Lämpö anturit

LASSILA RAUNO 27.04.2012 10:44

Missä on Fiat Dukaton lämpötilan punaisen merkkivalon anturi entäs mittarin? (Punainen valo palaa vaikka kone on täysin kylmä, mittari nyttää oikein) On vuosi mallia1998 kone 1.9!

KARELL HANNU 28.04.2012 10:40

Eiköhän ne molemmat löydy sylinterin kannesta, normaalisti näin on moottoreissa, mitenkään tuota konetta tuntematta paremmin. Aja kone lämpöiseksi ja sammuta pois, virrat päällä käytä liittimiä yksitellen irti, saat paikannettua mikä vaikuttaa mihinkin.

KOISTINEN TOIVO 28.04.2012 17:27

Joissain koneissa antureita on kaksi alhaalla ja ylhäällä. Mutta eikö ylikuumenemisen merkkivalo ole mitttarin yhteydessä vanhemmissa malleissa. Nyky koneissahan jossa kaksi mittarin anturia tietokone seuraa niiden lämpötila eroa, ja moitti jos ero on liian suuri, tai jompi kumpi näyttää liikaa. No mikäpä nuo kaikki tietää. Toivopoika

SAVOLAINEN SEPPO 28.04.2012 18:26

edestä katsottuna vasemmalla kannessa ylempi anturi ,alempi on lämpömittarin anturi ainakin 2,5l koneessa voi olla samoin 1.9:ssä t.sepe

HALMEENMÄKI JUHANI 29.04.2012 10:09

Lienee PSA-moottori Intercoolerilla? Ihan eri perhettä kuin Sofimin isot 2,5-litraiset sitten. Noissa PSAn X-moottoreissa lämpöanturit löytyvät yleensä lohkon yläreunasta lohkon takapuolelta. Juuri ja juuri pääsee näkemään kytkimen puolelta. Ja niissä on yleensä yksi ja sama anturi valolle & mittarille. Se on sitten toinen asia, onko lämpötieto jaettu erikseen valon piiriin ja mittarin piiriin = kaksinapainen anturi. Vai kuten jo viitattiin, niin että yksi anturipiiri (yksinapainen) toimittaa tiedon ECU'lle joka "jakaa" käsittelemänsä tiedon valolle sekä mittarille. Pitäisi siis kurkata millaisia antureita tuolla on, jollei aio asioida merkkiliikkeessä. Nuo anturit ovat semmoinen sekamelska, ettei muualta saa varmaa tietoa. Eli millaisia antureita: liittimen väri, kierre ja nastojen lukumäärä. Yksi antureista on sitten moottorinohjaukselle, se on sininen, kaksinapainen ja M12. Eli se ei liity tähän.

HAAPANEN TIMO 29.04.2012 10:22

Öljyn mittatikun oikealla puolella selkeästi näkyvillä kaksi anturia, niistä se mittatikun puoleinen.

Mekaanisella pumpulla tuo -98 ei mitään moottorinohjauksia eikä ecuja.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 29.4.2012 klo 10:25:27 Ennen anturin irroitusta päästä paine järjestelmästä ja sen jälkeen korkki takaisin kiinni.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.