Käsijarrun kiristys

KERMINEN MARGET 08.05.2012 21:26

Täällä yksi tytönhupakko tarvitsisi valaistusta. Mistä saa kiristettyä Fiat Ducaton vm. 2008 käsijarrua.

HALMEENMÄKI JUHANI 09.05.2012 20:57

Autossasi on erilliset käsijarrukengät, niiden säätö tehdään takapyörän keskellä olevan rummun sisältä. Joku varmaan ehdottaa vaijerin kiristämistä, mutta ei siitä. Sillä vaijerin säädöllä kun kompensoidaan vain vaijerin venyminen.

HAAPANEN TIMO 09.05.2012 21:50

Jos jarru ottaa kiinni normaalilla kahvan korkeudella, mutta ei pidä, on jarrua vedetty päälle auton liikkuessa ja uritettujen rumpujen urat ovat täynnä hihnoista irronnutta töhnää.

Tälläinen jarru on periaatteessa säätöä tarvitsematon koska hihnat eivät oikein käytettäessä kulu. Jarru vain pitää pysäytetyn auton paikoillaan. Pieni vaijerin venyminen on normaalia.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 09.05.2012 23:29

Periaatteessa kenkien ei pitäisi kulua, jos autolla ei ajeta käsijarru päällä. Mutta kyllä ne siltikin kuluvat. Rumpu ruostuu sisältäkin, ja se karhea ruostepinta kuluttaa kenkiä enemmän kuin kirkas metalli. Ja kun ruosteinen pinta on turvonnut halkaisijaltaan kirkasta pienemmäksi, raapaisee kengät sitä ruostetta pois. Lisäksi tuo ruoste yhdistettynä jarrupölyyn jää sinne rummun sisään. Eikä sitä kässäriä aina laiteta päälle & vapauteta niin, että auto on totaalisen paikallaan. Vaikka senttien nytkähdys tuntuu pieneltä, niin aina se silti "raapaisee" kenkää rumpuun.

HALINEN HARRI 10.05.2012 10:25

Henkilö-Volvossani on erilliset käsijarrukengät. Vaihdettiin toissa päivänä. Vasen oli kuin uusi, mutta oikean toisen kengän hihna oli toisesta päästään loppuun kulunut. Käsijarru on Volvossa sellaisessa paikassa että jos se on päällä vaihteen käsittely vaikeutuu ja sen huomaa. Lisäksi jarru nappasi tehokkaasti huolimatta viasta kiinni jo ala-asennon kolmen "napsauksen" jälkeen. Joten todennäköisesti oli toinen kenkä oli jumittunut toisesta päästään ja kului loppuu.. Volvohan kuuluu niihin autoihin jolla ei saa tehdä käsijarrukäännöksiä. Käsijarru on vain auton paikallapitämiseen.

KATAJA JARKKO 30.10.2012 09:04

Moi!

En tiedä onko asia jo ratkennut mutta tässä ohjeet:

Ota takapyörästä YKSI pultti pois. Nosta tunkilla pyörä ylös. Katso pyörän reiästä lampulla rummun sisälle. (Vaatii tarkan lampun) Pyöritä pyörää kunnes näet sellaisen hammaspyörän. (On se siellä, vaikka ensin joutuu vähän hakemaan. On horisonttaalisti melkein keskellä). Naksuta hammaspyörää ohuella meisselillä ja kokeile välillä pyöriikö pyörä. (Jos hammaspyörä jumittuu, ja pyörä pyörii, olet kiertänyt väärään suuntaan). Kun pyörä ei liiku, naksauta yksi takaisin, jolloin pyörä lpyörii nahkeasti. Siinä se. Tee toiselle puolelle sama.

VÄLIAHDE JUSSI 30.10.2012 15:04

Kaiman konsti ei muuta Vie korjaamolle ei tatvii ite rueta opetteleen auton nostoa turvaalisesti. Enkä usko että,sulla onkaan muuta tunkkia joku hilavitkutin "jonka alle" ei pidä meennä jos ei oo elämäänsä kyllästynyt

HAAPANEN TIMO 30.10.2012 17:37

Jarkon neuvo on vanhemmille autoille. Kuten edellä on jo mainittu tässä on erilliset käsijarrukengät.

@timppa

RANTANEN MATTI 30.10.2012 21:20

Mites on? toimiiko tuo Jarkon ohje 2011 vm Dugaton automaatin Käsijarruun, Lakkasi jarruttamasta mokoma vaikka ei ajettu kun 16500 km, mielestäni aika äkkiä kun ei ole ajettu jarru päällä, on niin kova sen äänimerkki ettei sitä kuuntele mikään. Sit kiinnostais vielä, että laittaakohan merkkiliike jarrut kuntoon Takuuna kun auto on vasta puolitoista vuotta vanha ? Tiedosta kiitollisena!! Terv; Matti

UUTTU JUHA 30.10.2012 23:58

Matille: Ducatoissa on yleensä 2v takuu ja korjaavat esiintyneet viat suht hövelisti, mutta päiväkin takuun loppumisen jälkeen korjaukset menevät yleensä omaan laskuun. Pidä kiirettä.

HYTÖNEN RAIMO 04.11.2012 10:28

Kysymys koski käsijarrun kiristystä.

Se tapahtuu yksinkertaisesti sitä vaijerin säätöpulttia (mistä vaijerit eriytyvät takapyöriin) kiristämällä.

Rumpujen sisällä olevista hammaspyöristä säädetään jarrujen pito suunnilleen samalaiseksi kummassakin pyörässä. Tämä näkee yleensä riittävän tarkasti vain jarrudynamometrillä (näppituntuma ei tässä ole paras mahdollinen säätökeino).

Käyttäjän lisäys viestiin 4.11.2012 klo 10:31:52 Asia lienee jo ratkennut, mutta tämä tiedoksi vastaisen varalle ja muille saman ongelman kanssa pähkäileville.

HAAPANEN TIMO 04.11.2012 11:37

Näissä rummuissa ei ole hammaspyöriä. Autossa on levyjarrut. @timppa

POURU HEIKKI 04.11.2012 13:14

" Se tapahtuu yksinkertaisesti sitä vaijerin säätöpulttia (mistä vaijerit eriytyvät takapyöriin) kiristämällä.

Rumpujen sisällä olevista hammaspyöristä säädetään jarrujen pito suunnilleen samalaiseksi kummassakin pyörässä. Tämä näkee yleensä riittävän tarkasti vain jarrudynamometrillä (näppituntuma ei tässä ole paras mahdollinen säätökeino)."

Juuri näinhän sitä ei tehdä, vaan ensin kengät lähelle ja jos sen jälkeen on tarvetta niin vaijerista.

RANTANEN MATTI 04.11.2012 13:36

Moi tietävät ystävät; Ettei menis hakoteille nämä Dugaton käsijarrun säätö hommat, Piti nyt "viisampaana" ottaa osaa tähän juttuun. Kiristelin ensin niitä vaijereita, ei auttanut mitään,Sitten otin Jarkon neuvon käyttöön pyöritin niitä (säätörattaita) yhdestä pultin reijästä molemmin puolin ja johan alkoi jarrutteleen. Kuitenkin tiedon haluisena ajoin Raisioon Autokeskukseen ja kyselin asiaa. Sanoivat että jos vähäkään jarruttelee auton liikkuessa voi jarrunauhat kääriytyä rullalle.Lupasivat kuitenkin laitta takuuna uudet kengät, mutta töitä on niin paljon, että sain ajan vasta kolmen viikon päähän,joten menee siihen aikaa ennen kuin näkee minkä moisia hilavitkuttimia (niissä rummuissa on? Jos sitten tarvetta on voi kysellä multa. Terv; Matti

HYTÖNEN RAIMO 12.11.2012 14:57

Ei millään pahalla, mutta tarkistin asian hiivatin korjausoppaasta.

Sen mukaan homma hoidetaan juuri niin kuin edellä kerroin, jarrurummun säätöihin koskemisesta ei puhuta mitään.

LAUKKANEN MAURI 12.11.2012 16:18

Eipä tarvii ihmetellä korkeita korjaamoiden veloituksia,kun tässäkin käsijarrun kiristyksessä on tehnyt töitä 15 asentajaa!

HYTÖNEN RAIMO 12.11.2012 21:01

Aivan, mutta laskua ei ole kukaan kirjoittanut;-))

RANTANEN MATTI 16.11.2012 18:24

Moi Ystävät hyvät? En nyt kovasti väitä olevani mikään asentaja, vaikka olen yli 50 vuotta kyninyt Autoja,Traktoreita ja metsäkoneita kuntoon joskus vaihtelevalla menestykselläkin. Mutta ne jarrut tuli kyllä kuntoon siinä järjestyksessä kuin kerroin . En tiedä kuinka viisas se Hytösen asennus opas on? Mutta voisin siteerata tässä tapauksessa Entistä maajussia, joka pisti poikansa Maatalouskouluun ja sieltä valmistuttuaan, neuvoi isäänsä joka hommassa, joho isä yks kantaan tuumasi, Kuule poikani kyllä se on ihan eriasia kolukirjat ja käytäntö! Jot silleen terv: Matti.

KORHONEN PAULI 20.05.2013 15:44

Toimiiko tuo Jarkon ohje vm. 96 Ducatossa? pkk

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.