Tuontiautoista ja suomalaisen työn laadusta

EKDAHL MARKKU 07.05.2012 14:34

Viimeisessä Caravan-lehdessä meitä suomalaisia taas kerran peloteltiin, kuinka on vaarallista ostaa autoja muilta kuin suomalaisilta jälleenmyyjiltä Suomesta. Mittarit ovat ruuvattuja joka autossa, takuut eivät päde, huoltoa ei saa jne. Saattaa olla niin, että mittarien ruuvaaminen on yleisempää muualla Euroopassa, kuin täällä perähikiällä, mutta ei se tuntematonta ole täälläkään. Paljastuihan puolenkymmentä vuotta sitten Vehonkin vaihtoautorivistöstä ihan aito Suomi-mersu, jonka mittarilukema mystisesti muuttui ensimmäisen katsomisen ja kaupanteon välillä. Talvella tallinnalainen mittarinsäätäjä naureskeli, että suomalaiset ovat ainoita asiakkaita, jotka haluavat tuontiauton mittariin ensin lisää kilometrejä ja sitten katsastuksen jälkeen niitä pois. Jos ymmärtää ostamansa ajoneuvon käytöstä ja tekniikasta vähänkään, on valmis ottamaan asioista selvää ja pitää järjen mukana jättäen tunteet sivummalle, voi Euroopasta ostaa ajoneuvoja yhtä turvallisin mielin kuin suomestakin. Hyvä kielitaito helpottaa toimintaa, mutta ei ole välttämätöntä. Kokeilin juuri viime kesänä saksalaiselta jälleenmyyjältä suoraan ostamani käytetyn moottoripyörän takuun kattavuutta Suomessa. 2 viikkoa kuittien lähettämisestä rahat olivat tilillä. Takuufirma oli euroopanlaajuinen CarGarantie. Euroopassahan jälleenmyyjän myöntämän takuun yleensä aina hoitaa jokin takuuasioihin erikoistunut vakuutusliike, kuten tuo CarGarantie. Muutkin kuulemani kokemukset tuosta ovat olleet positiivisia. Suomi taitaa olla Euroopan ainut maa, jossa CarGarantiella ei ole toimipistettä.

Vertailun vuoksi voisi kertoa esimerkin suomalaisesta palvelun laadusta. Toin Saksasta vuonna 2008 käytetyn Eura-Mobil matkailuauton Suomeen. Auto on vastannut odotuksia eikä siinä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Ongelmia on tuottanut se, että Eura-Mobilin jälleenmyynti Suomessa päättyi siihen, kun Carawall myytiin. Vuoden 2009 tiiveystarkastus ja vuosihuolto hoitui hienosti Klaukkalassa Suomen Vaunuosassa. Vuodeksi 2010 Eura-Mobilin valtuutetuksi huoltoliikkeeksi (tai ainakin takuuasiat hoitavaksi niiden osalta, joita ei ole ostettu suomalaiselta jälleenmyyjältä, eli joilla on vain valmistajan takuu) vaihtui EHM-Caravan. Sielläkin tiiveystarkastus hoitui ammattitaidolla.

Vuonna 2011 saimme lukea Caravan-lehdestä, että Eura-Mobilille oli tullut uusi sopimushuolto Kaarinaan. Kun muutenkin oli reissua sille suunnalle, niin varasin marraskuun alkuun ajan tiiveystarkastukseen. Olin paikalla liikkeessä sovittuna aikana aamulla. Asentajat tupakoivat vartin pihalla odottaen henkilöä, jolla on avaimet halliin. Sen jälkeen vedettiin vielä yhdet savut, jotka puhallettiin autoon mennessä autoon sisälle. Asentaja lampsi autoon sisään kuraiset kengät jalassa, mittaili muutaman kerran ikkunoiden alta ja parista nurkasta, toistellen koko ajan, että tää on kuiva. Takatallista asentaja teki kosteusmittauksen kun erikseen pyysin. Vasta kotimatkalla hoksasin, että mm. kattoluukun ympärykset jäivät kokonaan mittaamatta. Kaikkineen mittaus kesti vartin. Tiiveystarkastukseen pitäisi kuulua myös ulkopuolisten saumojen tarkastus, jonka ainakin edellä mainittu EHM teki tosi hienosti, paikaten ilman eri kustannusta pari repsottavaa saumaa. Tämä kaarinalaisen liikkeen kaveri ei tehnyt mitään tarkastusta mittauksen lisäksi.

Koska liikkeessä eivät olleet vielä aamulla tietokoneet päällä, niin lupasivat laittaa todistuksen ja laskun postissa. Olen niitä nyt puoli vuotta odotellut, yrittänyt soittaa asiasta useita kertoja, jättänyt viestin vastaajaan, laittanut sähköpostia, ilman tulosta. Ainut positiivinen asia, mitä tuosta liikkeestä keksin sanoa, on, että eivät lähettäneet laskua huonosti tehdystä työstä. Jos joku on myymässä mätää autoa ja haluaa halvalla todistuksen, että kuiva on, niin tuolta sen melko todennäköisesti saa, jos siis sattuu sen todistuksen saamaan. Piilossa olevaa kosteutta tuskin löytävät mädästäkään autosta, sen verran leväperäistä toiminta oli. Näkyy tuo liike nettisivujensa mukaan päässeen suuren hyvinkääläisen jälleenmyyjän sopimushuolloksi. Toivottavasti jälleenmyyjä on hoitanut laadunvarmistuksen kuntoon…

HÄMÄLÄINEN MARKKU 07.05.2012 18:50

Meillä on Saksasta ostettu puoli-integroitu Hymer. Sen tullessa meille se oli vajaan vuoden vanha. Delta-autossa käydessäni sille avattiin suomalainen takuu, joka oli voimassa kunnes 2 vuotta tuli täyteen käyttöönotosta. Takuuseen korjattiin siitä nopeusmittarin virhe, joka sittemmin on ollut takaisinkutsun syynä, sekä yksi pissapojan suutin. Caravan Center on mitannut mukisematta Hymerin tiiviystakuun vaatimat mittaukset, sekä korjannut takuuseen yhden vuotopaikan kattolistan alta.

Eli kyllä ne Saksasta ostettujen takuutkin voivat toimia, se riippuu lähinnä niitä hoitavista liikkeistä.

Molempia liikkeitä on näillä sivulla mollattu, mutta omalta kohdaltani voin vain kiittää kumpaakin liikettä mallikkaasta toiminnasta.

Delta-auto Järvenpää otti viime kesänä auton käsittelyyn kiireellisenä työnä, kun olin tankannut siihen bensaa. Sain auton takaisin vielä samana päivänä, kun se hinurilla vietiin sinne iltapäivällä. Nykyinen Fiatin edustaja olisi hoitanut homman noin kahden viikon kuluttua (Deltalla naureskelivat tuota "asiakas ystävällisyyttä")

HJELM ARTO-VEIKKO 07.05.2012 20:29

Saksashan eivät autoja omista kuin eläkeläiset jotka ajavat satatuhatta tai alle ja vaihtavat auton. Meidänkin auto on tuotu käytetynä saksasta noin 8 vuotta sitten,ostimme sen vuosi sen jälkeen. Meillä ei ole mitään moittimista autosta. Alkuperäisistä omistajista ei ole muuta tietoa kuin aamukasteessa vanhat teippaukset peilasivat takaseinässä Historic ducati rasing team, eli jotain vanhaa löytyy todistettavasti menneisyydestä. Työni puolesta olen jonkun verran tekemisissä Saksasta uitettujen autojen kanssa ja minulle on jäänyt sellainen kuva että ne ovat Suomiautoja paremmassa kunnossa.

t Jelmi

LAAMANEN OLLI 08.05.2012 23:14

Markulle tuo kaarinalainen liike aloitti kovalla tohinalla ja äänellä.Mutta kun hommat tehtiin juuri niin kuin sinulle.Niin alle vuosi ja kongkurssiin meni.Eli tuskin saat koskaan laskua

EKDAHL MARKKU 09.05.2012 09:09

On sillä vielä nettisivut pystyssä ja ilmoittaa olevansa Best Caravanin sopimushuoltoliike. Jos näin on edelleen tilanne, niin toivottavasti Best Caravan on hoitanut laadunvarmistuksen kuntoon.

Mainitaan nyt selvyyden vuoksi tuon kaarinalaisen liikkeen nimi, ettei tule sekaannusta, jos vaikka Kaarinassa on muitakin huoltoliikkeitä. Eli kyseessä oli Caramax Oy, josta sain tuota ala-arvoista palvelua.

Sen verran on tällä viikolla tapahtunut, että sain viimein Eura-Mobililta vastauksen kyselyyni. Yksikään huoltoliike ei ole rekisteröinyt autolleni tehtyä vuosittaista tiiveystarkastusta Eura-Mobilin extranetissä olevaan takuusysteemiin, eli kuuden vuoden tiiveystakuu ei ymmärrettävästi ole enää voimassa. Siltä osin täytyy siis antaa pyyhkeitä myös Suomen Vaunuosalle ja EHM Caravanille, vaikka itse työn tekivätkin kunnolla. Tosin ei sitä rekisteröintiä ollut tehnyt myöskään myyjäliike MS Reisemobile GmbH, joka teki ensimmäisen vuositarkastuksen tammikuussa 2008.

Eli jos tuot asuntoauton maahan itse ja haluat sen huollon ja takuun pelaavan ok myös Suomessa, kannattaa valita merkki, jolla on Suomessa riittävän laaja ja toimiva huoltopisteverkosto. Eura-Mobilillakin se oli vielä 2008 kun auton ostin, mutta vuodessa jälleenmyynti loppui Suomesta Carawallin tarun päättymisen myötä. Omasta autostani en ole huolissani, käytän sitä pääasiassa kesäisin ja säilytän tallissa ympäri vuoden, joten kosteus tuskin pääsee autoon pesiytymään viimeisen takuuvuoden aikana, kun se ei ole tehnyt sitä tähänkään mennessä.

SUOMINEN TAUNO 09.05.2012 10:10

Ekdalin Markku on oikeilla jäljillä, mutta lisäksi pitää vielä valita sellainen myyjä, joka osaa ja haluaa nämä hommat kunnolla hoitaa. Aikamoisia reppanoita ovat kyllä monet täkäläiset myyjät.

Omasta autostani (Burstner) myyjä jätti tietenkin tekemättä merkinnän tehtaan takuutietokantaan. Lisäksi "unohtui" hoitaa ilmoittaminen auton rekisteröiinnistä alustan valmistajalle (Ford), jolloin alustan takuu alkoi sitten siitä, kun se oli toimitettu tehtaalle.

Voisihan myyjää tietenkin puristella munista, mutta kun vähän käy oikeastaan vaan sääliksi. Eihän heilläkään tietenkään helppoa ole nykymaailmassa.

EKDAHL MARKKU 09.05.2012 10:49

Minun ei käy sääliksi yhtään. Itse ovat tiensä valinneet. Asiat voi hoitaa hyvin pienilläkin resursseilla jos haluaa. Jos ei halua, kannattaisi harkita ammatinvaihtoa alalle, jossa ei tarvitse asiakaspalvelun kanssa olla tekemisissä. Hyvässä asiakaspalvelussa on 90 % kysymys asenteesta.

Se siitä, onneksi on lompakko, jolla äänestää... Suomalainen on vain sellainen, ettei yleensä valita huonosta tai olemattomasta palvelusta, vaikka syytä olisikin. Tästä johtuen ei palvelun taso myöskään maassamme parane vaan sama tauti vaivaa vuodesta toiseen. Hyviäkin liikkeitä toki on, mutta valitettavasti myös näitä huonoja.

LAAMANEN OLLI 09.05.2012 19:21

Niin markku se on juuri tuo firma joka on sen kokurssin tehnyt noin 3-4 kk sitten

KOCH HANS 11.05.2012 02:34

Kun tässä mainitaan isoja ja pieniä merkkejä niin täytynee ilmoittaa, että ainakin CHALLENGRIN osalta takuu toimii. Toimitamme myös varaosia sekä Challenger, että Chausson autoihin. Rajoiyetusti myös muihin merkkeihin. Kysy. Eihän nyt mennyt liikaa mainostamisen puolelle ? Toivotaan. matkailuauto.info

Terv. HooKoo

PELDAN JAN 11.05.2012 19:21

Mitäköhän Bisneksiä hoitavat vielä... Sain tarjouksen klommon korjauksesta pari kuukautta sitten. Ei mikään ihme jos meni nurin. Oli aika rasvanen hinta korjauksella. Ei semmoisia hintoja duunari mielellään omasta pussista maksa.

TUUKKANEN REIJO 14.05.2012 14:42

Mulla on 6vuotta ollut -95 mallinen Cranduga. Hankin yksityiseltä joka oli itse tuonut auton. Täällä lapissa on huollot kovin vähissä mutta ainakin minä ole saanut hyvää palvelua Aula-Caravan liikkeessä Roissa aina kun ole käynyt. Osia on löytynyt ja huolto toimii. Lokilämmitin piti laitattaa autohuollossa joka myös toimii esim pyssykylässä Tunturiauton hoivissa kiitettävästi.

"Haukipopika"

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.