pyörän laakeri

PEIPPO JARI 21.05.2012 20:14

eli auto on fiat 2.8jtd ja huomasin tuossa renkaan vaihdossa että etupyörässä oli vähän klappia edessä ja siitä meinasinkin kysyä että onko siellä joku kiristys mutteri jossain ym et saisi kiristettyä..ei kuulu ajon aikana mitään ylimääräsiä ääniäkään joka viittaisi ilmeisesti laakerin kulumiseen..eli voiko sitä kiristää ja mistä, ja eihän ehkä pieni klappi niin vakavaa olen, vai..

NIEMI SEPPO 21.05.2012 21:45

Minulla oli sama tilanne keväthuollossa, ennen katsastusta. Asentaja pyöritteli ja ravisteli etupyöriä, joissa oli hiukan välystä. Kun molemmilla puolilla välystä oli saman verran, niin piti sitä normaalina. Katsastusmieskään ei kiinnittänyt välys asaiaan huomiota, vaan leimasi Ducaton.

KOTILAINEN ISMO 21.05.2012 21:58

Minulla ducaton vuosimalleissa 02 ja 05 (2,8 jtd) oli molemmissa klappia etupyörien laakereissa heti uudesta alkaen. Sitten kun laakeriin tuli oikeasti vika, niin se alkoi jurraamaan ajossa kuten laakerin kuuluukin tehdä kun se menee rikki. Laakereita ei voi kiristää.

SUOMI SEPPO 23.05.2012 12:01

Vanhemmissa Ducatoissa oli ohuet säätölevyt etupyörien laakereissa. Usein oli säätölevyt kokonaan poissa koska väliholkki oli hieman liian pitkä. Tämä ei aiheuttanut minkäänlaisia toimenpiteitä. Sellainen se oli jo tehtaalta lähtiessä. Mikäli on kaksi vaitoehtoa: onko laakeri vähän liian kireällä tai vähän liian löysällä niin kannattaa valita jälkimmäinen. Tarvittaessa voisi kysyä MM:lta vaikka kuvaa 80-90 luvun laakerisysteemistä. Muistaakseni käsikirjassa oli kuvat. @seppo

Käyttäjän lisäys viestiin 24.5.2012 klo 07:28:56 Kuvassa tuo "Jäykkä välike"

MIKKONEN MATTI 23.05.2012 15:25

Työmaalla sattui olemaan Seppo Suomen yksitoista vuotta sitten lähettämien kuvien kopiot laatikon pohjalla. Mahtaakohan pdf-muoto toimia.

HAAPANEN TIMO 23.05.2012 15:44

Hyvät kuvat, mutta kysyjän 2,8 autossa ei ole minkäänlaista säätömahdollisuutta. Laakerin ehjyyden tuntee käsin pyörittäessä, se vaurioituneena ikäänkuin vähän rahisee ja viallinen pitää helkkarinmoista jurinaa ajaessa. Ei voi olla huomaamatta.

@timppa

PEIPPO JARI 23.05.2012 19:58

niin ja sitten mun auto on vuosimallia -01 ja jtd moottori..mut jos ei ole säätö mahdollisuutta niin ei kait muuta kun tiukkaa ajoa vaan ku ei se pidä minkäänlaista ääntä ajaessa..ja välys melko pieni..

HALMEENMÄKI JUHANI 23.05.2012 22:44

Noissa uudempien Ducatojen ns kompaktilaakereissa on jo alunperinkin välystä. Herra ties kuinka monet on vaihdettu turhaan, nuo menee uusiksi vasta kun ääntää!

MINKKINEN NIILO 26.05.2015 10:58

Noin täsmennys asiaan, kun Ducaton vuosimallista oli kyse eli minkä vm. Ducatosta Seppo puhuu tämän laakerin kohadalla : siitä Ducato I --> 94, vai Ducato II 94->

JANHONEN MATTI 26.05.2015 12:23

Pitäähän se jonninmoinen välys olla, että jarrulevy voi "töniä" palat vähän kauemmas levystä.

Noista laakerivaurioista tässä lisää

http://www.laakerikeskus.fi/laakerivaurio.html

HALMEENMÄKI JUHANI 26.05.2015 20:17

Ei se jarrulevy paloja töni, vaan männän tiivistekumi hoitaa palautuksen.

JANHONEN MATTI 26.05.2015 21:48

Kumit palautta niin kauan kun palauttaa ts. niin kauan kun pysyvät kimmoisa ja mäntä liikkuu hyvin.

Sitten kun ollaan siinä tilanteessa, että männän vastus voittaa kumin voiman niin se on siinä.

VALTONEN MARTTI 26.05.2015 22:11

Näin siinä kävi Hondan takajarrulle pari vuotta sitten. Piti ruiskia silikonilla jarrulevy ja palat jotta pääsi varovasti ajaan korjaamolle. Oma vikakin, en tarpeeksi ajoissa reagoinut jarrujen vinkumiseen.

JANHONEN MATTI 26.05.2015 22:35

Usein jarrujen päälle jäänti on itse aiheutettu ongelma. Ajetaan jarrupalat ja levyt ihan loppuun, josta seuraa, että männät tulee liian ulos, jolloin ne ei enää palaudu kunnolla. Jos jarrusatula on vielä väljä niin palat/männät pyrkii lähtemään jarrulevyn mukaan. Sivuttaisliike on lähes olematon. mutta on olemassa. Myös likaisuus ja ruoste voi myös aiheuttaa sen, että jarrusatula (rakenteesta riippuen) ei toimi enää oikein ja jarrut ei palaudu. Joskus tämä ongelma on niin paha, että vain sisempi pala jarruttaa. Tällöin pyöränlaakerin kohdistuu suuri sivuttaisvoima joka ei tee hyvää laakerille.

Tämän sylinterin toispuoleisen kulumisen näkee selvästi kun katsoo oikein loppuun ajettuja vanhoja jarrusylintereitä ja mäntiä. Asiaa vielä pahentaa jos jarrusylinterin suojakumit on rikki ja jarrusylinteriin pääse vettä.

Jos suojakumit on ehjät voi männät suojakumin läpi "rokottaa" painamalla ohuella injektioneulalla jarrunestettä (vain sitä) suojakumin taakse. Tämän jälkeen mäntä pihdeillä pohjaan ja uusi rokotus jne. Joskus tämä on hyvä ensiapu kun sylinterin mäntä jumittaa.

POHJANTÄHTI JORMA 27.05.2015 06:15

Eiköhän lämpölaajenema poista sen " klapin" laakerista tämä aloittajalle -:)

Jos olisi tiukka kylmänän niin ei siitä hyvää seuraisi, tämä muille tietäjille -:(

KAUPPI ERKKI 27.05.2015 10:15

Tuntuu olevan katsastusmiehestä kiinni tämä ducaton etulaakerin välys joku hyväksyy välyksen joku taas ei ja vaihtoonhan se silloin menee ehjä laakeri, sanoin kerran inssille että ducaton laakeri on aina väljä väitti ettei ole enää näissä uudemmissa 2000 eteenpäin vaihdoin laakerin joka oli yhtä väljä kuin se entinenkin otin kuitin ja laakerin mukaan ja sanoin että vaihdettu on toivottavasti opetus meni kantapään kautta inssille Kyllä laakeri tiukkenee kun pulttipyssyllä vähän nakuttaa vetoakselin mutteria.

HAAPANEN TIMO 27.05.2015 11:07

Vedetäänhän se muutenkin kymmenien kilojen tiukkuuteen, eikä vaikuta laakerin väljyyteen. Jossain todella vanhassa oli näitä itse säädettäviä.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.