- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Varapyörä vai ei..
Varapyörä vai ei..
Asuntoauto ollut noin kaksikymmenta vuotta, ensin omavalmiste 2v. sitten Tabbert 18v. nyt Dethleffs vajaa vuosi. Tänä aikana yksi rengasrikko, hyvää tuuriako? Nykyautossa varapyörä lattian alla ja vielä vetokoukku palkiston välissä! Pessimistipekan aatos: tietenkin seuraava rengasrikko tulee kun kiire, vettä sataa ja soratie! Ja ei kun ryömimään! Kysyisinkin millaiseen rengasrikkoon riittää "muusi" purkki ja tupakansytkäri komressori? (rengaspaine 5 bar.) Vai onko parempi että siirrän varapyörän parisängyn alle tavaratilaan? Tilaa varapyörälle löytyy kahden matkaajan tavaroiden lisäksi. Saan pyöran nojaamaan lämmityslaite kotelointiin mutta jos tulee äkkipysäys, tuleeko tuho eli kiinnityskö?
Hyvää kesää kaikille näillä aatoksilla!
Meillä on ollut sängyn alla varapyörä irrallaan viisi vuotta, eikä ole siellä kuljeksinut mihinkään. Luulisin että niskaasi syöksyy ensin mikroaalto uuni ja TV. Ja jos olet koiri ihminen niin moppe ystäväsi. .......
Mielipide:
Kyllä varapyörä paras vaihtoehto olla mukana jos autossa tilaa eikä kantavuuden kanssa tule ongelmia.
Autossani ei ollut kuin kompressori + korjausaine sarja, nyt on lisäksi vara-pyörä, olisin sijoittanut alustaan ei paikkaa joutui laittamaan peräkoppiin
Mielestäni alustaan sijoitettu hyvä ratkaisu painopisteen suhteen eikä vie arvokasta sisätilaa, "taitaa jokalokerolle olla käyttö"".
Tuo kertomuksesi kuinka harvoin tarvitaan, vahvistaa ettei tarvi olla parhaassa paikassa.
Korjaus paketeista, ne kyllä toimii kun havainnon tekee riittävän ajoissa (ts rengas vajaa ja vuoto pieni) mutta jos Vauhdissa tyhjenee nopeasti on rengas entinen pahimassa tapauksessa vannekin,, niin varapyörää tarvitaan.Rengas- koko määrä alkaa olla niin kirjavaa ettei joka liikkeestä löydy oikeankokoista rengastakaan saati vannetta
Autot joissa rengaspainevaroitin,, melkovarmasti korjaus sarjalla onnistuu matkanjatkaminen.
trev jyrih
Meilläkin oli varapyörä auton alla josta sen olisi voinut laskea vinssillä. Otin sen pois koska jos sitä olisi tarvinnut se olisi ollut umpiruosteessa ja tyhjä. Pyörän pois saaminen kesti hyvissä olosuhteissa pari tuntia. Vinssi takerteli ja sitä joutui moneen kertaan nitkuttelemaan edestakaisin, totesin varapyörän paikan olevan mahdoton käyttää. Autosssa ei ole sisällä eikä tavaratilassa tilaa renkaalle, joten jätin sen pois. Sen sijaan laitatin paikka-aineet valmiiksi renkaisiin.
http://rengasrikko.fi/info.htm
Aineen laitto 225/70-15 renkaisiin maksoi 100€
Aine pärjäsi parjaiten Moottori-lehden testissä jossa rengas ajettiin 8mm piikkiin.
http://plaza.fi/moottori/testit/renkaan-paikka-aineet-testissa.
Se oi tuossa testissä vertailuaineena
Seuraavassa lainaus Moottori-lehdestä "Kokeilimme tätä itsestään paikkautumista ajamalla 8 millimetriä paksun piikin yli. Valmistaja takaa toimivuuden henkilöauton renkaissa 6 mihin reikään asti, mutta meidän testissämme aine toimi tälle isommallekin reiälle. Piikin yli ajettuamme matkaa jatkettiin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ainetta oli jäänyt piikkiin, joten renkaan ulko- pinta oli kyllä puhjennut."
Tietysti vararengas on hyvä ratkaisu jos se on sijoitettavissa toimivaan paikkaan.
Vanhasssa Ducatossa paikka oli optimaalinen käytön kannalata, mutta kumin kannalta se oli huono, sijaitessaan moottoritilassa,
Sain tarmonpuuskan kotipihalla, ajoin takapyörät kiilojen päälle ja työkalu- laatikon kanssa ryömin varapyörän kohdalle. Ukko (73v. kaularanka kuluma ym.) nujusi ainakin puoli tuntia ennenkuin pyörä pihalla? Vesisuihku ja harjaus. Ajamaton Micelin x campinc (4505) 215/70R15C. Taidan yhtyä Juhan aatokseen ja laittaa pyörän sängyn alle? Ellen löydä toista samanlaista ja laita "pyörimään"? Etuset kohta loppu. Sängyn alle mahtuu, kun kaksi aikuista, jotka ei enään kalasta eikä palloile. Painopistekään ei merkittävästi muutu. Markun tiedoista ainakin sen verran tarttui että hankin varalle "muusi" purkin ja pikku "kompuran"! Tämä"aineet ennalta"renkaaseen, minulle ja kaverillekin ihan uutta? Varmaan nykyaikaa!
Kiitokset tiedoista ja mielipiteistä! Toivotan kesää ilman rengasrikkojakaan!
Tuosta pikkukompurasta.
Kokeile jaksaako se painaa ilmaa 5bar. Oma pikkukompura ei jaksa, se kyllä pärisee, mutta paineessa ei tapahdu mitään. Hommasin kunnon vahan aikaisen käsipumpun.
Minulla ei uudessa autossa ole varapyörää lainkaan. On vain tuo paikkapullo ja pieni 12V kompressori. Hiukan huolestuttaa Puolan teille lähtö. Onko kellään tietoa, löytyisikö jostain Ducatoon sopiva tilapäiskäyttöön tarkoitettu pienikokoinen varapyörä samaan malliin, kuin esim. amerikkalaisissa henkilöautoissa on ollut jo useita vuosia? Olisi takatallissa paljon pienempi ja kevyempi kuin täysikokoinen talvirengas.
Jukka
Voithan laittaa siihen vanteelle minkä tahansa kevyen/pienen renkaan. Vaikkei kantavuus riitäkkään, varmasti varovasti rengasta kuumentamatta ajaen liikkeelle pääsee.
@timppa
Ehkä vähän pienemmälläkin paineella pääsee tarvittaessa siirtymään isomman paineen paikkaan eli huoltoasemalle? Vaikka eihän niistäkään kaikista saa paineen lisäystä! Mutta rengaspaineesta vielä. Autoni huoltokirjassa sanotaan että campinc renkaassa paine on 5 bar ja muissa 4,1 bar. Miksi? Käsipumpusta, vaatii hauista, eikä Emäntä ole aina mukana!
Jokohan aloitus aihe on hukassa?
Vaihtoehtona Karavaanarin tiepalvelu:
"Vaihtotyö renkaan hajotessa edellyttäen, että ajoneuvossa on mukana asianmukainen vararengas, vararenkaan kiinnittämiseen sopivat kiinnityspultit ja työhön mahdollisesti tarvittavat erikoistyökalut. Mikäli rengasta ei ole mahdollista vaihtaa tapahtumapaikalla, Karavaanarin tiepalvelu –jäsenyys kattaa ajoneuvon hinauksen lähimmälle Karavaanarin tiepalvelukeskuksen määrittelemälle asianmukaiselle korjaamolle."
Taannoin lajitoveri kertoi renkaan hajonneen Milanossa moottoriten ramppiin, ja tietenkin tienpuoleinen ... Soitto Autoliittoon ja pian oli hinausauto paikalla siirsi auton parempaan paikkaan vaihtoi renkaan ja otti kuittauksen työstä.
Mistä tuota valmista muusia renkaaseen myydään? Mahtaako sopia 100 vauhtiin? Ettei vaan jumputtaisi.... Parasta olisi jos saisi kevyen ja pienen varapyörän. Sellaisia renkaita näkyy olevan myynnissä, mutta mistä vanne sopiva ja sopivalla jaolla. ???
Rengas ei välttämättä tyhjene niin, että jollain muussilla tai sprayllä sen voisi paikata. 40 vuoden ja yli 500 tkm m- autoreissuilla on rengas puhjennut 2 kertaa. Ensin j1995 Lapissa ja sitten 1998 moottoritiellä matkalla Berliinistä n. 100 km ennen Lybeckissä odottavaa lauttaa. Molemmilla kerroilla rengas meni aivan kappaleiksi. Ennätettiin lautalle!
Vaikka olen ajellut enimmät kilometrit Suomen ulkopuolella, niin aina on ollut täyskokoinen vararengas mukana. Autoissa on ollut oma tila vararenkaalle. Jos painosta ei tule ongelmaa - ja miksi tulisi n. 35 kg:sta- tai ainakin rengas mukaan; vannehan säilyy. Esim. jossain Puolan syrjäkylillä voi olla ongelma sopivasta kiekosta, mutta kaikkialla saadaan rengas vanteelle ja ilmat siihen. Aikaa voi mennä tunteja.
Niin harvinaista kun renkaan puhkeaminen onkin, niin sellaista sattuu. Tielle voi tippua jotain terävää metallia tms., mikä tuhoaa renkaan. Sellaiseen loppui ääntä nopeampien lentokoneidenkin liito. Riski on pieni ilman mitään varustautumistakin, mutta kanattahan asia tiedostaa ennakkoon, omista lähtökohdista.
.
Tuolla Euroopassa ja etenkin moottoriteillä rengasvaurioon suhtaudutaan aivan eri tavalla kun meillä. Ei tulee kuuloonkaan, auton on jonkun pienen varoituskolmion takana "suojassa". Siellä lähdetään siitä, tielle rengasvaurion vuoksi hyytynyt auto on aina turvallisuusriski ja toimenpiteet on sen mukaiset.
Ensisijaista on saada auto pois tieltä ja on varsin tavallista, että muun liikenteen ja auttajien turvaamiseksi paikalle ilmestyy hyvin äkkiä poliisiauto, jopa kaksi, tiepalveluauto ja jos tarvis myös hinuri.
Ensisijaista on saada äkkiä vaurioitunut auto pois tieltä ja sitten tehdään vasta muuta.
Jos autossa on varapyörä niin renkaan vaihto hoituu tiepalvelumieheltä, mutta jos varapyörää ei ole niin auto on kuljetusautossa alle aikayksikön.
Tuo pieni varapyörä on tilan säästäjänä enempi, mutta painossa jurikaan ei, koska vanne on se joka painaa, ja se pienemän kummin osuus on marginaalinen.
Vararengas on paras vakuutus, mutta siinäkin on yksi mutta. Meillä henkilöautossa on 16 vuotias se.
En ole varma onko edes ilmaa, koska en muista millon olen sen pois ottanut, enkä tiijä lähteekökään sieltä alta.
Matka autossa kannattanee vaikka vaihtaa se väliin vanteelle nuorempaan päällikumiin, jos ikää karttuu. Samalla tulee tarkastettua ilman paine.
Käsi pumpulla, koska olette sen tarkistaneet. Minä viime kesänä latoseisojasta, kun kokeilin lähteekö se pois vielä sieltä ripustus rimpulasta.
Tuo paikka-aine, ja kompura, tai sprei on ehkä nykyajan myyjän omatunto asia henkilöautoissa, koska usein tiepalvelu, tai hinuri hoitaa sen.
Ei enä aleta herkästi vaihtaman tiellä varsinkan suuressa maailmassa, missä noiden markkina alue on, kuten Matti kertoi.
Auton tunkkiakaan ei ohjekirjan mukaan käyttää, kun äärimmäisessä hädssä, eli jos pettää, oma syy.
Tp
Itse kierrätän myös varapyörää. Kun renkaan vaihtoaika tule niin alla olevista yksi varapyöräksi ja entisen varapyörän vanteelle vaihdetaan uusi kummi ja se vuorostaan alle.
Kätevää silloin kun vaihtaa renkaat pihassa ja vain itse renkaan asennus tapahtuu rengasliikkeessä.
Samalla voi ihan oman tahtiinsa tarkistaa jarrut, puhdistaa käsijarrun ja pyöränpultin on aina omilta jäljiltä, jolloin ne saa tien päälläkin tarvittaessa auki.
Eipä ole mielekästä vain pohdiskella, mahtaako parikymmentä vuotta vanhassa vararenkaassa olla enää ilmaa tai irtoaako se paikaltaan. Ulkomailla matkailevat käyvät tällaiset perusasiat läpi joka kerta ennen matkaa. Tarkastetaan myös alla olevien renkaiden kunto ja pulttien avautuminen. Mukaan otetaan riittävän järeä tunkki ja sopivat vääntövarret. Ei 3,5 tonnin auton alle laiteta mitään lelurengasta, joita h- autoihin tarjotaan.
Vaikka rengasrikko on kovin harvinaista, niin se on vilkasliikenteisissä maissa kohdalle osuessaan vakava ongelma, esim. tunneleissä ja vilkkailla tieosuuksilla. Valmiina pitää olla, niin kuin muissakin yllättävissä ja pakottavissa liikenteen keskelle pysähtymisissä. Riittävän tukeva hinausvaijerikin on hyvä lisävaruste.
Niin kyllä on hyvä varautua varsinkin ulkomaille mentäessä kunnon välineillä, että pärjää siellä kaukana. Se on ymmärrettävää.
Itsellä tuon henkilöauton kanssa on ollut vaan kotimaan liikennettä, ja täällä ei niin tarkkaa ole. Mutta huolimattomuuttani on tuo vararenkaan kanssa.
Täytyy ihan kesällä se tarkistaa.
Tp
Eerola otti jo edellä esiin muutaman tärkeän seikan.
Jos autossa on aluvanteet ja vararengas teräsvanteella niin kannattaa olla yksi pulttisarja mukana teräsvanteelle.
Käsijarrun pitää olla sellaisessa kunnossa, että auto varmasti pysyy paikallaan jos rengas joudutaan vaihtamaan vaikka mäkirinteessä. Riittävän jarruvoimalla varustettu käsijarru on muutenkin arvossa arvaamattomassa eteläisessä Euroopassa liikuttaessa.
Ja vaikka pyöräkiilat ei meillä olekaan pakolliset niin ulkomaanreissuilla ne on hyvä olla mukana.
Riittävän kokoinen tunkin aluspalikka samoin - vaikka paksusta vanerista - tai voi käydä niin, että tunkki painuu maahan ja auto ei nouse.
Kun ostin nykyisen LMC:ni kolme vuotta sitten (vm 2009, aj. n. 60000), siinä ei ollut varapyörää, ainoastaan kompura ja paikka-ainepaketti. Ostin siihen varapyörän ja tein sille kiinnityksen takatalliin. Kiinnittämättömänä se saattaisi painonsa ja kokonsa takia kolaritilanteessa saada paljon pahaa aikaiseksi. Tänä keväänä jouduin uusimaan eturenkaat ja kysyin rengasmyyjän mielipidettä varapyörän tarpeellisuudesta. Hän oli sitä mieltä, että kun autoissa on yleensä vakuutukset ei varapyörää kannata pitää tälläisissa autoissa mukana, vaan soittaa hinauspalvelu ja kuljetuttaa auto lähimpään korjaamoon renkaan vaihtoa varten. Tuon paikka-aineenkin käyttö on kysymysmerkki, koska jos sitä käyttää, ei ko. rengasta voi enää paikata. Jätin varapyörän pois mutta lisäsin varusteisiin vielä spray-purkinkin ja tubeless renkaan paikkausvälinerasian. Niillä mennään ja toivotaan parasta.
Mulla on Ducatossa kompura jonka yhteydessä on paikka-ainepurkki missä on puolisen litraa nestemäistä paikka-ainetta. Tai oli puolisen litraa, mökillä löystyi kottikärryn rengas ja ajattelin etten tuo kärryjä kotiin vaan täytän sen Ducaton kompuralla siellä paikalla.
Kompurasta lähtee kaksi letkua, toinen pelkkään täyttöön ja toisesta se ottaa sen paikka-aineen mukaan. Laitoin vahingossa sen paikka-ainepuolen letkun kiinni ja päästelin hölmöyttäni sen aineen sinne kottarin pyörään. No ehkei se enää löysty, ennen se piti kerran vuodessa täyttää.
Nyt on homma vaiheessa, kiersin sen purkin irti ja näyttää siltä että sinne saa kaadettua uutta nestettä ettei tarvitse ostaa järjettömän hintaista varaosapurkkia vaan selviää kumifirmojen nesteellä. Paikalliseen Hankkijaan tulee huomenna ainetta 1,25 litran pullo maksaa 26 €
Ilmoittelen kyllä täällä jos sen oman kompuran purkin täyttö ei onnistu.
https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/rengastarvikkeet/renkaanpaikkausaine-1_25-litra/
Näitä aineita on toki muuallakin
https://konetalovainikka.fi/tuote/11d-renkaanpaikkausaine-1l/
Nämä eivät estä renkaan paikkausta tai mitään muutakaan, aineet ovat vesiliukoisia ja ne voidaan pestä pois renkaan sisältä.
@timppa
Moi
Tilasin Saksasta varapyörätelineen kun nykyisessä vm.2009 Fiat autossa sitä ei ollut, oli paljon halvempi kuin täällä kotimaassa. Nettivanteesta ostin vanteen ja renkaan niin ei tarvitse niinten kurapaine paikkausaineilla toimia.
Aika usein ole lukenut eri lähteistä kuinka varapyöräteline ei toimi lian ja ruosteen takia. Miksi niitä ei huolleta, otetaan rengas pois, tarkastetaan paineet ja rasvataan liikuvat osat. Jos kierrättää renkaita niin silloinhan huolto on aina paikallaan.
Mulla on Ducatossa kompura jonka yhteydessä on paikka-ainepurkki missä on puolisen litraa nestemäistä paikka-ainetta. Tai oli puolisen litraa, mökillä löystyi kottikärryn rengas ja ajattelin etten tuo kärryjä kotiin vaan täytän sen Ducaton kompuralla siellä paikalla.
Kompurasta lähtee kaksi letkua, toinen pelkkään täyttöön ja toisesta se ottaa sen paikka-aineen mukaan. Laitoin vahingossa sen paikka-ainepuolen letkun kiinni ja päästelin hölmöyttäni sen aineen sinne kottarin pyörään. No ehkei se enää löysty, ennen se piti kerran vuodessa täyttää.
Nyt on homma vaiheessa, kiersin sen purkin irti ja näyttää siltä että sinne saa kaadettua uutta nestettä ettei tarvitse ostaa järjettömän hintaista varaosapurkkia vaan selviää kumifirmojen nesteellä. Paikalliseen Hankkijaan tulee huomenna ainetta 1,25 litran pullo maksaa 26 €
Ilmoittelen kyllä täällä jos sen oman kompuran purkin täyttö ei onnistu.
https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/rengastarvikkeet/renkaanpaikkausaine-1_25-litra/
Näitä aineita on toki muuallakin
https://konetalovainikka.fi/tuote/11d-renkaanpaikkausaine-1l/
Nämä eivät estä renkaan paikkausta tai mitään muutakaan, aineet ovat vesiliukoisia ja ne voidaan pestä pois renkaan sisältä.
@timppa
No niin... Paikka-aine on ostettu ja kokeiltu purkin täyttöä.
Ei onnistunut sieltä kierteen puolelta, siispä mietintä päälle ja parin päivän kuluttua aivokoneisto pullautti silmien eteen muistikuvan kipsilevykiinnikkeestä jossa on pehmeä kumi ja se kiristetään ruuvilla pulleaksi. Rautakaupoista ei löytynyt mutta ruuvikaupasta löytyi.
Porasin 8 mm:n reiän purkin kanteen, kaadoin paikka-aineen reiästä sisälle ja proppu perään. Kuvista selviää.
Sitä en vielä tiedä saanko propun ehjänä ulos purkista jos käytän aineen johonkin, ruohonleikkurin eturengas kyllä vähän valskaa. Joka tapauksessa paikkakompura on käyttökunnossa ja ainetta on jäljellä pullossa vielä 0,7 litraa.
Proppu, 2 kpl 1,5€ paikka-aine 1,25 l 26 €
@timppa
Jossain toisessa ketjussa kirjoittelin tuosta auton mukana tulleesta paikka-aineesta. Viime kesänä Lofooteilla käytin -08 mallin auton luultavasti alkuperäisen paikka-aineen. Hyvin toimi
Ajelin sen reissun loppuun (yli 2000 km) ja syksyllä ruskareissun(yli 3000 km) ja hyvin pysy ilmat renkaassa. Tänä keväänä vaihdoin renkaat. Kyseisessä renkaassa oli ruuvi paikoillaan..Eli ei välttämättä tuo aine vanhene... Onko kokemusta noista tarvikeliikkeiden spraypulloissa olevista paikka-aineista?
Mietiskelin tuotra varapyörä, vai paika-aine, että mikä se paras. Mutta sekin on kai tuurista kiinni.
Henkilöautossa on ollu nyt 17 vuotta tuo varapyörä joutilaana, kun aatelin, että pitäs koittaa, saako sitä edes pois, vai onko ruostunu pitopulttti jumiin.
Mutta jos jätän pois, niin kaipa sillon sitä tarvii. Että ostaakko semmonen paikkapullo, ja hylätä vararengas, koska jos semmonen kestää vaikka viis vuotta käyttökeleposena, niin eikait se autoilun kokonais kustannuksessa iso lisä ole.
Tp
Paikkapullo, siis sellainen spraypullo on aivan eri asia kuin oikea paikka-aine joka kompuralla lykätään renkaaseen. Paikka aineissa on isoja hitusia jotain tavaraa joka reiän tukkii. Isommaksi osaksi aineen neste on on vettä.
https://www.google.com/search?q=fix+and+go+Komperssor+Ducato&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj434K82PDiAhWJxosKHeb3ANUQ_AUIECgB&biw=1920&bih=937
https://www.hankkija.fi/Koneet/Tarvikkeet/rengastarvikkeet/renkaanpaikkausaine-1_25-litra/
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.