Henkilöauto matkailuauton perässä ilman lavettia

SILAS JANNE 15.05.2012 20:03

Hei Olemme Ranskassa leirintäalueella ja vieressä on englantilainen Burstner, jonka perässä on puomilla kiinnitettynä pikkuinen Suzukin henkilöauto. Tällaiset yhdistelmät ovat kuulemma Englannissa yleisiä, mutta Espanjaan ja Portugaliin niillä ei ole oikein asiaa. Ovatko tällaiset Suomessa sallittuja? Terv. Janne

KOISTINEN TOIVO 15.05.2012 20:24

Ei kait sitä autoa saa hinata ilman kuskia muut kun hinurit joilla on ne oikeat vetopelit. Luulee Toivopoika

LEPPIKANGAS MARKKU 15.05.2012 21:18

Kyllähän niitä vedellään niin Euroopassa kuin etenkin Jenkeissä. Meidän vieressä Hollannissa oli Rankalaisen insinöörin ratkaisu pyörätelineeksi. Hyvin kuulemma keikkui perässä!

HELLE RAUNO 15.05.2012 22:48

Melko yleinen näky mös Marokossa, eurooppalaisten autojen perässä.

LAURONEN TAPANI 16.05.2012 00:10

Tuohan olisi hyvä, voisi hankkia diesel aggregaatin, se kun painaa n. 100kg, kulkisi tuolla hyvin ;)

KOISTINEN TOIVO 16.05.2012 06:34

Totta puhut, minä tarkotin että meillä suomessa ei taida se auton veto olla sallittua. ilman kuskia. Tiijä nyky sääntöjä Toivopoika

KARJALAINEN ALPO 16.05.2012 07:03

Eilen tuli Suomessa vastaan, että maastoauton perässä oli henkilöauto ilman kuljettajaa. Henkilöauton eturenkaat oli ajettu pienipyöräiselle ykisiakseliselle systeemille ja köytetty siihen. Puomi kiinni ja menoksi.

KYTÖMÄKI RAUNO 16.05.2012 07:55

Mitenkään provosoimatta ketään mutta aika hauskaa tämä maailmanmeno ensin keksittiin matkailuvaunu, jota vedetään auton perässä, sitten tuli matkailuauto jolla voi ajaa ja jossa voi asua. Nyt sitten halutaan vetää sitä autoa matkailuauton perässä.

LAURONEN TAPANI 16.05.2012 08:30

Kehitys kehittyy, mitä vielä näämmekään;)

HALTTUNEN TEUVO 17.05.2012 10:43

Pienille agregaateille: http://www.milanuncios.com/remolques/se-vende-remolque-peque-o-45460220.htm

KOISTINEN TOIVO 17.05.2012 22:11

Lahdessahan oli matkailuauto jonka takakontissa ol ihenkilöauto. No kohta joku keksii, että laitetaan henkilö auton perään keula kärryn pääle matkailu auto ne kun syövät enemmän polttoaineta kun henkilö auto, säästyy löpö. Vai mitenkä se meni. Toivopoika

SUOMI SEPPO 18.05.2012 11:59

Nyt ei mahdu järkeen miten tuolla kahdenkoukunkärryllä saadaan tehtyä käännökset katujen risteyksissä, tai jopa u-käännös ? Mikään ei ole niin viisas kuin insinööri (varsinkin ranskalainen) @seppo

HAAPANEN TIMO 18.05.2012 13:19

Pyörät kääntyvät vapaasti. Yläkuvassa auto on peruutettu paikoilleen ja pyörät ovat takaperin.

@timppa

LEPPIKANGAS MARKKU 18.05.2012 16:54

Palstan "tietopankki" Timo terävänä hokasi miten homma toimii. Itsekin sitä ensin paikalla hetken ihmettelin. Pyörän kiinnitys laakeroitu pystyakseliin. Saisihan sinne vaikka pesukoneen tai pakastimen asennettua, ellei anoppia kehtaa laittaa.:)

SUOMI SEPPO 18.05.2012 18:25

Näin kokeneena markettikärryn työntäjänä epäilen millaisia resonansseja tuollainen caster-ohjattu kärry voi saada esim. tien pienistäkin kuopista. Voipi vipottaa aika rajustikin. Hyvänä puolena tällainen m-autoilijakin osaisi ehkä peruuttaa tuollaista. @seppo

KARELL HANNU 19.05.2012 23:02

Alkuperäiseen kysymykseen liittyen; manner-euroopan tyylinen puomilla veto 4 pyörää maassa ei ole sallittu Suomessa. Hinausapulaite alias Dolly alias hinattava laite tekee lailliseksi auton vetämisen jäljessä suomessakin. Siihen ajetaan / vedetään hinattavan etupää ja takapää kulkee omilla pyörillä. Suurin nopeus hinattavalla laitteella on 60km/h ja varustettava ko.nopeuskyltillä. Olen itse tehnytkin tällaisen, vielä kun tuli noiden romujen kanssa leikittyä enemmän...

NYYSSÖNEN KAJ 21.05.2012 08:22

"Hei Olemme Ranskassa leirintäalueella ja vieressä on englantilainen Burstner, jonka perässä on puomilla kiinnitettynä pikkuinen Suzukin henkilöauto. Tällaiset yhdistelmät ovat kuulemma Englannissa yleisiä, mutta Espanjaan ja Portugaliin niillä ei ole oikein asiaa. Ovatko tällaiset Suomessa sallittuja? Terv. Janne "

Yleisiä ne ovat mainitussa maassa lisäksi Ranskassa. Kyllä niillä saa vapaasti ajaa Espanjassa ja Portugalissa Suomi mukaanlukien. Vaatimus on että kuljettajalla on allaan ao maahan rekisteröity auto ja on ao maassa myönnetty ajokortti (B kortti)

Suomessa saa tälläista yhdistelmää kuljettaa kunhan vetoauto on rekisteröity kuorma-autoksi ja kuljettajalla on CE ajokortti. Suomessa hekilöautolla< saa hinata muuta kuin keskiakselista peräkärryä. Keskustelussa mainittua Dollyä koskee omat erikoisehdot milloin ja miten sitä saa käyttää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.