Peugeot-Heku 2,5TD (J5, vm 90) vaihdelaatikko hajos!!

PULKKINEN ARI 18.05.2012 19:16

Morot kaikille. Kevään ensimmäinen ajelu kävi Hekun vaihdelaatikon kohtaloksi. Syksyllä kävi niin, että viitos vaihde ei enää pysynyt päällä ja homma jäi odottamaan kevättä. Nyt kävi sitten niin, että mikään vaihde ei suostu menemään päälle ja tienpenkallehan se jäi. Onko laatikko ihan sökönä vai olisko siirtäjässä vika? Mistä voisi saada järkevällä hinnalla korjattua laatikon? Käytetty? Onko hyviä vinkkejä? "Kanta-Hämeen Hekuilija"

TERVO JARI 18.05.2012 19:31

http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1243526 Kysy

Oletko katellut tollai ?

https://www.google.fi/search?q=Peugeot+2%2C5TD+%28J5%2C+vm+90%29+&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a#hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=Peugeot+2%2C5TD+%28J5%2C+vm+90%29+vaihdelaatikko&oq=Peugeot+2%2C5TD+%28J5%2C+vm+90%29+vaihdelaatikko&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.3...269334.277709.2.278058.16.16.0.0.0.2.2603.8376.4-1j3j8-2j1.7.0...0.0.y8KsmFR8Ao0&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=f9f252fed798ec2&biw=1600&bih=677

VÄLIAHDE JUSSI 18.05.2012 19:44

Tuota aivan turha on arvuutella,se pitää tutkia Minun yhellä kaverillani hajosi m-pöyrä näin alusta kesää ,vasta syksyllä sai siihen osat ja jäi ajokausi näin ollen muutamaan viikkoon,sinä vuonna. Älä jätä "tielle".

JANHONEN MATTI 18.05.2012 20:36

Et sitten uskonut kun laatikko varotteli. Noin se Fiatin laatikko juuri kehoittaa menemään korjaamolle ja pyytää lopettamaan heti varoituksesta viitosen käytön. Kannattaa nyt ensin purkaa se laatikon pää josta näkee viitosen vauriot. Voihan olla, että vain se aiheuttaa ongelmasi. Siirtäjissä vika on harvoin.

Mikäli vikaa on muuallakin kun viitosen pakassa kannattaa harkita vaihtolaatikon hankintaa kun laatikko on noinkin vanha.

Tässä yksi osoite josta voit kysyä vaihtolaatikkoa http://www.hellsteno.se/Vaihdelaatikoita-Fiat.php

Tässä taas firma josta saat varaosia. http://www.tamgears.com/

Romulat on tietysti yksi paikka josta kannattaa kysellä mutta ilman tarkastamista romutetusta autosta irroitettua laatikkoa ei kannata asentaa. Eli viitosen pää auki siitäkin ja samalla voi tarkistaa päälaakerin kunnon. Ja kun laatikko on pois paikaltaan kytkin kannattaa siinä yhteydessä uusia mikäli ei aivan hiljattain ole uusiittu.

HYTÖNEN RAIMO 20.05.2012 19:57

Ei ole vika yksistään viitosessa, jos mikään vaihde ei mene/pysy päällä.

Loota on entinen, joten eikun korjaamolle. Ja tämähän ei sitten ole hiivatin vika, vaan ominaisuus.

Ottaen osaa rahanmenetykseen, toivottaa saman kokenut.

Käyttäjän lisäys viestiin 20.5.2012 klo 19:58:35 Tuli kirjoitetuksi hiivatti vaikka kyseessä on pökötti. Mutta sama lootahan niissä on.

PULKKINEN ARI 22.05.2012 17:15

Niinpä, kuuolstaa siltä, että rahaa menee. Nyt kysynkin, että millä ilveellä tästä lystistä selvitään pienimmin kustannuksin? Onko korjattuja lootia? Mistä? ja mihin hintaan? Vai kannattaako tuo vanha korjata?

KORHONEN PAULI 22.05.2012 17:45

Kannattaa vielä tutkia ratista vaihdelaatikolle menevä vivusto. PKK

HIETALA PEKKA 22.05.2012 17:58

Kannattaa kysäistä Määtän Karilta Pohjolan Autosta .Itselläni aikoinaan Pösö J5 jossa myös laatikkohuolia ja aina apu Karilta löytyi.Pösössähän on sama loota kuin Citikan c-25 pakussa ja jossain Citikan vanhemmassa henkilöautossa myös sama laatikko.Pohjolan Auton numero on Puh: (016) 446 246.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 22.05.2012 18:00

"Kannattaa vielä tutkia ratista vaihdelaatikolle menevä vivusto."

Omassa Ducatossa vm 1989 loppui pakin saanti päälle kolarin jälkeen. Löysäsin rattisysteemissä kiinni olevat pultit ja helutin hieman ylös - alas, niin vahdetanko keskittyi ja kiristin pultit takasin. Tämän jälkeen vaihteet toimivat kuin unelma, jos olisin tuon vaikutuksen arvannut aiemmin olisin ollut monta vuotta tyytyväsempi vaihteiden toimintaan.

Yksi ongelmapaikka on myös vaihdevivun jatkonivel, se kannatta tarkistaa.

SIIRONEN SEPPO 22.05.2012 21:37

On omakohtaistakin kokemusta tuosta vaihteiston siirtovivuston alapäässä olevan kumisen laippanivelen pettämisestä. Siis pyöreä kumilaippa vivuston alapäässä hiukan vaihdelaatikon yläpuolella. Sen laipan alapuolinen suhteellisen ohuesta pellistä prässätty vastinkappale oli revennyt. Pakkivaihde oli jäänyt päälle, ei saanut muutakaan vaihdetta päälle eikä edes vapaalle. Vika ei näkynyt päällepäin moottoritilasta katsellen, mutta avustaja heilutellessa vaihdevipua näki, ettei itse vaihteistoon menevässä siirtoakselissa ollut mitään liikettä. Varaosaa ei tuntunut löytyvän, mutta purkaamosta löytyi jonkun auton ohjausakseli, jossa oli käytetty samalla reikäjaolla olevaa kumivälilaippaniveltä ja siitä sai sävellettyä vastinosan sinne vaihteiston puolelle. Hyvin toimi sen jälkeen niin kauan kuin auto minulla oli.

KORHONEN PAULI 22.05.2012 22:28

Yks oire tuohon vivusto-ongelmaan on se että vaihtaessa joutuu tekemään aika pitkiä liikkeitä vaihdetangolla. Sitten sinne tulee viimein niin paljon löysää ettei vaihteet mene päälle. Normaalisti vaihdevivun liike on kuitenkin n. 10 cm luokkaa vivun päässä. pkk

KÄHÄRI SIRPA 12.06.2013 15:35

Voisko ennaltaehkäistä pitämällä öljyt maximissaan?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.