- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Varashälytin matkailuautoon - kannattaako, kokemuksia?
Varashälytin matkailuautoon - kannattaako, kokemuksia?
Hei alan ihmiset,
vanha kärrymme sai uuden omistajan ja me taas uuden (käytetyn) itsellemme. Aikaisemmissa autoissamme on ollut varashälytin. Uudessa ei ole. Olen pohtinut mitä tehdä uuden auton suhteen. Lähteäkö hankkimaan hälytintä ja jos lähtisin minkälainen / mistä. Viimeksi olleessa autossa oli Cobra-merkkinen laite, joka oli rakennettu siten, että saimme halutessamme (kun nukuimme autossa) kytkettyä hälyttimen päälle, ilman sisätunnistimia. Kun olimme kokonaan autosta pois, niin silloin kytkettiin hälytin päälle täydellisellä suojauksella. Muuten tämä merkki tuntui toimivan (huom. ei ole mainontaa, vaan oma kokemus).
Nyt pohdin uuden auton suhteen tilannetta. Kyse on integroitu auto, jossa kuljettajan ovi, asunto-osaan johtava ovi sekä kaksi takatallin luukkua (+ tietenkin ikkunat ja kattoluukku). Ovissa tavanomaiset lukot - ei mitään ekstraa.
Miten turvallisuutta kannattaisi lisätä? Tällä palstalla ollut paljon juttuja asiasta - hälytin, lisälukot oveen, koiran haukunta cd jne....
Avaan keskustelun, johon toivon runsasta ajatusten vaihtoa, koska uskon, että moni pähkäilee samanlaisia asioita. Kaikki ajatukset ja kehitetyt vippaskonstit / turvaviritysideat ovat tervetulleita. Erityisesti kokemuksia niiltä, jotka ovat asennuttaneet hälytinjärjestelmän (merkki, missä asennettu jne...)
Ruvetaan jakamaan tietoa tältä rintamalta!
Jukka Ruotsalainen
ps. jos jollakulla kokemuksia pääkaupunkiseudun lähistöltä hälyttimien asennuksista, niin niistä otetaan erityisen ilolla kokemukset vastaan (näin julkisesti tai sitten suoraan 050 5505589)
Hei,
bongasin tämänkaltaisen oven "lisälukituksen". Onko kokemuksia / näkemyksiä?
http://www.vapaa-aika.com/safe-door-frame-einzeln.html
Meillä on ollut hälytin autossa yli kaksikymmentä vuotta, eikä mitään ole tapahtunut, paitsi kun vaihdoimme autoa ja siinä ei vielä ollut hälytintä oli siihen joku yrittänyt murtautua. (Viikko pihaan tulosta)
Asensin itse Cobran jonka ostin Auto Studiolta http://www.autostudio.fi/yhteystiedot/
Uudenmaan autovarustelu tekee myös hälytinasennuksia, he asensivat meidän autoon Webaston siististi ja mielestäni edullisesti. http://www.autovarustelu.fi/
Näitä asioita täälläkin pohdiskellaan. Olen ajatellut laittaa asunto-osan oveen tuon Safe Door Framen, takatallin ovien väliin jollain systeemillä kuormaliina ja ohjaamon ovien väliin myytävä merkkikohtain turvatanko.
Noilla tarkoitus rajata ns. juniorit pois onnistujista.
Näkemys on. Vaikuttaa hyvältä. Tuolla on parempi kuva vehkeestä: http://www.outdoorbits.com/fiamma-safe-door-frame-white-p-182.html Ruuvataan luukun karmiin, aika hyvin se siellä pysyy.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 8.4.2012 klo 13:57:05 Ohjaamon oviin mulla on ruuvattu siistit pienet lenkit joihin pujotan ketjun ja keskeltä munalukolla kiinni. Näkyy ikkunasta oikein hyvin, mikä on tärkeää.
@timppa
Moi..Laitoin tuon Fiamma-safen viimekesänä oveen.On vain turhan hankala käytössä.Näin yhdessä Dethleffs,issä liukumallisen vastaavan salvan,huomattavasti helpompi käyttää. Oli ostanut sen dedskun edustusliikkeestä.Jorma..
Jokainen on varmaan kuullut auton varashälyttinen äänen montakin kertaa, mutta moniko on tehnyt muuta kuin odottanut äänen loppumista vähän ärtyneenä tai täysin välinpitämättömänä, ellei se tule omasta autosta? Niin paljon on noita turhia hälytyksiä, että hälyttimestä lienee hyötyä vain, jos itse on kuuloetäisyydellä. Kyllä vorotkin tuon ovat jo oppineet. Ja myös sen, että hälyttimellä ja kunnon lukoilla varustetusta asumuksesta todennäköisemmin löytyy jotain arvokasta, kuin heppoisesti suojatusta.
Veneissä on opittu lukitsemaan sisätilat vain sen verran, että murrosta jää jälki ja vakuutus korvaa. Kunnon lukituksesta on vain haittaa, kun sisälle mennään kuitenkin ja lisäksi on sitten päreinä koko luukku ja ehkä osa seinääkin. Mieluummin päästää sisälle hyvällä tuulella keikan sujumisen johdosta olevan voron, kuin yllättävistä hankaluuksista suuttuneen. Voi ylimääräinen ilkivalta jäädä vähemmälle.
Mutta hyvin näkyvät hidastimet siirtävät rosvon mielenkiinnon sellaiseen autoon jossa näitä hidastimia ei ole.
Vierasmaalainen rekisteri takaa arvokasta löytyvän aina.
@timppa
Kannatan kunnon suojausta sillä lailla että jää murtojäljet. Tämä perustuu siihen että kun on nähnyt millaiset jäljet jää kun ammattimies menee esim. kuskinovesta sisään eli siis tuskin mitään. (alle 10 vuotias Fiat) Milläs sitten todistat vakuutusyhtiölle että voro kävi?
Tuo ammattimiehen sisäänmeno tapahtui siten että vain pieni paunauma oli siinä pikku suojassa joka suojaa avaimen reikää. Onneksi omistaja oli sisällä päiväunilla kun voro nousi autoon joten saalis jäi kovin pieneksi.
Itselläni oli autossa valmiina kuvien kaltaiset lukon päälle lukittuvat suojat joiden murtamisesta on huomattavasti vaivaa joten parempi mennä helpompaan naapuriautoon. Lisäksi kun auto vietti kaksi talvea palmun alla oli edellinen omistaja asennuttanut liiketunnistimet molemmille puolille ja siinä myös savu/kaasuhälytin. Vielä kun löytäisi jostain hyvän etuovien väliin siististi kiinnitettävän tangon ja löytäisi ja pääsisi itse sitten autosta ulos.
Hei kaikki, hyvä, että tarinaa alkaa tulla. Aikaisemmassa autossa minulla oli "viritelmät". Auto oli alkovi-Fiat. Sivuoven vedin kiinni sisäkahvasta liinalla penkin tukirautaan. Sitten porukka ulos. Etuovien välillä kettink. Kettinki oli sen verran löysä, että sain sen juuri ja juuri kiinni oven välistä. Takatallin ovessa sama kuvio kuin etuovessa. Kettinki oven lukkoon. Ideana tässä oli se, että jos räplää oven tai tallin luukun auki, niin hälytin pärähtää soimaan, mutta ovi tai luukku aukeaa vain noin 5 cm. Uusi auto on integroitu, niin edellisen kaltaiset viritelmät ei toimi muuten kuin takatallin luukuissa.
Joku kirjoitti, että konnien tempuista jää selvät jäljet. Taannoiseen autooni mentiin etuovesta. Ainoa jälki oli lukkopesän toimimattomuus. Kyllä niillä pojilla tuntuu olevan ammattitaito kohdallaan.
Ajatukseni suojaamisesta lähtee siitä, että konnat eivät tieten tahtoen pyri sellaiseen autoon, jossa joutuu tekemään kovasti töitä, vaan valitsevat helpomman kohteen. Toki on hyvä tuoda esiin se seikka, että perusturvallisuusajattelu on kunnossa: katsoo mihin auton jättää, mitä on esillä jne...
Mutta jatketaan kirjeenvaihtoa ja vinkkien jakamista.
Meillä on ollut tän tyylinen, kuvat liitteenä.
Ja tarrat kummallakin puolella autoa: Elektroninen valvonta, mustalla teksti, keltainen pohja.
Tämmöisiäkin voi käyttää :
http://www.mainosommel.com/nettikauppa/fi/118-varoitustarrat-kyltit
Halpoja mutta kuka tietää vaikka toimiikin . . .
Ulkomailla tuo murretekstinen voi tehotakkin, kotimaassa se saattaa aiheuttaa virnistelyä ?
Meillä on tän tyyppiset varoitus tarrat ja hyvin on toiminu.Tuo rotuhan on tunnetusti aivan sekopäitä.. Tosin autossa on myös kunnon hälyttimet sisätunnistimella...
On ketjua ja vaijeria ja vaikka minkälaista rautatankoa vaan.. Miten suojaatte nuo muovilasit, joiden haat aukeavat peltiliuskalla, niin ettei mitään jälkeä jää?
Voro jota ei jälkien jääminen harmita saa ikkunan kuin ikkunan auki kilon kiven murikalla. Ne jäljet harmittaa enemmänkin sitä kulkimen omistajaa, ei voroa.
Minulla on arvotavarat piilossa olevassa kassakaapisssa (ei lippaassa, vaan kunnon kassakaapissa) jota ei saa auki, eikä mukaan ihan taskussa pidettävillä työkaluilla.
Varashälytin varmaankin kannattaa asentaa ja näkyvästi tarrat että sellainen on. Hälyttimiä on esim. NX-5 , WiPro Thitronic ja Copra. Itsellä jo tehtaalla asennetu Sikura jossa ikkunatkin suojattu mangneetti kytkimillä. Lisälukotkaan eivät ole varmaankaan pahasta, varas kokee hankalaksi ja saattaa siirtyä toiseen kohteeseen. Itse olen asentanut Abloy lukot asunto osan oveen ja takaluukkuun, siinä se hyöty että voit käyttää lukkoa myös sisältä päin.
[URL]http://aijaa.com/004099957513[/URL
][URL]http://aijaa.com/006539957523[/URL]
Käyttäjän lisäys viestiin 8.4.2012 klo 17:24:27
com">
Käyttäjän lisäys viestiin 8.4.2012 klo 17:28:17 Sorry ! Kuvien lisäys ei näköjään onnistu, voin lähettää sähköpostilla jos haluat.
reino.flinkman@elisanet.fi
Turhaa rahan menoa. Mulla on ollut eikä, tuu olemaan enään. Kannattamaton homma.Sitä aina kuitenkin pidetään silmällä matkoilla niin kotimaassa kuin, ulkomailla liikkuessa.Tuo yksin kertainen tarra konsti pelaa hyvin.
Mielestäni on erotettava kaksi asiaa. Toinen on se, miten ihmiset yleensä reagoivat ja me matkailuautoilijat reagoimme siihen, jos jossain hälytyslaite alkaa huutaa. Emme reagoi juuri mitenkään. Toinen asia on se, mitä mahdollinen varas ajattelee, kun näkee, että autossa on erilaisia turvalaitteita. Jos auto ei ole niin yksinäisellä paikalla, esim. metsän keskellä, että voisi kaikessa rauhassa murtautua autoon, varas tekee juuri niin kuin edellä mainittu: jättää tämän auton rauhaan ja katsoo helpompaa kohdetta.
Kysyin kerran Düsseldorfissa Hymerin teknilliseltä johtajalta, miten matkailuauton voi suojata, niin että siihen ei murtauduta. Vastau oli: "Ei mitenkään". Edellä olevat suojausmahdollisuudet sisältävät kahdenlaisia asioita: sellaisia, jotka ohjaavat varkaan muualle, ja sellaisia, jotka tekevät murtautumisesta hankalan tai minimoivat saaliin.
Kysyisin mistä saisi sitä arvotavaraa matkalle mukaan.
Minulla on kotona Tamperelaisen firman tekemä GSM-ohjattava Centro, joka on tarkoitettu myös autokäyttöön, hyvä ja varma peli, kannattaa tutustua. http://www.celotron.com/new/indexsf.htm
Käyttäjän lisäys viestiin 8.4.2012 klo 23:52:49 ekniset tiedot:
900/1800Mhz gsm-gprs modeemi 4 vapaasti ohjelmoitavaa sisääntuloa 1 (vakio) + 4 (lisäv.) relelähtöä Termostaatti toiminto lämmitykselle Ajastettavat releet (pitoaika) Sulakepesä + asennustarvikkeet VaroitustarratKäyttäjän lisäys viestiin 9.4.2012 klo 00:19:47 Tämän asentaminen onnistuu itseltäkin.
Haarasen Taistolle Kultasepänliikkeistä ympäri Suomen.
Hei, Antikaisen Eskolle kiitos hyvästä takatallilukitus ideasta. Kun saan auton pihaan, niin tutkin sen toteutusmahdollisuuden autoomme. Esko, jos sinulla on kuvia toteuksestasi, niin lähetätkö.
Yhteen firmaan ehdin tänään soittaa. Tarjosivat Cobraa ja olivat tehneet asennuksia myös integroituihin. Täytyy vielä tarkentaa muutamilla kysymyksillä. Kun asia etenee, kerron lisää.
Motonetissa myynnissä 395euron hintaan kotivahti.On langaton ja hälytys tulee kännykkään.Meidän autossa on sellainen ja toimii !
Hei,
Tutkimustyötä on jatkettu. Parin liikkeen kanssa olen asioinut ja olen päätymässä Cobraan. Hinnat asennettuna liikkuneet 750-800 euroa sisältäen:
4 ovea/luukua suojattu magneettikytkimillä sisätilantunnistin (mikroaaltotutka) lasinrikkotunnistin sireeni keskusyksikkö langattomat ohjaimet.Asennus integroituun m-autoon.
En tiedä onko kallis vai, mutta minusta vaikuttaa kohtuuhintaiselta. Kommentteja??
Sain myös ehdotuksia langattomista versioista, jotka perustuivat kaasuhälyttimiin.
Kokemukset cobrasta ovat olleet hyvät, joka puoltaa cobraratkaisua.
Jukka
Centron CARAVAN CONTROLLER maksaa noin 539€, siinä on myös kaasuvahti ja liiketunnistin joka hälyttää kun joku tulee 20cm:n päähän ulko-ovesta ja kätevä mies laittaa releohjauksesta, niin että auton keskuslukitusta voi käyttää tekstiviestillä, jos avaimet jää autoon tai katoaa.
Hei,
Viritykset on nyt viritetty. Sivuoveen laitoin Fiamman lukon, jossa käännetään jykevä "kieli" oven eteen. Takaluukkujen väliin tein täällä palstalla esitetyn virityksen: tallin ovien väliin "hihna", jonka voin kiristää asunto-osasta (takatallin päällä olevalle vuoteelle johtavien portaiden porraslaatikkoon tehdyn pienen reiän kautta. Hihnan pää tulee siis tulee siis porraslaatikkoon, josta sen voin kiristää. Hihnan pää jää piiloon laatikkoon.)
Lisäksi laitoin autoon hälyttimen.
Eihän nämä estä, jos joku haluaa autoon oikeasti mennä, mutta ehkä harkitsee muutaman kerran tai hakee helpompaa kohdetta.
Kiitos kaikille vinkeistä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.