Truma Combi E

YLIKULJU JARMO 15.05.2012 17:45

Nyt hiljeni Truma Combi E:n kaasupuolen lämmitys täysin mykäksi. Ei tule edes mitään häiriövaloja. Sähköpuolta en vielä päässyt testaamaan, mutta kytkinpaneeliissa toimii kuitenkin kaikki siinä olevat toiminnot. Sähköä on ja kaasua on. Auto on Transitin alustalla Hobby T 500 GFSC Van -08. Pannu on todella ahtaassa tilassa, enkä ainakaan vielä onnistunut löytämään sieltä yhtään sulaketta.

Löytyykö hyviä vinkkejä vai onko viisainta varata heti aika korjaamolle? Mistä esimerkiksi ylikuumenemissuoja löytyy tai onko pannun alueella muita sulakkeita? Vänkärin penkina alla olevat sulakkeet olivat ehjät.

LEPPIKANGAS MARKKU 15.05.2012 21:09

Hollannin matkalla matkakaverien Trumassa juuri sama vika. Puhaltimen moottori rikki ja vaihto tehtävä. Tilaili aikoja niin Hymeriltä kuin muualtakin mutta 3-4 viikkoa jonoa joka paikassa. Forssassa asia saatiin työnalle päivässä ja ehtivät vielä Salakallion vapputreffeille.

HAKALA JYRI 15.05.2012 21:26

Vastaava tapaus, kokeileppa:

Irroita Truman pää sulake, se on asunto-osan sulakekeskuksessa. (tai jos pääkytkin josta menee kaikki sähköt poikki avaa tai akun toinen kaapeli hetkeksi irti) ellei auta ota truman sivussa olevan kannenalta sulake pois ja tark se,, on lasiputkisulake muistaakseni 10a (=piirikortin vieressä)

Oli vastaa tapaus, noilla virkos,,,huoltoliikkeessä ei osattu selittää vikasyytä, kun nyt toimii taas normaalisti, näissä on ollut ja on häiriöitä liiankin kanssa,, taitavat olla turhanherkkää elekroniikkaan.. t jyrih

JOKINIEMI PETRI 15.05.2012 22:09

Tarkista ettei maadotus johto ole poikki auton alla, Pitäs löytyä suaraa lämmitimen alapuolelta.

YLIKULJU JARMO 17.05.2012 05:16

Kiitos vinkeistä. Kaikki muut näistä nyt tarkistettu paitsi puhaltimen moottori. Sulakkeet näyttää olevan ehjät, eikä akun kaapelin irroittaminenkaan auttanut asiaa.

Kuinka kauan korjaamolla moottorin vaihdossa meni aikaa? Sai vissiin vaihdettua kuvan osoittamalla tavalla huoltoluukun aukosta.

LEPPIKANGAS MARKKU 17.05.2012 09:34

Eipä kaverinkaan autossa sulakkeiden vaihto auttanut, kokeilimme sitä parikin kertaa matkan aikana. Tietäjät sanoivat että moottorin sisään syntyy hiilipölyä, joka tekee oikosulun tms. Tästä asiasta on täällä topikkia ollutkin. Moottorin vaihto, kunhan sellaisen onnistui Suomesta löytämään, otti ymmärtääkseni noin 4 tuntia ja vedet piti laskea pois.

Ihmetyttää miten Truma käyttää tuollaista moottoria laitteissaan! Halpa?

-Leppis

WILHELMSSON LEIF 17.05.2012 11:32

Kun ostiin nykyisen auton 09 niin liikkeen huoltomies kehotti käymään kerran vuodessa puhdistamassa Truma Combin ja sen olen tehnyt, En tiedä onko sillä vaikutusta tähän asiaan, muistaisin etttä kustannus olis ollut 17 € ja hyvin on toiminut.

YLIKULJU JARMO 17.05.2012 18:21

Sain viimein otettua vikakoodin ylös. Se on: ti ti taa ti taa taa taa ti. Oiskohan kellään heti tietoa mihin viittaa? Eiköhän nuo huollossa ainakin osaa jotain sanoa.

LEHTONEN TERO 18.05.2012 09:19

Moi,

Tuon vikakoodi tarkoittaa vikaa paloilmapuhallinmoottorissa tai näyttöpaneelissa. Omassani vastaava vika ja menee korjuulle ensi viikolla. Sulakkeet ehjät.

LAUKKANEN MAURI 18.05.2012 16:28

Truman vika koodit ovat joko pitkä tai lyhyt,eli kun luet lediä niin humio onko väli lyhyt vai pitkä ja laske ne eli; lyhyt-lyhyt -lyhyt-pitkä-lyhyt -lyhyt-lyhyt jne.

Noilla koodeilla pitäisi truman huollon tietää mikä sitä vaivaa, eli niillä on ne listat ja ehkä muillakin ajan myötä.

Kun ilmoittaa ne koodit täällä ,niin voipi joku tietääkin mikä sitä vaivaa!.

YLIKULJU JARMO 18.05.2012 21:35

Niin tuo koodihan on tässä tapauksessa seuraava, jonka jo ti taalla tuossa aiemmin kerroin. siis: lyhyt, lyhyt, pitkä, lyhyt. pitkä ,pitkä pitkä, lyhyt.

Kyseiselle koodille ehdotettiin jo kahta eri vikamahdollisuutta. Sen perusteella ei siis vielä voi olla täysin varma vian lähteestä.

On tullut myös tietoa vastaavanlaisesa viasta, kylläkin ilman tietoa koodista, jossa vika oli korjaantunut puhaltamalla hiilipölyt pois puhaltimen moottorista. En vaan onnistunut purkamaan laitetta niin pitkälle että olisin voinut tuon puhalluksen tehdä.

Jos jollakin on lisätietoa kyseisestä koodista, niin otan sen kiitollisena vastaan. Soitteen maanantaina kuitenkin huoltoon, jos sieltä tulisi vielä jotain tietoa.

YLIKULJU JARMO 23.05.2012 09:38

Kiitos kaikille vihjeiden antajille. Vihjeet ja niiden avulla vian hakeminen opettivat tuntemaan, ainakin jonkin verran, Truman toimintaperiaatetta.

Vikaa ei kuitenkaan löytynyt, mutta se korjaantui. Vikakoodin perusteella mielenkiinto kohdistui paloilmapuhaltimeen. Otin sen irti ja vein tutulle elekroniikkahuoltajalle ajatuksella, että jos hän voisi tarkastaa onko vika mahdollisesti siinä. Vähän aikaa laitetta tutkailtuaan antoi sille sähköä ja niin vain pärähti moottri käyntiin. Tästä oletuksena että vika ei ole kyseisessä moottorissa tai suoraan moottorin korttiin syötetty sähkö ei ole sama asia kuin itse laitteiston antama sähkö.

Laitoin moottorin paikoilleen ja kokeilin vielä jos ihme olisi tapahtunut. Ja sehän oli. Lämmitys lähti normaalisti käyntiin ja olen sitä nyt muutaman kerran testaillut hyvällä menestyksellä.

Joku sähköä ja näitä piirikortteja paremmin tunteva, voisi ehkä sanoa mitä sähköshokki hoito teki.

Oikein hyvää alkanutta matkailukesää kaikille toivottelee Jarmo

LEHTONEN TERO 24.05.2012 10:56

Moicca vielä, Eilen oli Truma pajalla, ei kuntoon puhallinmoottorinvaihdolla eikä uuden näyttöpaneelin testillä. Piirikorttitilaukseen ja ensi viikolla uudelleen pajalle korjuulle. Piirikortin vikakoodi myös kuulemma sama kuin edellä kuvatuilla. Todellakin lystikästä.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.6.2012 klo 13:42:09 Uusintakäyntiä ei toistaiseksi tarvittu VIELÄ, sillä yhtääkkiä lämmitin rupesi toimimaan. kaksi viikonloppua lämmitin taas pelannut. Käsittämätöntä! Onko kyseessä jokin kosketushäiriö, koska 100km:n ajon jälkeen todellakin näin...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.