Tyhmä kysymys

TOIVONEN MARTTI 26.04.2012 16:58

Mutta tyhmiäkin saa kysyä. Siis mulla on Fiatin kaasupolkimen alla kierretappi jolla voidaan säätää kuinka syvälle kaasupolkimen saa painettua. Onko tämä tehtaalla laitettu (auto on ducato maxi vuodelta 2001) vai onko se jälkiasennettu?

Vaikka olen varsin rauhallinen kuski nykyään niin joskus kiukuttaa kun kaasupoljinta ei saa painettua syvemmälle. Onko mahdollisesti tehtaalla laitettu kierrosluvulle mekaaninen rajoitin ettei kone leviä? Luulisi että tästä huolehtisi moottorinohjaus sähköisesti.

Kuis on, onko muilla samanlainen? mot

KOSKINEN JANI 26.04.2012 19:38

EIhän tyhmiä kysymyksiä ole!

Onkos tämä ducato vielä idtd/TDI vai jo JTD?

Jos on vielä tuo vanhempi niin sitten kannattaa tarkistaa sieltä pumpun päästä että kaasu menee pohjaan asti. Eli kaveri painelee kaasua pohjaan ja sitten koitat vääntää sitä vielä lisää ja jos liikkuu lisää niin ei mene kaasu pohjaan. Mikäli ei mene pohjaan niin vaijerin siellä konehuoneen päässä on säätö mistä saa säädettyä vaijeria.

Mutta mikäli menee pohjaan niin tuosta vanhasta pumppukoneesta saa sitten säätämällä voimaa/vääntöä ihan hyvin lisää niinkin että menee katsastuksen savumittauksesta läpi. Ja tuon ikäisessä on todennäköisesti Bosch pumppu missä lukee brazil valmistusmaana ja niitä on tullut vastaan että kuluvat niin että tehot hiukan pienenee koko ajan.

TOIVONEN MARTTI 26.04.2012 20:25

tai siis on pumppu mutta yhteispainesysteemi eli JTD. Joteskin tuntuu että tuo tappi olisi köyhän miehen kierroslukurajoitin tai vakionopeussäädin. Saksassa kun moottoritiellä painaa tallan pohjaan niin tasamaalla menee tuommoista 125-130 mittarinopeutta.

Siis tuo on Saksasta ostettu ja ajattelin että jos vaikka tarkka saksalainen on asentanut lisähillitsimen ettei tule kiusattua moottoria liikaa...

mot

KARJALAINEN ALPO 26.04.2012 20:28

Olen aivan samaa mieltä, että ei ole tyhmiä kysymyksiä! Tuohon kysymääsiä asiaan minulle ei ole minkäänlaista vastaus, koska mulla vanha fiiu kyllä kulkee reilusti kun vain on raskas jalka tail laitta tiiliskiven polkimelle. PS. Tyhmiä vastauksia näillä sivullä kyllä sillin tällöin näkee.

KOSKINEN JANI 26.04.2012 21:21

OK, eli se on kompuutteriohjattu.

Merkkitesterillä näkee että meneekö kaasu täysille ja todennäköisesti myös yleismallin testereilläkin jos vaan on sopiva adapteri kolmenapaiseen diagnoosiliittimeen.

Softanhan tuohon voi päivittää jos voimaa haluaa lisää. Lisäksi on noita painehuijausboxeja mutta ne nostaa suutinpainetta ja niissä tietty oma riskinsä.

Jos siinä on EGR niin se tietysti tukkoon ensimmäisenä ettei missään nimessä sotke konetta enempää ja hukkaa tehoja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.