AL-KOn akselin huolto!
KOIVUPURO PEKKA
02.05.2012 11:19
Näin talven jäljiltä kannattaa rasvata tuo AL-KOn takaakseli, kellä sellainen autossaan on!
Toimenpide on niin yksinkertainen että sen voi tehdä kuka vain , jolla löytyy rasvaprässi eli akselin alapinnassa on molemmin puolin rasvanipat ja niihin laitetaan rasvaa sen minkä sinne kohtuudella menee, joskus riittää tuubi, mutta jos homma on laiminlyöty muutaman kerran niin saattaapa mennä tuubi puolelleen ! Hommaan kelpaa normaali" talvilaatuinen" vaseliini !
Jos tuo voitelu jää tekemättä useampana vuonna, niin akseli menee jumiin ja se tarkoittaa sitten liki joustamatonta alustaa ja se on ikävä ajettava ja seurauksena on akselin vaihto, jonka kustannus lienee 3000€ paremmalla puolella! Jumittunutta akselia ei saa enään yleensä pelaamaan edes rasvaamalla , että senkin takia kannattaa ennakoida!
PALM PEKKA
02.05.2012 13:15
Nyt vaan tietoa mistä lähden niitä rasvanippoja etsimään. Auto on Ducato -06.
ITE
HAKALA JYRI
02.05.2012 15:11
Fiat / Al-ko akseli ( ei vetävä akseli ) nipat pitäis löytyä poikkiputkesta missä
on pyörien tukivarret kiinnitettynä
MB Sprinter -06 alkaen (vetävä akseli / erillispyöräjousitus) ns matala
Al-kon alusta ei nippoja ole
jyrih
SUOMI SEPPO
02.05.2012 15:52
Ohjeiden mukaan pitäisi keventää akselistoa rungosta kun rasvaa.
@seppo
JOKINIEMI PETRI
02.05.2012 17:56
Kaikissa al-ko akseleissa ei ole niitä rasvanippoja. Niissä missä ne on , ne huomaa kyllä selvästi kun kurkkaa Taka-akselin alle
RUOTSALAINEN JUKKA
02.05.2012 21:20
Hei, ensinnäkin kiitos tämän asian esiinnostajalle. Tätä asiaa en ainakaan henkilökohtaisesti olisi tiennyt. Meillä on uusi auto, jossa Alkon alusta. Kävin vilkaisemassa akselia, niin sieltä löytyi akselin kummastakin päästä renkaiden luota, alareunasta rasvanipat. Täytyypä hoitaa homma kuntoon, kun vien huoltoon muutaman viikon päästä. Tässä täytyy todeta, että tämä foorumi toimii mainiosti tiedonjakana- tämä viestiketju todistaa asiaa.
Jatketaan alan ihmiset tietojen jakamista.
HIRVONEN JOUNI
02.05.2012 21:40
Kannattaa tosiaan nostaa autoa niin että rengas on ilmassa ja sitten rasvaa nipasta sisään. Mikäli akselin rasvauksen unohtaa niin liukulaakerit jää jumiin. kolmeakselisessa ne saattaa irrota rasvauksen jälkeen kun ajaa töyssyistä siten että vuorotellen etummainen ja taempi akseli kantaa koko perän kuorman. Kolmeakselisessa ongelman huomaa myös siitä että voimakkaassa jarrutuksessa perä niiaa jos akselit ei ole jumissa. Tämän havainnon edellytyksenä on toimivat ABS jarrut.
KALAJAINEN PASI
03.05.2012 09:09
katselin heti viestin nähdessäni oman auton alle. ei löytynyt rasvanippaa vaikka kuinka etsin. alko alusta tossa autossa pitäis paperien mukaan olla.
ducato vm 2001 burstnerin kori päällä.
jos viisaampina vilkaisisitte kuvaa (liitteenä) mahtaako nippaa edes olla tässä.
itsestäni vaikutti että rengas on suoriltaan akselissa kiinni eikä semmoista vipuvartta ole tässä alustassa.
//pasi
Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 09:11:12
voisko joku napsasta kuvan akselista jolla semmoinen nippa siellä on. pääsis kärryille mitä paikkaa alkais katteleen tarkemmin.
HAKALA JYRI
03.05.2012 09:13
Pasi K lle aivan oikein tuossamallissa suora-akseli ei ole nippoja
terv jyrih
KALAJAINEN PASI
03.05.2012 10:44
kiitokset vastauksesta. eli en etsi enää.
meni meinaan kylmät väreet selässä kun lukaisin tään rasvausjutun ja olishan tota 8 vuoden rasvaukset jäänyt väliin. ei ollut mitään tietoa akselin huollosta.
mutta kiitos vielä.
ASIKAINEN MATTI
03.05.2012 16:31
Pasille: Alusta näyttää Fiatin alustalta; siinähän on normaali lehtijousitus.
Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 16:34:28
Tarkemmin katsoen kuvassa näyttäisi olevan lisäilmajousi pohjaanlyöntikumin paikalla.
HAAPANEN TIMO
03.05.2012 16:46
Fiatin oma akseli, ja varmaankin AL-KO:n kumipussi siellä päällä. Eli ei ole AL-KO:n alusta.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 3.5.2012 klo 16:53:15
Linkki alustan kuviin:
http://flipflashpages.uniflip.com/2/19120/104056/pub/#page2
JOKINIEMI PETRI
03.05.2012 17:11
Tolla alustalla ei ole mitään tekemistä al-ko alustan kanssa
SUOMI SEPPO
03.05.2012 19:39
Onko joku laittanut AL-KO alustaan tuollaiset ALC-iskarit ? Millainen on kokemus ?
@seppo
VENHO JARI
18.08.2013 18:23
Morjens! Ostin noin puolitoista vuotta sitten, al-ko alustalla
olevan fiat ducaton -01vm auton. Nyt on rempattu kaiken näköistä, kun
on haetu apua auton nytkttämiseen. Vetoakselit, iskarit kaikki moottorin tuet/kannattimet ym.Ja olen rasvannut takaakselia melkein ostosta lähtien
kaks ja puoli tuupia on mennyt, mutta nyt on ilmennyt oikean takapyörän
edestä kolkutusta, ihan kuin kolkuttaisi vasaralla palkkiin, sitä on jatkunut pari kolme kuukautta ja ihan kuin se kotkutus ja nytkytys tulisivat aina samoihin aikoihin
kun ei kolkuta niin tuntuu kuin ei nytkyttäisikään voiko olla joku yhteys vai kuvittelenko
mitään irtonaista en ole löytönyt sisältä enkä ulkopuolelta.
Onko kellään mitään tietoa kyseisestä vioista.
T:Jari
LAUKKANEN MAURI
18.08.2013 20:05
Tuossa ohjeet AK -KO akselin huoltoon,mutta ravamääriä ,tai sitä mistä tietää onko sitä riitävästi vai ei?.
Tyyppikilpi
Moottoritilan etumaisessa poikkipalkissa on AL-KO-tyyppikilpi, jossa on tietoa ajoneuvosta.
Huolto
AL-KO akselistoja on voideltava n. 20.000 km välein tai vähintään kerran vuo- dessa, jos vuosittainen ajomäärä on alle 20.000 km. Rasvattaessa auto on nostet- tava niin, että pyörät ovat ilmassa. Voiteluun on käytettävä Shell Retinaxia tai vas- taavaa lämpöä kestävää laakerirasvaa; poikkeuksena tästä ovat ilmajousitetut akselit, joiden neulalaakerit ovat huoltovapaat.
Iskunvaimentimet, pakoputket ja käsijarruvaijeri ovat kuluvia osia, joita saa alku- peräisinä AL-KO - varaosina. AL-KO voi myös toimittaa täydellisiä vaihtoakselei- ta tai niihin sisältyviä osia.
Uudemmissa akseleissa (valm. 1998 tai myöhemmin) voidaan esim. vaihtaa jou- sisauvoja vahvennettuihin tarpeen vaatiessa.
Napa, pyöränlaakerit, jarrut ja äänenvaimentimet ovat puolestaan auton valmista- jan alkuperäisosia. Ainoa poikkeus on rumpujarrulla varustettujen kaksiakselisten autojen jarrusylinterit; nämä voivat olla ao. autoon valmistettuja AL-KO –osia. Varaosia toimittavat matkailuautomyyjät sekä perusauton merkkihuoltoliikkeet.
Ohje
AL-KO:n ilmajousituksella varustetuissa ajoneuvoissa on vakiona huoltovapaa taka-akseli.
Myös tietyissä vääntöjousilla varustetuissa ajoneuvoissa voi olla huoltovapaa taka-akseli.
Akselissa ei silloin ole voitelunippaa.
Amc-ilmajousituksella on erillinen käyttöohje, jonka voi tilata AL-KO:lta tai noutaa PDF-tiedostona osoitteesta www.suomi.al-ko.se.
HUOM!
Suurin sallittu perävaunun paino ja suurin sallittu yhdistelmäpaino löytyvät ajoneuvon asiakirjoista.
Tyyppikilvessä on seuraavat tiedot:
KOBER AG
-A -
-B -
-C -
D - kg
E - kg
1 - - F - kg
2 - - G - kg
3 - - H - kg
Typ
-J -
HUOM!
Suurin sallittu perävaunun paino ja suurin sallittu yhdistelmäpaino löytyvät ajoneuvon asiakirjoista.
A – EY-tyyppihyväksyntänumero 2- tai 3-akselisille ajoneuvoille
B – Taso 2
C – Juokseva amc-sarjanumero
D—Ajoneuvon suurin sallittu kokonaispaino E – Yhdistelmän suurin sallittu nopeus
F – Suurin sallittu etuakselipaino (akseli 1) G – Suurin sallittu taka-akselipaino (akseli 2) H – Suurin sallittu taka-akselipaino (akseli 3) J – amc-tyyppimerkintä
Smörjnipplar på bakaxel
Färdriktning
TENLEN SAULI
19.08.2013 19:02
Niitä varaosia voi kysellä myös teohydrauli nimisestä liikkeestä. Al-ko osat tuppaa olemaan arvokkaita... Aikanaan traileriin olis jarrukengät ja vaijerit maksanut melkein saman kuin uudet akselit+ vaijerit, silloin ostin uudet akselit juurikin tuolta teohydraulista.
PEIPPO PASI
27.08.2013 09:38
Siiskö, jos on lehtijouset, alusta ei ole AL-KO. Omassani oli myyjän mukaan AL-KO, mutta lehtojouset löyty, kun noita nippoja kävin etsimään -> nippoja ei ainakaan akselin alapinnalta löydy..
BERG LEIF
27.08.2013 12:59
On ajettu 4000 km ALC iskarilla ja vain hyvät kokemukset, kun
kokonaispaino on noin 4000 kg.ja pitkä ylitys 2 aks- autolla. Vaikuttaa tosi paljon
ajoominaisuuksiin
HALTTUNEN TEUVO
27.08.2013 19:55
"Rasvattaessa auto on nostet- tava niin, että pyörät ovat ilmassa."
Muu konetekniikka osaa tehdä voiteluainekanavat laakerille eikä kuormaa tarvitse poistaa voitelun vuoksi. Mikä Al-Koa vaivaa?
JOKINIEMI PETRI
27.08.2013 21:31
Ei al-ko alustassa ole lehtijousia
SUOMI SEPPO
28.08.2013 08:39
Leifille: Paljonko iskarit maksoi kpl ja mistä ostit ne (asennettuna vai irtonaisena ?)
@seppo
BERG LEIF
28.08.2013 09:07
ALC iskarit oli uuden Bürstnerin tehtaan lisävaruste. Hinta 1250 €/pari
TUOMINEN KLAUS
18.05.2015 10:45
Tervehdys kaikille teille jotka omistatte asunto auton tai vaunun joissa on AL-KO
akselisto. Pitäkää huolta akselin hoidosta. Rasvauksesta. Tosin tämä tieto ei vain ole kaikkien tiedossa.
Se on kallis tiedon puute jos ei ole itsellä taitoa eikä suhteita asian hoitoon.
Uusi akseli maksaa korjaamon kautta n.3700e sisältää kyllä uudet iskairit,Ja on niin sanottu parannettu versio.Rasvanipat ovat valmiina. kaikissa ei ole. Ja ilmeisesti uuteen malliin on mahdollista vaihtaa uudet vääntö sauvat?
Ogelmahana on mistä apua moiseen ogelmaan.
Akselistoja vaihtaa ainakin Huoltokorjaamo Sompinmäki Kauhava'
TUOMINEN KLAUS
23.06.2015 23:51
Mistä kyseinen akseli koostuu? Kahdesta vääntö varresta joihin on laakeroitu
pyörät kiinni. Niitä yhdistää kuusi teräs tankoa jotka ovat nipussa.40mmx10mm.
Kolme kpl on keskellä nipussa ja kolme kpl ovat nipun ympärillä. tankojen välissä
on jotain väli lehtiä. Nippu on kiinni keskeltä akselia putkessa pyöreässä murikassa
joka on sitten hitsattu keskeltä akselia akseli putkeen kiinni.
Nippujen pituus on 2x78sm.
Sitten ne vääntövarret.Ne on laakeroitu vain siten että ne ovat putken sisällä rauta
rautaa vasten.Pieni stefa on estämässä veden ja kuran menoa laakeri pinnoille.
Laakeri pintaa on 300mm per puoli.Siksi sitä vaseliinia pitää tuupta sinne laakeriin. Ruoste syö laakeri pintaa todella noeasti.Ja jos laakeri pinta on kuiva.
Siksi rasvattaessa akselistoa pyörä pitää olla maasta irti että vaseliini menisi
sinne laakerin ylä pinnalle missä kuluminen on suurinta.
Myytti on nyt murrettu.
KARHUNEN JORMA
01.09.2015 21:12
Tervehdys
Vieläköhän rasvaus vaikuttaisi näin jälkikäteen...
Ostettiin 97 Fiat hobby ja oikeanpuolen takarengas laahaa lokariin ja auto kulkee vinossa.
Nyt selvinnyt, että vääntöjousi on, joko poikki, tai kuoleentunut ja ei kellään tietoa, milloin on laitettu akseliin vaseliinit...
Uusi akseli AL-KO:lta maksaa yli 3000 Eur :(
Tiedosta kiitollinen
Jore
NÄRHI JUHA
02.09.2015 07:22
Jore,
Ota yhteyttä myyjään - vastuu on hänelle noin törkeässä viassa/virheessä, vaikka onkin Hobby kyseessä. Ihan ´kaikkea ei sinun tarvitse maksaa
Vai ostitteko tämän autonne vuosia sitten ja nyt vasta ongelma ilmeni?
HAAPANEN TIMO
02.09.2015 08:51
Onko varmasti poikki? Olisiko mahdollista että se on ruostunut erittäin jäykäksi ja on nyt jossain kuopassa jäänyt sisäasentoon. Äkillinen jousen kuoleentuminen on täysin poissuljettu asia.
Voitelun puutteesta johtuva jumiutuminen ei rasita itse jousta lainkaan, liike vain tulee jäykemmäksi ja takeltelevaksi.
Onko napaa yritetty liikuttaa alaspäin. Jos jousi on poikki pitäisi navan liikkua melko pienellä voimalla, vain iskarin jarruttaessa liiikettä.
Minä veisin auton pukille ja irrottaisin iskarin. Sen jälkeen mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon kuumentamista akseliin sen 30 sentin matkalle ja sitten voimaa peliin väännettäessä napaa alaspäin.
Mikä tahansa korjaamo ymmärtää mitä toimenpiteellä yritetään tehdä kunhan heille selitetään juosituksen rakenne.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2015 klo 08:52:18
Hobbyyn ei alusta liity mitenkään.
RAUTAVUORI JORMA
02.09.2015 18:23
RAUTAVUORI JORMA
02.09.2015 18:25
Toinen kuva, en osannut liittää äskeiseen.
KARHUNEN JORMA
02.09.2015 20:41
Moron
Otin renkaan pois ja painoin nipasta vaseliinia sisään..hetken päästä sitä tuli ulos vääntövarren juuresta. Noin puoli putkua sinne meni, osa tuli ulos.
Painelin kynkkää jarrurummun päältä alaspäin ja taas ylöspäin. Ei valtavan jäykältä jousi tuntunut, mutta jousti kuitenkin, eli ei ehkä poikki ole.
Iskarin otin irti ja se täysin kuoleentunut. Kuinka iso merkitys tuolla iskarilla on joustoon?
Tässä mallissa, eli vm 97 tuo jousi menee läpi akselin, kun jo vm-98 se on jo erillinen kummallakin puolella.
Ka-Ha:lta kerottin, että kun menee vaihtoon uusi taka-akseli, se toimitetaan vain tuolla uudemmalla versiolla ja iskareiden uudet kiinnitykset erilliseen hintaan mukaan... On kuulemma epäonnistunut versio tämä läpiakselin sauvaratkaisu ollut jo tehtaalta lähtien...:(
Auto ostettu viimekuussa ja myyjä ei ole ottanut vastuuta osien hankintaan, kun kuulemma vaikea tietää kenellä vaurio tullut. Tosin akselin vaihdosta aiheutuvan työkustannuksen aikoi maksaa...eli siinä asiassa tulee vastaan.
Tosin siinä vaiheessa ei tiedetty tuon uuden akselin hintaa, joka on aika tähtitieteellinen.
Terv.
Jore
HAAPANEN TIMO
03.09.2015 08:13
Se oli siinä sitten. Ei jumissa, vaan osa jousista poikki.
@timppa
KARHUNEN JORMA
03.09.2015 22:44
Terve vaan
Juu kyllä se taitaa olla kylmästi niin, kun polkaisemalla painuu kynkkä alas.
Nyt vaan vielä yritettävä löytää jostain takuuvaraosa, mutta suomesta se aika mahdotonta, mitä on kyselty..Teo Hydrauli nyt uuden toimituksessa lähinnä ja edullisin.
T: Jore
INBERG KALEVI
04.09.2015 08:01
Googlaappa "alko federung reserveteile". Sieltä pitäisi löytyy erilaisia vaihtoehtoja ja yrityksiä saksaksi.
PIETILÄ JUKKA
05.09.2015 07:58
Meilla on LMC:n kaksoispohjallinen AL-KO akselistoinen versio, jossa raasvanipat olivat "piilotettu" kaksoispohjan sisäpuolelle eristemassan sisään.
Löytyivät, kun porasin reikäsahalla kaksoispohjaan reijät arvioituun nipan kohtaan.
Varmaan 8 vuotta olivat olleet rasvaamatta.
Nyt rasvaan kerran vuodessa renkaan vaihdon yhteydessä keväällä, elikkä akseli tunkin varassa pyörä ilmassa.
KARHUNEN JORMA
04.11.2015 21:39
Moron
Nyt sitten uusi akseli ja iskarit alla... Saksasta akseli tuli uutena, toimitusaika oli 6 viikkoa. Jyväskaravaanin kautta ostohomma hoitui hyvin ja ammmatilla ja Tunturiautossa asennus nopeaa.
Toivottavasti nyt akseli on sen hintansa väärtti.
Täytyypä tässä lähteä testailemaan syksynpäälle vielä, vaikkapa tuonne tuntureille.
Terveisin
Jore
HAAPANEN TIMO
04.11.2015 22:48
No niin. Nyt painat unholaan sen remontin hinnan ja aloitat reissaamisen ehjällä vehkeellä.
@timppa