Renkaiden vaihdosta
PALM PEKKA
24.04.2012 12:31
Joku oli saanut huonoa palvelua rengasliikkeeltä.
Kävin juuri Monitoimirenkaassa Nurmijärvellä Ilvesvuoren teollisuusalueella. Vahtoivat kesärenkaat asuntoautoon alle ja vaikka joutuivat auton omalla tunkilla painamaan taka-akselia alas jotta pyörän saa pois katteen alta ja uuden tilalle niin silti ei minkäänlaista narinaa kuulunut. Eivät myöskään ottaneet lisähintaa hankalasta työstä.
Ottaavat myös renkaat säilytykseen.
Että tämmönen tieto joka täälläpäin tuollaista palvelua tarvitsee.
ITE
KYLMÄNEN REIJO
24.04.2012 15:14
Onneksi rengasliikkeillä ei ole kartellia ainakaan Kuopiossa. Pelkkä vaihtotyö: Pohjolan Rengas 50 €, Euromaster 48 € ja halvin Vianor 35 €.
KOSKELA ERKKI
24.04.2012 22:43
Kiva kun hyvistä palveluista viestitetään toisillekin.
Ihmetyttää kyllä kovasti vain yksi asia, nimittäin se aputunkin käyttö takarenkaiden vaihdon yhteydessä. Taka-akselista ei nimittäin takapäätä kannata nostaa renkaita vaihdettaessa, vaan rungossa akseliston takapuolella on tukipisteet, joista auton peräpää nostetaan ja rengas irtoaakin ilman mitään erityistoimia, koska jouset painavat taka-akseliston riittävän alas. Omassa pihassa jo vuosia olen renkaat itse vaihtanut, koska tasaista asfalttia on sen verran, ettei kurassa tarvitse ryömiä. 3,5 tonnin hallitunkki ja paineilma käytössä. Työ ei todellakaan ole hankala oikein tehtynä, yhtä helppoa kuin henkilöautoonkin vaihdettaessa ja vaihtotyö renkaanpesuineen kaikkineen kestää noin puoli tuntia.
VALTONEN MARTTI
24.04.2012 23:42
Eikös tuo riipu vähän siitäkin millaiset helmakatteet ko. autossa on. Näkyy kovin erimittaisia olevan.
ISOMÄKI KAI
25.04.2012 10:10
Tokihan ne helmat erimittaisia on, mutta kuinkas tuossa tapauksessa vaihdetaan rengas tienpäällä? Kun niillä renkailla on joskus ihmeellinen taipumus tyhjetä alapuolelta, jopa ajaessa.
KOSKELA ERKKI
25.04.2012 10:57
Joopa joo.Ilma on tosiaan niin kevyttä, että yleensä se karkaa rengasrikon sattuessa renkaan alapuolelta! Heh.
Mutta tosiaan, matkan aikana tyhjennyt rengas on "hivenen" hankala vaihtaa ja aika monella on kuulemani mukaan kunnon vanhanaikainen "pullotunkki" matkassa, koska auton (siis Ducato) oma tunkki on kovin heiveröinen.
Mutta vielä sananen noista helmoista, kun niistä miehet tuntuvat olevan erityisen kiinnostuneita. Minulla on kolmas matkailuvehje kulussa ja muissakin piti takapää nostaa juuri siitä palkin päästä, jotta renkaan sai irrotettua, sen verran matalat on nuo helmat. Jos nosti akselista, niin rengas ikäänkuin ahtautui helmojen sisään lähtemättä pois. Kurkkasin juuri auton alle ja siellä todella taka-akseliston takana on edelleenkin ikäänkuin L-profiilipätkä pystyssä ja siitä jatkuu apurunko peräänpäin. Siitä kohtaa olen aina autoni nostanut renkaanvaihdossa. Enpä mene väittämään, että se olisi ainoa mahdollinen paikka, mutta minulle juuri passeli, se on helposti nähtävissä ja varmasti kestää takapään noston.
Pullotunkki on kätevä pienen kokonsa ja vahvan nostokykynsä vuoksi, hallitunkkia tuskin kukaan matkassa kuljettaa.
Oikein hyviä matkoja kaikille, toivottavasti rengashuolitta ja muutenkin vailla huolia.
ASIKAINEN MATTI
25.04.2012 19:52
Ducatoihin on rakennettu reiällinen nostokohta takajousen etupään kiinnityskohdan yhteyteen. Etupäästä vastaava nostokohta löytyy etupyörän takapuolelta.
PALM PEKKA
25.04.2012 20:13
Lisäyksenä tuohon niin nostavat kyllä isolla nelipistenosturilla rungosta. Mutta kun edellinen omistaja on ostanut autoon aluvanteen ja leveät kesärenkaat niin rengas ei mahdu kulkemaan katteen alta jollei samalla paina omalla tunkilla taka-akselia alaspäin. Siellä on juuri ne reiät johon oman tunkin saa asennettua.
Ja kyllä sitä ei maantiellä itse vaihda ei millään. Minulla on kaksi purkkia paikka-ainetta mutta jos tulee iso reikä niin hinurihan se tai rengaspalvelu on ainoa vaihtoehto.
Talvirenkaat on Ducaton omilla vanteilla ja ne juuri ja juuri mahtuu katteen alta tulemaan. Tuskimpa niitäkään tienpäällä pystyy vaihtamaan sillä Ducaton olemattomalla tunkilla.
Tämä selvennykseksi.
ITE