTomtom kuvaketta jolloin näyttöön avautuu mytomtom ikkuna (pieni ruutu näytön alakulmaan). Siitä voi sitten valita kohdan "Lisää yhteisösisältöä" jolloin se avaa selaimeen ikkunan josta voi lisätä POI juttuja laitteeseen. Minulla on Tomppa VIA125. T, Kari

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.05.2012 20:03

Yhden vaatimuksen lisää ainakin minä laitan naville: siinä tulee olla aktiivinen telakka, ettei tarvitse viritellä johtoja joka kerta, vaan riittää kun napsauttaa navin telineeseen.

Aktiivitelakalla varustettuja neveja on molemmilla sekä Tomtomilla, että Garminilla. Myös johtoshown vaativille anakin joihinkin Tomtomin malleihin saatvana kolmannen osapuolen tekemä aktiivitelakka, kuinka hyvä on taas eri asia.

Kaiken kaikkiaan kannattaa miettiä mitä siltä navilta vaatii ja tutkia laitteita oma vaatimuslista mielessä. Lisäksi kannatta kiinnittä huomiota siihen kuinka helpsti/nopeasti pääsee valitsemaan määränpään.

Kaikki navit osaa ohjata paikasta A osoitteeseen B.

HJELM ARTO-VEIKKO 23.05.2012 23:14

Joskus olen lukenut ohjekirjoista ruattin tai englanninkielisen version epäselvästä kohdasta,toisinaan apu on löytynyt ulkomaankielisestä versiosta. Tietenkin jos ohjekirja on moni kielinin versio.

t Jelmi

Ps kielitaitoni on auttava -,mutta kuitenkin.

SOHLBERG-KUKKO BERIT 24.05.2012 01:21

Olen hiukan erimieltä,My Tom Tom kyllä pelaa mutta,vaikeuksia on mokkulan kanssa ja ehkä langallisenkin yhteyden.Vaatii nimittäin suht` nopeaa yhteyttä.Sitten lisään tietoa,soittakaa puhelimella tom tomille hollantiin,saatte palvelun ja hyvän,en ole missään saanut yhtä hyvää puhelinpalvelua suomesta ja suomenkielellä lisäksi.Maksaakin vain saman kun soittelisi kotomaassa.Lisäksi lähettävät neuvoja ja tietoa sähköpostiin. Terv.oku

SUOMI SEPPO 24.05.2012 07:26

Kiitos Kari. Tuolta alalaidastahan se satiaisen kokoinen Tompan kuva löytyi. Tätä olen juuri etsinyt. Ihmettelen miten olen sen kerran aikaisemmin löytänyt ? Sitä en yhtään ihmettele että olen sen unohtanut. Via 125:ttä minäkin yritän opettaa talon tavoille. Tuo kiinteä kiinitysjalka ei ollut minun mielestä parannus. Täytyy tutustua saako tuohon millaisia muutoksia. @seppo

TURUNEN HEIMO 24.05.2012 08:21

Miksei Navigon? Minulla ollut aiemmin Garmin ja ainakin silloin kauppaan kuuluvan kartan päivitys oli melkoisen mutkikas toimenpide. Navigaattorina se oli minusta toimiva, ei mitään turhaa ja selkeät valikot. Seuraava Mio ei ollut sitä luokkaa, paljon pieniä ärsyttävyyksiä. Hitaus niistä pahin ja karttojen päivityksen puute. Kokeilin vast'ikään kaupassa uusinta ja se oli ripeä. Nyt on Navigon joka toimii aika sulavasti joskin valikot kärsivät minun mieleiseni logiikan puutteesta. Ajoneuvon voi valita, kuorma-automoodissa ei ohjaa liian ahtaisiin paikkoihin. Päivitykset sujuu kuin itsestään ja POI-pisteen voi helposti lisätä. POIt ei ole mitään speciaalia vaan tavallisia, helposti esmes excelissä editoitavia csv-tiedostoja Satuin vain pihistelemään ja ostin mallin johon mahtuu vain 1000 omaa kiinnostavaa paikkaa. Kivasti tullut tarjouksia postiin rekisteröinnin jälkeen. Harkitessa kannatta käydä tukisivuilla, lukea manuaaleja ja katsella latausvalikoimaa.

KATEISTO EERO 24.05.2012 09:38

Minullakin Navigon ja kahden vuoden ilmaisilla karttapäivityksillä, Päivityksiä tulee 3-4 kuukauden välein. Mm asuinpaikkamme lähellä talvella valmistunut liikenneympyrä on jo mukana.

HYTÖNEN RAIMO 24.05.2012 10:06

Vastahan nuo olivat jonkin lehden (Mikrobitti) testissä. Itseäni jäi vaivaamaan kahden testissä olleen Tompan navigointitarkkuus, joka kummallakin yhdessä kohteessa noin 200 metriä pielessä. Garmin ja Navigon löysivät saman kohteen vaikeuksitta.

Niin tai näin, itse en ostaisi laitetta, joka vie kaksisataa metriä harhaan. Tietty, eihän se syvällä maaseudulla maata kaada, mutta jossakin suurkaupungissa se on jo melkoinen riesa.

JANHONEN MATTI 24.05.2012 10:12

Amerikkalainen Garmin osti noin vuosi sitten saksalaisen Navigonin. Ulospäin tuo osto ei juurikaan ole näkynyt. Firmoilla on työnjako jossa Navigon keskittyy autoihin integroitaviin navehin ja Garmin erillisenä myytäviin. Alkuperäinen kysymys on kumpi on parempi Tomppa vai Garmin. Itse olen kallistunut Garminin suuntaan joskin ei ongelmaton ole sekään. Se ainakin on minulle käynyt selväksi, että sitä parasta navia ei vielä ole tehtykään - onneksi. Niiden ominaisuuksia kun ei vaan kehitetä vaan myös huononnetaan kuten Alf tuossa sanoi. Aiemmassa Garminin nuvi 350 oli autotyypin valittavissa mutta nykyisessä laitteessani Garmin 1390T sitä ominaisuutta ei samassa laajuudessa enää ole - selvä huononnus. Pitäsi kai ostaa eri laite. Tuota POI-pisteiden lataamismahdollisuuden korostamista navin muistiin noin niinkuin kaikenvaralta ennakkoon en ymmärrä lainkaan. Maailmahan koostuu POI-pisteitä ja minä tarvitsen reisullani niistä vain 20-30. Paljon tärkeämpää kuinka helposti ja nopeasti seuraava kohde-tai reittipiste on tallennettavissa joko suoraan kartalta, osoitteena tai koordinaatteina (optio vähintään kolmea eri koordinaattimuotoa) navin muistiin. Koordinaatteja kun ilmoitellaan monessa muodossa. Eli en tiedä kumpi on parempi mutta sen tiedän, että merkistä riippumatta mallisarjan alapäästä tuotetta ei kannata ostaa. Ts. ihan halpaa ei kannata ostaa. Garminin osalla sen pitäisi olla 3000 sarjaa ja koko Euroopan kartoilla katutasoon saakka. '

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.05.2012 10:44

"Tuota POI-pisteiden lataamismahdollisuuden korostamista navin muistiin noin niinkuin kaikenvaralta ennakkoon en ymmärrä lainkaan."

Näin tarpeet ovat erilaisia. Itse käytän paljon noita lataamiani POI paikkoja. Esimerkiksi kun olen reissussa voin helposti katsoa missä on lähin SFC alue. Tai otto-automaatti, kotipitsa (tms pikaruokapaikka), ST1 huoltoasema jne.

En etsi mistää paperista osotteita joita sitten naputtelisin määränpääksi, riittää kun tietää mitä haluaa, niin tiedot ovat valmiina.

Joku voi sanoa, niiden olevan valmiina koneen muistissa, mutta jos esimerkiksi haluaa nopeasti käväistä reissussa syömässä pitsan niin ei tarvitse hakea ravintoloiden jokosta kotipitsaa, vaan se on omassa listassaan ja voi katsoa onko sellaista lähellä.

Jokaisen POI pisteen ominaisuus tietysti tulee tietää eikä pelkällä POI pisteellä ole käyttöarvoa jos tietona on vain esimerkiksi leirintäalue.

Käyttäjän lisäys viestiin 24.5.2012 klo 10:49:41 "Garminin osalla sen pitäisi olla 3000 sarjaa ja koko Euroopan kartoilla katutasoon saakka."

Onko navigaattoreita joissa ei ole katutason karttoja? Olen aina luullut niissä olevan automaattisesti kaupunkien kadut.

Mitä tulee käyttämiini / testaamiini naveihin on Tomtom ollut nopeimmin valmiina ottamaan vastaan määränpään (mutta onko meillä niin kiire valmiissa maailmassa)

JANHONEN MATTI 24.05.2012 13:55

Navi-tarpeet on tosiaan erilaiset. Itse on juurikaan kotimaassa navia käytä mitä nyt lasketan sillä kilometrit ja se melkein on siinä.

Piti oikein tarkistaa tuo katutason karttojen tilanne Garminin osalta. Nyt päivitykseksi tarjottavassa Garminin Europe NT-versiossa ei siinäkään ole ihan kaikkia nyky-Euroopaan luettavia maita saati katuja. Viimeisimpänä on tullut mukaan Romania josta aiemmin oli päätiet ja joidenkin kaupunkien katuverkkoja.
Bosnia Herzegovinasta on päätiet ja Albania puuttuu vielä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.05.2012 14:09

Meillä navi on aina paikallaan jos mennään vähänkin kauemmaksi.

Käytän sitä hands free laitteena niin ei tarvitse kaivella kännykkää taskusta eikä viritellä korvanappeja. Lisäksi voimme ajella piempiä teitä, ilman pysähdystä joka risteyksessä :). Tuo arvokkaampi navigaattori kun ei oiken hallitse kartankukua.

Olen kyllä ajellut paljonkin Suomen teillä jo työnikin takia, mutta en muista kaikkia pikkuteitä, joita on kiva rauhassa ajella.

Tuo "hands free" toiminto on minulla yksi navin valinta peruste.

HAAPANEN TIMO 24.05.2012 17:03

Samaa mieltä Matin kanssa. Itse en paljoa lataile, nyt Bord Atlaksen kun siihen tuli kirjan sivun merkintä navin näytölle mukaan. TB:n rekkatankit laitoin kun niitä ei huoltsikkatiedoissa ole ja sieltä tankkailen.

Garminista löytyy erikseen pitseriat ja vielä erikseen pikaravintolat. Huoltoasemat tulevat nimellä mainiten, joten esim. St1 helposti joukosta löytyy.

@timppa

RAINA EERO 27.05.2012 22:49

Ite tarvitsen työni puolesta paljon navia, löytääkseni asiakkaat, olen todennut, että tomppa on kiva käyttää kaupungissa, mutta sen voi heittää ikkunasta, kun siirrytään maalle, en tänä päivänä uusimmallakaan tompalla löytäisi kotiini tien numeron perustella, se kun ei hetikään joka paikassa tunne tien numerointia ja saattaa kumminkin asetella niitä kohteita minne sattuu kohdetiellä. Carmini on toiminut aika hyvin, joskus senkin saa sekoamaan ja se onkin sitten sekaisin, ei auta edes sammuttaminen vaikka reitin on nollannut. Navicon on ollut kartoiltaan aika hyvä löytämään, joskin välillä kaupungissa ihan ihme reittejä tarjoilee ja tutustuttaisi lähiöön enemmän, kuin tarvetta, mutta pahimpana olen pitänyt näyttöä, se näkyy auringon valossa huonosti ja näppäillessä tuntuu välistä, että koko näyttö venyy sormen alla ja kaikki kirjaimet painuu samalla kertaa. Mutta kaikilla tosiaan löytää ainakin kaupungissa perille, millä pitemmän, millä lyhyemmän reitin kautta, joten maku kysymyksiä, mistä tykkää, itse seuraavaksi taidan taas päätyä carminiin.

LAURONEN TAPANI 28.05.2012 09:56

Minun Garmin on mennyt sellaiseksi, että höpöttää koko ajan, että käänny vasemmalle tai oikealle jos tiessä on vähän mutkaa, vaikka reitti näyttää suoraan eikä ole risteyksiä lähellä.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2012 klo 09:58:18 Onhan se hyvä kun hälyttää kaarroksista ajoissa, toimii vähän kuin kartan lukija rallissa, voi vetää Ducatolla mutkat sitten max nopeudella, ei mene sekuntteja hukkaan :D

HYTÖNEN RAIMO 28.05.2012 11:19

Matille (Janhonen)

Niinpä. Käyttötarpeet ja tottumukset ovat erilaisia.

Itselläni on navi lähes aina päällä, sillä haluan tietää mitä edessä on odotettavissa ja saada toisaalta myös tietoa lähialueesta tien ulkopuolella.

Toisaalta se varoitttaa liikennekameroista ja liian suureksi huomaamatta kohonneesta ajonopeudesta. Jos näin säästyy yhdeltäkin sakolta, niin navi on tienannut jo sillä hintansa.

Ei sillä, että tapanani olisi kaahailla - en ole saanut koskaan muuta kuin yhden pysäköintisakon Ruåtsissa, kun olin sattunut pysäköimään lumen peittämän invalidipaikkamerkin päälle. Oli peräti huikeat 10 kruunua - kauan sitten.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.5.2012 klo 11:24:14 Siis navi on päällä, mutta sitä ei ole tavallisesti asetettu navigoimaan mihinkään. Toisin sanoen näytössä rullaa vain karttapohja tiekohtaisine lisätietoineen.

LAURONEN TAPANI 28.05.2012 13:53

Kyllä navi helpottaa yksin liikkuvaa vierailla paikkakunnilla, jos vierellä on hyvä kartanlukija, sitten ei ole tarpeellinen, itselläni naispuoliset kartanlukijat ovat yleensä sellaisa, että eivät tiedä miten päin karttaa pidetään.

LILJEROOS JOUKO 28.05.2012 22:34

Tuoreita kokemuksia Tomista, reitillä Trave-Keukenhof-Montmelo-Trave. Kun moottoritieltä poistumisessa on kolme vierekkäistä lähtöä suhteellisen loivasti, Tomi on hiljaa. Jos luotat kaistaohjaukseen, huti tulee helposti. Näitä risteyksiä tuli Ranskassa vastaa muutamia. Vain ensimmäisessä tuli huti. Jos suunniteltu reitti on poikki, hakee Tomi hetkenpäästä uuden tien. Mutta - jos sielläkin on katkos, voi tuloksena olla kiertoajelu. Toisen kierroksen alkaessa Pariisin eteläpuolella, huomattiin asia ja tehtiin rekkaletkan kanssa risteyksessä u-käännös. Rekatkin käyttivät ilmeisesti Tomia. Sitten vielä tuo kartanlukijaominaisuus mutkaisia teitä ajaessa, joskus vähän häiritsee. Sanojen "kaarra" ja "käänny" merkitys joskus vaihtelee, aiheuttaen pientä epävarmuutta. Muuten mainio laite, mutta vaatii kartan tuekseen vierailla seuduilla.

PURSIHEIMO TOPI 28.05.2012 23:53

Onko noissa kummassakin kaukosäädin? Vaimon mielestä kaukosäädin on käytännössä välttämätön. Usein naviska on tuulilasin alareunassa kaukana käyttäjästä. Ajon aikana siihen tehdään usein kohdetta koskevia muutoksia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.