Nuo mainiot Led äärivalot ja niiden ikä

VIRTA URPO 17.04.2012 23:17

Onko kuvan mukainen asia tuttua ? Vesi pesässä lisääntyy ja ledit sammuilee. Vielä meni katsastuksesta, kun joku 4-.stä paloi. Mikähän noidin sen kosteuden ajaa, Hyvin näyttäis kitit olevan alla, mutta onko tuo kirkas muovi (kovaa ) niin herkkä säröille menevä, että kun ruuvataan koneella paikoilleen, niin tulee ns. hiushalkeamia täyteen ? vastailkaa ne jotka oiekeasti tietää. Muuten mikä / kuka noita myy suomessa ?

Olisiko kyse tästä suomessa http://www.lakkapaa.com/lakka_fi/showProduct.do;jsessionid=ED575B8AF229E5B3E553FAC154015A66?id=530305016

Tässä oikeat notulit tyyppitiedot ns.saksalaista laatua, mutta missä tehdään? http://www.jokon.de/en/pl-24-2.html

VALTONEN MARTTI 17.04.2012 23:28

Enpä tuosta oikeasti paljon tiedä, en edes mistä kosteus tuonne pääsee mutta sen tiedän että LED kun se ei lämpene kuten hehkupolttimo, ei se myöskään silloin kuivata kosteutta pois.

KARELL HANNU 18.04.2012 06:52

Kondenssihan se on siellä temppuilemassa. IP67 on suojausluokka ja silti kondenssivettä syntyy. Eihän se tietty tyhjiö olekaan. Vesi ei mene sisään vuotamalla, vaan kylmän ja lämpimän rajapintaan ilmankosteudesta tiivistyy vesi siihen muovin pintaan. Pieni ledin hukkalämpö ja vastaavasti IP-luokitus edesauttaa veden sisällä pysymistä, ei haihdu helposti. Ja tämä ledin pieni lämpö jaksaa kuitenkin lämpötilaeron tehdä lasin kahta puolta, että kondenssia syntyy, kaksijakoinen juttu...

KOISTINEN TOIVO 18.04.2012 07:16

Se on vähän laaduta kiinni, meillä oli elnakin kyljessä alleajo valot ledit, toimivat hyvin. Mutta kuorma autopuolella se laatu näkyy. Ei kestä kärryssä halvat valot. Minusta kannattaa ruuvata lamput käsin kiinni, siinä tuntee ettei kiristä liikaa ne kun on muovia, eivät kai oikeen lujaa käsittelyä kestä. Että semmosta tänään. Toivopoika

AHOLA JARI 18.04.2012 07:20

Näyttäisi ainakin toisen kuvan valaisin olevan selkeästi halki..

Tuolta olen käynyt hakemassa valoja. Oisko tämä: http://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15647

Minulla Led-sivuvaloja meni vaihtoon 2 kpl. Rakenne on kuulemma täysin tiivis, mutta johtoa pitkin (eristeiden välistä) on muillakin vesi/kosteus päässyt sisään. Johtoliitokset noissa oli alustarakenteissa..

RIIHELÄ ESA 18.04.2012 15:41

"Rakenne on kuulemma täysin tiivis"

Tuossa luulossa se ongelma piileekin. Jos ei luulisi tiiviiksi, laittaisi jotain tiivistemassaa asennusvaiheessa tiivistämään. Lisäksi olisi kuvun pohjalla pieni reikä, josta kondenssivesi pääsisi pois, mutta eipä suunnittelija sellaista turhaketta tietenkään tiiviinä pitämäänsä lamppuun laita.

Kondenssivesi on tislattua kuten sadevesikin pitkälti on. Ei niiden pitäisi mitään syövyttää, ellei suolat ole siellä lampussa jo valmiina. Mikähän ne leditkin sitten sammuttaa, juotoksissa kun hapettumatkaan eivät ole suuri ongelma?

VIRTA URPO 20.04.2012 22:23

Kiitos palautteesta. Kyllä tuo toinen on poikki ,hiuksen hienosti ja siitä voisi uskoa tuon kondensin. Se kuitenkin vaatii ilman vaihtumisen mistä sitä vettä voi tiivistyä. Ilmamäärä sisältää vain tietyn määrän vettä tietyssä lämpötilassa. Mutta minun fysiikka sanoo, että jos ilma ei kertakaikkiaan vaihdu, niin jos huoneen lämmössä koottu ilmatiivis jäähtyy , niin siitä sisälle jäädystä tiivistyy ylimäärä, mutta joka lämmetessä "mahtuu ilmaan". No se siitä Meilläkin meni heti n. 1,2v Jokonin keltainen sivuvalo jonka Adria hoiti takuuna. Muut kestäneet. Silloin kommenti oli , että meneehän noita No nuo takavalot tyyppi jota on halvoista aina Carthagoon, saa lähes joka kesä hieroa hapettuma pinnat kirkkaiksi jotta lamput palaisi ja eikä ajoittainen tai pysyvä vika valo ärsytä kojelaudassa. Noista ledeistä vielä , käytössä olleet päivänvalot eivät kodensoi vaikka toinen sai ekalla reissullaan yli vuosi sitten osuman josta luulisi ilman vaihtuvan/ vuotavan / imeytyvän sisään ulos ainakin jonkinverran kun ledit sen ilman lämmitää "haaleaksi"

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.