Op. seisonta- ja äärivalot ei pala, polttaa sulakkeen.
LEPPÄNEN KEIJO
25.04.2012 07:22
Auto on Fiat Dugato vm. 2004. Kun valot laittaa päälle, niin oikeanpuolen seisontavalojen sulake palaa. Seisontavalo takana oikeallapuolella ja op. äärivalot ei siis pala. Vasemmalla ja edessä palavat.
Mistä aloittaisi vian etsinnän? Neuvoista kiittäen.
HYTÖNEN RAIMO
25.04.2012 09:06
Helpoin tapa (ilman mittaria) on irroittaa kaikki oikeanpuoleiset seisonta- ja äärivalojen polttimot. Sen jälkeen uusi sulake ja ko valot päälle; jos sulake palaa edelleen oikosulku on johtimissa, jos ei, jokin polttimo aiheuttaa oikosulun. Polttimot voi testata yksitellen viallisen löytämiseksi.
Toinen tapa on selvittää mittaamalla mihin polttimoon tulevissa johdoissa (tai liittimissä) on vikaa.
LEPPÄNEN KEIJO
25.04.2012 16:16
Lamput on otettu pois, mutta sulake palaa heti, kun laittaa valot päälle. Saman sulakkeen takana on nähtävästä etuparkit ja op. parkit ja äärivalot. Jos virta-avaimen käänsi "parkki-asentoon", niin vas.puolen etuparkkilamppu palaa.
Vs.puolen parkit toimii normaalisti. Olisiko mitä vielä tehtävissä?
VARIS ESKO
25.04.2012 16:49
Kaakkoiskulmalla Haminatrailer hoitaa asian korkealla ammattitaidolla, Ite kun
ei enää taivu helmavaloille etc. Hoitui kuntoon jatkuvasti oikkuilleet oranssit...
Esko
KOISTINEN TOIVO
25.04.2012 17:51
Nehän pitäisi olla siten kai, että yhden puolen parkit omalla sulakkeella, että aina
toinen piiri palaa jos tulee toiseen vika. Jos voi, niin irrotappa lampuista jotka juonittelee virtapuolen johdot irti. Jos palaa sulake vielä,niin on vika luultavasti
johdoissa.Jos ei niin joku lampun kanta oikasee suoraaan virran runkoon.
Johto vika on vähän sitä, että korjaamo. Tietysti voi koettaa seurata johtoja myöden
josko jossain on rikkeintä tai litistyksissä. Virtamittarilla jos on niin koittaa
meneekö joku johto maihin välillä. Mutta se on vähän hankalaa, kun pitäisi tietää
miten johdot haaroo, että sais ne erilleen. Ja löytää se oikopaikka. Että joo
Toivopoika. Oliko tarpeeksi epäselvää?
Käyttäjän lisäys viestiin 25.4.2012 klo 17:55:32
Maa, ja virtajohohan kulkee rinnakkain niin että voivat olla matkalla oikosessa
suojan sisällä
LEPPÄNEN KEIJO
25.04.2012 17:59
Ei kehtais lähteä Haminaan ajeleen. Kolme ja puolituntia ajoa ilman taukoa, suunta (c ;
Kokeilen sen virtajohdon irroitusta seuraavaksi. Kiitän neuvoista.
LEPPÄNEN KEIJO
25.04.2012 18:40
Irrotin johdot, ei auttanut, sulake paloi heti, kun käänsin valokatkaisijaa.
Kiitos hyvistä neuvoista.
RIIHELÄ ESA
25.04.2012 21:51
Onko autolle tehty jotain asennuksia/korjauksia sen jälkeen, kun valot toimivat normaalisti? Yleensä johtimet eivät ihan itsestään mene oikosulkuun, mutta joku liitin saattaa irrota ja koskea runkoon ihan tärinästäkin, jos on alunperin asennettu huonosti. Onko autossa vetokoukku (pistorasia) tai onko parkkien kytkentöihin koskettu asennettaessa päiväajovaloja?
Jos jotain on tehty, niitä paikkoja kannattaa tutkia lähemmin.
HALMEENMÄKI JUHANI
25.04.2012 21:51
Matkailuauto? Integroitu? Alkovi? Retkeilyauto?
Eli oletetaanpas että etuparkit ja takavalot olisivat alkuperäiset mutta nuo sivuäärivalot matkailukorifirman laittamia. On paljon todennäköisempää, että ovat siellä korittajalla vetäneet sivulla olevien äärivalojen sähköt niin että siellä on oikkari, kuin että se olisi Fiatin orkkisvaloissa. Eli etsimään, mistä lähtee äärivalojen sähköt, ja sieltä pistoketta irti, niin saadaan selville missä kohtaa on vika.
LAUKKANEN MAURI
25.04.2012 22:19
Kannataa tarkistaa jakorasiat auton alla,ne on suojattu huonosti ja vettä täynnä!.
Rasiat on niitä halpoja muovisiakytkentä rasoita ja tiivistetty olevinaan silikonilla tai vastaavalla mutt se vesi etsii aina reitit!.
LEPPÄNEN KEIJO
26.04.2012 07:26
Auto on Fiat Dugato puoli-intekroitu, vm 2004. Vetokoukku asennettu jo kait uutena. Tähän mennessä ei mitään ongelmia auton kanssa.
Kevättalvella tein parin viikon reissun lappiin. Vetokoukkuun oli kiinnitetty Thulen teline, jossa oli takavalot ja ne oli kytketty pistorasiaan. Keli oli loskanen ja jäätävä. Sohjo jäätyi alustaa ja sitä oli reilusti.
Matkalla huomasin, että telineen vasemman puolen parkki ei pala. En kiinnittänyt reissussa asiaan sen kummempaa huomiota.
Kotona irrotin telineen ja huomasin, että op. parkit ja ja äärivalot ei pala. Jarruvalot palaa normaalisti. Samassa lampussa parkki ja jarru.
Op. etummainen äärivalo on mielestäni kytketty konehuoneesta. Muitten lamppujen johdotus tulee takapäästä. Takana alustassa on kaksi jakorasiaa. Rasioita en ole avannut. Johdoissa en huomannut silmämääräisesti mitään poikkeavaa. Olisiko Thulen teline voinut aiheuttaa vian?
KAINULAINEN JOUNI
26.04.2012 07:51
Tarkistapas vetokoukun pistorasia. Ajan saatossa sinne pääsee kosteutta ja se saataa aiheuttaa oikosulun.
Jouni
LEPPÄNEN KEIJO
26.04.2012 13:50
Vika vain on piilossa. Op. lamput oli pois, toinen johto irti lampunkannoista ja vetokoukunrasiaan menevä seisontavalon johto irti. Lisäksi irroitin auton alla olevasta rasiasta op.takavalolle lähtevät johtoliitokset. Eli mistään ei pitäisi olla yhteysiä parkeille, eikä sivuvaloille.
Uusi sulake paikoilleen, virrat päälle ja valot. Sulake paloi.
Vian täytyy olla siis valokatkaisijan ja sen alustassa olevan rasian välissä, mutta missä siellä? Siinäpä kysymys.
Käyttäjän lisäys viestiin 26.4.2012 klo 18:38:45
Tarkennusta: Johdot oli irti seuraavasti: op. koko takalamppu (seisontavalo, vilkku ja jarrulamppu paketti), op. sivuvaloista, ylhäältä äärivalosta ja
op. etuseisontavalosta. Lisäksi lamput oli pois paikoiltaan.
Vp. etumaisesta sivuvalosta ja etuseisontavalosta. Mielestäni nämäkin kuuluvat saman sulakkeen alle, eivät ainakaan toimi. Lisäksi op. takaseisontavalosta vetokoukun rasialle menevä johto oli irti rasian päästä.
En irrottanut vp. takavalosta vetokoukun rasialle menevää johtoa, koska vp. toimii, mutta nyt ajatellen, kun sanottiin, niin sieltähän kulkee virta myöskin rasialle.
Eikö silloin pitäisi myöskin vp. mennä pimeäksi oikosulusta?
RIIHELÄ ESA
26.04.2012 15:29
Vaikka tuntuu työläältä, ei siinä oikein muuta tapaa ole, kuin pala kerrallaan eliminoida vikamahdollisuuksia. Nyt tiedetään ettei ole takavaloissa eikä perävaunun pistorasiassa. Jäljellä on etuparkki, äärivalo, katkaisija ja johdot siinä välissä. Helpoimmin pääsee tarkistamaan nuo valot ja niille tulevien johtojen näkyvillä olevat osat.
Jos sulake palaa heti, on kyllä kyseessä ihan kunnon oikosulku eikä pelkkä kosteus. Minulla oli joskus venetrailerin takavalo täynnä suolavettä eikä se silti polttanut sulaketta. Valo paloi iloisesti ja valaisin täyttyi vihreästä mössöstä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.04.2012 15:50
Olisiko alustassa menevät johdot saaneet jossakin kohden"siipeensä".
Kannattaa katsoa koko reitti.
Meidän autossa oli asunto-osaan menevä johtonippu pudonnut pakoputken päälle, kun muovinen kiinnike oli katkennut.
Onneksi ei vielä tullut oikosulkuja, mutta suojamuovi ja parin johdon eristeet olivat sulaneet.
Korjasin eristeet ja kiinniten nipun kunnolla metallipannalla.
HAAPANEN TIMO
26.04.2012 17:12
Perävaunupistokkeeseen menee kaksi johtoa parkeille:
http://www.adita.fi/?file=337
Jos irroitit toisen, ei välttämättä auta. Kuten aiemennin on mainittu pistoke on no1 ja koritehtaan työt no 2 Auton omat luultavasti toimivat.
@timppa
LEPPÄNEN KEIJO
27.04.2012 18:12
Vian paikallistaminen on nyt edistynyt, piiri jo tiedossa. Rekisterivalot oli aika kostea ja hiekkaset, mutta ei oikosulkua siellä. Jakorasiasta otin johdon kerrallaan irti ja kokeilin valoilla palaako sulake. Toinen kerta tuotti jo tuloksen, sulake kesti. Jätin johdon irti ja kieputin eristysnauhalla. Eli oikosulku on op. helman äärivaloissa, punamusta johto. Kaikki muut valot palavat nyt oikein. Oikosulkupiiriä en ole tutkinut tarkemmin, olisiko vikakohta näkyvissä.
Kiitokset kaikille neuvojen antajille.