Köyhän miehen akku-testi!

LAUKKANEN MAURI 02.05.2012 18:09

Kun minulla pääsi uudet hupiakut 2x100A talvella tyhjenemään olen miettinyt sitä halpaa testiä,jonka voisi tehdä iroittamatta akkuja.

Kuormitan akkuja laitamalla kaikki as,osan kulutuslaiteet päälle,idea tilanne olis jos sais kuormaa sen 10A ,helppo laskea se kulutus,jos vaikka kuormitaa niitä sen viisi tuntia ko,kuormalla.

Kun tämän päivän as,auton on varustettu sillä digitaalisella näytöllä joka kertoo akkujen varaustilan,laus-virran,kuormitus-virran on helppo tehdä johtopäätos akkujen kunnosta testin perusteella.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.5.2012 klo 18:12:27 Siis akkujen pitää olla täyteen ladatuja,testin onnistumiseksi!

Käyttäjän lisäys viestiin 2.5.2012 klo 18:24:16 Ampeeritunti (tunnus A·h, A h tai Ah) on sähkövaraus, jonka ampeerin sähkövirta kuljettaa tunnin aikana.

NYYSSÖNEN KAJ 02.05.2012 18:51

Jos akut ovat rinnankytketyt niin oikea kuormitus on 10% kapasiteetista eli jos on 100 Ah akku niin testivirata (optimi) on 10A. mutta kahdella akulla 20A. Mikäli voit niin kytke irti toinen akku ja testaa molemmat erikseen.

Keväällä testasin 100Ah hupiakkuni kapasiteettia oli 5 Ah meni kierrätykseen. Tänään testasin palohälytyskeskuksen vara-akun (kiinteistön) oli ottanut siipeensä Tapanin päivän myrskyn sähkökatkoksesta kolme vrk kapasiteetti 30% uudesta.

RAUTAVUORI JORMA 02.05.2012 19:50

Jos sulla on kaksi 100 Ah akkua rinnan eli yhteensä 200 Ah ja purat niitä 10 ampeerin virralla viisi tuntia eli 50 Ah niin mitä se kertoo akkujen kunnosta? Että niistä saa neljänneksen kapasiteetista, ei ole paljoa!

LAUKKANEN MAURI 02.05.2012 20:30

Niin se menee ,eli testi toimii,en ole testannut vielä vaan se 5h oli oletus aika,aikahan voi olla mikä vaan kun ei liian pitkä,ideahan tässä oli kuinka testataan akut ilman irroitusta ja halvalla! siis hupiakut.

Siis se lainaus= "200 Ah ja purat niitä 10 ampeerin virralla viisi tuntia eli 50 Ah niin mitä se kertoo akkujen kunnosta? Että niistä saa neljänneksen kapasiteetista, ei ole paljoa! "

AHOLA JARI 02.05.2012 21:00

Hämmennetään vähän:

Akun markkinointi Ah on sen 20h arvo, ts, Ah kokonaismäärä 20 tunnin purkuajalla (+25C lämpötilassa). Kääntäen 20h ajan teoreettisesti 100Ah akkua voisi kuormittaa 100Ah / 20 h = 5A virralla, jolloin se olisi lopulta "tyhjä" = napajännite 10.5V (1,75V/kenno). Isommalla, esim. 10A virralla ei siis anna puoltakaan tuosta C20 purkuajasta..

Yleensä 5h on n. 20% ja 10h n. 10% huonompi kuin 20h. Eli "kaikkia" Ah:ta ei saa ulos edes uutena, ellei kuormita 20h ajan siitä lasketulla virralla ;)

NYYSSÖNEN KAJ 03.05.2012 09:59

Ennen akun ostoa vaadin aina 10h purkuajan arvon akun kapasiteetille jos en saa en osta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.05.2012 10:42

Mauri, olen käsittänyt sinun ymmärtävän elektroniikkaa. Mittaa akun sisäinen vastus, se kertoo akun kunnosta paljon. http://windesol.fi/windesol/Akun_testaus Tuon sivun mukaan 100Ah:n akulla sisäinen vastus olisi 1mohm.

Eli mittaa lepojännite akun navoissa ja kuormita sitten akkua vaikka 5A:lla ja katso paljonko jännite tippuu sisäisessä vastuksessa. Kun kuormitatat lyhyen aikaa ei napajännite saisi poiketa paljoa ennen ja jälkeen kuormituksen. Ehkä kormituksen jälkeinen napajännite antaa oikeamman tuloksen.

KNAAPI JUHA 03.05.2012 11:22

Saatan kysellä tyhmiä, kun tietämys on vaatimaton.

Eikö riitä kuormittamaton lepojännite yön yli levossa olleelle akulle. Jos napajännite on 12,7 - 12,8 pitäisi akun olla täyteen ladattu. Tuo Laukkasen aloitus oli kyllä lievästi epäselvä. Minulle ei kyllä oikeastaan selvinnyt, pitikö testata akun kuormituksenkestoa vaiko latausutilaa. Ja miten se johtopäätös pitäisi vetää tuossa Laukkasen testissä.

Menikö väärin?

HYTÖNEN RAIMO 03.05.2012 11:52

Miksi tehdä helposta asiasta vaikeaa.

Eli jos Sinulla on kaksi 100:n Ah:n akkua, niin niiden antama teho pitäisi olla täyteenladattuna 200 Ah.

Jos kuormitat akkuja esimerkiksi 20 Ah kuormalla, akkujen pitäisi antaa virtaa 10 tuntia. Akut kannattaa kuitenkin testata yksitellen, sillä toinen voi olla kunnossa, mutta toinen ei. Testiä voi luonnollisesti nopeuttaa lisäämällä kuormaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 22:10:28 Eikä sitä tarvitse koko aikaa vahdata, jos käytössä on nykyaikainen monitoimimittari voi jännitteen aleneman mitata esimerkiksi tunnin kuluttua, jolloin saa osviittaa siitä kuinka kaun akun tyhjenemiseen kuluu aikaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 22:16:11 Ja jos lopputulos on muuta kuin akun nimelliskapasiteetti jaettuna kuormituksella, akku ei ole ihan sitä mitä pitäisi.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 03.05.2012 13:04

"Miksi tehdä helposta asiasta vaikeaa."

Jos kuormittaa akkuja 10 tai 20 tuntia nähdäkseen niiden kunnon pitää varata viereen syömistä ja juomista koko ajaksi tai hankkia piirturi joka kertoo jännitten laskun. :)

Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 13:07:01 Meinaan jos akut jättää purakautumaan vuorokaudeksi nimellisvirralla, tietää ainostaan sen, että ne ovat silloin vuorokauden kuluttua tyhjiä, mutta ei sitä koska ne tyhjenivät.

HAAPANEN TIMO 03.05.2012 17:09

Teet sen testin juuri noin kun Jari selittää, se on ns.C20 normi jolla määritellään kapasiteetti.

"Ampeeritunnit (Ah) ilmoittavat sen virtamäärän (kapasiteetin), jonka akku voi tuottaa. Käynnistysakkujen kapasiteetti mitataan 20 h (tunnin) kuormituksella vakiovirralla +25 °C lämpötilassa, kunnes loppujännite on 1,75V/kenno (toisin sanoen 12 V akun loppujännite on 10,5V). Tällöin esimerkiksi 60 Ah akku pystyy antamaan 3 ampeerin virran 20 tunnin ajan ennen kuin jännite on pudonnut 10,5 V:iin."

Käännetään ajatus näin päin ja testin jälkeen merkitään ko. akun kylkeen Ah:t

@timppa

LAUKKANEN MAURI 03.05.2012 18:11

Aloitetaako alusta,ajatus oli että kuinka testataan as,auton/vaunun akut iroitamatta niitä.

Siis oletuksena on että auto on varustetettu nykyaikaisellä esim.DT 201B kontolli panelilla. http://www.acpasion.net/foro/archivosadjuntos/obelix/manuales/Schaudt_centralita_DT201_B_Ingles.pdf

Kun minä olen asetellut akkujen kapasieetin oiken ko,laiteeseen ja akut ovat paneelin mukaa 100% täynnä,suoritetaan se testi.

Kuormitusvirta ,eikä aika ole oleelisa tekijijöitä ,mutta riitävä virta kuormitukseen,esim,se 10A yksinkertaistaa laskentaa.

Kysymys on jos luottaa panelin virta-arvoihin ,mutta jos akkujen virta-arvot on oikein ohjelmoitu;aseteltu ,niin lopputuloksenkin pitäisi olla riitävä normaali kuluttajalle.

Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 18:16:06 Niin miksi tehdä helposta asiasta vaikea on hyvä kysymys!.

HYTÖNEN RAIMO 04.05.2012 09:19

Niinpä. Jos asia on noin, niin miksi edes kysyt, tilanteenhan näkee suoraan aparaatin näytöstä?

LAUKKANEN MAURI 04.05.2012 16:16

Sanoisko ;vanhan kertausta,kun monella on tuonlaiset kontrollipanelit as,autoissa niin pitää hyödyntää sitä tietoa mitä siitä saa irti.

Mutta asia ei ole niin musta-valkoien ,eli pitää tietää mitä tekee,eli jos osaa käyttää mittauksia,ja osaa laskea ja niin sillä testaa vaikka sen akun!.(Akut)

Käyttäjän lisäys viestiin 4.5.2012 klo 20:34:28 Tunnin testi on tehty;lähdin lenkille ja laitoin kuormaa 20A ja paneeli näytti akkujen virran;200A.

Tunnin lekin jälkeen akkujen apeerit oli 180A,siis ei tarvitse olla söhköinsinööri kun pystyy päättelemään että se 20A meni tunnissa.

Akukkujen siis pitäisi olla suurin piirtein kunnossamutta testaus jatkuu.

Yllätys oli kun mietin mistä saan sen 10A virran;sytytin kaikki valot,lisituultimen puhallin päälle,TV 19" LG auki ja virta oli vajaat 8A?,mutta kaikki lamput ovatkin niitä led valoja.

Mutta väänsin jääkaapin Dometig RMT 7655L päälle ja 12V syötölle,niin se virta hyppäsi sinne 20A. Siis jääkaappi ottaa virtaa vaikka mootori ei käy?,minusta sen pitäisi ottaa vain virtaa kun mootori on käynissä,mutta tutkitaan asiaa.

HYTÖNEN RAIMO 05.05.2012 14:56

Hyvä Maukka - homma hanskassa - ja akut kunnossa.

Yleensä jääkaapin ei pitäisi ottaa akkuvirtaa kuin moottorin käydessä, olisiko siinä se syy harhauttaviin tuloksiin?

ASIKAINEN MATTI 08.05.2012 16:58

Jos kyseessä on kaappi, jonka valintakytkimessä on asennot: kaasu, verkkosähkö, akku ja automaattivalinta, niin akkuasennossa kaappi jäähtyy akkuvirralla olipa kone käynnissä tai ei. Automaattiasennossa kaappi ottaa energiansa akusta vain koneen käydessä.

YLITALO ASTA 08.05.2012 17:05

Saksalaiset käyttää tuota akun tuhoamis kytkentää, muun maalaisissa ne on kytketty siten että moottorin käydessä voi käyttää akkuvirtaa. Ja paremmissa vehkeissä jännite vahdilla.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 08.05.2012 19:46

"Saksalaiset käyttää tuota akun tuhoamis kytkentää"

Meillä on vasta toinen Saksalainen auto mutta kummassakaan ei ole saanut jääkaappia 12V käyttöön kuin auton käydessä.

HAAPANEN TIMO 08.05.2012 19:59

Joo, ei sitä noin juurikaan kytketä, ja turhaa se onkin, koska se ei paljoa jäähdy akun jännitteellä. Latausjännite tarvitaan jäähtymiseen.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.